PDA

View Full Version : N00b vraagje



Chantal78
29 november 2011, 20:47
Hoi,

Nu ik volop aan het oefenen ben op de akkoorden, merk ik dat mijn linkerhand niet echt heel flexibel is. Een simpel C-akkoord kan ik nog niet goed pakken. Nu snap ik dat het met korte vingers al snel iets meer oefening vergt, maar dat ik zoveel moeite met de akkoorden pakken heb, dat verbaast me.

Zijn er, behalve natuurlijk gewoon blijven oefenen op de akkoorden, oefeningetjes die je kunt doen om pezen en spieren wat soepeler te krijgen? Ik heb er ontzettend veel plezier in, ook al doet het pijn en lukt het nog niet zo. Dus tips om verder te komen zijn hartstikke welkom!

barno
29 november 2011, 20:58
goed dat er lol in hebt. gewoon blijven oefenen. bij nieuwe akkoorden is het gevoel van: wow da's echt lastig heel normaal en geloof me, dat verdwijnt volledig en snel ook, that is als je elke dag blijft oefenen.

De schuld niet steken op korte vingers, je vingers zijn die stretches alleen nog niet gewoon.

let er ook op dat je pols een goede hoek om de hals maakt, hou je gitaarhals hoog genoeg. op dat vlak best niet dadelijk de onhandige houding van "stoere" rockers imiteren die hun gitaar op de knieën hangen.

beruk
29 november 2011, 21:10
Oprekken ik ben er niet zo van. Goed opwarmen en leren grijpen en rekken oefen ik heel simpel door het spelen van.....toonladders.
Voordeel is ook nog dat je je hals leert kennen. Oeverloos proberen een akkoord de grijpen zorgt voor kramp en verzuring (en frustratie)
Maar er zijn hier gitaarpro's, wacht rustig hun advies af.

bass blom
29 november 2011, 21:16
hoe lang speel je?

je hand hol houden, hoor ik een gitaarleraar lang geleden zeggen.
mensen hebben de neiging de hals scheef te pakken.
probeer de hoek van je arm t.o.v. de hals 90 graden te hebben.

Chantal78
29 november 2011, 21:19
hoe lang speel je?
.

Drie dagen :gitarist:

Ik ben er heel enthousiast mee bezig en wil graag vooruit. Misschien wel te snel te veel. Ik ben nogal koppig dus als ik besluit een akkoord te willen leren, dan ga ik door tot k kramp heb (en da's dom)

bass blom
29 november 2011, 21:22
3 dagen, ja dan is het logisch.
duurt een paar weken dan gaat het wel over.
nu geen 3 uur per dag spelen :D

EDV
29 november 2011, 21:40
Nu snap ik dat het met korte vingers al snel iets meer oefening vergt, maar dat ik zoveel moeite met de akkoorden pakken heb, dat verbaast me.

't vergt gewoon oefening...ben zelf "gezegend" met gróte handen (handschoenen maat XL zijn meestal nog te klein) en ik snapte in 't begin juist niet dat 't mij met die lange vingers nog moeite kostte.

Een jaar verder vraag ik me dat niet meer af....nu vraag ik me af hoe ze toch zo ontzettend snel van akkoorden wisselen!

(maar ook dat gaat steeds beter en sneller ;))

Pijn heb ik allang niet meer....kramp nog wel eens

Chantal78
30 november 2011, 09:17
Haha, ik ben ook wel een eigenheimer hoor. 'k Wil het gewoon snel leren :D

Rizz
30 november 2011, 09:43
Ik heb een leerling die de C en de Amin na dik een jaar nog steeds niet helemaal goed kan pakken, al begint het nu wel ergens op te lijken.. Moet er wel bij zeggen dat hij een speciaal gevalletje is.. (PDD-NOS en ADHD) Wil je niet ontmoedigen, ofzo, maar het kan wel even duren!

Dus ja! je wilt teveel te snel! :D

Geduld is een schone zaak... Lekker doorgaan en als het over en paar weken nog niet lukt, even advies bij iemand gaan halen.. Je vingers zijn nu nog in een staat van shock, maar worden vanzelf soepeler..

Chantal78
30 november 2011, 12:03
Zal ik doen. Dank je :)

humbucker
30 november 2011, 12:14
Nog een tipje, probeer je linkerduim +/- in het midden van de achterkant van de hals te houden. Dat scheelt serieus een slok op de borrel :)

Kingfisher
30 november 2011, 12:38
De ene heeft al wat soepelere handen dan de andere, de ene heeft beter spiergeheugen dan de andere.

Zorg dat je zithouding goed is (giaar ter hoogte van de knien hangen en beuken is voor later), speel nooit met "koude" handen. Dus altijd eerst opwarmen: vingers omplooien door ze duwen tegen de andere arm, pols stretchen door met geplooide arm je schouder aan te raken,...
Speel altijd eerst wat akkoorden die je wel makkelijk kan, de meeste gitaristen spelen om op te warmen wat toonladders.

En ja, ooit worden die akkoorden even simpel als ademen, maar helaas zijn er dan weer andere technieken die evenveel frustratie vragen om ze aan te leren. Het houdt nooit op :soul:

Het goede nieuws is, dat het als fietsen is: eens je ze kan, zal je ze niet zo snel meer vergeten.

Chantal78
30 november 2011, 12:41
Super bedankt voor de tips en bemoedigende woorden!

Hotpepper01
30 november 2011, 14:26
Doorzetten hoor !

Op deze site zie je veel beginnerstips : http://www.justinguitar.com/

Chantal78
30 november 2011, 14:28
Da's een gave site zeg, bedankt!

En doorgaan doe ik zeker.

EDV
30 november 2011, 15:08
.Moet er wel bij zeggen dat hij een speciaal gevalletje is.. (PDD-NOS en ADHD).

Geen aanval op jou hoor maar hier zit me wel wat dwars.
Je lijkt 't als een excuus voor 'minder snel kunnen leren' aan te voeren. Maar:
1) ADHD én PDD-NOS? Wordt vaak gezegd maar dat kan natuurlijk niet samen gaan. Not Otherwise Specified terwijl dat door het "ADHD"-stickertje dus juist wél otherwise specified is.
2) ADHDers kunnen vaak verrassend snel leren....de aandacht erbij houden (en niet naar die vogel buiten kijken) is wat lastiger.

en (hier spreekt wat persoonlijke (werk)ervaring)

3) meestal is de moeder het probleem

Rizz
1 december 2011, 17:47
Laat ik het dan wat nuanceren:

De termen heb ik niet van mezelf, maar van z'n moeder.. Mijn vriendinnetje werkt met LVG-jongeren en die heeft er ook zo 1 rondlopen.. (niet beledigend bedoeld)

Mijn leerling vertoont licht autistisch gedrag en heeft op z'n 17e een emotionele leeftijd van een jaar of 11/12.. Daar komt het concentratievermogen van een pindakoek bij en het feest is compleet..

Ik zeg helemaal niet dat dat voor alle gevallen geldt, maar voor hem iig wel!

Hij heeft gewoon erg veel moeite met leren, onthouden en concentreren. Ik moet alles uitkauwen.. Dan hebben we nog het probleem van praktische toepassing: Als hij wat geleerd heeft en hij kan het, komt het soms voor dat hij het in een andere situatie ineens weer compleet over moet leren!

Dat gezegd hebbende, hij heeft er meer en meer plezier in en dat is voor iedereen wat waard! Vooral voor zichzelf en het is beter als z'n gameverslaving..

EDV
1 december 2011, 18:54
Laat ik het dan wat nuanceren:

De termen heb ik niet van mezelf, maar van z'n moeder..

