PDA

View Full Version : Moeilijk om gear van de hand te doen?



Ace 1.15.19
29 november 2011, 12:49
Ik kamp met het probleem dat ik het lastig vind om mijn gear te verkopen. Ik heb verschillende gitaren waarvan ik ze niet allemaal gebruik. Twee stuks heb ik van mijn oom gekregen (een Strat en een Tele) en hij hoefde ze niet terug te hebben. Ik 'kan' ze echter niet weg doen maar op zolder leggen heeft ook weinig meerwaarde.

Daarnaast heb ik een Marshall 6100. Echt een super gave amp die ik veel gebruik, maar elke keer vraag ik me af "is dit het wel?" Sowieso heeft hij een kanaaltje te veel en gebruik ik niet alle opties, maar het kanaal wat ik wel gebruik dat doet het ook écht goed. Daarom zit ik zo in tweestrijd. Ik ben er gewoon bang voor dat ik er enorm veel spijt van ga krijgen als ik hem weg doe.

Ik heb een tijdje in een powerpop band gespeeld waar ik een Peavey Deuce gebruikte (omgebouwd tot head). Later heb ik ook nog een combo erbij gekocht van hetzelfde type. Nu ik niet meer in die band speel worden ze niet meer gebruikt waar ze voor bedoeld zijn. Bovendien klinkt een full tube amp toch een stuk beter dan deze beestjes. Nu ik op zoek ben naar een oude combo van Marshall heb ik zojuist besloten dat ik deze toch maar te koop zet, anders wordt het hier onderhand een winkel.

Verder heb ik nog wat effecten liggen waarvan ik nog moet zien of ik ze verkoop ja of nee. Je kan natuurlijk niet alles bewaren, maar ergens zit er iets in me wat me er van weerhoudt om mijn spullen van de hand te doen. Jullie hebben vast ook wel eens iets verkocht waar je later spijt van kreeg, maar herkennen jullie dit probleem? Zo ja, hoe pakken jullie het aan om toch dingen te verkopen als het de spuitgaten uit loopt?

Thiez
29 november 2011, 12:54
Dit blijft altijd een probleem, wat volgens mij iedereen hier kent. Het probleem van de 6100 is denk ik wel op te lossen. Er is 1 kanaal wat je veel gebruikt en ieder kanaal op de 6100 is gebasseerd op een marshall model.
Als ik me niet vergis is het JMT45, JCM800 en JCM900 in een doosje.
Wanneer je dus bijvoorbeeld kanaal 2 heel veel gebruikt kun je eens kijken naar een JCM800 of een JMP. Uitproberen 1 op 1 en kijken wat je beter bevalt.
Buiten dat, als je sound erin zit maakt het toch niet uit hoeveel overige opties er nog bij op de versterker zitten en of je die wel of niet gebruikt ;)

Ace 1.15.19
29 november 2011, 12:59
Compleet waar. Ik gebruik de 6100 op het tweede kanaal in de JTM stand zeg maar. Voor het zwaardere werk / wat meer gain ga ik over naar de JCM 800 maar de rest is min of meer overbodig. Vind het een beetje hetzelfde verhaal als een JVM kopen en dan alleen OD 1 te gebruiken in de oranje modus. Je koopt niet voor niets een uitgebreide versterker. Ik zit toevallig te kijken naar een JTM 45 of 60 en eventueel een pedaaltje gebruiken om die extra boost in te zetten, maar dan moet er toch echt eerst eentje weg. Er stond laatst een Marshall 4150 op Marktplaats die me alleen om de looks al erg aantrok, maar die is sinds vanmorgen foetsie.

hessepes
29 november 2011, 13:28
Je kan natuurlijk niet alles bewaren, maar ergens zit er iets in me wat me er van weerhoudt om mijn spullen van de hand te doen. Jullie hebben vast ook wel eens iets verkocht waar je later spijt van kreeg, maar herkennen jullie dit probleem? Zo ja, hoe pakken jullie het aan om toch dingen te verkopen als het de spuitgaten uit loopt?

