PDA

View Full Version : Gevoel snaardikte: tussen de oren?



Gervaas
30 november 2011, 23:41
Hallo allemaal,

Vraagje: ik speel op een Gibson The Paul, met 0.10 snaren. Een vriend van me heeft een Custom met daarop 0.13 snaren. Nu voelen die snaren op de Custom veel dunner en lichter aan. Mijn snaren lijken wel staalkabels in vergelijking.

Waar kan dit aan liggen? Zijn hier technische verklaringen voor of is het een kwestie van tussen de oren?

barno
30 november 2011, 23:54
allerlei factoren hebben invloed: merk/soort van snaren, de hoek die de snaren maken na de nut en de brug, fretboard materiaal (gevoelsmatig), snaarhoogte enz...

Robdop
1 december 2011, 00:05
ik heb zelf een akoestische gitaar waarop 010 idd ook als staalkabel voelt en een sg waar ik rustig nog wel eens 012 op zet.

heeft zoals barno al zei met heel veel dingen te maken, mensuur volgens mij ook!

aaronstonebeat
1 december 2011, 00:16
Ik heb een tele waarbij de snaren aan de voorkant in de brug hangen, een 'front loader' en een strat waarbij de snaren traditioneel door het tremolo-block lopen. Op de strat lijken 010-snaren een stuk strakker dan 011-snaren op die tele.

En toch overweeg ik die tele ooit nog eens 'string through' te maken om te zien of het de 'twang' ten goede komt.

beruk
1 december 2011, 07:15
Zeker niet tussen de oren! laatst geswitched tussen merk. Van dáddario 0.11 naar infeld 0.11. De laatste zijn veel soepeler van de eerste. Zal de legering zijn denk ik.

piker
1 december 2011, 07:28
Ik heb een 2-tal weken ook een setje dikkere snaren gelegd op mijn
akoestische gitaar. 0,12-0,52 of 0,53. Speelt aangenaam. Ze hadden
tegen mij gezegd dat dat echt aanpassen was, maar dat viel super
mee. Het geluid is veel voller, meer mijn ding.

Hotpepper01
1 december 2011, 08:10
Het gevoel zit niet tussen de oren, denk ik. Zet maar eens drie nieuwe, dezelfde setjes snaren (merk, type, dikte) op drie verschillende gitaren en ze voelen alle drie anders aan. En dat zijn factoren zoals Barno al omschreef.

Ik vraag me wel eens af waarom gitaarfabrikanten niet in staat zijn om gitaren te produceren met de door jou gewenste soepelheid en dat aangeven op de case-candy. Zo van : doe mij maar een extra soepele. Of juiste een extra stugge voor als je jazzer bent....

Dippides
1 december 2011, 16:18
Ik speel op een oude akoestische Washburn gitaar met Martin .012 snaren. Vorige week in de winkel een Martin DRS1 bespeeld, speelde veel lichter dan mijn eigen gitaar, maar bends gingen iets zwaarder. Dat vond ik eigenlijk vreemd. Pas achteraf werd mij verteld door het winkelpersoneel dat er .013 snaren opzaten. (gecheckt op de Martin site en inderdaad).

Op de Martin leken de snaren ook strakker te staan wat naar mijn gevoel zuiverder spelen qua toon opleverde.

Buzzel
1 december 2011, 16:20
Zit zeker niet tussen de oren. Denk ook aan het verschil van mensuur en snaarspanning op de gitaar. Dat kan ook veel uitmaken.

Nobler
1 december 2011, 18:17
Nee, zit niet tussen de oren. Ik speel normaal op ultradunne snaren: 008. Als ik een gitaar in een winkel uittest zitten er meestal 010's op. Dat speelt dan prima, althans, zolang je in de winkel blijft, wat natuurlijk nooit uren is. Als ik eens met zo'n gitaar optreedt of repeteer, weet ik het laatste uur niet meer waar ik blijven moet van de pijn in mijn vingertoppen.

Luigi
1 december 2011, 18:47
Interessant onderwerp waar ik ook meer van wil weten. Ik heb wel eens gehoord dat de constructie van een gitaar, en dan met name waar het gaat om de hoek waaronder de snaren staan (topkam naar kop, string thru) consequenties heeft voor de snaarspanning. Iemand die daar iets meer van weet?

Buzzel
1 december 2011, 19:12
Interessant onderwerp waar ik ook meer van wil weten. Ik heb wel eens gehoord dat de constructie van een gitaar, en dan met name waar het gaat om de hoek waaronder de snaren staan (topkam naar kop, string thru) consequenties heeft voor de snaarspanning. Iemand die daar iets meer van weet?

Mensuur heeft de grootste invloed denk ik. Een gibson les paul heeft een kortere mensuur dan een Fender stratocaster. Als je snaar korter is betekent dat hij hoger is, dus om de kortere mensuur op een les paul te compenseren is de spanning lager. Dat scheelt zelfs een halve kilo geloof ik. Maar ik weet zeker dat er andere punten zijn. Want strat A speelt niet zo soepel Als strat B Ondanks zelfde mensuur of snaren.

