PDA

View Full Version : Latency... =/



hjh360
30 november 2011, 18:29
Hey allen,

Ik gebruik Reaper met een audio interface (Tascam us122) om muziek op te nemen. Dit doe ik tot nu toe op een simpele netbook met een werkgeheugen van 1gb.

Het probleem is dat ik altijd, bij normaal spelen en het recorden, minimaal een latency heb van een halve seconde. Ik kan hier dus heel moeilijk mee werken, aangezien ik niet meteen hoor wat ik speel tijdens het opnemen. Ik moet dus maar blind vertrouwen op hetgeen wat ik speel, niet op wat ik hoor.

Nu vraag ik mij af of die latency minder wordt (of misschien wel weg gaat :)) wanneer ik mijn huidige werkgeheugen vervang met een werkgeheugen van 2gb. Dit kost namelijk toch maar 30 euro!

Alvast bedankt!!!

skabouter
30 november 2011, 18:32
De latency wordt veroorzaakt door verkeerd afgestelde "buffer size" vermoed ik, je werkgeheugen is meer dan genoeg! Er moet een menuutje zijn bij de instellingen van de tascam, of van de asio drivers, verlaag daarmee je buffersize. Dit kost iets meer CPU kracht, maar moet vast wel lukken, ik heb tijden 8 sporen simultaan opgenomen met maar 256 mb, ging prima!

bass blom
30 november 2011, 18:33
netbook? is dat zo'n klein ding met eigenlijk alleen maar geheugen?
geen harde schijf dus?

HaroldA
30 november 2011, 18:39
Heb je wel de asio driver geselecteerd bij devices?

Een netbook moet makkelijk 24+ sporen aankunnen. Effecten is een ander verhaal...

skabouter
30 november 2011, 18:39
Ow dat zag ik even over het hoofd:) ik nam aan gewoon laptop :$

hjh360
30 november 2011, 21:46
Oef haha die drivers van de Tascam vond ik al moeilijk genoeg zonder de "buffer size" in te stellen, dus heb ik die gewoon allemaal geskipt :)

Haha als dat het probleem is, is dat ook weer opgelost, want dan ga ik dat binnenkort even veranderen.

Met binnenkort bedoel ik, als mijn nieuwe werkgeheugen binnen is. Heb hem namelijk toch nog besteld voor de zekerheid :)

Bedankt voor de reacties! Echt een super forum dit!

skabouter
1 december 2011, 00:35
Een superforum is het sws :) Hier zitten vele van de beste mensen van Nederland! En/of degene die dat nog gaan worden!

En extra werkgeheugen kan vast nooit kwaad! Maar ik weet niet genoeg van netbooks, en of dit dan ook echt zin heeft. Maar hopelijk heb je met het aanpassen van de buffersize succes! Laat het ons even weten!

Baker
1 december 2011, 17:25
Ik heb ook reaper en zo;n tascam. Mijn PC is een oud beestje met 1 gig intern.
en... het loopt zals een zonnetje. Latency is niet of nauwelijks waar te nemen.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het hem in de ASIO drivers zit. Als je die niet hebt geïnstalleerd / geselecteerd dan wordt het allemaal een stuk trager.

Kijk bij options, preferences, linker kolom: audio, device, dan rechts bij audio system moet iets van ASIO staan.

HaroldA
1 december 2011, 17:37
Kijk bij options, preferences, linker kolom: audio, device, dan rechts bij audio system moet iets van ASIO staan.

"ASIO" alleen is niet genoeg: "DirectX" mag er niet in voorkomen.

hjh360
5 december 2011, 23:03
Beste Baker,

Je had gelijk ja, bij de Audio System onder Preferences stond "Direct Sound"aangevinkt, in plaats van ASIO.

Heb nu dus wel ASIO geklikt, en bij mijn Tascam driver meteen lowest latency aangevinkt. Zag meteen in Reaper rechts bovenin mijn latency omlaag springen naar 4 ms! :)

Prima toch?