Voor mij wel herkenbaar. Heb al vaker versterkertjes, gitaren verkocht waarvan ik later dacht, hmmm...was toch wel handig geweest als ik dat "...cube/blackheart versterker/volume pedaal/epiphone riviera gitaar... "... nu nog had gehad.

Heel ander verhaal had ik recentelijk, toen had ik voor een korte tijd mijn Rickenbacker op MP staan. Niets mis met die gitaar (in tegendeel), maar ik speelde er de laatste tijd maar weinig op. Kocht recentelijk een Les Paul erbij en toen vond ik dat ik teveel gitaren had. Ik realiseerde mij dat dit een wat calvinistische gedachte was, maar ja...dat vond ik dus. Echter, toen iemand zo enthousiast op de MP advertentie reageerde (en met een hoog bod), kreeg ik een heel vervelend gevoel in mijn maag (dus echt fysieke reactie) en wist ik dat ik die gitaar helemaal niet kwijt wilde. Dus maar weer van MP gehaald. En ik speel er natuurlijk van weersomstuit ook weer veel op...zucht....niets veranderlijker dan de mens.

Dus moraal van het verhaal: hoe dierbaar is het spul je? Heb je d'r echt emoties bij of geheel niet.

Hotpepper01
29 november 2011, 13:35
Razend moeilijk.

Ik heb dit jaar 1 gitaar semipermanent in bruikleen gegeven, er 1 ingeruild die ik eigenlijk wou verkopen, maar er 4 bijgekocht. Het beste is om met jezelf af te spreken niet meer dan X gitaren en Y versterkers. Dan moet je wel inruilen... Dan blijft het aantal beperkt, kun je je huis nog normaal gebruiken en de spullen die je hebt worden beter naar mate je inruilt. Mijn omgeving snapt sowieso niet waarom een man meerdere gitaren moet hebben. Ik heb er echt maar negen en mijn lieve vriendin noemt me rupsje nooitgenoeg als het om gitaren gaat..

:lp:

Eric van Esch
29 november 2011, 13:46
Wat ik niet gebruik gaat de deur uit. Al dat valse sentiment........

Toaster
29 november 2011, 14:10
Zeer herkenbaar.

Ik heb dat verhaal met mijn Tele ooit gehad. Ik heb die gitaar gekocht "omdat ik een tele moest hebben"
Nooit echt veel mee gedaan. De sound lag me ook niet helemaal. Hij was ooit ook beschadigd en niet super gerepareerd. (stukje hout uit de body na een val.)
Ondertussen had ik wat upgrades gehad met mijn versterkers en gingen we op tour met de band. Dus ik neem mijn gitaar mee die ik het minst gebruik en toch in mijn ogen een beetje vernageld is: de tele. Die stond destijds ook te koop, ik wilde notabene een london city tele kopen om als tourgitaartje te gebruiken. maar goed, niemand wilde hem kopen dus geen london city en de tele meegenomen.

Na de tour met de band ben ik stapelverliefd geworden op de tele en kan ik er elke sound uithalen die ik wil. Het is zelfs mijn referentiepunt geworden. Hij is ondertussen toe aan een nieuwe fretbeurt, zoveel speel ik er over.

Soms moet je gear de tijd gunnen en soms klinkt het zo anders dat het niet in jouw referentie valt. Als je er dan een tijd over speelt weet je niet beter meer.

speedmusic
29 november 2011, 15:48
Wat ik niet gebruik gaat de deur uit. Al dat valse sentiment........


ehh, te koop:
15 gitaren en evenzoveel standaards, 30 effectpedalen varierend van distortion tot delay etc. 4 versterkers top, 2 speakerkast 2x12", 1 speakerkast 1x12, 1 combo.
99 plectrums (ik gebruik er maar 1 en als die kwijt/zoek is koop ik wel een nieuwe) en nog wat klein spul. :( .










