PDA

View Full Version : Quick Question: Binding lijmen



RS-Rik
2 december 2011, 12:20
Besten,

voor mn projectje nog een klein vraagje,

Waarmee kan ik t beste de binding op de hals en body lijmen? De binding is plastic (creme) van de Vox, het hout is respectievelijk ebben en mahonie en hemlock (body). Het hemlock lijkt nog t meest op pine.


Kan dit met Titebond? Of moet ik epoxy of secondelijm gebruiken, of iets "algemeners" van Bison of Pattex ofzo?


bedankt!! Groetjes Rik

G.G.
2 december 2011, 20:22
Wat je zou moeten gebruiken weet ik niet, maar ik heb secondelijm gebruikt en dat was een redelijke misser (op de manier waarop ik het deed).

Ik heb lopen knoeien met secondelijm op een quilted maple top, met als gevolg dat die langs de randen niet te stainen was. Ik heb er een burst overheen moeten spuiten.

Dit HAD het kunnen worden, maar helaas zie je onderaan vlekken waar de stain niet pakte. Dus moest er een burst overheen. Eeuwig zonde, want de 3 laags fineerbinding is ook niet meer te zien.

http://img155.imageshack.us/img155/7252/p1010845vc8.jpg

lorenz
3 december 2011, 02:41
Tite-bond is niet zo goed voor plastic en is beter geschikt voor houten binding blijkt.


lijmen voor acryl of plastic lijkt me een betere optie, op StewMac adviseren ze Weld On 16, maar dat is hier niet verkrijgbaar denk ik.

aaronstonebeat
3 december 2011, 03:10
Ik ben op het moment wat aan het experimenteren met PVC-lijm als transparante poriënvuller. De hechting aan hout lijkt tot zover uitstekend. Ik ga ook proberen of ik er bindings mee kan lijmen.

Als je nadien wil gaan stainen, lijkt het me evengoed zaak het hout eerst met schellak af te dekken.

Secondenlijm is op zich wel fijn voor bindings omdat het zo snel en goed pakt. PVC-lijm is ook behoorlijk snel; maar niet zo snel als secondenlijm.

RS-Rik
3 december 2011, 09:17
Okee dus een veredelde huis-tuin-en-keukenlijm van de praxis (de wat betere/duurdere van bijv bison of pattex) zouden goed moeten zijn denk ik.



Ik ga 't proberen met zoiets vanmiddag.

gertgert
3 december 2011, 09:52
ik heb de laatste dagen binding gelijmt met
1. witte houtlijm. niet doen, dat blijft niet zitten
2. pattex superlijm. dat ging beter.
3. gewone bisonkit. werkt ook goed.

heb lijmadvies gevraagd in de winkel.
Volgens de verkoper is 98% van de kunststoffen niet te verlijmen omdat er parafine in verwerkt is.
Je kunt het testen door de kunststof te verhitten. Als je kaarsvet ruikt (parafine) is het niet te verlijmen.
Volgende keer ga ik weer voor de bisonkit.