PDA

View Full Version : Class A/Class B vraag...



Rooker
30 november 2011, 22:23
Op de achterkat van mijn versterker zit een texture knop. Daarmee kan ik de versterker "zo gezegd" mee van claas a naar class b draaien, en alles daar tussen. Maar zou iemand mij misschien kunnen uitleggen "in Jip en Janneke taal" wat er dan gebeurt???:???::chicken:

bass blom
30 november 2011, 22:26
a is cleaner en met meer headroom

Rooker
30 november 2011, 22:37
a is cleaner en met meer headroom

Maar de versterker is 100 watt (Peavey vk top) dus tenzij ik hem op een plein flink open trek ga ik daar op lagere volumes zeker geen verschil in horen.

bass blom
30 november 2011, 22:42
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_versterkers_klassen.php

Rooker
30 november 2011, 23:00
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_versterkers_klassen.php

:seriousf:Das wel een technisch verhaal he?

Ik heb nu wel geleerd dat wanneer ik hem op class B zet ik in ieder geval een lagere stroomrekening heb.

Eko
30 november 2011, 23:36
Ik probeer het.De buizen kunnen op 2 manieren aan gestuurd vworden. Bij de Class A wordt de meeste stroom op de buizen gezet , of iets wat daar op lijkt. De buizen zorgen voor mooie harmonische vervorming en prachtige overtonen. De rijkste toonstand zullen we maar zeggen. Bij de Class A/B is de spanning anders op de buizen en wordt het geluid strakker.Lage tonen worden strakker weergegeven en het harmonische , qua vervorming, boet iets in. Het is fractioneel voor een ongeoefende speler. Als je weet hoe je de Class A kunt benutten is het prachtig.
Ik heb op m`n Marble ook zo`n schakeling. Samen met een speakerdemping kun je het hele karakter van een amp veranderen. De mooiste tonen komen er uit in de Class A stand , maar met een tele wordt hij snel rommeliger ( ik heb er een 15 inch in zitten ). Door hem naar Class A/B te zetten en de speakerdeming aan te passen klinkt een tele ineens heel anders over dezelfde amp.
Het maakt bij mijn amp ook uit in vermogen. Class A is hij 28 watt,in Class A/B bijna 40.

cluseau
1 december 2011, 10:10
:seriousf:Das wel een technisch verhaal he?



Dus je wil een hoger Jip & Janneke gehalte :(.

Komtie:
Stel je voor een touw met een knoop in het midden waar Jip en Janneke aan weerszijden van het touw staan. De knoop stelt je signaal voor. Als ze beiden niets doen hangt het touw in een boog naar beneden. Gaat Jip trekken en Janneke geeft geen tegenkracht zal de knoop naar Jip bewegen. Gaat Janneke trekken en laat Jip vieren zal het je hopelijk niet verwonderen dat de knoop richting Janneke beweegt. Dit verhaal komt overeen met een klasse B amp.

De boog in het touw is natuurlijk niet zou mooi dus van de commissie het verzoek aan de luie partij om ook maar te blijven trekken. Het touw blijft nu wel strak staan en de positie van de knoop is alleen afhankelijk van wie er het meest zijn best doet. Dit is dan de klasse A amp.

Zowel Jip als Janneke raken snel oververhit en steken de koppen bij elkaar. In dit overleg komen ze overeen dat als Jip wil trekken dat Janneke een beetje toegeeft en wel net genoeg om het touw strak te houden (de bias kracht) Zowel Jip als Janneke zijn minder snel moe, worden ouder en de commissie tevreden. Wat is het leven toch mooi he met die klasse AB.

Midwolda
1 december 2011, 10:31
Dit lijkt wel een push-pull vs. single-ended verhaal... :chicken:

Orpheo
1 december 2011, 13:34
class a is toch juist minder clean en met minder headroom dan class ab?

Rooker
1 december 2011, 15:17
class a is toch juist minder clean en met minder headroom dan class ab?

Volgens mij is dat ook wat Eko bedoeld. Bij class a gebruikt de versterker bijna de helft van zijn volume waardoor hij eerder zal oversturen.

In geval van de vk100 zeggen ze dat hij op de A stand 50 watt levert en op ab de volle 100. Ik vraag me alleen af of dit echt zo is of dat dat effect gesimuleert wordt.

Maar ik vroeg me ook af of je dit op lagere volume al merkt, want dan zet ik hem nooit zo hart dat hij gaat vervormen. Zowiezo gebruik ik alleen het clean kanaal van mn amp.

Ik denk dat ik beter mijn ac 30 had kunnen houden.. Deze met gewoon en top boost kanaal ingeschakeld zodat hij bij het hard aanlsaan net vervormt en dan nog een overdriveje er voor was om je vingers bij af te likken.

