PDA

View Full Version : P90 vervangen van dogear naar soapbar



Hendriks
29 november 2011, 18:25
Het volgende: ik heb een dogear p90 op mijn Lp jr. , het nadeel is dat deze dus niet in hoogte verstelbaar is , de actie van de gitaar is voor mij aan de hoge kant ,maar als ik de brug naar beneden schroef raken de snaren het element.
Nu zat ik eraan te denken om een soapbar p90 te kopen , met een p90 pickup ring , visueel lijkt het dan een soapbar ,maar nu is hij wel in hoogte verstelbaar.
Simpele oplossing? Of zie ik iets over het hoofd?

bass blom
29 november 2011, 18:27
in die mooie gele tokai?
je blijft die gaatjes zien?
en wellicht moet je ruimte fresen.

barno
29 november 2011, 18:34
waarschijnlijk is de cavity wel gefreesd om een soapbar cover te behuizen. idd, de gaatjes van dogear zijn dan wel zichtbaar.
bij de meeste p90'z zijn de polepieces verstelbaar, mss vang je het daarmee op en kan je dogears behouden

Hendriks
29 november 2011, 18:42
De snaren raken het plastic ,dus de polepieces naar beneden gaat niet werken . Er zijn opvulringen in de handel en die moeten gemonteerd met dezelfde schroefgaten.
Mischien zijn er ook wel dogears in de handel die wat dunner zijn , met een paar mm ben ik al geholpen.

Hendriks
29 november 2011, 19:19
Even wat aan het zoeken geweest en er zijn dus oplossingen. Een neck dogear is dus een paar mm lager dan de brugpup , dus een neckcover erop en dat zou moeten kunnen , of zou ik er gewoon een neckpickup in monteren?
Zie ik iets over het hoofd?

Ukeloeder
29 november 2011, 19:22
Ik meen me te herinneren dat op Tokaiforum iemand ook eens een dergelijk probleem had. Die heeft er 'lagere' dogears voor gekocht. De plastics dan... Zou dat een oplossing zijn? Soapbar plaatsen lijkt me minder dan ideaal.
Wanneer je die lagere plastics niet kunt vinden is er vast een (Haarlems) forumlid die je kan helpen.

edit; je was al verder...

Hendriks
29 november 2011, 19:40
Ik meen me te herinneren dat op Tokaiforum iemand ook eens een dergelijk probleem had. Die heeft er 'lagere' dogears voor gekocht. De plastics dan... Zou dat een oplossing zijn? Soapbar plaatsen lijkt me minder dan ideaal.
Wanneer je die lagere plastics niet kunt vinden is er vast een (Haarlems) forumlid die je kan helpen.

edit; je was al verder...

Ik zit er aan te denken om een neckpickup te monteren , zou dat veel uitmaken , gewoon een wat hottere?
Ik heb net even gegoogled en dit is iets wat veel Lp jr spelers tegenkomen.

barno
29 november 2011, 19:57
ik dacht dat bij gibson P90's er geen verschil was tussen neck en brug pup, ook niet qua spacing trouwens, maar mss dwaal ik wel

Hendriks
29 november 2011, 20:07
ik dacht dat bij gibson P90's er geen verschil was tussen neck en brug pup, ook niet qua spacing trouwens, maar mss dwaal ik wel

Kijk , dat wil ik horen . Bij SD lees ik dat de neck en de bridge een andere polariteit hebben , maak dat dan nog verschil?

Hendriks
29 november 2011, 20:33
Weet iemand de hoogte van een Gibson P90 dogear cover?

barno
29 november 2011, 20:54
ik heb hier een zwarte dogear cover liggen (ik denk voor neck, maar niet zeker) die is 11,2 mm hoog
heb ook nog setje chromen dogears maar die hebben gebogen onderkant (voor op type 330)

Hendriks
29 november 2011, 20:57
ik heb hier een zwarte dogear cover liggen (ik denk voor neck, maar niet zeker) die is 11,2 mm hoog
heb ook nog setje chromen dogears maar die hebben gebogen onderkant (voor op type 330)

Die is te hoog , SD heeft lagere voor de hals , ongeveer 8mm .Gibson gebruikt voor de hals en brug dezelfde , ook de cover is gelijk.

bass blom
29 november 2011, 21:02
1 cm zie ik op mijn junior

Hendriks
29 november 2011, 21:05
1 cm zie ik op mijn junior

Daar zou ik 1 mm mee winnen , net te weinig denk ik.

bass blom
29 november 2011, 21:12
Daar zou ik 1 mm mee winnen , net te weinig denk ik.

raar. dan staat jou halshoek dus niet goed.
heb ff gecheckd op die junior, als ik bij de brug en lage E naar beneden duw tot de snaar de hoogste fret aanraakt, dan raakt ie ook de polepieces en die staan 2mm uit de pup. ruimte zat dus die jij niet lijkt te hebben.

