PDA

View Full Version : Verschil analoog of digitale pedalen met buizenversterker



spijkie
1 december 2011, 12:14
Hallo allemaal,

Ik hoor of lees nog al eens dat men zegt dat het zonde is om een digitaal multieffect voor een buizenversterker te plaatsen maar veel losse pedalen zijn toch ook digitaal, dit maakt dan toch niks uit?

B~Rock
1 december 2011, 13:11
Ik denk dat dit vooral betrekking heeft op de amp-simulaties in een dergelijk pedaal en niet de diverse effecten.

Als je een "echte" versterker hebt, waarom er dan vervolgens een digitale kopie van een dergelijke versterker doorheen sturen. Een versterker kleurt het geluid op een bepaalde manier en dit wordt nagebootst door amp simulaties. Om dit signaal (al dan niet i.c.m. speaker simulatie) weer opnieuw door een gitaarversterker heen te gooien is dubbelop. Ik zou zelf eerder voor een keyboardversterker kiezen, aangezien je in een set-up met een amp modeler eigenlijk alleen het signaal harder wilt maken en niet nogmaals wilt kleuren.

HaroldA
1 december 2011, 13:20
Boeien wat de gebruikte techniek is, als het maar klinkt.

Dat gezegd hebbende vind ik digitale overdrives/distortions vaak slechter klinken dan analoge.

Midwolda
1 december 2011, 15:53
Als ik digitaal had willen klinken was ik wel synthesizer gaan spelen. :rockon:

Buzzel
1 december 2011, 16:30
Denk ook dat digitaal en analoog vaak een heel andere gebruikers ervaring heeft. Digitaal kan je een tig parameters per geluidje helemaal instellen. Terwijl je met een analoog pedaal 3 knoppen hebt die het regelen en klaar.

Vaak is een multieffecten board zo uitgebreid dat je er alles mee kan, maar ik zou me weg er denk ik niet in kunnen vinden. Analoog doet vaak 1 ding kan je nooit iets verkeerd hebben ingesteld :seriousf:

the sure thing
1 december 2011, 17:50
De discussie lijkt hier digitaal vs. analoog, maar de discussie wordt losse effecten vs. multieffect. En die discussie is al 101 langs gekomen.

dml
1 december 2011, 19:30
De discussie lijkt hier digitaal vs. analoog, maar de discussie wordt losse effecten vs. multieffect. En die discussie is al 101 langs gekomen.

En de discussie digitaal vs. analoog al 102 keer.

DemolitionColorScheme
1 december 2011, 23:57
Als ik digitaal had willen klinken was ik wel synthesizer gaan spelen. :rockon:
Dear lord ...
Elke synth is dan ook digitaal? Nee.

Johannes
2 december 2011, 00:26
Hallo allemaal,

Ik hoor of lees nog al eens dat men zegt dat het zonde is om een digitaal multieffect voor een buizenversterker te plaatsen maar veel losse pedalen zijn toch ook digitaal, dit maakt dan toch niks uit?


Bijna alle multi fx pedalen zijn digitaal, veel losse pedalen zijn analoog... al zijn er ook bergen met digitale losse delays, reverbs, chorussen enz. Analoog wordt vaak als puurder/ eerlijker gezien en zou je geluid minder kleuren of negatief beinvloeden. Dit gezegd hebbende vind ik bijvoorbeeld veel analoge delay pedalen doffe ruisbakken, terwijl digitale pedalen vaak helder en sprankelend klinken. Tis maar net waar je voorkeur ligt.

Dreverhaven
2 december 2011, 00:33
Dear lord ...
Elke synth is dan ook digitaal? Nee.

+1
Die heeft duidelijk nog nooit een dikke ouwe analoge bak gehoord.

Midwolda
2 december 2011, 06:12
Dear lord ...
Elke synth is dan ook digitaal? Nee.

Waar zeg ik dat dan? :???:


+1
Die heeft duidelijk nog nooit een dikke ouwe analoge bak gehoord.

Oh jawel hoor. Een jaar of dertig geleden was een maat van me helemaal into die bakken.
Heb er zelfs m'n gitaar wel eens doorheen laten gooien. Wel leuk, maar niet handig.

Maar een digitale synth is en blijft voor mij het ultieme digitale muziekapparaat.

lindstrom
2 december 2011, 08:19
Zoals eerder gezegd is maakt het allemaal niks uit zolang je het zelf maar lekker vind klinken.

Zelf vind ik het rete zonde om gitaristen te zien met een dikke buizenbak en er dan een digitech placemat met allemaal digitale snufjes voor hebben liggen.

Natuurlijk is het moeilijk om goede analoge pedalen te vinden die allemaal doen wat je wilt. maargoed, het is een kwestie van smaak denk ik.

