PDA

View Full Version : meranti



Kadet
28 november 2011, 21:28
Hallo,

voor mijn nieuw project heb ik heel wat meranti liggen.
Heeft er iemand ervaring voor gitaarbouw met deze houtsoort.

Greetz,

Kadet

G.G.
28 november 2011, 21:34
ja, ik heb er een oefenmodel mee gemaakt, en kan me herinneren dat ik het vreselijk vond om te bewerken met alles splinters. Qua klank kan ik er niets over zeggen. Wat wil je ermee gaan bouwen.... lijkt me ook niet geheel onbelangrijk bij de houtkeuze

oigun
29 november 2011, 00:31
Meranti heb je in een hoop soorten en kwaliteiten. Als het niet te zwaar is kan je er denk ik best een prima gitaar van bouwen.

Rutger
29 november 2011, 10:08
In principe kun je met alle hout wel een instrument maken, als het maar kwalitatief goed is en je het juiste hout voor de juiste toepassing gebruikt.

Ik geloof niet dat bijv. eiken altijd een slecht "toonhout" is, als je een goed stuk hebt kun je er altijd wat mee. Het is wel anders, maar niet per definitie slecht.

gengar
29 november 2011, 10:34
wordt toch ook wel eens ' poor mans mahonie' genoemd geloof ik. Ik heb er wel eens een neckblok en hielblok van gemaakt. Lijkt me eigenlijk best geschikt hout.

Ike57
29 november 2011, 11:45
wordt toch ook wel eens ' poor mans mahonie' genoemd geloof ik.

De naam "Filipijns Mahonie" wordt ook wel gebruikt voor meranti.
Op deze site (http://www.guitarnation.com/articles/calkin.htm)staat een leuk artikel over alternatieve tonewood soorten. Meranti wordt hierin ook genoemd.

Persoonlijk denk ik dat het gebruik van bepaalde houtsoorten vooral terug te voeren is op de historische beschikbaarheid en dat heel veel, waarschijnlijk goed bruikbare, houtsoorten (nog) niet worden gebruikt omdat "we dat nooit hebben gedaan".

Als de beschikbaarheid terugloopt of verdwijnt (denk aan Indian Rosewood) zullen ook de grote jongens (Gibson, Fender c.s.) alternatieve houtsoorten gaan gebruiken.

Thiez
29 november 2011, 12:48
Mijn volgende gitaar wordt een low budget probeersel van meranti en eiken. Dit hout lag bij mijn broer in de schuur en is dus gratis. Ik ga hier een mockingbird van bouwen met gewoon goedekope hardware erop en kijken wat het wordt.

Als je even de zoekfunctie gebruikt hier op gitaarnet vind je nog een topic erover. Hier stelde iemand dezelfde vraag en daar heb ik een linkje gezet van een site waar een bouwer ook met 'aparte' houtsoorten gitaren gemaakt heeft.

Kadet
29 november 2011, 17:10
ik ben van plan een gibson sg dubbelnek te maken.

grizzly
29 november 2011, 19:22
Persoonlijk denk ik dat het gebruik van bepaalde houtsoorten vooral terug te voeren is op de historische beschikbaarheid en dat heel veel, waarschijnlijk goed bruikbare, houtsoorten (nog) niet worden gebruikt omdat "we dat nooit hebben gedaan".

Als de beschikbaarheid terugloopt of verdwijnt (denk aan Indian Rosewood) zullen ook de grote jongens (Gibson, Fender c.s.) alternatieve houtsoorten gaan gebruiken.

+ 1 voor deze veronderstelling.
Daar ben ik het mee eens.

