PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij eerste mix



Dribbel_
29 november 2011, 14:01
Okee ik ben aan het proberen twee nummers voor mijn band op te nemen. Hierbij dus een stukje van de mix voor het eerste nummer. Even in het kort hoe we het hebben gedaan:

De drums zijn met een electronisch drumstel ingespeeld en via Midi de computer in gestuurd en daar gesampled.

De gitaren en bas zijn ook digitaal gedaan via de Eleven Rack.

En de zang ook via de interface met een microfoon uiteraard.


Aangezien ik nog nauwelijks ervaring heb met mixen zijn alle tips natuurlijk van harte welkom. Ik heb al een hoop gelezen en tutorials gekeken op youtube enz. Wat ik lastig blijf vinden zijn de overlappende frequenties waardoor het moeilijk 1 mix te maken is ipv een hoop lagen die op elkaar liggen.


Hopelijk willen jullie even de tijd nemen om het stukje te luisteren en er op en aanmerkingen op te geven :) Alvast bedankt!

De link:
http://soundcloud.com/martijnbosma100/two-mixdown-intro-1

Vernieuwde mix:
http://soundcloud.com/martijnbosma100/two-mixdown-intro-2

De bas moet btw nog opnieuw die stoort hier en daar wat, geen idee hoe dat hier is gebeurd in het andere nummer staat het wel goed.

En de link naar het tweede nummer
http://soundcloud.com/martijnbosma100/whiskey-cocaine-mixdown-intro

bass blom
29 november 2011, 14:34
ff zo doen..

http://soundcloud.com/martijnbosma100/two-mixdown-intro-1 :dontgeti:

i.p.v. zo:

http://soundcloud.com/martijnbosma100/two-mixdown-intro-1:dontgeti:

bass blom
29 november 2011, 14:41
niet echt een makkelijke song om te mixen.
toms staan in ieder geval veel te hard, die lijken uit een andere film te komen :D
zang in het begin te zacht.
bas te hard.

Dribbel_
29 november 2011, 14:46
niet echt een makkelijke song om te mixen.
toms staan in ieder geval veel te hard, die lijken uit een andere film te komen :D
zang in het begin te zacht.
bas te hard.

Dat ging niet helemaal goed met de link nee. En het blijft sowieso lastig voor mij nog ghehe maar hopelijk komt het redelijk goed.

Die dingen ga ik aar kijken! En nog 1 vraagje. Zijn die gitaren met distortion als ze invallen niet te schel?

bass blom
29 november 2011, 14:51
ja die distorted gitaren zijn brallerig hier, weinig definitie.

Dribbel_
29 november 2011, 14:55
ja die distorted gitaren zijn brallerig hier, weinig definitie.

Ja die mogen opgenomen worden met wat minder oversturing erop kan wat cleaner. Ga ik straks eens voor zitten :) Bedankt voor het luisteren in ieder geval.

Ik heb de OP nog een opzetje voor het 2e nummer neergezet, daar is nog niet superveel mee gedaan.

Han S
29 november 2011, 14:56
Die toms kraken bij mij, is dat te hard opgenomen?

Dribbel_
29 november 2011, 15:23
Die toms kraken bij mij, is dat te hard opgenomen?

Ik zie nu dat de velocity van de toms helemaal tegen de top aan staat ja, die kan ik gelukkig nog terug brengen. Geen idee waar dat fout is gegaan. Gelukkig is dat dus nog aan te passen :)

Dribbel_
29 november 2011, 16:59
En de vernieuwde versie met de toms beter en de zang in het begin wat harder en de drums wat aangepast :)

http://soundcloud.com/martijnbosma100/two-mixdown-intro-2

Han S
29 november 2011, 19:36
Martijn, het goede nieuws is dat ik het een lekker stukkie muziek vind en een lekker bandje. Het minder goede nieuws is dat ik de balans nog niet goed vind en dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Je bent gitarist denk ik en daar fixeer je de mix op. Hoe ik dat doe zal ik je kort uitleggen: ik maak het drumgeluid, voeg de bas daarbij waarbij ik ook al die geluiden eventueel aanpas en er bijvoorbeeld een compressor op zet.

Ik zet het een harder en het ander zachter en luister hoe zo'n geluid zich in de totaalmix gedraagt. Soms gebeuren ervheel wonderlijke dingen als je bijvoorbeeld een heel klein beetje laag van de gitaren afhaalt want opeens wordt de bas duidelijker.

