PDA

View Full Version : cubase of logic?



mullhollanddrive
30 november 2011, 17:47
Ik ben een beginner qua recording.
Maar ik wil dus software aanschaffen.
Nu is mijn vraag wat kan ik het beste kiezen logic express of cubase als beginner zijnde?

Dribbel_
30 november 2011, 17:57
Pro Tools is natuurlijk ook nog een optie daar tussen in. Weer een van de meest gebruikte programma's dus vooral veel tutorial op youtube van te vinden wat handig van pas kan komen.

mullhollanddrive
30 november 2011, 18:02
Pro Tools is natuurlijk ook nog een optie daar tussen in. Weer een van de meest gebruikte programma's dus vooral veel tutorial op youtube van te vinden wat handig van pas kan komen.

Ja daar heb je gelijk in.
Maar ik zag dat je ook veel verschillende controllers kunt gebruiken bij cubase zoals deze:

http://www.feedback.nl/shop/advancedSearchResults.aspx?keyword2=cmc&searchType=ALL+Keywords&SearchSpecificField=0&SearchContent=0&Searchbar1.x=0&Searchbar1.y=0

bass blom
30 november 2011, 18:05
heb je al een interface?
bij veel van die dingen krijg je, weliswaar limited editions, van software.
die je ook kunt gebruiken om voordelig te upgraden als je tegen de beperkingen aanloopt.

mullhollanddrive
30 november 2011, 18:06
heb je al een interface?
bij veel van die dingen krijg je, weliswaar limited editions, van software.
die je ook kunt gebruiken om voordelig te upgraden als je tegen de beperkingen aanloopt.

In mijn versterker zit een interface ingebouwd. Ik heb een fender mustang 1.

N.D.
30 november 2011, 18:21
Controllers kun je bij bijna alle programmas wel gebruiken. Dus daar hoef je 't niet om te doen.

ProTools is wel duurder, van Logic en Cubase zijn goedkopere, uitgeklede versies te koop.

Verder ligt het vooral aan wat je wilt gaan doen. Maar als je Logic overweegt heb je dus een Mac, ga eerst eens aanklooien met Garageband, daar red je het als beginner nog wel mee. Als je dan over een half jaartje/jaartje weet wat je wilt kan je wellicht een betere keuze maken.

The Lo Lands
30 november 2011, 18:31
Afhankelijk van de grote van je projecten zou ik kiezen voor Logic welke optimaal werkt met je interne apple audio driver. De verschillen tussen express en de pro versie zijn in de laatste versie 9 niet heel erg groot meer.

Garageband zou ik niet gebruiken, dat is meer speelgoed imo :soinnocent:

mullhollanddrive
30 november 2011, 18:33
Garageband die kan ik voortaan dromen. Dus ben op zoek naar wat anders.
Ik zit idd ook te denken aan logic. Maar wil er dan wel een controller bij.
Weet een van jullie een goede controller voor logic?

Dribbel_
30 november 2011, 18:35
Garageband die kan ik voortaan dromen. Dus ben op zoek naar wat anders.
Ik zit idd ook te denken aan logic. Maar wil er dan wel een controller bij.
Weet een van jullie een goede controller voor logic?

Ligt eraan wat voor eisen jij stelt aan je controller. Faders, hoeveel, met motor of zonder, veel opties, compact en alleen het brood nodige enz

mullhollanddrive
30 november 2011, 18:38
Ligt eraan wat voor eisen jij stelt aan je controller. Faders, hoeveel, met motor of zonder, veel opties, compact en alleen het brood nodige enz

Ik denk dat controllers met VU meters erin een stuk duurder zijn.

Maar gewoon knoppen zoals start, stop, rec, rewind, foward etc.

N.D.
30 november 2011, 18:45
Garageband die kan ik voortaan dromen. Dus ben op zoek naar wat anders.
Ik zit idd ook te denken aan logic. Maar wil er dan wel een controller bij.
Weet een van jullie een goede controller voor logic?

Ah okee, bij beginner denk aan iemand die amper heeft gewerkt met opnamesoftware. Maargoed, zoals al gezegd ligt het aan wat je van je controller eist of 'ie goed is.