Nâh, toch maar niet

Braindead
29 november 2011, 15:53
Herkenbaar is het wel maar je kunt je er toch ook een stuk beter door gaan voelen als je iets verkoopt waar je toch niets mee doet om iets te kopen waar je dolgelukkig mee bent. En dat je dan soms een keertje ergens spijt van krijgt moet je dan maar op de koop toe nemen. ALs je ergens echt jaren niet op speelt dan moet je je ook afvragen of dat ooit nog gaat veranderen.

Bij gitaren ben ik trouwens nog wel het meest voorzichtig met verkopen omdat je die vaak niet exact hetzelfde kan terugkopen. Ook al vind je dezelfde gitaar terug dan speelt of klinkt ie toch vaak net wat anders. Bij een effectenpedaal is dat anders. Een amp die n iet meer gebouwd wordt vind ik ook een gevalletje van liever houden...

Bijl
30 november 2011, 11:15
Ik heb de laatste 15 jaren in 2 nu-metal bands gespeeld, 1 rock band, 1 cover band, en een metalcore band.

Losse pedalen en gitaren heb ik nooit verkocht, dat komt altijd wel een keer van pas en tweedehands levert het bijna niks op.

Een versterker heb ik er maar één van nodig, het liefst een goede alleskunner, en die heb jij ook. Lekker belangrijk als je maar één kanaal gebruikt.

Harry
30 november 2011, 11:49
gitaren die je van je oom hebt gekregen zou ik niet weg doen. Er komt een moment dat je ze weer gaat gebruiken. En verder zou ik spullen die op een bepaalde manier uniek zijn ook niet verkopen. Zo heb ik een geweldige Bedrock versterker die ik momenteel niet gebruik, maar die krijg ik nooit meer terug als ik 'm wegdoe, en bovendien komt er een moment dat ik hem wel gebruik.

Ook wat gitaren die hier niks tot weinig liggen te doen blijven gewoon. Ik krijg er niet voor terug wat ze me waard zijn.

En vals sentiment bestaat niet. Gevoel is gevoel, waar het ook op is gebaseerd.

Kim Wilson
30 november 2011, 12:24
Er zijn maar weinig dingen niet vervangbaar, tenzij ze een grote emotionele waarde meekrijgen, of echt zeer moeilijk te vinden zijn. Bij mij heeft niks een emotionele waarde, en als ik zeker weet dat ik iets niet meer ga gebruiken, of dat ik het ga vervangen door een beter alternatief, gaat het gewoon de deur uit. Net zo makkelijk. De meeste dingen kun je later wel weer krijgen als je ze nodig zou hebben.

Aan de andere kant, ik heb nog een compleet drumstel op zolder die ik al twee jaar niet meer heb gebruikt. Maar dat gaat dus niet weg. Wellicht bestaat er nog een kleine hoop dat ik het ooit nog eens ga gebruiken...

Kingfisher
30 november 2011, 12:33
Ik ben er wat relaxter in, dankzij de regel: eenmaal geinvesteerd in het gitaarfonds, blijft het in het gitaarfonds". Dus als ik een gitaar/versterker/stuff verkoop, dan gebruik ik dat geld om iets anders te kopen gitaar-gerelateerd.

Zo heb ik al eens gitaar verkocht waar ik niks aan vond, komt die koper af en wat krijgt die daar een geluid uit...Als het je ding niet is, dan is iemand anders er misschien beter mee af? Je bent nooit eigenaar van een instrument, je houd het gewoon bij tot het zijn échte huis heeft gevonden.

Plant
30 november 2011, 18:55
Twee stuks heb ik van mijn oom gekregen (een Strat en een Tele) en hij hoefde ze niet terug te hebben. Ik 'kan' ze echter niet weg doen maar op zolder leggen heeft ook weinig meerwaarde.

