PDA

View Full Version : De ultieme gitaar, is het mogelijk?



jze
28 november 2011, 21:01
De afgelopen jaren heb ik een aantal leuke gitaren verzameld en sommigen ook weer verkocht. Na eerst bijna alleen maar Ibanez te hebben gespeeld (RG/JPM series), PRS geprobeerd (Singlecut en Custom 22). Singlecut was niet mijn ding, ik kan niet met de Les Paul vorm overweg. Maar wauw, wat was die Custom 22 een lekkere gitaar. De ibanezjes kregen geen speeltijd meer..

Daarna zijn er drie Music Mans bijgekomen (Petrucci, Albert Lee en Reflex). Ik had het nooit gedacht, maar sindsdien gebruik ik de PRS ook niet echt meer..

Begrijp me niet verkeerd, PRS maakt supergitaren, maar blijkbaar is het niet helemaal mijn gitaar. En binnen de Music Mans is er ook weer een voorkeur, ik pak toch bijna altijd de Albert Lee. Als ik dan kijk naar wat voor mij de ultieme droomgitaar is, dan heeft deze gitaar zeker een aantal van die eigenschappen:
- allround, singlecoil en humbucker sounds
- bolt-on neck, kom ik toch telkens bij uit
- ongelakte hals, liefst volledig rosewood
- comfortabele bodyshape (lees, geen les paul vorm hoe mooi ook)

Wat zijn voor jullie de eigenschappen die een gitaar tot een droomgitaar maken en hebben jullie dat ook gevonden in je huidige gitaar of gitaren?

De V
28 november 2011, 21:15
My dream guitar is eh, a Rickenbacker twelve string, but twenty foot long, twenty foot high, through a twenty foot Fender amp.
Aldus Johnny Marr van The Smiths.

Lijkt me heel vet, maar wel erg lastig spelen.:seriousf:


Maar serieus: ik betwijfel of er iets is als een (persoonlijke) ultieme gitaar, in ieder geval geluidtechnisch.
Dat zal ook wel van de persoon af hangen: voor sommige blijft het een eeuwige zoektocht, anderen hebben al hun levenspartner met snaren gevonden.:)

barno
28 november 2011, 21:38
Tuurlijk bestaat de ultieme gitaar niet. tenzij je ervan uitgaat dat je smaak nooit zou veranderen, maar dat zou ik erg vreemd vinden.

repelsteeltje
28 november 2011, 21:43
de ultieme gitaar...tseezz man ik heb een dean van 500 euro en ben er al blij mee en het gekke is dat dit mijn beste gitaar die ooit gehad heb!
Gehad heb, na een ibanez, epihone, en ook een hele verdienstelijke samick! Ik droom van een mooie fender maar heb de goedekopere versies gespeeld en voor mij hoeft het niet, ibanez jem 777 komt in de buurt van wat ik wil maar die fuck floyd rose is zo lastig te stemmen! dan mijn simpele dean 3.0 hard tale......ik weet het nog niet zeker maar denk dat dit hem is ...voorlopig de afgelopen 5 jaar wel.Ik ou heel snel weer voor een dean gaan kijken als ik het geld heb, eerder voor een dean momenteel dan voor wat anders...hoewel Gibson les paul...ja dat heeft ook wel wat maar (nog geen) ervaring mee!

repelsteeltje
28 november 2011, 21:49
ik ben nu nog maar een zolder gitarist hé toen ik nog live op de bhune stond was het standaard de ibanez ax en als back up een ephiphone les paul...die dean .....daar zou ik nog wle eens mee het podium op willen

R.J
28 november 2011, 22:03
1950's gibson les paul of fender telecaster(okay, en die andere).
Topic kan op slot :rockon:

Venlonaer
28 november 2011, 22:22
Ultieme niet, een gitaar die je kippenvel geeft wel!:ok:

repelsteeltje
28 november 2011, 22:24
Ultieme niet, een gitaar die je kippenvel geeft wel!:ok:

heb ik dus met die dean gehad ..dat was hem ineens...en nog steeds! gek maar waar ik zou snel weer voor een dean gaan

Dweezman
28 november 2011, 23:10
Ultiem? Natuurlijk!

Alleen blijft dat maar een jaartje of 2 ultiem...