Voor mij geen digitale spullen, analoge vette sjit!

tommus42
2 december 2011, 09:23
Volgens mij zit het probleem in de AD/DA omzetters. Die deugen nog niet in goedkope apparaten. Vervolgens krijg je een vlak en karakterloos resultaat om het negatief te zeggen.

showband
2 december 2011, 09:49
zolang er bij een groot deel van de gitaristen fijne analoge wireless systemen voor gaan vind ik het een non-discussie. Die verzieken meer dan je ooit terug krijgt,

Pas met de 24 bits zendtechniek van de laatste jaren begint het ergens op te lijken. :)

lindstrom
2 december 2011, 09:57
zolang er bij een groot deel van de gitaristen fijne analoge wireless systemen voor gaan vind ik het een non-discussie. Die verzieken meer dan je ooit terug krijgt,

Pas met de 24 bits zendtechniek van de laatste jaren begint het ergens op te lijken. :)

Nu heb je wel een goed punt te pakken!

Wireless is natuurlik geweldig maar het is wel funest voor de sound.
Wireless is en blijft een verbreking in je signaal, maar ik kan me voorstellen dat die techniek sterk verbeterd.
En dat wanneer je kiest voor wireless, dat de nieuwe generatie wireless systemen een beter signaal zullen doorgeven dan die oude analoge systemen.

Het zou voor mij een overweging zijn. maar tot nu toe geniet een goede kabel bij mij de voorkeur.

Dreverhaven
2 december 2011, 11:10
Ach, een multieffect zul je mij nooit zien kopen, maar om nou helemaal zwart/wit voor of tegen digitaal te zijn. Ik heb een Digitech Spacestation en wat die kan kan ik met geen enkel analoog pedaal. Maar ja, dat is dan ook de enige digitale tussen m'n 27 pedaaltjes. Al vind ik digitale galm en delay vaak ook wel weer z'n voordelen hebben, het is maar hoe je het wilt toepassen.

bass blom
2 december 2011, 11:21
27 pedaaltjes :dontgeti:
gebruik je die ook allemaal of is het meer verzamelen?

Kim Wilson
2 december 2011, 11:32
Ik heb de Line6 M9 gehoord over een degelijke buizenamp, en dat klonk fantastisch. Ik vind het dan ook absolute kolder dat digitaal bij voorbaat al afgeschreven wordt, "vooral omdat het een buizenamp ingaat". Die mensen hebben nog geen goed digitaal effect gehoord. De versterker blijft gewoon je buizenamp, en het maakt geen reet uit of het signaal wat erin gaat via een digitaal of analoog apparaat loopt (trouwens, hoe analoog zijn de gemiddelde pedaaltjes, het zijn allemaal chips in die dingen), als het maar goed klinkt. Een goed digitaal gevormd geluid door een goeie buizenamp klinkt nog steeds mooi.

Kortom, digitaal of analoog is geen issue, ook niet met een buizenamp.

lindstrom
2 december 2011, 11:57
Het is denk ik een "gevoelskwestie"

Puur het idee..

Maargoed, sommige mensen vinden de euroshopper brie net zo lekker als de president, daar kun je niks aan doen Hans. het heeft niks.

Kim Wilson
2 december 2011, 12:21
Nee, het is niet dat de één "genoegen neemt" met digitaal, omdat hij het verschil niet hoort. Digitale apparaten zijn tegenwoordig minstens net zo goed als "analoge" pedalen. Dat je niet over wil naar digitaal heeft niks te maken met dat je het verschil hoort, maar idd met een gevoelskwestie. Met geluidskwaliteit heeft het namelijk niks meer te maken.

Open your mind.

lindstrom
2 december 2011, 12:24
Nee, het is niet dat de één "genoegen neemt" met digitaal, omdat hij het verschil niet hoort. Digitale apparaten zijn tegenwoordig minstens net zo goed als "analoge" pedalen. Dat je niet over wil naar digitaal heeft niks te maken met dat je het verschil hoort, maar idd met een gevoelskwestie. Met geluidskwaliteit heeft het namelijk niks meer te maken.

Open your mind.

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik was je maar aan het plagen. :soinnocent:

rijsberman
2 december 2011, 12:26
Digitaal blijft natuurlijk, hoe je het ook wendt of keert, een imitatie van een analoog effect. Dat die imitaties tegenwoordig heel goed zijn, doet daar niets aan af.

Kim Wilson
2 december 2011, 12:28
Nee, maar het is ook geen reden om het daarom maar niet te gebruiken omdat je een buizenamp hebt.

rijsberman
2 december 2011, 12:55
Nee, maar het is ook geen reden om het daarom maar niet te gebruiken omdat je een buizenamp hebt.

Het gaat uiteindelijk om de sound die je wilt krijgen. Als dat lukt, lijkt het me verder niet belangrijk hoe. Analoog, digitaal of door de inmenging van de astrale vibraties van linksdraaiend Keltisch zout, whatever rocks your boat.

