PDA

View Full Version : Dat was niet handig van me



KoenB
2 december 2011, 12:03
Ik ben een beetje dom geweest. Ik ben een telecaster aan het bouwen, met een mahonie body. Dat ging te zwaar worden, dus ik ben vrolijk tonechambers gaan frezen. Dat is prima gelukt:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00183-20111118-1339.jpg

Ik heb nog ongeveer 7 mm over aan hout, op de bodem van de chambers. Gisteren zat ik op de fiets, ondertussen een beetje in mn gedachten de bouw uit te denken, en toen besefte ik het me ineens... Ik heb totaal geen rekening gehouden met de belly cut! Ik vrees dat ik, als ik die toch ga maken, door het hout heen ga en de tonechamber blootleg!

Heb je die belly cut echt hard nodig bij een tele, of zijn er hier leute die ook wel eens zonder hebben gebouwd? Ik wil eigenlijk nog wel iets van een belly cut bouwen, maar ik durf m echt niet diep te maken. Ik wil het hout echt niet vernaggelen.

[EDIT:] de bamboe delen zitten er al op geplakt. Ik kan dus geen hout meer bijplakken

bass blom
2 december 2011, 12:08
belly cuts zijn voor mietjes.

oigun
2 december 2011, 12:08
Tele's hebben meestal geen belly-cut. Voor comfort ook niet echt nodig. Zonder vind ik ook mooier bij een tele.
Dus niks aan 't handje :D

oigun
2 december 2011, 12:09
belly cuts zijn voor mietjes.

Dat zeg ik...:D

rijsberman
2 december 2011, 12:16
Wat bass zegt.

Zjef
2 december 2011, 13:05
Wat Bas, Oigun en Rijsberman zeggen...
Een tele met een bellycut is al Cécémel uit een Duvelglas. Something's just not right.

Ike57
2 december 2011, 13:16
Wat Bas, Oigun en Rijsberman zeggen...
Een tele met een bellycut is al Cécémel uit een Duvelglas. Something's just not right.

Wat Zjef, Bas, Oigun en Rijsberman zeggen ...

http://www.switchbackguitarworks.com/wp-content/uploads/2009/09/IMG_2743.jpg

Het is inderdaad niet mooi en meer iets voor mietjes. Tenzij je het natuurlijk op medisch advies moet hebben vanwege een "groot belly probleem". Dan wordt het natuurlijk een andere zaak en kun je het meer als prothese zien. (wordt waarschijnlijk ook vergoed door de ziektekostenverzekeraar) :seriousf:

Ukeloeder
2 december 2011, 20:23
Om weer enigzins OnTopic te komen;

Wat Bass, Oigun, Rijberman, Zjef, Ike57 en Lindstrom zeggen.
En teles zijn bepaald NIET voor Janetten.

grayfink
2 december 2011, 20:30
Nou, ik ben wel een mietje met een niet onaanzienlijke belly en ik ben toch ook blij met mijn bellycutloze tele. :ok:

barno
2 december 2011, 20:46
Wat Bass, Oigun, Rijberman, Zjef, Ike57 en Lindstrom en Ukeloeder zeggen.
No hoity toity fannying about met een telebody: robuust, vierkant moet het zijn!

G.G.
2 december 2011, 21:00
Alle chocomel/fristi en weet ik veel wat bullshit ff verwijderd om het overzichtelijk te houden.

Het is hier verdomme off-topic niet. :hide:

Persoonlijke mening: Bellycut is wel fijn, maar ziet er niet uit op een telecaster.

Ike57
2 december 2011, 21:12
Alle chocomel/fristi en weet ik veel wat bullshit ff verwijderd om het overzichtelijk te houden.

Het is hier verdomme off-topic niet. :hide:


Sorry G.G. 't Zal niet weer gebeuren. Ik zal proberen om in het vervolg plezier te vermijden in m'n posts.

Rinze
2 december 2011, 21:22
Ik heb wel een belly-cut op mijn Tele en vind dat best prettig. Heb er ook een gehad zonder en dat vond ik wat dat betreft dus echt minder. Heb er optisch ook niks op tegen..

G.G.
2 december 2011, 21:24
Maak vooral lol, maar het verband was wat uit de discussie. Om te voorkomen dat het straks 16 pagina's over chocomelk gaat ff wat dingen verwijderd. Verder een leuke discussie over wat hoort, wat mag en wat kan op een tele.

Het zal me eigenlijk een worst wezen allemaal, maar in het verleden werden ook al (in ieder geval bij zelfbouw) topic af en toe wat opgeschoond, nadat er lekker lol gemaakt is en off topic gegaan is.

Ik had het natuurlijk net zo makkelijk volgende week even kunnen doen (maar zover gaat mijn geheugen helaas niet.

Hendriks
2 december 2011, 21:34
Bellycut en ook een armrest is comfortabel , heeft niets met mietjes te maken,of zijn alle strat spelers mietjes?

barno
2 december 2011, 22:04
Bellycut en ook een armrest is comfortabel , heeft niets met mietjes te maken,of zijn alle strat spelers mietjes?

ja


:)

nee, tis bij mij echt een esthetische kwestie. Een tele is een tele door dat deels wat plompe recht toe rechtaan - zo ook de headstock, qua pure esthetiek is dat ook wat wringerig maar toch moet het zo zijn.