Wabbie
1 december 2011, 19:21
Bij strats hangt het natuurlijk ook af van hoe strak de tremolo veren staan. Voor de rest maakt de mensuur inderdaad uit, net zoals de hoek bij de brug en topkam.

Dippides
1 december 2011, 19:37
Nu snap ik het niet meer. Want bij een bepaalde mensuur en bepaalde snaarspanning heb je een bepaalde toonhoogte, toch? Je kan geen componenten hebben die de snaarspanning verhogen zonder ook de toon te verhogen. Dus dat met die strakte van de veren gaat er bij mij niet in.

Buzzel
1 december 2011, 19:47
Nu snap ik het niet meer. Want bij een bepaalde mensuur en bepaalde snaarspanning heb je een bepaalde toonhoogte, toch? Je kan geen componenten hebben die de snaarspanning verhogen zonder ook de toon te verhogen. Dus dat met die strakte van de veren gaat er bij mij niet in.

De hals van een les paul is korter dan die van een stratocaster. Als je de snaren beide op de zelfde spanning zou doen. Dan zal de les paul hoger gestemd zijn dan de stratocaster, omdat hij een kortere mensuur heeft. Dus door dit te compenseren moet je de spanning lager maken.

Speel maar is met een elastiekje. Dan zal je snel merken dat spanning en lengte invloed hebben op de toonhoogte.

Eygen
1 december 2011, 20:06
De hals van een les paul is korter dan die van een stratocaster. Als je de snaren beide op de zelfde spanning zou doen. Dan zal de les paul hoger gestemd zijn dan de stratocaster, omdat hij een kortere mensuur heeft. Dus door dit te compenseren moet je de spanning lager maken.

Speel maar is met een elastiekje. Dan zal je snel merken dat spanning en lengte invloed hebben op de toonhoogte.

Ja, dat snapt hij, zegt hij er expliciet bij. Maar ik heb ook nooit gesnapt waarom de hoek van de snaren en sterkte van de tremeloveren uit zou maken voor de spanning op de snaar. Dan zou de toonhoogte namelijk veranderen...

G.G.
1 december 2011, 20:20
Een snaar beweegt (rekt) ook achter de hoek en als die beweging makkelijker gebeurd, dat rekt het stuk achter de knik ook makkelijker mee en hoef je minder hard te drukken (lijkt mij).

Buzzel
1 december 2011, 20:46
Ja, dat snapt hij, zegt hij er expliciet bij. Maar ik heb ook nooit gesnapt waarom de hoek van de snaren en sterkte van de tremeloveren uit zou maken voor de spanning op de snaar. Dan zou de toonhoogte namelijk veranderen...

Ooja nu zie ik het :hide:

wireman
2 december 2011, 09:04
Ik vind het maar raar... Gevoel snaardikte tussen de oren.. Bij mij zit het tussen de vingers.. :seriousf:

snaarplukker
2 december 2011, 15:00
Nu snap ik het niet meer. Want bij een bepaalde mensuur en bepaalde snaarspanning heb je een bepaalde toonhoogte, toch? Je kan geen componenten hebben die de snaarspanning verhogen zonder ook de toon te verhogen. Dus dat met die strakte van de veren gaat er bij mij niet in.
+1. Verder lees ik hier een beetje dom gezwets.:soinnocent:

Eygen
2 december 2011, 15:08
+1. Verder lees ik hier een beetje dom gezwets.:soinnocent:

Nou niet helemaal. Wat GG hier zegt klinkt logisch.


Een snaar beweegt (rekt) ook achter de hoek en als die beweging makkelijker gebeurd, dat rekt het stuk achter de knik ook makkelijker mee en hoef je minder hard te drukken (lijkt mij).

Een string through heeft bij de brug weinig extra snaar over dat makkelijk mee kan bewegen, maar een tune o matic wel. In theorie zouden die dus makkelijker ingedrukt kunnen worden.

Kim Wilson
2 december 2011, 15:21
De hals van een les paul is korter dan die van een stratocaster. Als je de snaren beide op de zelfde spanning zou doen. ...
Hoewel je volledig gelijk hebt, is dat bij de TS niet aan de orde. Hij heeft een The Paul, en zijn maat heeft een LP Custom. Ik ga er vanuit dat die dezelfde mensuur en opbouw (TOM-brug, headstock e.d.) hebben. En als dat zo is, vind ik het wel buitengewoon vreemd dat .013 lichter speelt dan .010. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is het merk/type snaren.

Brum
2 december 2011, 16:25
Die Customs hebben toch extreem lage frets (fretless wonders of zo noemden ze die dingen toch?)? Wellicht heeft het er mee te maken. De soorten frets doen er sowieso wel toe wat betreft benden en vibrato. Ik merk dat verschil ook met m'n SG en telecaster. De SG speelt beduidend stroever wat betreft benden en vibrato, of ik 'm nou in E of Eb stem.