Comfortably Daniel
2 december 2011, 13:02
Ik was jaren geleden ook iemand die zei:"Voor mij geen digitaal!" Maar ondertussen doet het me ook niets meer. Ik heb analoge en digitale pedalen die doen wat ik wil en ze doen het goed. Neem nou een digitale delay...totaal anders dan BBD of tape, maar in een sommige situaties wel meer bruikbaar.
Een digitale drive of distortion daarentegen zou ik niet zo snel aan beginnen.

Dreverhaven
2 december 2011, 15:52
27 pedaaltjes :dontgeti:
gebruik je die ook allemaal of is het meer verzamelen?

Nee, niet allemaal. Meestal heb ik er een stuk of zes op de grond liggen. Ik speel bijna nooit live, heb een thuisstudio waar ik lekker aan knutsel en af en toe wil ik weer eens een ander geluid.
Verder is het vooral oude EHX wat ik heb, dat vind ik heerlijk klinken. Ik heb sommigen ook dubbel, heb bijv. twee keer Small Stone, drie keer Big Muff, meerdere chorus, envelope, flange, compressor pedalen etc. etc..
Toch mij voorkeur gaat het meest naar analoog uit, omdat digitaal nou eenmaal anders klinkt. Ik ben het er niet meer eens dat je hetzelfde kunt met beide, het is een appels en peren kwestie. En voor de ene toepassing werkt het een het best en voor de andere het ander.

Terminus
2 december 2011, 16:22
Digitaal blijft natuurlijk, hoe je het ook wendt of keert, een imitatie van een analoog effect. Dat die imitaties tegenwoordig heel goed zijn, doet daar niets aan af.

Waar is een Whammy dan een imitatie van? Of een bitcrusher?

Dirk_Hendrik
2 december 2011, 16:29
Digitaal blijft natuurlijk, hoe je het ook wendt of keert, een imitatie van een analoog effect. Dat die imitaties tegenwoordig heel goed zijn, doet daar niets aan af.

- Digitale delay een imitatie van analoge? Niet echt
- Digitale chorus een imitatie van analoge? Niet echt
- Digitale flanger een imitatie van analoge? Niet echt
- Digitale pitch shifter een imitatie van analoge. Godzij dank niet!
etc etc.
Er zijn modelling apparaten die analoge effecten modellen. Dat betekent niet dat alle digitale apparaten dat dus doen. In tegendeel. Dat digitaal imitatie van analoog is is of heel kort door de bocht of alles over één kam scherend.

Dirk_Hendrik
2 december 2011, 16:30
27 pedaaltjes :dontgeti:
gebruik je die ook allemaal of is het meer verzamelen?

27 pedaaltjes?!
Is dat alles?:seriousf:

Dreverhaven
2 december 2011, 16:32
Je hebt altijd baas boven baas.

Einzeln
2 december 2011, 16:38
Techniek is een middel en geen doel op zich.

Dirk_Hendrik
2 december 2011, 17:06
Techniek is een middel en geen doel op zich.


Met geluidskwaliteit heeft het namelijk niks meer te maken.
Open your mind.

Precies. Dank U.

onrust nv
2 december 2011, 22:41
Als ik digitaal had willen klinken was ik wel synthesizer gaan spelen. :rockon:

Een synthesizer is alleen leuk alsie analoog is.
Daarnaast wil ik de WMD geigercounter distortion ook graag in mijn verzameling(digitale bitcrush/distortion) echt überbruut dat ding.

the sure thing
4 december 2011, 10:41
(...)
Daarnaast wil ik de WMD geigercounter distortion ook graag in mijn verzameling(digitale bitcrush/distortion) echt überbruut dat ding.
Ja die lijkt mij ook geweldig.... GAS

rivella
22 december 2011, 06:38
99 % van de "audience" hoort niet of je een digitaal of analoog in je chain hebt.

en niemand van de "die hard" analogisten durft een 10.000 euro weddenschap aan of een sample clip door een analoog of digi apparaatje gaat...

overigens ga ik zelf wel voor analoog om diverse redenen,(behalve mijn tc flashback delay) maar ga ook geen weddenschap aan...

zoon van Piet
22 december 2011, 12:09
Een van de leukste dingen die ik heb in mijn verzameling is een onooglijk digitaal chorus/flangertje van Aria. Cheapo Japans laat 80's spul. Heb ik voor niks gekregen omdat ie kapot is. en dat moet ie vooral blijven, want het ding is volledig onvoorspelbaar en gaat steeds over van chorus/flange naar allerlei stervende robotgeluiden, glitches, spacesounds, digi-vervorming en ander onverwachte avontuurlijke geluiden. Prachtig! Niemand kan er iets mee, maar het blijft kikke! ;)

onrust nv
23 december 2011, 11:24
Een van de leukste dingen die ik heb in mijn verzameling is een onooglijk digitaal chorus/flangertje van Aria. Cheapo Japans laat 80's spul. Heb ik voor niks gekregen omdat ie kapot is. en dat moet ie vooral blijven, want het ding is volledig onvoorspelbaar en gaat steeds over van chorus/flange naar allerlei stervende robotgeluiden, glitches, spacesounds, digi-vervorming en ander onverwachte avontuurlijke geluiden. Prachtig! Niemand kan er iets mee, maar het blijft kikke! ;)