En ik ontken niet dat de icoonwaarde die er ondertusszen is bijgekomen (en dat is voor eens stuk toeval: het was de eerste bekende plankgitaar) ook wat meespeelt voor mij.

gertgert
2 december 2011, 22:29
zoals barno zegt, het is esthetisch en gitaarvolk is conservatief (en dat moet zo blijven :) .
een strat zonder belly en armrest is andersom ook geen porum.
maar het leuke aan zelfbouw is dat je dit alles ook volledig over boord mag zetten en gewoon lekker je eigen gang mag gaan. Met 7 mm ruimte zou ik er niet eens meer over nadenken. volgende keer beter.

aaronstonebeat
2 december 2011, 22:42
Ik heb allerlei gitaren met en zonder uitsparingen/afschuiningen voor buik en arm. Maar ik merk er eerlijk gezegd helemaal niets van; ik speel net zo comfortabel op een tele als op een strat (eerder zit het middelste element van een strat me soms in de weg). Misschien is het omdat ik die buik moet missen; ik kan me voorstellen dat anders plots zowel belly cut als arm rest prettig zijn. Bij mij hangen de gitaren recht omlaag en alles aan mijzelf is ook min of meer recht, dat lijkt altijd te passen.

Daarnaast deel ik het conservatisme wat betreft klassieke modellen: een tele moet gewoon 'rechthoekig' zijn.

rijsberman
3 december 2011, 00:03
volgende keer beter.

Nee, ánders. Niet beter.

;)

barno
3 december 2011, 00:22
Als de fantastische Redd Volkaert geen bellycut nodig heeft, dan niemand :)


http://www.youtube.com/watch?v=gY8AFtlAykA&feature=list_related&playnext=1&list=AVGxdCwVVULXdlly7n1h4p9ptoyyYcWgig

G.G.
3 december 2011, 00:44
Misschien nog interessanter binnen de discussie:

een bellycut en een armrest zorgen voor een andere houding, en dus andere aanslag en positie van de plektrum tussen brug en neck.

Ik heb twee tele's 1 met bellycut en 1 zonder. Die met bellycut hangt anders tegen mijn pens aan en mijn rechterhand krijgt een andere minder lompe aanslag (minder harkerig).

Ook lijkt het verschil bij de armrest van een strat en een tele bij mij invloed te hebben op de slaghand (strat is langere soepelere bewegingen, tele is harkerig, en lomper).

Ik vraag me af of een rauw instrument als een tele (die in mijn optiek ook wat ruw bespeeld mag worden) een bellycut zou moeten hebben kijkend naar hoe je hem hanteert.

@ Barno, Popa Chubby heeft ook geen bellycut nodig

http://www.youtube.com/watch?v=Jg7IhVV_ao4

aaronstonebeat
3 december 2011, 00:58
Ik vind het inderdaad een interessante discussie.

Mijn gitaren staan of hangen op 'half twee' tegen mijn rechter heup; daarmee elimineer ik voor mijn gevoel elke vorm van de body omdat mijn rechter arm ontspannen omlaag kan hangen zonder het gevoel te krijgen 'tegen een richel te liggen'. Ik heb ook niet het gevoel dat een tele of een strat of een lp of een es en wat heb je nog meer allemaal zo verschillend aanvoelen als je ze bespeelt.
Staand met een akoestische gitaar ervaar ik wat verschil.

Als ik sta te spelen, sta ik in 'aanvalshouding' met de rechterheup een kwart naar voor gedraaid, linker voet achter. Al had ik een buik dan zou die niet in de weg zitten.

barno
3 december 2011, 01:21
Ik ben van de school: gitarist, pas je aan aan de gitaar, niet andersom. Niet principieel maar vooral omdat dat juist de fun is: elk model zal je door klank en zeker ook door aanvoelen inspireren tot anders gaan spelen en dŕt is wat muziek voor mij interessant maakt. Een zekere ergonomie is tof, maar echt comfort is saai :)

bass blom
3 december 2011, 08:51
Als de fantastische Redd Volkaert geen bellycut nodig heeft, dan niemand :)


http://www.youtube.com/watch?v=gY8AFtlAykA&feature=list_related&playnext=1&list=AVGxdCwVVULXdlly7n1h4p9ptoyyYcWgig

hier is meer sprake van een boobcut :D

Ukeloeder
3 december 2011, 11:42
Ik ben van de school: gitarist, pas je aan aan de gitaar, niet andersom. Niet principieel maar vooral omdat dat juist de fun is: elk model zal je door klank en zeker ook door aanvoelen inspireren tot anders gaan spelen en dŕt is wat muziek voor mij interessant maakt. Een zekere ergonomie is tof, maar echt comfort is saai :)

Dat merk ik heel sterk. Ik speel op mijn tele andere dingen dan op de Jr, andere dingen dan op de Gun Mo' en weer andere dingen komen uit de strat en hollow. Ik heb dat altijd aan de klank van de instrumenten toegeschreven, maar bedenk me dat dat ook onversterkt het geval is.
Overigens kan ik op de tele (b.v.) wel dezelfde songs spelen als die ik op de hollow (b.v.) speel, maar enige inzet kost dat wel. Evenals andersom.

Bovendien geeft dit een extra reden om NOG MEER modellen in huis te halen!

Plant
3 december 2011, 14:25
Als de fantastische Redd Volkaert geen bellycut nodig heeft, dan niemand :)


http://www.youtube.com/watch?v=gY8AFtlAykA&feature=list_related&playnext=1&list=AVGxdCwVVULXdlly7n1h4p9ptoyyYcWgig

Fantastisch is dit! Had nog nooit van de man gehoord, hoewel zijn zangstem me wel bekend voor komt. Geweldige solo-duels, die vibrato! En over de bellycut, hij heeft z'n gitaar vrij hoog hangen. Meer boven zijn buik dan ervoor lijkt het. Dank voor deze post iig, genieten!