Waarom je VU-meters op je controller zou willen snap ik niet, je hebt je meters gewoon in beeld zitten. En als je alleen de standaarddingen zoals start, pauze, record enz enz wil besturen lijkt het me overdreven om een controller te kopen. Kan prima met sneltoetsen op je keyboard.

mullhollanddrive
30 november 2011, 18:51
Ah okee, bij beginner denk aan iemand die amper heeft gewerkt met opnamesoftware. Maargoed, zoals al gezegd ligt het aan wat je van je controller eist of 'ie goed is.

Waarom je VU-meters op je controller zou willen snap ik niet, je hebt je meters gewoon in beeld zitten. En als je alleen de standaarddingen zoals start, pauze, record enz enz wil besturen lijkt het me overdreven om een controller te kopen. Kan prima met sneltoetsen op je keyboard.

Ja tuurlijk VU meters zitten ook in de software sorry niet aan gedacht. Maar voor de rest moet er minimaal 1 fader op zitten.

N.D.
30 november 2011, 18:54
Ja tuurlijk VU meters zitten ook in de software sorry niet aan gedacht. Maar voor de rest moet er minimaal 1 fader op zitten.

Zoiets?
http://www.thomann.de/nl/presonus_faderport.htm?sid=78d720bb345d75867116f63 86cc4e669

mullhollanddrive
30 november 2011, 18:55
Zoiets?
http://www.thomann.de/nl/presonus_faderport.htm?sid=78d720bb345d75867116f63 86cc4e669

Ja die kwam ik ook tegen. Ben je er toevallig bekend mee? Of is er iemand anders die met deze ervaring heeft?

N.D.
30 november 2011, 20:23
Wat wil je weten?

jannest
1 december 2011, 14:04
zover ik het begrijp wil/kan je alleen je gitaar opnemen
in dat geval is Audacity voldoende
wil je ook met midi aan de gang dan zou ik een idd cubase of logic kopen en ipv een controller een keyboard ivm inspelen van partijen

dvp
1 december 2011, 14:31
Ik ben een Logic gebruiker en zeer tevreden erover. Ik had vroeger Ableton live (welliswaar de lite versie die bij mijn audio device zat), en Logic werkt toch een stuk prettiger (mijn mening natuurlijk).

Een idee voor controler is trouwens een ipad, ik gebruik die ook samen met OSC en dit is echt een lifesaver.

Ik ben eigenlijk drummer (gitaar is een soort uit de hand gelopen side hoby :)) en met de ipad kan ik wireless mijn tracks starten, recorden, overdubben, in en uit steppen.

En volgens mij werken de meest controllers gewoon met Logic.

mullhollanddrive
1 december 2011, 15:15
Ik ben een Logic gebruiker en zeer tevreden erover. Ik had vroeger Ableton live (welliswaar de lite versie die bij mijn audio device zat), en Logic werkt toch een stuk prettiger (mijn mening natuurlijk).

Een idee voor controler is trouwens een ipad, ik gebruik die ook samen met OSC en dit is echt een lifesaver.

Ik ben eigenlijk drummer (gitaar is een soort uit de hand gelopen side hoby :)) en met de ipad kan ik wireless mijn tracks starten, recorden, overdubben, in en uit steppen.

En volgens mij werken de meest controllers gewoon met Logic.

Ik heb een ipad. Maar hoe kan ik die dan gebruiken bij logic?

bass blom
1 december 2011, 15:18
dit zou een reden zijn voor mij om een ipad te willen

http://www.youtube.com/watch?v=zNXX79gwhhE


http://www.youtube.com/watch?v=zNXX79gwhhE

mullhollanddrive
1 december 2011, 18:43
dit zou een reden zijn voor mij om een ipad te willen

http://www.youtube.com/watch?v=zNXX79gwhhE


http://www.youtube.com/watch?v=zNXX79gwhhE


Oo dat ziet er heel cool uit. Ik heb zelf ook een ipad. Maar dan denk ik nog dat het beter is om voor logic te kiezen met eventueel een controller erbij. Omdat ik denk dat logic toch wat makkelijker en overzichtelijker is.