In de woonkamer aan de muur hangen. Dan staan ze niet in de weg en je hebt iets leuks om naar te kijken :ok:

pietvanbuiten
15 december 2011, 00:13
Als ik er een andere gitaar bij koop zeg ik altijd tegen mezelf dat er wel een andere weg mag.
Dat dit vervolgens nooit gebeurt is en blijft een een vreemd maar o zo herkenbaar fenomeen....

apekop
15 december 2011, 01:28
Niet-muzikanten zeggen altijd tegen mij: je kan er toch maar op 1 tegelijk spelen? (stiekem hebben ze nog gelijk ook).

Ik spreek altijd af met mezelf dat ik niet meer dan 4 (elektrische) gitaren mag hebben. Meer is eigenlijk overbodig en daardoor krijgen andere gitaren weer minder speeltijd. Dus 1 erin 1 eruit.

Ace 1.15.19
15 december 2011, 05:52
Niet-muzikanten zeggen altijd tegen mij: je kan er toch maar op 1 tegelijk spelen? (stiekem hebben ze nog gelijk ook).
Waarom hebben sommige mensen vijf stropdassen? Die kan je toch maar één tegelijk dragen?

Waarom hebben sommige mensen zeven paar schoenen?
Waarom hebben sommige mensen drie auto's?
enz.

Hotpepper01
15 december 2011, 07:18
Waarom hebben sommige mensen vijf stropdassen? Die kan je toch maar één tegelijk dragen?

Nog erger: een man krijgt twee stropdassen van zijn vriendin. Hij doet er 1 om waarop zij zegt: die andere vind je zeker niet mooi?
Ik heb vorige week een Ibanez BTB575 basgitaar verkocht. Nu resteren er nog maar 8 gitaren en dat is er minstens 1 mogelijk 2 te weinig..
:hide:

peter_heijnen
15 december 2011, 09:45
Ik heb een tijdje in een powerpop band gespeeld waar ik een Peavey Deuce gebruikte (omgebouwd tot head). Later heb ik ook nog een combo erbij gekocht van hetzelfde type. Nu ik niet meer in die band speel worden ze niet meer gebruikt waar ze voor bedoeld zijn. Bovendien klinkt een full tube amp toch een stuk beter dan deze beestjes.
Ik dacht altijd dat die deuces full tube waren, dus niet?

Zelf ben ik ook aan het uitdunnen en ik heb goed nieuws voor je, de verkoop loopt niet echt goed. Straks wil ik die gibson waar ik te weinig op speel mss weer wel houden. ;)

apekop
15 december 2011, 10:50
Waarom hebben sommige mensen vijf stropdassen? Die kan je toch maar één tegelijk dragen?
.

ja, maar op een stropdas zitten geen snaren :)

kassie
15 december 2011, 14:13
Heb laatst een flinke zooi effectenpedalen/speakers verkocht.. slechte kabels weggegooit, dat soort zaken.. schoont aardig op moet ik zeggen. Teveel is ook niet goed... soms moet je ook gewoon de zolder eens opruimen en gewoon dingen weggooien die je toch nooit gebruikt. Komt er weer wat licht binnen.. en houdt je mentaal ook wat frisser. Hechting is goed... maar het werkt ook verslavend..

Pakie
15 december 2011, 14:33
Ik ben er wat relaxter in, dankzij de regel: eenmaal geinvesteerd in het gitaarfonds, blijft het in het gitaarfonds". Dus als ik een gitaar/versterker/stuff verkoop, dan gebruik ik dat geld om iets anders te kopen gitaar-gerelateerd.

Zo heb ik al eens gitaar verkocht waar ik niks aan vond, komt die koper af en wat krijgt die daar een geluid uit...Als het je ding niet is, dan is iemand anders er misschien beter mee af? Je bent nooit eigenaar van een instrument, je houd het gewoon bij tot het zijn échte huis heeft gevonden.

Ah, gelukkig.... er zijn dus meer mensen die zo denken.
Ik heb zelf een ook "Gitaar-Spaarrekening" geopend (alhoewel die meestal leeg is), maar als er iets verkocht wordt stort ik het geld daar op.