De vk heeft geen master.. Dus op laag volume gaat dat nooit lukken..
Op het drive kanaal heeft hij zelfs op laagste stand al geen clean meer..

Ach ja,,, zo ben je weer een ervaring rijker en een illusie armer. Er komt ooit nog wel weer eens een Vox, of weer iets anders.

Bass Ruilen met je Zelfbouw Marshall:seriousf::seriousf:

bass blom
1 december 2011, 15:19
wahahaa :stop:

big dooley
1 december 2011, 22:12
ik doe ook ff een gooi :)

een versterker maakt een inkomende sinusgolf groter... in feite, gebruikt een versterker het gitaarsignaal om een stroomtoevoer zodanig om te vormen, dat deze een (grafisch) uitvergrote kopie van het gitaarsignaal wordt...

dit kan op verschillende manieren... in de buizenwereld is dat class A en class B (met vele tussenvormen, beter bekend als class AB)

class B wordt altijd gevormd door minimaal 2 trappen, veelal verzorgt door 2 buizen of een meervoud daarvan...
de eerste buis, verzorgt de piek van de golf,
de tweede buis verzorgt het dal van de golf (let wel op, dat deze buis tijdens het dal van de golf juist op dat moment zijn piek beleeft!!!)...
dit betekent dus, dat de eerste buis bij een sinusdal vrijwel geen arbeid verricht en dat de tweede buis bij een sinuspiek ff koffie kan gaan drinken... grof gesteld kun je dus zeggen, dat een buis in een class B versterker voor de helft van de tijd geen tot weinig arbeid verricht...als het signaal zich in het midden van de sinusgolf bevind, zit je zogezegd op het nulpunt en hebben beide buizen op dat moment weinig arbeid te verrichten

een class A versterker heeft vaak maar 1 buis en die moet dus stroom doorlaten gedurende de gehele sinusgolf... waar de eerste buis van de class B versterker zijn rustpunt heeft (de piekbuis), beleeft de buis in een class A versterker zijn dal... die gelijk is aan het dal van de sinusgolf
2 buizen class A kan ook, maar is beduidend minder efficient dan 2 buizen in class B
bij class A kan ook alleen de piek van de sinus clippen, het dal niet, omdat de buis immers niet belast wordt... bij class B vervormen zowel de piek als het dal van de sinusgolf, omdat bij beide uitersten wel een buis vol belast wordt

verder verschil is dat bij een class B versterker in rust, de buizen ook daadwerkelijk weinig stroom doorlaten... bij class A in rust draait de buis echter op de helft van zijn max vermogen om stroom door te laten!!!

als ik het zou moeten vergelijken met een verbrandingsmotor, dan is class A een tweetakt motor en class B een 4 takt motor

een andere manier om het te zien zijn twee hydraulische krikken die een last moeten heffen... zet je ze als class A naast elkaar komt de last een halve meter omhoog, zet je ze als class B boven op elkaar komt de last een meter omhoog... bekijk dan de last in de vorm van een speaker en je snapt dat class B efficienter omgaat met het geleverde vermogen (de hydraulische olie)

Jasper.
1 december 2011, 22:40
Op de achterkat van mijn versterker zit een texture knop. Daarmee kan ik de versterker "zo gezegd" mee van claas a naar class b draaien, en alles daar tussen. Maar zou iemand mij misschien kunnen uitleggen "in Jip en Janneke taal" wat er dan gebeurt???:???::chicken:

Als je de 'Gitarist' van deze maand koopt kun je er ook wat over lezen. Vond ik wel een verhelderend artikel.

Rooker
1 december 2011, 23:23
Bedankt allemaal voor de uitgebrijde uitleg:ok:
Ik ga het allemaal nog eens rustig doorlezen en proberen te begrijpen.
thnx

stikel
2 december 2011, 01:54
ik doe ook ff een gooi :)een class A versterker heeft vaak maar 1 buis en die moet dus stroom doorlaten gedurende de gehele sinusgolf... waar de eerste buis van de class B versterker zijn rustpunt heeft (de piekbuis), beleeft de buis in een class A versterker zijn dal... die gelijk is aan het dal van de sinusgolf
2 buizen class A kan ook, maar is beduidend minder efficient dan 2 buizen in class B



Ik had ooit een Laney Lionheart 4x10 combo 20 watts Klasse A met 4 x EL84 :???:

http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l20t-410

big dooley
2 december 2011, 11:08
Ik had ooit een Laney Lionheart 4x10 combo 20 watts Klasse A met 4 x EL84 :???:

http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l20t-410

ik zei ook "VAAK".... niet "altijd"

die 4 EL84's zitten dan aan 1 kant van de OT waarbij de voeding (anodespanning) aan de andere kant van de OT binnenkomt

bij class B, zou de voeding in een middenaftakking van de OT binnenkomen (center tap) waarbij 2 buizen aan de ene kant zitten en de andere 2 aan de andere kant

een plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden:


http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/img017.jpg

big dooley
2 december 2011, 11:28
en zoals je ziet kan ik geweldig tekenen :seriousf::seriousf::seriousf:

stikel
2 december 2011, 14:34
en zoals je ziet kan ik geweldig tekenen :seriousf::seriousf::seriousf:

Tja, heb geen verstand van techniek. Ik dacht juist dat er veel vermogen nodig was voor klasse A, vandaar meer buizen. Vroeger had je versterkers voor je audioset die bijv. tot 5 watt klasse A geluid konden leveren. Werd er meer vermogen gevraagd verviel je in klasse AB. Het tal buizen in de genoemde Laney versterkte mijn, misschien wel foute gedachte, over het leveren van klasse A geluid. Thnx voor je inspanningen. Het wordt steeds onduidelijker.:D

BTW. Heb de Laney destijds gekocht om zijn geluid. Ik wist aanvankelijk niet eens dat het een klasse A versterker was.

bass blom
2 december 2011, 14:35
schoner geluid vraagt meer vermogen, lijkt me duidelijk.

stikel
2 december 2011, 14:49
schoner geluid vraagt meer vermogen, lijkt me duidelijk.


Nu je het zegt. Clean deed tie goed ook met dank aan de 4 Jensen 10" speakers. Smerig kwam er een knoert van een brom, een van de redenen (en nog een paar) waarom ik afscheid heb genomen :D

piezo
2 december 2011, 18:14
....die 4 EL84's zitten dan aan 1 kant van de OT waarbij de voeding (anodespanning) aan de andere kant van de OT binnenkomtNee hoor, dat zou je denken, maar dat schijnt niet zo te zijn. Klasse A kān op een single-ended schakeling slaan (met 1 eindbuis wel altijd klasse A) , maar evengoed op een push-pull schakeling met 2 of 4 buizen rug aan rug. Ik ben er zelf ook niet goed in thuis, maar de vraag kwam jaren geleden al eens aan de orde en is toen uitgebreid beantwoord door een van onze -inmiddels zeldzaam geworden - echte buiskundigen, forumlid Peevee.

Hieronder de link:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?72839-B-Class-A-class-A-B-wat-is-het-verschil-B&p=861216&highlight=klasse#post861216

EDIT: ik heb trouwens zelf ook een klasse A versterker met 4x EL84, volgens het schema dat ik bezit toch echt rug aan rug.

cluseau
2 december 2011, 19:07
die 4 EL84's zitten dan aan 1 kant van de OT waarbij de voeding (anodespanning) aan de andere kant van de OT binnenkomt

bij class B, zou de voeding in een middenaftakking van de OT binnenkomen (center tap) waarbij 2 buizen aan de ene kant zitten en de andere 2 aan de andere kant

Dit is geheel niet juist, een klasse instelling zegt iets over de instelling van het werkpunt en niet over de soort schakeling. Zoasl jij het stelt is een push-pull balans trap per definintie klasse B en single-ended klasse A. Dit wil ik toch even duidelijk stellen omdat men anders op het verkeerde been wordt gezet, sorry.

big dooley
2 december 2011, 19:07
Tja, heb geen verstand van techniek. Ik dacht juist dat er veel vermogen nodig was voor klasse A, vandaar meer buizen. Vroeger had je versterkers voor je audioset die bijv. tot 5 watt klasse A geluid konden leveren. Werd er meer vermogen gevraagd verviel je in klasse AB.

class A is heel erg onefficient... kijk maar naar het verschil met bijvoorbeeld een DSL401, die heeft ook 4xEL84 maar haalt daar 40 watt uit...

class B heeft als nadeel, dat de overgang van het ene paar buizen naar het andere paar in het midden van de sinusgolf een lichte verstoring heeft, ook wel crossover distortion genaamd... dit wordt opgevangen, door de bias heter in te stellen, zodat het ene paar het sneller overneemt van het andere paar... dus gaat de versterker ietwat meer richting class A, die totaal geen overgangsvervorming heeft... dit noemen ze dan een class AB versterker... bijkomstig, zakt door de hetere bias de anodespanning, waardoor de versterker minder headroom heeft en eerder zal oversturen op de pieken en dalen van de sinusgolf

big dooley
2 december 2011, 19:10
Dit is geheel niet juist, een klasse instelling zegt iets over de instelling van het werkpunt en niet over de soort schakeling. Zoasl jij het stelt is een push-pull balans trap per definintie klasse B en single-ended klasse A. Dit wil ik toch even duidelijk stellen omdat men anders op het verkeerde been wordt gezet, sorry.

niet geheel juist of geheel niet juist? anders haal ik alles wel weg ;)

piezo
2 december 2011, 19:15
niet geheel juist of geheel niet juist?Het laatste. En als je die link gebruikt had, die ik gaf, zou je dat geweten hebben.

Midwolda
2 december 2011, 19:53
... en svp niets weghalen want de discussie maakt dit topic juist zo leerzaam... :)

cluseau
2 december 2011, 19:59
niet geheel juist of geheel niet juist? anders haal ik alles wel weg ;)

Ik bedoel echt "in het geheel niet juist" dus helemaal niet.
Kijk, het is zeker niet mijn bedoeling om iemand af te zeiken maar gisteren had ik ook al mijn bedenkingen bij je uitleg. Het geeft niet als je fouten maakt, die maak ik ook net als iedereen maar als er dan geen reactie of correctie op komt wordt het een indianen verhaal en dat moeten we voorkomen.

Om te beginnen is een klasse een instelling en heeft dus niets met de soort schakeling te maken. Je kan een enkele transistor ook in klasse B of A of AB laten werken net als een buis. Wel is het zo dat als je een fatsoenlijk stukje audio wil versterken dat je met een enkel (analoog) versterkend element zoals een SE eindtrap al gauw aangewezen ben op klasse A, dat kun je wel zo stellen. Lees je eigen stukjes nog eens door maar haal niets weg, Beter is om de correctie erbij te zetten mocht je zelf iets willen veranderen.

flo123
2 december 2011, 20:44
Ach, dan probeer ik het ook in eenvoudige taal:
Geluid in een versterker is "wissel-spanning": Een afwisselende positieve en negatieve spanning.
Klasse A: Iedere eindbuis versterkt het hele geluid, zowel het positieve als het negatieve deel van het geluid.
Klasse B: Iedere eindbuis versterkt slecht 1 "kant" van het geluid, OF het positieve deel OF het negatieve deel van het geluid.
Klasse AB: Ertussenin :)

big dooley
3 december 2011, 00:08
Ik bedoel echt "in het geheel niet juist" dus helemaal niet.
Kijk, het is zeker niet mijn bedoeling om iemand af te zeiken maar gisteren had ik ook al mijn bedenkingen bij je uitleg. Het geeft niet als je fouten maakt, die maak ik ook net als iedereen maar als er dan geen reactie of correctie op komt wordt het een indianen verhaal en dat moeten we voorkomen.

Om te beginnen is een klasse een instelling en heeft dus niets met de soort schakeling te maken. Je kan een enkele transistor ook in klasse B of A of AB laten werken net als een buis. Wel is het zo dat als je een fatsoenlijk stukje audio wil versterken dat je met een enkel (analoog) versterkend element zoals een SE eindtrap al gauw aangewezen ben op klasse A, dat kun je wel zo stellen. Lees je eigen stukjes nog eens door maar haal niets weg, Beter is om de correctie erbij te zetten mocht je zelf iets willen veranderen.

dus wat heb ik nou gedaan? het verschil tussen push pull en single ended uitgelicht en dit verward met class A en class B of is het helemaal bogus? want in het laatste geval haal ik het er allemaal af...

cluseau
3 december 2011, 09:49
dus wat heb ik nou gedaan? het verschil tussen push pull en single ended uitgelicht en dit verward met class A en class B of is het helemaal bogus? want in het laatste geval haal ik het er allemaal af...

Zoals ik al opmerkte heeft de klasse instelling niets te maken met push-pull of SE. Het enige wat je wel kan aannemen is dat SE meestal klasse A is. Klasse B zou hier niet werken vanwege de zware vervorming. Ik meen dat klasse B bv voorkwam in telegrafie zenders maar dat is meer het terrein van PeeVee.

edit: Je hebt idd het verschil laten zien tussen SE en Push-Pull

big dooley
3 december 2011, 11:08
ok, cool... :)

stikel
3 december 2011, 14:41
schoner geluid vraagt meer vermogen, lijkt me duidelijk.

Even voor mij als N00B. Het resultaat van een klasse A versterker komt ongeveer op bovenstaande quote neer ?


Vroeger in de tijd dat ik me nog dure stereo sets kon veroorloven gaf een versterker als die in klasse A speelde het "schoonste" geluid. Bij meer vermogen verviel klasse A en ging het geluid, in theorie althans, achteruit.

Orpheo
3 december 2011, 14:51
class a is minder efficient dan class ab. zoveel is wel duidelijk.

maar... in class a gaat de eindtrap toch sneller oversturen dan class ab (met dezelfde soort eindbuizen). toch?

cluseau
3 december 2011, 22:34
maar... in class a gaat de eindtrap toch sneller oversturen dan class ab (met dezelfde soort eindbuizen). toch?

Waarom is dat dan zo?

Orpheo
4 december 2011, 00:01
Waarom is dat dan zo?

Geen idee. Ik had gehoopt dat iemand dat kon zeggen. Of zeggen waarom ik fout zit...