PDA

View Full Version : The Range, Newtone, ervaringen?



hugo123
29 november 2011, 21:05
Ik wil graag een treblebooster voor mn AC30. The Range van newtone lijkt me wel leuk! Heeft iemand hier ervaring mee en hoe bevalt hij? Kan je er een beetje een Brian May tone mee krijgen?

roger
29 november 2011, 22:53
Ik heb m ooit gemaakt, maar was er niet van onder de indruk. Ik vond 'm een beetje blikkerig...

bass blom
29 november 2011, 22:56
inderdaad, ook gemaakt.
blikkerig, schel, maar het heet ook treble booster.

Dimitri92
30 november 2011, 10:24
Kwestie van de juiste versterker er voor hebben, lijkt me logisch heren? Vox kun je heerlijk wollig zetten zoals brian may doet.

Harry
30 november 2011, 10:44
ik heb ook nog ergens zo'n half afgemaakt ding liggen, maar kreeg er geen geluid uit...

bass blom
30 november 2011, 11:04
Kwestie van de juiste versterker er voor hebben, lijkt me logisch heren? Vox kun je heerlijk wollig zetten zoals brian may doet.

je versterker wollig zetten om een treble booster te kunnen gebruiken? kan het krommer? :dontgeti:

Tankman
30 november 2011, 11:11
Waarom moeilijk doen en zelf maken? De Electro Harmonix Screaming Bird doet hetzelfde en doet het goed voor weinig.

zoon van Piet
30 november 2011, 11:55
je versterker wollig zetten om een treble booster te kunnen gebruiken? kan het krommer? :dontgeti:

Tja, wat werkt, werkt.. het is niet altijd voor de hand liggend.
en juist deze kromme aanpak ligt aan de basis van de klassieke Britse gitaarsounds van Brian May, Rory Gallagher en de vroege Sabbath.. wollig klinkende Britse amps met (vervormende) trebleboost..
oh.. bijna vergeten Clapton's baanbrekende LP-geluid bij Bluesbreakers te vermelden.. ;)

Het gaat hier overigens om een kloon van de roemruchte Range Master, een op een germanium transistor gebaseerde treble booster. Volgens mij is de nano Screaming Bird anders, meer als een LPB met extra treble ( maar aanziendlijk minder vervorming).

Dimitri92
30 november 2011, 13:11
@ Bass Ga je huiswerk maar eens doen dan, kijk maar eens of je kan vinden hoe Brian zonder treblebooster klinkt? ;)

bass blom
30 november 2011, 13:13
@ Bass Ga je huiswerk maar eens doen dan, kijk maar eens of je kan vinden hoe Brian zonder treblebooster klinkt? ;)

daar heb ik het niet over.
het komt mij over als nieuwe verlichting in je huiskamer neerzetten en vervolgens een zonnebril opzetten :D

Dimitri92
30 november 2011, 13:15
>.< ..... zet jij je leesbril maar op ipv zonnebril en je inlezen voor je reageert? ^^ (geen persoonlijke aanval he, begrijp me niet verkeerd maar ik houd niet zo van nutteloze posts xD)

Adro
30 november 2011, 13:23
heb er al eerder een gemaakt als eerste projektje! werkt super, vooral de drie standen geven echt drie verschillende klankmogelijkheden! ik heb er juist weer een besteld om m'n amp eens lekker extra te laten oversturen!! verdere ervaringen met Newtone zijn erg goed! goede service en de mensen zijn erg hulpvaardig als je met vragen zit!!

Adro
30 november 2011, 13:24
trouwens...de screaming parrot van Newtone is gebaseerd op de screaming bird/tree.... kijk maar eens in de webwinkel van Newtone!

zoon van Piet
30 november 2011, 13:53
>.< ..... zet jij je leesbril maar op ipv zonnebril en je inlezen voor je reageert? ^^ (geen persoonlijke aanval he, begrijp me niet verkeerd maar ik houd niet zo van nutteloze posts xD)

En wat is dit dan?:???:

Ikke hou wel van nutteloos gezever, op zn tijd. En de meesten hier, aan de posts te zien.. :)

ff sreiues: Treble boost was vroeger zo ongeveer noodzakelijk op (non TB) Voxen en de normal of basskanalen van oudere non M/V amps. Tegenwoordig is zo'n ding echt niet meer noodzakelijk, daar heeft BB wel gelijk in. Maar er zijn, zoals genoemd, heel wat toonaangevende sounds mee gemaakt. En om die na te doen of te benaderen kan een leuke treble boost heel aangenaam werken - en dien je de treble op je amp te temperen..

Dimitri92
30 november 2011, 17:09
Ja, dan kun je bezig blijven natuurlijk he? ;) Maargoed, i made my point i'll shut up now ;)

On Topic: heb zelf een Range van Newtone, super! geen klachten. Doet wat ie moet doen!( En ja ik draai ook gewoon de treble wat naar beneden en kan 'm gewoon netjes clean draaien met volume op gitaar) Lekkere oldskool sound over de Fenderbuizen hier=)

bass blom
30 november 2011, 17:13
beetje ongenuanceerd dimitri?
waarom zou ik me niet ingelezen hebben?
zou het toevallig ook kunnen dat ik ook zo'n ding ja ook van newtone gebouwd heb?
en op mijn JTM45 vond ik het veel te schel in welke van de drie standen ook.

oh en welkom op mijn negeerlijst.

