PDA

View Full Version : EMG's en boosten van het signaal



Braindead
28 november 2011, 19:38
Er zijn speciale boosters te koop voor emg pickups maar ik vroeg me af of er een regel is hoe je een emg kan boosten. Mijn ervaring is dat het signaal van een emg als je dat boost (via een pedaaltje voor je amp (bijv eq) eerder platter lijkt te worden dan bij een passieve pickup. Het lijkt soms wel alsof er een soort plafond zit waarbij je bij teveel boosten van een emg een ontzettend futloos signaal overhoud.

Ligt dat aan mij of moet je bij een emg inderdaad minder boosten en dus voorzichtiger zijn hiermee?

En is het zo dat een emg van zichzelf al geboost is?

ps: Ook graag ervaringen van mensen die emg's gebruiken voor een overstuurd geluid en of je wel of geen booster ervoor gebruikt.

bass blom
28 november 2011, 19:44
hangt denk ik heel erg af van wat voor amp je gebruikt.
wat die aankan aan meer volts die er binnenkomen.
ik verbaas me over mijn JTM45 die volgens mij wel 3 keer zoveel krijgt dan hij kreeg in 1962 toen hij ontworpen werd :D

Braindead
30 november 2011, 16:43
Zal vast ook met de amp te maken hebben maar het verschil met passieve pickups lijkt er wel te zijn. Misschien omdat emg's toch al wat minder dynamiek hebben en wat meer compressed klinken.

Weinig reacties trouwens. Er zijn er toch meer die emg's gebruiken hier?

interessander
30 november 2011, 16:54
Ik heb een EMG 81 in een Ibanez RG gehad die ik icm een Peavey 5150 en diverse boosters al gauw wat te veel van het goede vond vond, ik kan het me wel voorstellen. Ik heb daar nu met een EMG 85 geen last van, maar dat hangt ook van je amp af natuurlijk.

Je hoort wel verhalen van mensen die EMG's op 18V draaien (hele simpele mod (http://www.sevenstring.org/forum/hosted/13148c310a859d26.gif)) voor meer dynamiek, misschien is dat een idee?

Braindead
1 december 2011, 12:59
De amp waar ik het bij heb is inderdaad ook een 5150 icm een emg 81. Maar als ik toch een 85 moet gaan proberen kan ik misschien beter meteen over op blackouts. Bevalt die 85 (meer mids) ook beter voor solo's?

Die 18 volt mod... Tja veel over gelezen, de een zweert erbij en de ander hoort geen/amper verschil. Ik kan het allicht proberen aangezien het geen drol kost.

interessander
1 december 2011, 13:31
De amp waar ik het bij heb is inderdaad ook een 5150 icm een emg 81. Maar als ik toch een 85 moet gaan proberen kan ik misschien beter meteen over op blackouts. Bevalt die 85 (meer mids) ook beter voor solo's?

Die 18 volt mod... Tja veel over gelezen, de een zweert erbij en de ander hoort geen/amper verschil. Ik kan het allicht proberen aangezien het geen drol kost.

Ik ben niet zo'n solist maar de 85 bevalt me juist voor de vette slagpartijen erg goed. Het blijft natuurlijk een EMG maar het karakter is anders en minder scherp/iel dan de 81, waarschijnlijk vooral door het verschil in magneten (keramisch vs alnico5) Ik heb nu een Mesa mark die sowieso weer anders reageert dan de 5150. Blackouts heb ik geen ervaring mee, ik heb voor de rest enkel passieve high output elementen. 18v mod is zo gedaan inderdaad, en reversible dus ik zou het zeker eens proberen.