En als ik tevreden ben over het geluid ga ik de balans zoeken en dat doe ik door eerst het drumgeluid goed te zetten. Daar doe ik de bas bij, de keyboards, de zang en alles behalve de gitaren. Als dat dat met elkaar allemaal goed in balans is schuif ik de gitaren omhoog en zoek het punt waar ze hard genoeg zijn, maar verder niets in de weg zitten.

Als je de gitaren een haartje zachter zet hoor je opeens de bas en de drums beter. Gitaren met distortion is een groot geluid en neemt veel ruimte in beslag.

Verder vind ik de zang in jouw mix klinken alsof het in een bedompte kelder is opgenomen. Als dat de galm is zou ik een andere pakken en een wat langere early reflection instellen. De zang komt dan los van de galm en meer naar voren en het mooiste is het in mijn beleving als je die galm eigenlijk niet hoort als zodanig.

Dat ligt bij de muziek van Frans Bauer wat anders, maar hebben we het niet over.

Succes en doe je best, je bent goed bezig.

Baker
29 november 2011, 21:01
Wat ik echt opvallend vind is het gebrek aan dynamiek. Op 0.56 valt de hele band in met bas en drum en distorted gitaren, maar het klinkt nauwelijks harder!
Je ziet het trouwens ook heel mooi aan de soundcloud waveform. Je kunt aan de waveform nauwelijks zien waar de band invalt. En dat is jammer, want daardoor klinkt het "ruige stuk" heel erg vlak.

Verder vind ik het wel een knappe opname en ben je zoals Han zegt goed bezig.

bass blom
29 november 2011, 21:03
ja dat viel mij ook op

Dribbel_
29 november 2011, 23:47
Martijn, het goede nieuws is dat ik het een lekker stukkie muziek vind en een lekker bandje. Het minder goede nieuws is dat ik de balans nog niet goed vind en dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Je bent gitarist denk ik en daar fixeer je de mix op. Hoe ik dat doe zal ik je kort uitleggen: ik maak het drumgeluid, voeg de bas daarbij waarbij ik ook al die geluiden eventueel aanpas en er bijvoorbeeld een compressor op zet.

Ik zet het een harder en het ander zachter en luister hoe zo'n geluid zich in de totaalmix gedraagt. Soms gebeuren ervheel wonderlijke dingen als je bijvoorbeeld een heel klein beetje laag van de gitaren afhaalt want opeens wordt de bas duidelijker.

En als ik tevreden ben over het geluid ga ik de balans zoeken en dat doe ik door eerst het drumgeluid goed te zetten. Daar doe ik de bas bij, de keyboards, de zang en alles behalve de gitaren. Als dat dat met elkaar allemaal goed in balans is schuif ik de gitaren omhoog en zoek het punt waar ze hard genoeg zijn, maar verder niets in de weg zitten.

Als je de gitaren een haartje zachter zet hoor je opeens de bas en de drums beter. Gitaren met distortion is een groot geluid en neemt veel ruimte in beslag.

Verder vind ik de zang in jouw mix klinken alsof het in een bedompte kelder is opgenomen. Als dat de galm is zou ik een andere pakken en een wat langere early reflection instellen. De zang komt dan los van de galm en meer naar voren en het mooiste is het in mijn beleving als je die galm eigenlijk niet hoort als zodanig.

Dat ligt bij de muziek van Frans Bauer wat anders, maar hebben we het niet over.

Succes en doe je best, je bent goed bezig.

Ten eerste heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik waardeer het heel erg dat je (en alle andere mensen ook uiteraard!) de moeite en de tijd nemen om het te beluisteren en dan ook commentaar er op te geven.

Ik denk dat je een goed punt hebt dat ik vanuit het oog van een gitarist kijk en dat ik het misschien eens totaal anders moet proberen. Ik vind dat sowieso lastig want de laatste tijd luister ik een hoop muziek en kijk dan hoe dat op elkaar zit. Maar de ene leunt weer meer op de drums en zang de ander weer meer op gitaren en het blijft toch een rare voorkeur ergens.

Morgen ga ik qua balans weer eens helemaal vanaf scratch beginnen zoals je hebt uitgelegd en ik ben benieuwd hoe het eruit gaat komen.

