PDA

View Full Version : Clapton Signature Strat setup (of vergelijkbare setup) ervaringen



SaferSephy
30 november 2011, 13:32
De clapton strat heeft een aantal speciale features:

Vintage noiseless pickups
Active 25dB midboost
TBX tone control

nu wordt ik redelijk GASsy van z'n geluid hier:

http://www.youtube.com/watch?v=EklciRHZnUQ

en zit dus te denken om eventueel diezelfde setup in m'n Mex strat of Squier Classic Vibe te hangen.

Echter eerst de vraag wat jullie ervaringen zijn, Is deze setup echt zo veelzijdig als hij doet vermoeden (waardoor de vraag naar pedalen een stuk minder wordt) of valt dit tegen. En in hoeverre blijft het classic strat geluid geborgt?

Orpheo
30 november 2011, 14:26
volgens mij heeft ie lace sensors in die strat in dat clipje.

ik heb de clapton sig ooit geprobeerd, en vond 'm totaal niet stratty. teveel power, teveel mids, teveel grom te weinig quack.

Toaster
30 november 2011, 15:42
Eigenlijk een modern soundje dus waar je behoorlijk ruispedalen mee kan aansturen ;)

Dat gevoel krijg ik zelf ook bij mijn strat met noiseless en de active midboost.

Hij heeft trouwens bij zijn solo die midboost niet eens aanstaan. (als dat bij hem tenminste net zo werkt als bij iedere andere boerenlul (want dan stond een van zijn potmeters uitgetrokken)

Ik vind het niet super veel toevoegen die midboost. Ik gebruik het nooit. Het is onhandelbaar. Het gaat meteen knetterhard en als je weer terug gaat is je sound in eens heel dun voor je gevoel.

Luigi
30 november 2011, 16:43
Heb precies de setup in mijn Strat die jij noemt en ben daar erg tevreden over. Niet echt de klassieke strat-sound (komt wel dicht in de buurt) maar enorm veelzijdig. Van dun naar dik, zacht naar hard, strat naar Les Paul zeg maar. Ik ben er erg tevreden mee.

wireman
30 november 2011, 21:59
Ik heb een fender met lace's gehad.. (dat is namelijk wat Clapton gebruikte) toendertijd behoorlijk gehyped en ze zaten toevallig in een strat die ik via een ruildeal verkreeg.. qua looks vond ik ze erg cool.. Het was een lipstick red strat en gaf een beetje een Gilmour red strat idee.. Qua tone vond ik ze nogal onpersoonlijk klinken tov het klassieke strat geluid.. maar ja.. zo zie je maar weer.. de sound komt niet uit een pickup, maar uit de vingers.. Zoals Clapton dat doet.. tja.. gewoon te gek!

Rooker
30 november 2011, 23:18
In de blacky sig strat die volgens mij ook een midboost heeft zitten toch geen Lace pickups??
Misschien wel scn's of hot scn's maar je ziet er duidelijk polepieces op en die zie je niet op lace toch?

Rooker
30 november 2011, 23:22
In de blacky sig strat die volgens mij ook een midboost heeft zitten toch geen Lace pickups??
Misschien wel scn's of hot scn's maar je ziet er duidelijk polepieces op en die zie je niet op lace toch?

Sorrie verkeert gelezen..:hide: Het ging over dat filmpje:chicken:

Brewskie
30 november 2011, 23:25
In de blacky sig strat die volgens mij ook een midboost heeft zitten toch geen Lace pickups??
Misschien wel scn's of hot scn's maar je ziet er duidelijk polepieces op en die zie je niet op lace toch?

:stop: Nou, in dat clipje is geen polepiece te zien hoor. Check die close ups maar eens vanaf 6:15 min.

Eko
30 november 2011, 23:27
Ik heb een hele vroege Clapton strat in 7Up green zoals hij het noemde. De hals heeft een hele speciale v-vorm en de electronica is iets waar je mee moet leren omgaan. Het is een uitbreiding van het instrument. Je moet leren de toonregeling en de midboost goed op elkaar af te stemmen. Ook gebruikt Clapton een amp die behoorlijk ver openstaat , door de gitaar in volume te knijpen krijg je het cleane terug. Dat geeft het geluid aan het begin. Daarvoor heb je echter wel een goed reagerende amp voor nodig en een goede techniek. Eric gebruikt verschillende plectra op het podium. Bij dit soort nummers gebruikt hij een klein dik plectrum om echt een snappend geluid aan de dunne snaren te kunnen geven. Het geluid op 2,04 is gewoon een het snel halen van het plectrum over de snaren. Kwestie van oefenen en heb je zo onder de knie.
Eric heeft en fabuleuze techniek waar een hoop snelle jongens zich op kunnen stuk bijten als het langzaam en met minder noten moet.
De EC strat is een aparte variatie op de Fender Strat. Net als een versie met HB er in of met extra schakelaars zoals de deluxe player. Anders , niet meer dan dat.
Ja, als je een goede amp hebt en je techniek goed ontwikkeld kun je een hoop pedalen overboord doen. Ik gebruik hem over een Victoria Golden Melody waar een dijk van een tremelo op zit. Ook een fantastische reverb die je vaak voor dit soort zaken eerder uit moet zetten. Het vraagt uren , maar is de moeite waard!
Net als de EC strat trouwens.
Op een of andere manier klinkt hij het best met de .009 set er op. Ik heb hem een hele tijd op .010 gehad maar ben toch weer terug voor het geluid. Succes!