Tja, zoals ik al zei:

3) meestal is de moeder het probleem




Mijn vriendinnetje werkt met LVG-jongeren en die heeft er ook zo 1 rondlopen.. (niet beledigend bedoeld)

als ze nog de oude inzichten zouden hebben, zou ik ook een gevalletje MBD zijn...tegenwoordig heet 't dus ADHD....en zelf ben ik van mening dat die laatste D er ook wel afkan als men er geen noemenswaardige problemen door heeft. Het leven kan voor iedereen al lastig genoeg uitpakken. Concentratie bij zaken die me niet zo boeien blijft altijd lastig...hyperfocus (autistische neiging) op boeiende zaken is een eitje :)

maar ik kan van mezelf nou niet zeggen dat ik langzaam leer....wel dat ik een laatbloeier ben ;)

De ervaringsdeskundige is niet de moeder...de ervaringsdeskundige is de ADH(D)-er zelf, dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien

Rizz
1 december 2011, 19:09
Ik ben de eerste die toe zal geven dat ik ook zo m'n twijfels heb bij zijn moeder, maar goed, dat is mijn zaak niet..

Mijn opmerking was wellicht ongepast en het is natuurlijk per persoon anders. Het is geenszins mijn bedoeling om iedereen met een vorm van autisme e.d. over 1 kam te scheren. Zoals hierboven beschreven geeft wel aardig aan hoe hij is. Zijn autisme uit zich vooral in het heel hard nodig hebben van structuur en duidelijkheid.

Ik vraag ook veel aan hem, wat hij er van vindt en wat hij wil. Daarnaast is het geven van veel complimenten een hele goede motivator... Daar merk ik aan dat hij zich heel erg ondergewaardeerd voelt. In mijn ogen wil hij zo ontzettend graag "normaal" zijn, maar hij redt het net niet allemaal (een kind wat net niet bij de snoeppot kan) en dat frustreert hem vreselijk..
Ik maak er een uurtje plezier en leren van, veel meer zit er voorlopig niet in en ik ben tenslotte alleen maar zijn gitaarleraar!

EDV
1 december 2011, 19:30
Ik vraag ook veel aan hem, wat hij er van vindt en wat hij wil. Daarnaast is het geven van veel complimenten een hele goede motivator... Daar merk ik aan dat hij zich heel erg ondergewaardeerd voelt. In mijn ogen wil hij zo ontzettend graag "normaal" zijn, maar hij redt het net niet allemaal (een kind wat net niet bij de snoeppot kan) en dat frustreert hem vreselijk..
Ik maak er een uurtje plezier en leren van, veel meer zit er voorlopig niet in en ik ben tenslotte alleen maar zijn gitaarleraar!

ja als je 't zo zegt...

ik denk dat je de kern van z'n probleem idd wel begrijpt ;)

melfice
6 januari 2012, 18:59
Het zit hem meestal in de houding van je arm.
Met name is het belangrijk om je elleboog niet tegen je lichaam aan te houden, maar liefst iets minder dan 45 graden van je romp af te houden (waardoor je pols automatisch rechter op de hals komt) en idd je pols rond de 90 graden tov de gitaarhals te houden.
En vooral veel oefenen, maar zodra het pijnlijk is/ wordt, neem dan even een pauze. Anders overbelast je je gewrichten.

Succes, Grtz

Chantal78
6 januari 2012, 22:49
Gelukkig gaat het inmiddels heel goed. Geen trekkende spieren in mijn onderarm meer en ook de akkoorden die wat meer rek vereisen, zoals Dm, C en G, leveren geen problemen meer op (het F akkoord moet ik nog leren, zover ben ik nog niet). Eerst moest ik daar echt nog mee smokkelen, maar nu kan ik zonder trucs lekker dichtbij de fret spelen. En dat is, gezien de hoge actie van mijn gitaar, geen overbodige luxe. Zere vingertoppen zijn ook verleden tijd, het eelt is in rap tempo gegroeid en dat scheelt enorm.

Op aanraden van Hotpepper01 ben ik uiteindelijk de cursus van Justin Sandercoe gaan doen en dat is echt dé cursus voor mij. Goed gestructureerd enzo. Ik speel inmiddels mijn eerste liedjes en heb er steeds meer lol in. Ik speel nu nog op mijn klassieke Aldi gitaar, maar hoop binnenkort een westerngitaar te kopen met massief bovenblad, mogelijk een Cort of Ibanez.