PDA

View Full Version : Beginnen met recoring in garageband: wat heb ik nodig?



Jackflash27
28 november 2011, 21:22
Hi allen,
Ik ben nu een tijd bezig met gitaar en wil eens aan de slag gaan met het maken van opnames op mijn mac. Ik heb een tijd op dit forum rondgeneust, maar zie door de bomen het bos niet meer. De meeste posts zijn al redelijk afgestemd op gevorderden of mensen met een kennis van recording apparatuur. Ik ben wat dat betreft nog echt een newbie. Dit is wat ik wil:
- Via garageband (mac) gitaaropnames maken
- liefst digitaal met redelijke geluidskwaliteit. Moet goed genoeg zijn om 's af en toe wat op youtube te posten bijv.
- backingtracks inladen in garageband (vanaf cd) en hier de solo ''overheen'' spelen.
- niet meer uitgeven dan ca 200 euro

het instellen van garageband kom ik wel uit, maar mijn hoofdvraag is: wat voor hardware (kabels / interfaces / andere apparatuur) heb ik nodig om dit te realiseren?

alvast dank voor jullie reacties..

hjh360
28 november 2011, 23:42
Hey!

Ervaring met Garageband heb ik niet. Wel weet ik dat jij niet meer nodig hebt dan een Audio Interface.

Als je een Amp hebt met een line-out uitgang (headphones uitgang kan ook), kan je die verbinden met je audio interface. Deze vervolgens op je pc aansluiten en je kan beginnen.

Voor als je acoustisch gaat spelen, of ooit wilt gaan zingen erbij, raad ik je aan een degelijke mic te kopen, en dus een audio-interface met de juiste ingangen hiervoor.

Onder de 200 euro blijf je makkelijk, tenzij je een mic erbij wilt. Een goede mic kost namelijk al gauw boven de 100 euro. Een audio interface kun je gewoon op internet bestellen, aangezien de meeste prima zijn.

Veel succes!

peter_heijnen
29 november 2011, 08:50
Zoek naar een interface met een Hi-z input. Die input is geoptimaliseerd voor elektrische gitaar.

Dit is trouwens al een hele aardige:
http://www.thomann.de/nl/alesis_io2_express.htm

hierop heet de input niet Hi-z, maar gewoon gitaar... ;)

Usb kabel zit waarschijnlijk gewoon erbij, dus je hebt alleen nog een gitaarkabel nodig.

schizo910
29 november 2011, 11:07
Als je een mac met garageband hebt is het in eerste instantie niet eens nodig om een audiointerface te kopen. Gewoon je gitaar rechtstreeks in pluggen en je kunt al opnemen in garageband. De ingangen zijn daar al voor geschikt. Uiteraard zal een externe geluidskaart ( van zo'n audioibnterface) wat beter zijn, maar om te beginnen is dat echt niet nodig. In garageband zitten al wat amp sims en in nieuwere versies zelfs pedaaltjes.

Jackflash27
29 november 2011, 21:00
Is dit wat: de Apogee JAM

http://www.thomann.de/nl/apogee_jam.htm

Zie er leuk uit, en volgens mij precies wat ik zoek: geen toeters en bellen, gericht op mac en iphone gebruik en dus ook toepasbaar met garageband. Iemand ervaringen hiermee?

bass blom
29 november 2011, 21:07
geen ervaring maar het merk is top en het is een mooi goedkoop ding waar je precies mee kan wat je wilt zo te zien.

EDV
29 november 2011, 21:44
Roland Cakewalk UA-1G is ook niet zo duur en heel makkelijk in 't gebruik

http://the-gadgeteer.com/2009/07/08/cakewalk-ua-1g-usb-audio-interface-review/