En dat van die "eigenaar van een instrument" herken ik ook wel.
3 jaar geleden kocht ik voor weinig een onbeduidend gitaartje van een vent op Marktplaats. Een prachtige walnoten kopie vd Gibson The Paul uit Japan 1978 waar hij al genoeg aan versleuteld had. Hij twijfelde al toen hij hem te koop zette en twijfelde nog meer toen ik zijn vraagprijs bood en hem meenam.
Dit gitaartje speelt zo lekker, dat ik nu zeg dat ik hem nooit meer wegdoe.
Die kerel is nu zo'n beetje mijn beste vriend geworden en af en toe mag ie 'm nog wel eens lenen. Zo blijft die gitaar "onder ons" zeg maar.

lindstrom
15 december 2011, 15:34
Ik heb echt heel erg veel gitaren gehad, vele gingen redelijk snel weer weg, een enkele bleef wat langer.
Ik ben dan ook van mening dat wanneer je een klik hebt met een gitaar dat dat direct moet gebeuren, het kan niet groeien.

Die klik heb ik met mijn epiphone en mijn gibson. zodanig dat ik daarnaast geen andere elektrische gitaren meer heb,. zo af en toe komt er eens eentje bij en gaat weer, vaak voor de handel.

Ik heb geen moeite met dingen wegdoen tenzei ze me erg dierbaar zijn. ondertussen weet ik wat ik wil en wat ik nodig heb voor mijn muzikaliteiten en heb ik er de spullen voor. hier hoeft niet meer in gesneden te worden en heb nog maar weinig wensen over.

Alleen een andere versterker ooit een keer, niet omdat mijn huidige versterker niet voldoet maar omdat ik er een weet te staan die mij al jaren aantrekt. maar gezien het nu al zo lang speelt geeft het gelijk goed weer hoe "niet nodig" het is om die stap te maken.

Na een aantal keer pedalen te hebben verkocht en weer terug gekocht weet ik dat wat ik heb mij dierbaar is en ik niet meer zonder die pedalen wil, deze blijven dan ook op mijn board zitten.

De paar wensen die er nu nog zijn:

- Dimarzio Strap (custom studded Italian leather) à € 195,-
- Overstap Amp
- Accoustic simulator
- 2e 2x12 vintage 30 kast
- 2 spectraflex speakercables haaks-haaks 3 ft (red lampcord)
- Overstap naar Morley Wah
- Ooit eens een 2e gibson (wijnrode custom met dimarzio Norton brugpickup en Bluesbucker neck + 2e Dimarzio strap)

verder heb ik weinig wensen en ben ik erg tevrede.

joeyonfire
15 december 2011, 17:14
Heel mijn zolder staat vol met ''rotzooi''. Ik heb hier zo 4 gitaren (akoestische) hangen die het daglicht eigenlijk niet kunnen verdragen en gewoon naar de vuilnisbelt moeten. Daarnaast heb ik nog 3 elektrische die ik nodig eens moet repareren eer ze verkoopbaar zijn. En dan nog mijn allereerste gitaar die al 3 jaar aan de muur hangt met 1 enkele snaar. Al met al eigenlijk 8 gitaren die zo de prullenbak in kunnen.

Van de andere kant blijf ik het oneerbiedig vinden om een gitaar zo maar in een container te dumpen hoewel dat eigenlijk wel eens nodig is.