Orgasmocaster
28 november 2011, 23:31
- allround, singlecoil en humbucker sounds
- bolt-on neck, kom ik toch telkens bij uit
- ongelakte hals, liefst volledig rosewood
- comfortabele bodyshape (lees, geen les paul vorm hoe mooi ook)



Heeee, ik heb jouw droom gitaar!!

guitarkid
29 november 2011, 10:01
Nee










..........

MegaDrive
29 november 2011, 13:19
Ultiem? Natuurlijk!

Alleen blijft dat maar een jaartje of 2 ultiem...

Precies. Maar dan is er dus ook geen GAS meer. En zonder GAS is gitaarspelen geen hol meer aan :D

Ijselrobo 07
29 november 2011, 13:28
daar komt 'ie weer:

http://img828.imageshack.us/img828/2679/sg001.png

mijn ultime gitaar:
SD Pearly gates+ in de brug
SD Cool Railes in de middle
SD Pearly gates in de neck
3x volume knoppen,
1x tone knop,
voor iedere pickup een aan/uit schakelaar
voor de neck en de brug pup schakelaar om te splitten
dan nog een bigsby voor de onzin erop
en een lekker spelende hals met contoured heel om het af te maken.

en dat is mijn ultieme gitaar dan, maar hadden we daar niet al een topic voor?

MegaDrive
29 november 2011, 13:53
^ Goede specs! Nu nog een fatsoenlijke body vorm :D

Die Duncan Triple Shot lijkt me overigens wel een goed alternatief voor al die schakelaars, niet?

Wabbie
29 november 2011, 14:00
Gezien het feit dat de gemiddelde gitaarnetter een rek vol gitaren heeft en regelmatig wisselt van voorkeur lijkt me het antwoord inderdaad : Ja voor een bepaalde tijd.

Zelf dacht ik ook altijd dat een strat voor mij de ultieme gitaar was. Heb ik eindelijk mijn ultieme strat in mijn bezit (de SRV) ontdek ik Gretsch en nu staan mijn strats werkeloos in het rek naast de jazzmaster :( .

Coolguy
29 november 2011, 14:09
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur die evolueert.


Hier:

2 hums
12" rechte radius
lage dunne frets
24,75-25 schaal
neck-through of body-through nek
een nekprofiel dat in de buurt komt van een heuse boomstam :soinnocent:

Schedel
29 november 2011, 14:47
Mijn PRS HollowbodyII, De looks de feel en het fantastische geluid wat deze gitaar voortbrengt. Tokkel een open akkoord op deze gitaar over een cleane versterker en je bent om.:mmmm:

Pepe
29 november 2011, 15:38
Waarom zou je zoiets als ultiem willen hebben? Dat je klaar en voor altijd tevreden bent? ..:chicken:

Orgasmocaster
29 november 2011, 16:17
Waarom zou je zoiets als ultiem willen hebben? Dat je klaar en voor altijd tevreden bent? ..:chicken:

inderdaad, waarom zou je een gitaar willen hebben die alles kan, terwijl je verschillende gitaren kunt hebben die elk hun eigen karakter/toon hebben!

jze
29 november 2011, 16:42
inderdaad, waarom zou je een gitaar willen hebben die alles kan, terwijl je verschillende gitaren kunt hebben die elk hun eigen karakter/toon hebben!

Tuurlijk niet, dat weten alle gitaristen. Toch merk ik dat ik zelf meestal uit kom bij een bepaald type/configuratie. Dat heeft zich door de jaren heen ontwikkeld (en zal ook blijven veranderen inderdaad). Maar je hebt toch zeker bepaalde eisen waarvan je zegt: dat werkt voor mij het beste. De meesten van ons kopen hopelijk toch niet blind gitaren. Of zeg ik nu iets heel vreemds... :)

Kingfisher
29 november 2011, 17:16
Eigenlijk wil je dit
http://www.liebs.de/wollmilchsau2.jpg
Het wolmelkeiervarken

Bestaat niet, evengoed als de ultieme gitaar, die alles kan. Alleen een Les Paul zal klinken als een LP, alleen een tele heeft die twang.

Ik heb een PRS, die wel ongeveer kan klinken als mijn LP, en ongeveer als mijn strat. Maar anderen gaan dan weer zeggen dat ze haar eigen karakter mist.

Het dichtste dat je (binnen een redelijk budget) aan jouw ideale gitaar kan geraken, is een DIY Warmoth.