De reverb is nu een beetje aan de hoge kant ja, het is toevallig ook wel in een kelder op genomen maar het kan wel minder ja dus dat is de eerste stap.

Ik heb een mooi boek over recording op mijn sinterklaas verlanglijstje gezet dus hopelijk komt die dit weekend binnen en kan ik daar ook nog wat moois uit halen ;)

Dynamiek klopt ook helemaal, ik had er nog helemaal niet zo erg bij stil gestaan maar zeker een punt om op te letten.

Sowieso weer erg bedankt en hopelijk kan ik snel weer wat vooruitgang hier posten.

peter_heijnen
30 november 2011, 09:57
Dribbel, mixen is ieder instrument los zien en tegelijk in het geheel. Op YT kun je luisteren naar 'isolated' bas/drms/gitaartracks van veel bekende nummers. Je luistert dan ahw mee met de meesters en hoe zij het gedaan hebben. Als je wat van die losse tracks bestudeert ben je al een behoorlijke stap verder.

Btw, wat een goed nummer zeg!

Dribbel_
30 november 2011, 12:05
Bedankt voor de tip Peter ik ga er eens naar kijken.


Ik ben weer een stapje verder. Moet nu weer naar school dus geen tijd het echt te perfectioneren. Heb voor wat meer dynamiek gezorgd. En de mix weer vanaf scratch opgebouwd zoals Han heeft uitgelegd.

-edit-

Alleen in de intro moet de gitaar nog wat omlaag en de zang wat omhoog. Tenminste die verhoudingen.

Dribbel_
30 november 2011, 16:39
En de laatste versie:

http://soundcloud.com/martijnbosma100/two-mixdown-intro-4

De dynamiek heb ik nu weer een beetje weggetrokken door een compressor over de eind mix te gooien om het een geheel te maken. Stoort dit eigenlijk heel erg want in mijn ogen is het niet zo heel erg eigenlijk?

Dribbel_
1 december 2011, 15:00
En het 2e nummer:

http://soundcloud.com/martijnbosma100/whiskey-cocaine-mixdown-2

JTB
2 december 2011, 09:28
En de laatste versie:

http://soundcloud.com/martijnbosma100/two-mixdown-intro-4

De dynamiek heb ik nu weer een beetje weggetrokken door een compressor over de eind mix te gooien om het een geheel te maken. Stoort dit eigenlijk heel erg want in mijn ogen is het niet zo heel erg eigenlijk?

Ik luister over zeer crappy pc speakers op het werk, maar de cymbalen staan irritant hard. Voor de rest vind ik het best een lekker nummer, ookal is het totaal mijn stijl niet. En ik vind het ook wel lekker opgenomen. Ik ga je even dmmen met een vraag.

Terminus
2 december 2011, 14:05
En het 2e nummer:

http://soundcloud.com/martijnbosma100/whiskey-cocaine-mixdown-2

Klinkt goed, die gitaren in de intro al helemaal. Ik kan me voorstellen dat die bekkens op kutspeakers erg vervelend worden, maar ik had er op hi-fi speakers geen last van.
Wat ik wel vervelend vond is de kick en snare die door alle compressie verzuipen in de mix. De kick heeft sowieso veel mids (geeft een beetje het geluid van een volleybal) en weinig laag.
Ik zou voor de vervormde gitaren je microfoon anders plaatsen voor een voller geluid, maar die cleans moet je vooral zo laten. Sterker nog, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe je ze opgenomen hebt.
De galm op de zang vind ik het net niet, het klinkt een beetje alsof je in een tunnel staat.

Dribbel_
2 december 2011, 22:53
Okee bedankt voor de tips weer, ik ga er weer verder aan sleutelen.

Wat betreft de gitaren:
Ik neem alles digitaal op via m'n Eleven Rack die direct de PC ingaat. De gitaren zijn gedaan met een ESP Eclipse (al dat gedoe altijd dat je uit EMG's geen mooi clean zou kunnen halen...). En dat qua effecten zit er over het clean alleen een klein beetje chorus/delay/reverb op om het af te maken.

Dribbel_
2 december 2011, 23:20
Heb inderdaad net met de compressie en eq. zitten kloten en dat scheelt al een hoop. Bedankt voor de tip !

Dribbel_
8 december 2011, 22:36
http://soundcloud.com/martijnbosma100/two-6

En hier dan de voorlopige mix hoe hij nu is. Het valt steeds meer op z'n plek vind ik :)