Hendriks
29 november 2011, 21:21
raar. dan staat jou halshoek dus niet goed.
heb ff gecheckd op die junior, als ik bij de brug en lage E naar beneden duw tot de snaar de hoogste fret aanraakt, dan raakt ie ook de polepieces en die staan 2mm uit de pup. ruimte zat dus die jij niet lijkt te hebben.
Het is een kwestie van een paar mm , de actie op de 12de fret is nu iets van 2,25 mm en ik wil hem net iets onder de 2.0 hebben.
Het schijnt bij juniors met p90 vaker voor te komen heb ik inmiddels gelezen , met gewone pickups heb je dit probleem niet .

oigun
29 november 2011, 21:22
Even wat aan het zoeken geweest en er zijn dus oplossingen. Een neck dogear is dus een paar mm lager dan de brugpup , dus een neckcover erop en dat zou moeten kunnen , of zou ik er gewoon een neckpickup in monteren?
Zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat je met een lager kapje al een heel eind komt. Het zou kunnen dat de polepiece-spacing anders is. De lipjes van de baseplate kan je dan wat bijbuigen om de pickup onder het lagere kapje te krijgen. Voorlopig kan je natuurlijk ook het kapje gewoon weglaten.

Hendriks
29 november 2011, 21:31
Ik denk dat je met een lager kapje al een heel eind komt. Het zou kunnen dat de polepiece-spacing anders is. De lipjes van de baseplate kan je dan wat bijbuigen om de pickup onder het lagere kapje te krijgen. Voorlopig kan je natuurlijk ook het kapje gewoon weglaten.

Die kapjes zijn wel te vinden ,maar helaas geen afmetingen erbij.

oigun
29 november 2011, 22:12
Mocht het nou helemaal niet lukken>>PM dan verzinnen we er wel wat op. Ik ga binnenkort proberen dogears te maken, meer fifties specs maar moet nog wat originele nameten voordat ik weet hoe hoog die zijn. De basis is iig lager omdat de oude p90's geperst werden ipv "ge-spuitgiet" of is het spuitgegoten??

Einzeln
29 november 2011, 22:20
Mocht het nou helemaal niet lukken>>PM dan verzinnen we er wel wat op. Ik ga binnenkort proberen dogears te maken, meer fifties specs maar moet nog wat originele nameten voordat ik weet hoe hoog die zijn. De basis is iig lager omdat de oude p90's geperst werden ipv "ge-spuitgiet" of is het spuitgegoten??

Dat kun je bij de Seymourduncans wel zien. Dat ze gestanst zijn bedoel ik:
http://www.seymourduncan.com/images/products/antiquity/11034-65_66.jpg

Hendriks
29 november 2011, 22:25
Mocht het nou helemaal niet lukken>>PM dan verzinnen we er wel wat op. Ik ga binnenkort proberen dogears te maken, meer fifties specs maar moet nog wat originele nameten voordat ik weet hoe hoog die zijn. De basis is iig lager omdat de oude p90's geperst werden ipv "ge-spuitgiet" of is het spuitgegoten??
Super , als ik er niet uit kom laat ik je het weten.

stijnkenens
30 november 2011, 00:18
Ik heb ooit dogear covers gezien van +/- 5 mm hoog, op een gitaar met 2 P90's.
Maar misschien dat die inhuis werden gemaakt.

Over 2 P90's in een gitaar:
Je hebt de mogelijkheid om dan een matched set te kopen:
Die bestaat uit een gewone pup en een met een omgekeerde polariteit en windingen, zodat je in de middenstand een humbucker effect krijgt.
Zoiets hoeft niet, en een gewone p90 is rap om te bouwen naar het andere.


s.

Hendriks
30 november 2011, 08:24
Deze heeft 1 pup . Ik denk er sterk over om een SD neck pickup te kopen , deze is toch behoorlijk lager , maar gaat dat ook klinken ?

stijnkenens
30 november 2011, 10:44
Ha, ik dacht dat je er een 2e ging bij zetten ...
Ik denk niet dat je veel verschil gaat horen tussen een neck of brug van een matched set.

Hotter wil zeggen meer windingen, dus grotere weerstand, en daardoor haalt die het hoog wat naar beneden.

Maar qua constructie is er geen verschil tussen een neck en brug P90.
Je hebt een lager covertje nodig !

In het slechtste geval kan je bijvoorbeeld zo'n 11 mm hoge cover doorzagen, 3 a 4 mm verwijderen en dan terug aan elkaar lijmen, lichtjes schuren, polijsten en opblinken, ik denk niet dat je er veel van gaat zien !


s.

Hendriks
30 november 2011, 11:10
Ha, ik dacht dat je er een 2e ging bij zetten ...
Ik denk niet dat je veel verschil gaat horen tussen een neck of brug van een matched set.

Hotter wil zeggen meer windingen, dus grotere weerstand, en daardoor haalt die het hoog wat naar beneden.

Maar qua constructie is er geen verschil tussen een neck en brug P90.
Je hebt een lager covertje nodig !

In het slechtste geval kan je bijvoorbeeld zo'n 11 mm hoge cover doorzagen, 3 a 4 mm verwijderen en dan terug aan elkaar lijmen, lichtjes schuren, polijsten en opblinken, ik denk niet dat je er veel van gaat zien !


s.

Heb ik ook gedacht ,stukje er tussenuit.
Ik heb net op ebay een SD neck Antique Dogear gekocht , deze is 3mm lager en dat is meer dan genoeg .

Hendriks
23 december 2011, 20:40
Bijna een maand later ,maar hij is er , SD Antique Dogear P90 .
Gelijk ook een pio cap en treble-bleed gemonteerd .
Element past perfect , zelfde schroefgaatjes en meer dan genoeg ruimte nu tussen snaren en pickup , de actie is nu ook geheel naar wens.
Maar het mooiste is: wat klinkt dat , degene die beweerd dat een 1 pupper niet veelzijdig kan zijn ,mag langskomen , de treble bleed werkt ook super , die komt ook op de Les Paul .
Helemaal blij ermee .