RS-Rik
29 november 2011, 17:38
http://cdn.mos.musicradar.com/images/legacy/guitarist/Cabronita_II.jpg


of:


http://www.gbase.com/files/store_images/gear/2157886/p1_uqfnhkkj5_so.jpg


Nuff said

Orgasmocaster
29 november 2011, 19:18
maar een tele is niet comfortabel en hij heeft geen rosewood hals!!

deze wel!!!!!

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/JJ22-06-08034.jpg

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/JJ22-06-08027.jpg


http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/September62009012.jpg

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/September62009017.jpg

en zijn thinline zusje ook!

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/September62009024.jpg

barno
29 november 2011, 20:00
http://cdn.mos.musicradar.com/images/legacy/guitarist/Cabronita_II.jpg


of:


http://www.gbase.com/files/store_images/gear/2157886/p1_uqfnhkkj5_so.jpg


Nuff said

mooi zijn ze wel, die cabro's maar ze klinken bv nogal verschillend van een telecaster: no single coil twang for starters

Orpheo
29 november 2011, 23:57
mijn laatste 2 warmoth's en m'n crimsons. dat is perfect voor mij.

met andere woorden: nee, ik kan het nooit doen op slechts eentje.

FruscianteFan
30 november 2011, 00:26
Ultiem? Nee, dat is namelijk wanneer je niet verder hoeft te zoeken. Maar juist die zoektocht inspireert. Zelfs een perfecte gitaar gaat vervelen als je er maar lang genoeg op speelt. De groten der aarde hebben vaak een hele verzameling aan gitaren, niet slechts één gitaar.

Ik ben allang blij als ik een gitaar heb die fijn speelt, en op meerdere gebieden goed klinkt in de bandmix. Verder ben ik er een beetje achter dat een gitaar niet moet proberen een andere gitaar te zijn. Je moet niet willen dat een PRS klinkt als een Les Paul. Het is juist heel bevrijdend om je gitaren te waarderen om het karakter dat ze feitelijk hebben.

Outline
30 november 2011, 01:23
De meesten van ons kopen hopelijk toch niet blind gitaren. Of zeg ik nu iets heel vreemds... :)

Liefde kan je wel verblinden...

TimoSomers
30 november 2011, 01:54
Ik heb wel bij m'n strat dat ik overtuigd ben dat er geen betere strat is en voor mij geen beter klinkende gitaar.
Natuurlijk wil je voor verschillende toepassingen verschillende gitaren hebben, 1 ultieme allround is er niet.
Maar, ik heb ultieme gitaren in hun 'hoek'.

Hotpepper01
30 november 2011, 07:54
Ik heb negen gitaren. Als ik zou geloven dat er zoiets als de ultieme gitaar zou bestaan, dan moet ik er acht moeten wegdoen.
Dus : je vind nog eerder het monster van Loch Ness dan de ultieme gitaar

Orpheo
30 november 2011, 12:07
De meesten van ons kopen hopelijk toch niet blind gitaren. Of zeg ik nu iets heel vreemds...


beetje wel. ik heb het merendeel van mijn collectie 'blind' gekocht of laten bouwen. ik heb mijn main axe nog nooit in een winkel gehoord (of gezien!). hij bestond in mijn hoofd, en warmoth (en crimson guitars) voerden uit wat ik voor ogen had. en tot nu toe pakte dat 1000% goed uit (in tone, in afwerking is dat mbt crimson een ander verhaal maar nu die gitaren compleet ingespeeld en afgetrapt zijn door het spelen valt een hoop niet meer op, hahaha).

Mijn ultieme gitaar bestaat niet, omdat ik 2 houtcombinaties te gek vind (eigelijk vier....). flamed of quilt maple op korina met purpleheart hals (ebben toets). koa op walnoot met een bubinga hals (ebben toets). dan dan floyd of vaste brug, is mij om het even (floyds liever; die kan je vastzetten en loshalen voor dives; vast is altijd vast). m'n andere favo combi zit volledig in m;n crimsons. jammer dat daar geen floyds op zitten, maar OK. je kan niet alles hebben.

CID-Gibson
30 november 2011, 12:34
Eigenlijk wil je dit
http://www.liebs.de/wollmilchsau2.jpg
Het wolmelkeiervarken

Bestaat niet, evengoed als de ultieme gitaar, die alles kan. Alleen een Les Paul zal klinken als een LP, alleen een tele heeft die twang.