Dat is idd erg interesant om in soundscapes te gebruiken, een soort circuitbend lijkt't wel. Wat is't typenr? Want dan ga'k ook jagen om'm te benden.

zoon van Piet
23 december 2011, 11:48
Net effe gekeken: DM-X10 Digital Flanger/Chorus..
maar vindt nog maar eens zo'n kapotte, met dezelfde gebreken..

onrust nv
23 december 2011, 19:55
Net effe gekeken: DM-X10 Digital Flanger/Chorus..
maar vindt nog maar eens zo'n kapotte, met dezelfde gebreken..

Ik gaat'm circuitbenden, dan gaattie ook glitchen en maf doen. Dat heb ik ook al met een oude plastic aria overdrive gedaan en dat is nu een brullend monster. En een Roland TR-505 heb ik ookal gebend, waardoor je vreemde FX sounds op de drum samples hoort. Gewoon batterij in't apparaat een draadje met een condensator(beveiling) ertussen dan het apparaat geluid laten maten. En dan ga je op de printplaat dingen met elkaar verbinden. Als je een leuke bend hebt markeren, en waneer er geen meer te vinden zijn ga je de bends solderen met of een switch ertussen of een potmeter. Potmeter bends kan je vinden door met een natte vinger op een weerstand te duwen, wanneer het geluid veranderd ga je met een 10 meg pot proberen of er een kleinere pot tussen kan(wanneer meer een heel klein stukje van de draai bruikbaar is ga je naar 500K, 250K of 100K nog FF nachecken want soms red je het al met 10K).

Dirk_Hendrik
23 december 2011, 20:00
Net effe gekeken: DM-X10 Digital Flanger/Chorus..
maar vindt nog maar eens zo'n kapotte, met dezelfde gebreken..

Uitzieken wat er fout is dus. En die fout namaken ;)

Han S
23 december 2011, 20:14
Kijk, dit zijn nog eens discussies. Ik heb Moog synths opgenomen en Taurus baspedalen en ik heb ook een Yamaha AN1X keyboard waar al die geluiden moeten in zitten. Maar die haalt het bij lange na niet bij een MiniMoog of een Juno6.

Aan de andere kant heb ik dan weer een oude Ensoniq TS12 en die klinkt onwijs vet in het laag en die is echt hardstikke digitaal.

En ik heb toetsenisten die niet met een Hammond kunnen omgaan omdat er geen sustain pedaal op zit. Die gebruiken dan hun Roland of dergelijke voor hun Hammond sound. Maar om dat echt goed te krijgen heb ik een Leslie staan en pas dan lijkt het echt op een Hammond.

En zo kwam er een jongen van 17 met een modelling amp en LP gitaar. Pappie was mee en roemde deze geweldige versterker. Zijn offspring plugde zijn LP in mijn JCM800 en was verkocht. Jong kwam een week later opnemen en had de modelling amp ingeruild voor een Marshall met vuurflessen.

Maar stellen dat 99% van de toehoorders het niet hoort vind ik een beetje arrogant hoor.

Mitch
23 december 2011, 20:32
Om even dichtbij de eerste post te blijven: het kan wel eens nadelig zijn om een 'budget multi effect vóór je buizenamp te zetten. Ook voor je budget buizenbak. Een goedkope buizenbak zal over het algemeen nog steeds redelijk dynamisch zijn, of in ieder geval zodanig dat je met een goedkoper multi FX bakje het idee krijgt dat -ie de sound smoort. Ook zijn vooral de drives uit multiFX minder lekker dan de drive uit je buizenversterker. Maar daar zijn genoeg uitzonderingen op...
Ik kan me nog goed mijn begintijd herinneren met een collega op een DOD en ikzelf op een RP100. Wauw.

zoon van Piet
24 december 2011, 11:32
Uitzieken wat er fout is dus. En die fout namaken ;)

Da's vet! en dat introduceren als de 'alles kapot-mod' ;)

Dirk_Hendrik
24 december 2011, 12:16
Da's vet! en dat introduceren als de 'alles kapot-mod' ;)

Die is los te koop:
http://www.gerritse.nl/~images/products/gerritse/642-477/138237.jpg

lindstrom
25 december 2011, 13:49
bij de gamma op zondag! :crazyhappy: