PDA

View Full Version : Problemen met 18Watt TMB cloon.



kunk
30 november 2011, 19:24
Aangestoken met het zelfbouw virus ben ik onlangs begonnen met het bouwen van een buizenversterker. Aangezien ik een beetje eigenwijs ben:chicken: heb ik niet gekozen voor een complete kit maar heb er voor gekozen om min of meer mijn eigen weg te gaan. Dus schema opgezocht, materiaallijst gemaakt en bestellen. Bijna alle onderdelen komen bij tonefactory vandaan.
Van een stuk plaatstaal zelf een kast gemaakt waarin alles gemonteerd moest worden. Het bleek al snel dat mijn 1e keuze voor de versterker te complex werd en ook te veel ruimte innam om dit alles in de kast te krijgen. Dus later over gegaan naar het Ceriatone 18 watt TMB schema en dit nu gebouwd.

Nu ik de versterker klaar heb loop ik toch tegen wat problemen aan.
In eerste instantie leek de normal channel wel goed te werken vond alleen dat het allemaal wat kil klonk. Het TMB kanaal deed echter amper iets. Bijna geen volume dus gewoon niet goed. Bij controle bleek al snel dat ik(stom stom stom) een draad vergeten was en wel de verbinding tussen pin 9 van de eindbuizen. Deze gauw gesoldeerd maar toen ging de versterker bij inschakelen meteen vreselijk gillen. Zelfs mijn vrouw die normaal niet snel schrikt keek nu toch bezorgd even om het hoekje:sssh:. Afijn verder gezocht en zowaar nog een draad vergeten(stommer stommer stommer). Nu ging het om het draadje tussen pin 6 van V3(cathode follower) naar de 2K2 weerstand. Deze ook in gesoldeerd en maar weer proberen. Helaas zonder resultaat. Ik heb toen V3 verwijderd en weer ingeschakeld. Nu bleef het gegil weg en is er op het normale kanaal ook goed te spelen. Ook het kille waarover ik eerst sprak is veranderd in een veel warmere clean die bij hoge volume ook lekker begint op te breken.
Om te kijken of het probleem aan de buis zelf licht heb ik de buizen onderling gewisseld maar daar veranderd niks door.
Het lijk er dus op dat het probleem ergens rond V3 gezocht moet worden maar met een luid gillende versterker is meten ook geen pretje dus ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn op dit forum die mij een goede hint kunnen geven om die gillende keukenmeid uit die versterker te krijgen.

Ter verduideling nog een foto van het binnenwerk van de versterker.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7DRVRQIB-D.jpg

Hoop dat er iemand is die mij een beetje op de goede weg kan zetten.

bass blom
30 november 2011, 20:14
superstoer man :D
osscileren is het dat gillen.
maar ik kan er verder weinig van melden.
wellicht helpt de term je met google verder.

kunk
30 november 2011, 20:31
superstoer man :D
osscileren is het dat gillen.
maar ik kan er verder weinig van melden.
wellicht helpt de term je met google verder.

Liever iets minder stoer maar goed werkend:chicken:

bass blom
30 november 2011, 20:48
zoek hier maar eens op osscileren wellicht levert dat wat op.

kunk
30 november 2011, 21:18
zoek hier maar eens op osscileren wellicht levert dat wat op.

Ben bezig:ok:

kunk
30 november 2011, 21:29
Ben bezig:ok:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147941-TMB-brom/page3&highlight=oscilleren

lijkt erg veel op mijn probleem!:ok:

Gearjunkie
30 november 2011, 21:36
Ik heb op aanwijzing van cluseau 2 draadjes van de ot omgewisseld. Misschien werkt dat hier ook??

bass blom
30 november 2011, 21:40
Heren vele malen dank voor de tips en trucs , na een paar uur solderen is het resultaat positief en ben ik een blij mens.

Wat ik heb gedaan : alle leads naar de turrot losgehaald , de OT omgekeerd , zoals Ceriatone het ook beschrijft , alle leads ingekort en opnieuw gesoldeerd , hierbij heb ik alle adviezen ter harte genomen , dus geen onnodig kruizen , leads met een boog om V3 , etc . Het ziet er nu ook verzorgder uit en het geluid mag er zijn .
Geen brom en ruis ,maar knal harde (18 watt?) Marshall sound.

Nogmaals dank , ik heb weer veel geleerd , op naar het volgende project.

dat doen dus.

Hendriks
30 november 2011, 22:14
dat doen dus.

Rustig blijven en alles stap voor stap doornemen.Draad voor draad bijlangs.

kunk
30 november 2011, 22:23
Rustig blijven en alles stap voor stap doornemen.Draad voor draad bijlangs.

Zal ik doen, heb de eerste veranderingen gedaan (de 8k2 weerstanden direkt op de pin 2 van de eindbuizen gesoldeerd) En als ik zo eens naar mijn uitgangstrafo kijk lijkt het mij ook niet verkeerd om die een halve slag te draaien. En misschien nog beter hem meer naar achteren te plaatsen op het chassis wat de lengte ook aanzienlijk verkort. Maar dat zien we morgen wel weer.

In elk geval bedankt zover voor de goede inbreng:ok:

Hendriks
30 november 2011, 22:36
Zal ik doen, heb de eerste veranderingen gedaan (de 8k2 weerstanden direkt op de pin 2 van de eindbuizen gesoldeerd) En als ik zo eens naar mijn uitgangstrafo kijk lijkt het mij ook niet verkeerd om die een halve slag te draaien. En misschien nog beter hem meer naar achteren te plaatsen op het chassis wat de lengte ook aanzienlijk verkort. Maar dat zien we morgen wel weer.

In elk geval bedankt zover voor de goede inbreng:ok:

Versterker op de kop , alles aansluiten en met een schroevendraaier alle draden bijlangs en heen weer bewegen , je zult verschil (meer/minder brom) horen , je vind de boosdoener vanzelf , ook zou ik de draden wat inkorten en ze zo weinig mogelijk laten kruisen.

kunk
1 december 2011, 16:16
Grote stap voorwaarts.:ok:
Aan de hand van van de adviezen op dit forum heb ik de opstelling van de uitgangstrafo eerst maar eens een halve slag gedraaid.
Het resultaat is dat die gillende keukenmeid vertrokken is. Wat ik nog wel heb is een ruis die constant hoorbaar is ook als ik de volume pot helemaal dicht heb. Denk zelf dat dit nog wel eens kan komen door de heater bedrading.

Denk dat het nu zaak is om alle spanningen te meten en ook te gaan controleren of de eindbuizen niet te heet staan. Het belangrijkste voor dit moment is eerst dat die gillende keukenmeid verdwenen is en op de brom na er een prettig geluid uit de versterker komt. Moet wel zeggen het gaat ook met 18 watt nog knoeterhard dus echt in oversturing komt ie niet:chicken:

cluseau
1 december 2011, 20:35
Wat ik nog wel heb is een ruis die constant hoorbaar is ook als ik de volume pot helemaal dicht heb. Denk zelf dat dit nog wel eens kan komen door de heater bedrading.


Ruis wordt niet veroorzaakt door gloeidraad bedrading, brom wel. Als het idd om brom gaat kun je eerst kijken of deze 50Hz of 100Hz is. Alleen in geval van 50Hz kun je het zoeken in gloeidraad voeding.

kunk
3 december 2011, 23:18
Ruis wordt niet veroorzaakt door gloeidraad bedrading, brom wel. Als het idd om brom gaat kun je eerst kijken of deze 50Hz of 100Hz is. Alleen in geval van 50Hz kun je het zoeken in gloeidraad voeding.

Heb ondertussen met een pollepel:seriousf: een beetje tegen de bedrading aangetikt en krijg de meeste reactie als ik tegen de bedrading aantik bij V3.
Zal daar dus nog eens kijken hoe ik daar de boel nog wat anders kan omleggen. Tegen de heater bedrading tikken heeft geen effect dus dat laat ik eerst maar zo.
Verder heb ik nog wat metingen gedaan en het lijkt er op dat mijn buisjes ongeveer 10 watt aan vermogen trekken. Wel zit er bijna 2 watt verschil in beide buizen.

Voor wat betreft het geluid. Ik wil morgen proberen om de versterker eens flink open te trekken maar op laag volume zit er nog niet veel gain in. Wil dit wel wat meer eigenlijk. Aangezien ik nog geen MV heb ingebouwd moet ik morgen dus maar eens de boel op hoog volume proberen. Ook leuk voor de buren. Misschien zijn er nog andere suggesties voor meer gain?

kunk
8 december 2011, 22:15
Na een korte radio stilte weer een update. Heb de versterker dinsdag avond bij de repetitie gebruikt. Bleek dat hij nog meer dan hard zat gaat. Vooral om dat ding een beetje in de scheur geluid te krijgen was bijna geen doen. Daarom vanavond nog maar gauw een master volume ingebouwd.
Heb hier met mijn foto camera een kort filmpje gemaakt. (let niet op het begin, moest de camera eerst nog wegleggen.) Hoop dat dit een beetje een indruk kan geven over het geluid van de versterker.:chicken:


http://www.youtube.com/watch?v=4DXyrk_8s-g