Je moet in ogenschouw nemen dat men 200 jaar geleden niet de mate van reismogelijkheden had van tegenwoordig.
Het stukje hout dat vandaag nog in Suriname ligt, ligt komende week al weer op mijn werkbank.
Afstanden en communiceren zijn geen factor meer. Heel veel andere houtsoorten komen nu ineens om de hoek kijken als zeer bruikbare alternatieven.
Ofschoon. . . . . een houtsoort zoals bijv. Spruce blijft moeilijk te evenaren voor het doel waarvoor het gebruikt wordt.
De top van een akoestische gitaar luistert nu eenmaal erg nauw.

st.robot
29 november 2011, 19:30
volgens mij een prima hout om een gitaar mee te maken. het enige wat meranti wat ongeschikt zou maken is dat het vrij zwaar is. en om dan juist een doubleneck sg te maken.... het kan, of het ideaal is weet ik niet

merantie : van 300 tot 860 kg/m³
sipo mahonie: van 550 tot 750 kg/m³ (af.nl)

dus als je een relatief licht stukje hout hebt. doen!

grtz

Zjef
29 november 2011, 20:06
Ik zou zeggen doen. Ik ben trouwens zelf van plan om in de nabije toekomst eens iets tele-achtigs te proberen met cambara een houtsoort die zo'n beetje tussen mahonie en meranti in zit. En vooral: die verkrijgbaar is bij de doe-het-zelfzaak om de hoek. In een verloren hoekje van de winkel staan er enkele mooie balken al jaren stof te vangen...

pueblo
29 november 2011, 21:23
Ik zou zeggen doen. Ik ben trouwens zelf van plan om in de nabije toekomst eens iets tele-achtigs te proberen met cambara een houtsoort die zo'n beetje tussen mahonie en meranti in zit. En vooral: die verkrijgbaar is bij de doe-het-zelfzaak om de hoek. In een verloren hoekje van de winkel staan er enkele mooie balken al jaren stof te vangen...

hier in de buurt hadden/hebben ze prachtig geflamed cambara :)

Danieldg
30 november 2011, 00:03
Ik denk dat Meranti, samen met Merbau, zwaar onderschat hout is! Je hebt natuurlijk wel de juiste soort nodig, aangezien het verzamelnamen zijn. Ik heb enkele zeer oude stukken (>100 jaar) die zeer licht en droog zijn. Ik wil ze zeker gebruiken voor een gitaar. Deze ga ik dan wel dekkend aflakken, aangezien het hout geen speciale tekening of kleur heeft.

Meranti heeft een wat negatieve bijklank omdat het voor ramen, afkastingen e.d. wordt gebruikt. Maar in Amerika gebruiken ze Honduras mahonie en Spanish Cedar (Cedrelo) evengoed als venstertabletten, lol! (zat ik in Amerika naar een doe-het-zelf programma te kijken, gebruikten ze toch wel 'some nice Honduran mahogany' voor de nieuwe voordeur, LOL!)

Orpheo
30 november 2011, 12:23
ik mag het niet meer zeggen omdat mensen op tilt slaan, maar gibson haalt zijn 'mahonie' al jaren uit azie. op de shipping manifests staat dan ook keurig 'philipinian mahogany'...customshoppers krijgen hout uit afrika overigens.

anyway. ik heb vorig jaar een gitaar bespeeld van berk, walnoot en iep. waanzinnig goeie gitaar. gewoon niet grappig meer. de top was spalted beech (berk dus), elm back (iep) en walnoot hals en toets. superb.

da Liks
30 november 2011, 12:25
ik heb nog een aardige balk meranti liggen.. mmmm misschien in stukken zagen, verlijmen en er een body uit zagen/frezen??:rockon:

Kakihara
30 november 2011, 14:55
ik mag het niet meer zeggen omdat mensen op tilt slaan, maar gibson haalt zijn 'mahonie' al jaren uit azie. op de shipping manifests staat dan ook keurig 'philipinian mahogany'...customshoppers krijgen hout uit afrika overigens.

anyway. ik heb vorig jaar een gitaar bespeeld van berk, walnoot en iep. waanzinnig goeie gitaar. gewoon niet grappig meer. de top was spalted beech (berk dus), elm back (iep) en walnoot hals en toets. superb.

Is beech geen beuk ? Ik meende dat birch, berk is. Toch een verschilletje in boom :)

KoenB
30 november 2011, 15:05
Is beech geen beuk ? Ik meende dat birch, berk is. Toch een verschilletje in boom :)

Klopt, beech is beuk. En daarmee heb ik een keer een halsje gemaakt, van een 30 jaar oude drempel. En mensen maar roepen dat het niet zou lukken, en niets is minder waar.