Nu heb ik alleen een ander flink groot probleem,want als ik een track open en op active zet, hoor ik geen geluid! Ook niet bij de playback :( Als ik dan terug switch naar Direct Sound hoor ik wel gewoon normaal mezelf :S

Kan je me hiermee alsjeblieft helpen!?

hjh360
6 december 2011, 11:49
Iemand een oplossing voor dit probleem?? :(

bass blom
6 december 2011, 12:39
ik moet in cubase de input EN output apart configureren..

hjh360
6 december 2011, 13:43
Ik denk dat ik dit ook zelf moet doen, maar heb geen idee waar of hoe dit moet :( Het aparte is, dat als ik dingen met ASIO settings record, zie ik wel gewoon dat het geluid opgenomen wordt. Ik kan het alleen niet horen, ook tijdens het terugspelen niet... Als ik vervolgens switch naar andere settings (bv Direct Sound), dan kan ik wél alles luisteren...

Met deze settings kan ik alleen niet goed recorden, omdat ik dan die halve seconde latency heb.. Ik snap er werkelijk waar geen zak van.. :(

Misschien dat Baker me verder kan helpen?

EDV
6 december 2011, 13:49
Record moet ook apart IN en OUT geconfigureerd worden. Er zijn nogal wat plaatsen waar dat kan....als je ergens per ongeluk wat verkeerd hebt staan kun je erg lang zoeken.

HaroldA
6 december 2011, 13:54
Gewoon even teruggaan naar de winkel waar je Reaper en de interface hebt gekocht, daar kunnen ze het haarfijn voor je uitleggen!

hjh360
6 december 2011, 14:17
Ik heb de Tascam op marktplaats gekocht, en Reaper gewoon gedownload. Ik heb deze zelfde vraag gesteld of de fora van Reaper, maar daar krijg ik maar geen antwoord.. :(

Steven Otto
6 december 2011, 14:40
Ik heb precies dezelfde setup als jou. Reaper met Tascam US122. Heb je de MKII of de eerste versie?

Ik zal vanavond even wat screenshots maken die wellicht kunnen helpen.

jannest
6 december 2011, 14:43
F1 is ur friend !

hjh360
6 december 2011, 14:47
Ik heb de Tascam us-122L

Mijn microfoon XLR kabel zit gewoon in de Mic in, en de Tascam zit via USB verbonden met mijn pc. Verder niks

Baker
6 december 2011, 19:11
Wellicht ten overvloede..
Heb je op je tascam je monitormix op 12 uur staan? (fifty fifty?)

hjh360
6 december 2011, 19:20
Wat bedoel je met je Tascam op 12 uur hebben staan?? ;)

Baker
6 december 2011, 19:24
kom op, denk even mee,

je hebt op je tascam een knop mon mix. Deze bepaalt de verhouding tussen input en computer. Input is wat je erin stopt, computer is wat je afspeelt. Deze knop moet ongeveer midden in staan om beide weer te kunnen geven.

verder hier mijn reaper instellingen:

http://dl.dropbox.com/u/4766418/reaper2.JPG

hjh360
6 december 2011, 20:15
Fuck hé dat is het dus gewoon... 0.o"
Nu heb ik een vraag, wat voor koptelefoon gebruik je? Je hebt dan zeker wel een koptelefoon met een 1/4 inch jack kabel nodig, om in je Tascam te pluggen? En waar kan ik die kopen?

Hartelijk bedankt voor de hulp!

hjh360
6 december 2011, 20:24
Of kan ik gewoon een goede (vergulde) jack adapter kopen, van 3,5 mm naar 6,3 mm? Want ik heb nog wel een goede 3,5 mm koptelefoon.

jannest
6 december 2011, 20:34
Of kan ik gewoon een goede (vergulde) jack adapter kopen, van 3,5 mm naar 6,3 mm? Want ik heb nog wel een goede 3,5 mm koptelefoon.
ja dat kan