Nu ik zo in mijn hoofd een berekening maak heb ik voor €3000 (nieuwwaarde) aan spullen liggen wat feitelijk gewoon de vuilbak in moet. Misschien toch eens mee beginnen?:)

Mr.Fingers
15 december 2011, 19:01
Stuur die vier akoestischen maar op :D

joeyonfire
15 december 2011, 20:01
wil ik best doen maar van 2 zijn de hals losgekomen van de body. En het zijn echt low-budget dinget van €50 tot €150 euro nieuw. geen ruk waard dus :seriousf:

Ace 1.15.19
16 december 2011, 02:15
Ik dacht altijd dat die deuces full tube waren, dus niet?
Nee een Deuce is een hybride amp die juist de omgekeerde techniek heeft als bijvoorbeeld de Marshall Valvestate of Vox Valvetronix series, die hebben een buizen voorversterker. De Deuce heeft een solid state pre-amp met vier eindbuizen.

kapepper
16 december 2011, 10:12
Ik ben er wat relaxter in, dankzij de regel: eenmaal geinvesteerd in het gitaarfonds, blijft het in het gitaarfonds". Dus als ik een gitaar/versterker/stuff verkoop, dan gebruik ik dat geld om iets anders te kopen gitaar-gerelateerd.

Zo heb ik al eens gitaar verkocht waar ik niks aan vond, komt die koper af en wat krijgt die daar een geluid uit...Als het je ding niet is, dan is iemand anders er misschien beter mee af? Je bent nooit eigenaar van een instrument, je houd het gewoon bij tot het zijn échte huis heeft gevonden.

Hanteer hier dezelfde filosofie
mijn gitaren vormen mijn gitaarkoop fonds, dus als ik iets wil kopen (al dan niet met kleine opleg van buiten het fonds :)) moet ik eerst iets verkopen, dus denk je twee keer na... en streef je echt naar iets beter dan je gitaar die je had.

Het helpt echt, houdt de portefeuille proper en goede uitleg naar je vriendin

peter_heijnen
18 december 2011, 12:07
De Deuce heeft een solid state pre-amp met vier eindbuizen.
Aha, net als de bekende music mans dus. Ik ken ze nog wel van vroeger, kneiterhard ging dat. :)

LGK
18 december 2011, 13:30
Ik kamp met het probleem dat ik het lastig vind om mijn gear te verkopen. Ik heb verschillende gitaren waarvan ik ze niet allemaal gebruik. Twee stuks heb ik van mijn oom gekregen (een Strat en een Tele) en hij hoefde ze niet terug te hebben.

Ik ben nog opzoek naar een strat!! ;)

Het is idd moeilijk om je spullen weg te doen..
Maar in principe hoef je het ook niet weg te doen, het is ook gewoon gaaf om het te hebben al doe je er niets mee, of je moet het geld echt nodig hebben..

Grz

Liquid_Metal
18 december 2011, 17:51
Hanteer hier dezelfde filosofie
mijn gitaren vormen mijn gitaarkoop fonds, dus als ik iets wil kopen (al dan niet met kleine opleg van buiten het fonds :)) moet ik eerst iets verkopen, dus denk je twee keer na... en streef je echt naar iets beter dan je gitaar die je had.

Het helpt echt, houdt de portefeuille proper en goede uitleg naar je vriendin

Dit heb ik overwogen maar voorlopig heeft het nog geen nut gehad. Mijn collectie groeit nog dus er gaat meer geld in dan uit. Ik hoef niets te verantwoorden dus het kan ook makkelijk.


Ik ben nog opzoek naar een strat!! ;)

Het is idd moeilijk om je spullen weg te doen..
Maar in principe hoef je het ook niet weg te doen, het is ook gewoon gaaf om het te hebben al doe je er niets mee, of je moet het geld echt nodig hebben..

Grz

Daar ben ik dus eigenlijk niet van. Ik heb een PRS SE Custom, Ibanez SA36FM en Musicman Sub1 die vanaf juni te koop staan maar waar ik niet vanaf kom, maar ik heb maar een enkel twijfelmoment gehad en omdat ik ze niet gebruik wil ik ze weg hebben. Ik heb met mezelf afgesproken dat het geld van deze gitaren naar een nieuwe Mayones gaat (die komt dus ook niet eerder). Dat laatste is wel tegenstrijdig met wat ik hierboven heb gezegd :soinnocent:.