@TS: Op dit moment ben ik bezig met een telebody van mahonie en.... bamboe. En dat vinden sommige mensen ook een gekke keuze. Ik vind het zelf juist leuk om iets onconventioneels te doen, en wie weet wat er wellicht voor moois uit komt. Check het hout wat je wilt gebruiken goed op scheuren, knoesten, houtworm etc. Is het goed spul, ga dan gewoon lekker bouwen. Zolang je netjes bouwt en een sterke constructie maakt, denk ik niet dat er veel fout kan gaan met je meranti.

Ike57
30 november 2011, 16:45
ik mag het niet meer zeggen omdat mensen op tilt slaan, maar gibson haalt zijn 'mahonie' al jaren uit azie. op de shipping manifests staat dan ook keurig 'philipinian mahogany'...customshoppers krijgen hout uit afrika overigens.

En daar kunnen ze dus mooi alle kanten mee op:

Volgens Wikipedia:
Philippine mahogany is a common name for several different species of trees and their wood.

Botanically, the name refers to the species Toona calantas (http://en.wikipedia.org/wiki/Toona)in the mahogany family Meliaceae.
In the US timber trade, it is often applied to wood of the genus Shorea (http://en.wikipedia.org/wiki/Shorea)in the dipterocarp family Dipterocarpaceae; however, it is not a mahogany.

G.G.
30 november 2011, 17:14
En toch durf ik het op de een of andere manier steeds niet aan om eens wat te bouwen van "een afwijkende" houtsoort.

Ik heb steeds negatieve ervaringen gehad:

Merantie (of was het nou merbau, begin een beetje te twijfelen) Splinterde heel naar.

Iroko stof deed heel erg veel jeuk veroorzaken. Klank was geweldig, totdat de witte broodsweken voorbij waren en toen was het eigenlijk erg vlak en flets van klank.

Beuken bij een hals gebruikt en dat vond ik erg stug, niet lekker voor een hals.

Misschien moet ik me toch beter verdiepen in lokale en goed verkrijgbare goedkope soorten. Het kan wel als je kijkt naar wat Aaron SB of Rob Groen onder anderen gebruiken.

barno
30 november 2011, 17:37
ik ben nogal voorstander van het principe dat de grote merken vroeger (en nog) hanteren: gebruik wat makkelijk verkrijgbaar is, maw inheems als het kan.

in mijn geval: essen, esdoorn, soms elzen. wil ook es bouwen met kersen of perelaar

da Liks
30 november 2011, 20:34
ik heb nog een aardige balk meranti liggen.. mmmm misschien in stukken zagen, verlijmen en er een body uit zagen/frezen??:rockon:

even, is dit een raar idee? de balkjes aan elkaar lijmen zodat je een flinke plank krijgt? daar in frezen en een top erover?

G.G.
30 november 2011, 20:56
even, is dit een raar idee? de balkjes aan elkaar lijmen zodat je een flinke plank krijgt? daar in frezen en een top erover?

prima idee. Een strat bestaat al meestal uit 2 of 3 stroken en je komt goedkopere exemplaren tegen met nog meer stroken. Kan zelfs extra stabiel zijn als je de nerven goed tegenover elkaar zet.

KoenB
2 december 2011, 12:08
even, is dit een raar idee? de balkjes aan elkaar lijmen zodat je een flinke plank krijgt? daar in frezen en een top erover?

Kan inderdaad prima. Wel even checken dat de boel goed vlak is, dus als het even kan de balk nog door een vlakbank schuiven voor het lijmen. En na het lijmen de hele boel nog een keer door de vlakbank, en je hebt een prima bodyblank

Rock Bottom
2 december 2011, 14:39
even, is dit een raar idee? de balkjes aan elkaar lijmen zodat je een flinke plank krijgt? daar in frezen en een top erover?


Wel eens een sg worn cherry in handen gehad die uit 5 delen ''mahonie'' bestond.

da Liks
3 december 2011, 20:17
cool, bedankt! dan ga ik daar in mn vakantie eens aan beginnen!