Ik heb een PRS, die wel ongeveer kan klinken als mijn LP, en ongeveer als mijn strat. Maar anderen gaan dan weer zeggen dat ze haar eigen karakter mist.

Het dichtste dat je (binnen een redelijk budget) aan jouw ideale gitaar kan geraken, is een DIY Warmoth.

Maar die eitjes moten wel in het goud zijn he :seriousf:

wireman
30 november 2011, 12:52
Ghehe.. de ultieme gitaar?.. Degene die het meest zeer doen zijn degene die NET buiten je bereik liggen.. Ik weet al dat ik niet hoef te zeiken over een originele '57 er.. das redelijk ultiem! maar een Gilmour sig of een mooie PRS.. of een mooie Les Paul.. of een mooie Gier... of een mooie Gretsch.. of een mooie Tele... of een mooie.... en een mooie.... om maar te zwijgen van een mooie..... tja.. die blijven trekken.. Dus.. De ultieme gitaar?.. tja.. Ligt aan je portomonnee!... Ik zat laatst met verbazing het Richard Gere topic door te lezen.. Als je geld hebt dan kom je er wel.. dus de knip.. daar draait het om! Die laat toe wat de ultieme gitaar is.. Okee, je moet blijven dromen om wakker te blijven maar tjeemig zeg!!
Voorlopig heb ik (let op..) 1 gitaar.. Een stratje.. Momenteel niet eens de poen om een fatsoenlijke tweede backup te scoren.. dus tja.. Die ene is dan denk ik mijn ultieme gitaar! klaar!

Wat een zeikerds hier!! Stop met zeiken en play on!!

Orgasmocaster
30 november 2011, 15:26
Ik weet al dat ik niet hoef te zeiken over een originele '57 er.. das redelijk ultiem!

Waarom? die spelen toch heel erg kloten met die kleine fretjes enzo?
misschien ultiem voor een rijke verzamelaar die hem achter glas of in een kluis bewaard...

wireman
30 november 2011, 19:01
Ik heb een '57 reissue en dat vind ik een erg fijne gitaar... Het is ook mojo en feel.. Ik vind ze cool!

U speelt Gibson begrijp ik?.. Brede schijthalzen, zompige zooi en lompe frets :hide:

Orgasmocaster
30 november 2011, 19:17
Ik heb een '57 reissue en dat vind ik een erg fijne gitaar... Het is ook mojo en feel.. Ik vind ze cool!

U speelt Gibson begrijp ik?.. Brede schijthalzen, zompige zooi en lompe frets :hide:

Nee, ik ben een strat persoon. ik heb ook een 57 reissue gehad en snel weer verkocht.. ouwe fenders hebben mojo, maar ze spelen niet fijn...
vintage is overrated!! (nogmaals, behalve voor collectors)

*edit: als ik een 50s of 60s strat zou kunnen krijgen voor een goede prijs zou ik hem uiteraard niet afslaan

barno
30 november 2011, 19:45
Nee, ik ben een strat persoon. ik heb ook een 57 reissue gehad en snel weer verkocht.. ouwe fenders hebben mojo, maar ze spelen niet fijn...
vintage is overrated!! (nogmaals, behalve voor collectors)


jij houdt niet van smalle fretjes dus die gitaren spelen niet fijn?
Die 57 ri's spelen fantastisch, zeg ik je
ah ja, ik hou van smalle frets :)

G.G.
30 november 2011, 20:04
Ultime gitaar vind je denk ik nooit. Ik denk dat je wel met de tijd steeds beter weet wat je zoekt en steeds gerichter je gitaren uitzoekt,

Zelf heb ik ondertussen voor mij door dat dat een strat moet zijn en in de tijd zijn daar steeds meer eisen bij gekomen:

jumbo frets
dikke neck
asymetrisch profiel,
reversed neck,
linkshandige tremelo,
single coils.... (humbuckers geprobeerd, maar bevalt niet).

