PDA

View Full Version : Soul Preacher compressor (electro harmonix)



Sonny
28 november 2011, 20:55
Hey allemaal,


Waarschijnlijk wil ik binnenkort een compressor gaan kopen. Ik ben de Soul Preacher van electro harmonix tegengekomen en ben nu benieuwd of jullie met deze kleine kerel ervaring hebben. Ik speel trouwens voornamelijk blues.

Ik kijk uit naar jullie reacties!


GrtZ Sonny

Nielsje
28 november 2011, 22:23
Nee, geen ervaring, wel een vraag:

Waarom zou je de EHX willen, wat trekt je aan het ding?
edit: geen afzeik vraag hoor, meer een kritische. Er zijn namelijk heel veel comp's, en van EHX vind ik de Black Finger (dat ding met die buizen) wel leuk, maar erg duur, groot en er is meer onder de zon..

Sonny
29 november 2011, 02:15
Nee, geen ervaring, wel een vraag:

Waarom zou je de EHX willen, wat trekt je aan het ding?
edit: geen afzeik vraag hoor, meer een kritische. Er zijn namelijk heel veel comp's, en van EHX vind ik de Black Finger (dat ding met die buizen) wel leuk, maar erg duur, groot en er is meer onder de zon..

Omdat EHX sowieso hele goede spullen maakt. Ook is hij True Bypass en nog best wel aan de goedkope kant vind ik. Verder vind ik het ontwerp van het pedaaltje wel aantrekkelijk.

Ik ben helemaal nieuw in compressorland, dus jullie mogen me ook op weg helpen met andere goede merken hoor

muziekschuur
29 november 2011, 03:11
Zeker de Black finger testen. Het is niet zo gebruikelijk. Een optische buizencompressor in stompbox formaat. Als je dan rond je heen kijkt wat allemaal buizen optische compressors zijn en wat daarvan de prijzen zijn dan is het een fantastische aanbieding. Maar natuurlijk alles is relatief...

the sure thing
29 november 2011, 10:07
Er is een topic over compressors. En ik zou ook youtube filmpjes beluisteren als INDICATIE welke compressor je aan kan schaffen. Er is hier al veel zinnigs over geschreven op t forum.

Brum
29 november 2011, 11:01
Omdat EHX sowieso hele goede spullen maakt. Ook is hij True Bypass en nog best wel aan de goedkope kant vind ik. Verder vind ik het ontwerp van het pedaaltje wel aantrekkelijk.

Ik ben helemaal nieuw in compressorland, dus jullie mogen me ook op weg helpen met andere goede merken hoor

De grote pedalen van EHX zijn, in tegenstelling tot de Nano's, helaas wel verre van betrouwbaar. De Soul Preacher is wel een puike compressor wat mij betreft.

Aanradertjes: Boss CS-2 (niet te vergelijken met de CS-3), MXR Dyna Comp, Maxon CP-9 Pro Plus.

Het beste is sowieso naar een winkel gaan met flink wat pedaaltjes en testen met die handel. Zoveel smaken, zoveel verschillen...

Rutger
29 november 2011, 11:18
Als je wat kunt solderen, doe jezelf een plezier en bouw de Flatline Compressor (http://home.orange.nl/fvrijswijk/guitar_electronics_diy/flatline_compressor_john_hollis/flatline_compressor_john_hollis.htm) van John Hollis. Geniaal apparaat!

Dreverhaven
29 november 2011, 14:40
Ik heb een vintage Soul Preacher. Ik vind hem heerlijk, hij perst alles helemaal plat wat resulteert in dikke sustain. De Black Finger met buizen heb ik ook, die is veel subtieler, kleurt mooi en kun je vaak voor iets van tachtig euro wel tweedehands kopen.

muziekschuur
29 november 2011, 14:52
Neem eens een preamp en neem je blackfinger. En sluit die eens aan via een insert kabel...... Moet je eens kijken wat een mooie zangstem je dan hebt. Een van de belangrijkste compressors voor de stem is de LA2a van Universal audio/Teletronix. En dat is ook een optische compressor met buizen. De Black finger is (waarschijnlijk) prima als budget LA2A.

Nielsje
29 november 2011, 15:07
Neem eens een preamp en neem je blackfinger. En sluit die eens aan via een insert kabel...... Moet je eens kijken wat een mooie zangstem je dan hebt. Een van de belangrijkste compressors voor de stem is de LA2a van Universal audio/Teletronix. En dat is ook een optische compressor met buizen. De Black finger is (waarschijnlijk) prima als budget LA2A.

Welkom op het gitaarnet forum.

Dreverhaven
29 november 2011, 16:35
Welkom op het gitaarnet forum.

Wat is er nou weer mis mee toevallig ook even te vermelden dat je iets ook ergens anders voor kunt gebruiken? Ik ram alles wat ik maar wil door mijn pedalen heen en als het werkt, dan kan het nooit kwaad een ander dat ook mee te delen.

Dirk_Hendrik
29 november 2011, 16:41
De Black finger is (waarschijnlijk) prima als budget LA2A.

Heel kort door de bocht. Der zit een buis in dus het zal wel soortgelijk zijn?. Nee. De LA2a is een topapparaat maar dat is niet alleen te zanken aan die buis maar ook aan de rest van het ontwerp. In een compressor is de level sturende sidechain bijvoorbeeld ook extreem van invloed op hoe je de klankmatige verandering van je signaal ervaart.

muziekschuur
29 november 2011, 17:12
Ik vermoed als je kan kiezen tussen een blackfinger of een dbx van 160 euro dat de black finger wel eens veel lekkerder zou kunnen klinken. Er zijn simpelweg bijna geen optische compressors voor zang in het budget segment. Terwijl het wel in een Black finger kan.

Electro Harmonix maakt ook de NY-2A. Een uitgebreide stereo LA2A. (de teletronix LA2A is mono).

http://www.ehx.com/assets/jpg240h/ny-2a.jpg

onrust nv
30 november 2011, 00:46
De blackfinger kan ook mooi vervormen. Dus ook bruikbaar voor subtielere oversturing, en je kan er ook makkelijk een vies randje indraaien. Heb'm pas gehoord op een bas, gitaar en ritmebox. Hij staat bij mij nu op het GAS lijstje. En nu zoek ik alleen nog een comp voor percusieve compressie, hard knee heet dat geloof'k. Dus ik zat aan de MXR vintage Dynacomp met die CA3080 erin. Of is er een goedkopere variant?