Dirk_Hendrik
30 november 2011, 18:51
daar heb ik het niet over.
het komt mij over als nieuwe verlichting in je huiskamer neerzetten en vervolgens een zonnebril opzetten :D

En je maakt een punt. Maar je hebt wel ongelijk ;)
Bij een AC30 zit te tonepot met een c-tje tussen de 2 tegenfase aansluitingen van de fasedraaier. Het geheel gaat daarna meteen naar de eindbuizen. Dat werkt en is een bizarre plek voor een toonregeling.

Het betekent ook dat je met die treblebooster de gehele preampsectie over z'n nek laat gaan vervolgens achter die preamp het tophoog er weer pas weer afsloopt. Wat je overhoud is het vervormde signaal minus een schel hoog.

Dimitri92
30 november 2011, 19:23
En gewoon blijven reageren he, prachtig dit. Fijn dat ik op je lijstje sta hoor ;)

OT, moet er wel bij zeggen dat ik maar 1 stand van die 3 weg schakelaar gebruik. De meest extreme boost geloof ik, rest vond ik beetje iel maar dat is bij iedere amp weer anders. Heb m over een marshall jcm2000 gehoord en daar deden al die standen het wel lekker.

Buzzel
1 december 2011, 16:41
En gewoon blijven reageren he, prachtig dit. Fijn dat ik op je lijstje sta hoor ;)

OT, moet er wel bij zeggen dat ik maar 1 stand van die 3 weg schakelaar gebruik. De meest extreme boost geloof ik, rest vond ik beetje iel maar dat is bij iedere amp weer anders. Heb m over een marshall jcm2000 gehoord en daar deden al die standen het wel lekker.

Moet je wel een beetje inlezen. Met de tuimelschakelaar wissel je van input cap en daardoor krijg je een andere filter vooraan. Deze zorgt voor meer of minder laag, dus wat hij doet is in 1 stand weinig laag doorlaat. De andere stand laat laag door zoals de orginele het deed en met die andere stand laat je veel laag extra door. Dus geen extreme boost, gewoon ander filtertje ;)

@ Tankman: Misschien vinden mensen het wel leuk om dit te doen? Ik heb al een aantal pedalen gemaakt en over het algemeen ben je niet veel goedkoper uit. Maar ik vind het wel erg leuk en uitdagend.

johanb
1 december 2011, 21:12
Ook ik heb de range gebouwd,ik heb wel andere waarden voor de foliecondensators gezocht,ik vond the range ook veel te schel.Origineel 2.2nf,3,3nf en 6.8nf vervangen door 3.3nf,6.8nf en 15nf (c1,c2,c3) voor mij veel bruikbaarder,ik jaag het signaal daana door de screamer m'n vox ac30ccx in,prima geluid hoor

Dimitri92
1 december 2011, 22:12
Moet je wel een beetje inlezen. Met de tuimelschakelaar wissel je van input cap en daardoor krijg je een andere filter vooraan. Deze zorgt voor meer of minder laag, dus wat hij doet is in 1 stand weinig laag doorlaat. De andere stand laat laag door zoals de orginele het deed en met die andere stand laat je veel laag extra door. Dus geen extreme boost, gewoon ander filtertje ;)

@ Tankman: Misschien vinden mensen het wel leuk om dit te doen? Ik heb al een aantal pedalen gemaakt en over het algemeen ben je niet veel goedkoper uit. Maar ik vind het wel erg leuk en uitdagend.


En gewoon lekker doorgaan he, heerlijk dit:D Ik heb dat ding toch zelf gebouwd, weet heus wel wat dat ding doet. Zeg alleen dat bij MIJ 2 van die filters minder lekker reageren maar bij andere versterkers weer wel.

EDIT: bij MIJ dus de sterkste boost met meeste drive

Buzzel
1 december 2011, 22:15
En gewoon lekker doorgaan he, heerlijk dit:D Ik heb dat ding toch zelf gebouwd, weet heus wel wat dat ding doet. Zeg alleen dat bij MIJ 2 van die filters minder lekker reageren maar bij andere versterkers weer wel.

EDIT: bij MIJ dus de sterkste boost met meeste drive

Ik ga niet door maar begon net. De sterke boost is een resultaat van de grotere hoeveelheid bas in je signaal. Hierdoor gaat ie harder.

Harry
2 december 2011, 10:06
hm, begin wel weer nieuwsgierig te worden. Is er iemand die de mijne af wilt bouwen voor een kleinigheidje? Was al een eind op weg, maar zoals ik al zei krijg ik er geen geluid uit.

bass blom
2 december 2011, 10:12
op wat voor amp gebruik je hem harry?

guitarkid
3 december 2011, 20:13
Ik heb 'm ook gebouwd, m.n. omdat hij met Ritchie Blackmore in verband stond, maar ben er vooralsnog niet van onder de indruk. Ik lees hier nu wel wat tips om 'm "anders" te gebruiken! Ik overweeg ook, net als Johanb, om er andere condensatoren in te plaatsen, want vind wel dat hij teveel body uit het geluid haalt.
De service van Newtone is overigens prima, niets dan lof!
Bovendien is het pedaal relatief eenvoudig te bouwen (deed het tot nu toe als enige pedaal in één keer bij mij...:hide:), want het printje heeft een lay-out i.t.t. tot de veroboards van de Flowerbooster en de MuffFuzz die ik ook bouw.

Harry
6 december 2011, 11:12
op wat voor amp gebruik je hem harry?

ik gebruik hem niet, want ik heb het ding nooit aan de praat gekregen. Maar anders zou ik hem met alle versterkers even willen proberen. Met de Vox (AC30 cc1) of de Bedrock, of anders in de oefenruimte met het andere bandje op m'n Kittyhawk junior Pro. Heb al wel wat andere pedaaltjes als booster, maar misschien is dit ook wel iets...