Je maakt het jezelf steeds moeilijker met je zoektocht (is mijn mening)

Orgasmocaster
30 november 2011, 21:27
jij houdt niet van smalle fretjes dus die gitaren spelen niet fijn?


smalle fretjes, neck profiel, radius, 3 way switch, en volgens mij is de nutwidth ook smaller dan een moderne fender, maar dat weet ik niet meer zeker.

voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat ouwe fenders niet goed zijn, alleen dat ik ze niet fijn vindt spelen.. ok, kloten is een beetje harsh, maar mijn punt is dat de jaren 50 en begin 60 fenders meer status symbolen zijn voor rijke verzamelaars, dan geweldig spelende gitaren..

wireman
30 november 2011, 21:51
Niet mee eens...

Bijna alle groten der aarde hebben 'the real deal' in huis.. Maar dat zijn misschien 'rijke verzamelaars' die 'rijk' zijn geworden met spelen.. en nog belangrijker.. spelen hier nog regelmatig op.. en echt niet om nostalgische redenen..

Ik noem er maar een paar... (want the list is long...)
Jeff Beck
Eric Johnson
Dave Gilmour (serienummer 00001)
Mike McCready
Clapton
Sambora

Die boer ik zo maar even op..
and so on...

Sommigen mogen idd met pensioen op de muur van een rijke stinkerd.. Andere moeten simpelweg gehoord worden...

Orgasmocaster
30 november 2011, 22:13
Niet mee eens...

Bijna alle groten der aarde hebben 'the real deal' in huis.. Maar dat zijn misschien 'rijke verzamelaars' die 'rijk' zijn geworden met spelen.. en nog belangrijker.. spelen hier nog regelmatig op.. en echt niet om nostalgische redenen..

Ik noem er maar een paar... (want the list is long...)
Jeff Beck
Eric Johnson
Dave Gilmour (serienummer 00001)
Mike McCready
Clapton
Sambora

Die boer ik zo maar even op..
and so on...

Sommigen mogen idd met pensioen op de muur van een rijke stinkerd.. Andere moeten simpelweg gehoord worden...

maar hoe origineel zijn die nog??? en hoe vaak zijn die ge-herfret or re-shaped...
00001 is super sexy, maar niemand weet hou origineel die is.. en die zwarte heeft geloof ik een neck van een begin jaren 80 dan smith/fullerton neck.

ik weet bijvoorbeeld dat SRV zijn neck meerdere keren heeft vervangen met een warmoth neck op zijn strat, hetzelfde geld voor eric johnson.

natuurlijk is een ouwe strat (of tele) heel cool, maar ik denk niet dat ze het geld waard zijn wat er voor betaald wordt. En hoeveel van die gitaren zijn ook echt zo oud en origineel..
In de jaren 70 werden veel van die "ouwe waardeloze jaren 50 gitaren" gemodificeerd met brass hardware, nieuwe pickups, en later met floyds en kahlers.. maar waar zijn die nu????

Nobler
1 december 2011, 18:13
Maar weinigen houden zich aan de vraag die door de topicstarter werd gesteld:

Wat zijn voor jullie de eigenschappen die een gitaar tot een droomgitaar maken en hebben jullie dat ook gevonden in je huidige gitaar of gitaren?

Hij vraagt dus naar persoonlijke opvattingen. Nou goed, hier de mijne: Bespeelbaarheid staat voor mij voorop. Anderen kunnen er anders over denken, maar ik hou van: dunne nek, lage frets, lage action. Je moet hem ook hoog op de hals goed kunnen bespelen. Ook het evenwicht tussen kast en kop speelt hier een belangrijke rol bij, en het totale gewicht, om rug- en schouderklachten te voorkomen.
Dan komt muzikaliteit, waarmee ik vooral zuiverheid bedoel. Ik haat vals klinkende gitaren. De gitaar moet dus stabiel zijn, en goed op toon blijven, dus zeker: goede stemmmechanieken en brug. Natuurlijk moet hij goed geintoneerd zijn. Ook hoog op de hals moet hij zuiver zijn.
Dan komt klank: hij moet warm en toch helder kunnen klinken, maar ook lekker kunnen scheuren. Verder vind ik het heerlijk als ik hem bij het soleren wat jankerig kan laten klinken.
Uiteindelijk looks. Als laatste, maar toch niet onbelangrijk. Voor mijn postuur moet een gitaar niet te klein zijn en ik hou van klassieke vormen, conventionele kleuren en goudkleurige hardware.

Ja, ik heb al jaren geleden mijn ideale gitaar gevonden, een ES335. Ik vind het leuk om andere gitaren te hebben en te bespelen, maar de ES zal altijd mijn favoriet zijn en blijven.