PDA

View Full Version : Beginners gitaar



mfmeijer
28 november 2011, 19:25
Ik ben nieuw hier en ben van plan elektrische gitaar te gaan spelen. Ik kan al notenlezen omdat ik eerder een accordeon heb bespeeld en wou eens een ander muziekinstrument bespelen. Gitaar sprak me altijd al aan en ik luister ook veel maar rock, punk, metal en alles er tussenin. Maar om te beginnen ben je wel een gitaar nodig.. Ik had aan een klasgenoot gevraagd of hij misschien iets wist, hij speelt ook al enige jaren gitaar. En ik kwam uit bij een Squier Stratocaster Bullet op tonika.nl. Iemand misschien ervaringen tips of aanraders voor een goede niet te dure beginnersgitaar? De FAQ uiteraard doorgenomen.

d1rk
28 november 2011, 19:35
Wat wil je zelf?

Zou eerst rustig beginnen met niet versterkte akoestische gitaar. Eerst de basis leren, en dan kun je altijd elektrisch spelen. Maar goed dan spreek ik voor me zelf.

Maar als je persé elektrisch wilt kun je met een squier ook wel uit de voeten.

Groet,

Dirk

CID-Gibson
28 november 2011, 19:45
Ik ben nieuw hier en ben van plan elektrische gitaar te gaan spelen. Ik kan al notenlezen omdat ik eerder een accordeon heb bespeeld en wou eens een ander muziekinstrument bespelen. Gitaar sprak me altijd al aan en ik luister ook veel maar rock, punk, metal en alles er tussenin. Maar om te beginnen ben je wel een gitaar nodig.. Ik had aan een klasgenoot gevraagd of hij misschien iets wist, hij speelt ook al enige jaren gitaar. En ik kwam uit bij een Squier Stratocaster Bullet op tonika.nl. Iemand misschien ervaringen tips of aanraders voor een goede niet te dure beginnersgitaar? De FAQ uiteraard doorgenomen.

Beste Vriend

Op de eerste plaats wat wil je er aan uitgeven, en je wil dus Rock en Punk gaan spelen. Da kun je met elke Elektrische gitaar, maar welk wil je gaan spelen de Bas of gewoon?. Ik kan me niet goed voorstellen wat je juist wil gaan doen maar met een klassieke gitaar ben je niks. Je hebt het voor deel al dat je noten kan lezen, wat is dan het probleem nog?. Je kan alle richtingen uit Fender, Gibson, enz. tweede hands geen probleem vind je al een gitaar die heel goed is onder de 500euro. Maar wat wil je nu gaan spelen A. Punk B. Rock ?. ik denk dat het hier meer de vraag is welke versterker ga ik kopen. Of effecten padaal. En nog eens de vraag hoeveel geld wil je uitgeven.

Groetjes :cooler:

mfmeijer
28 november 2011, 20:09
Ik wil graag bijde spelen en denk dat dat wel kan met dezelfde gitaar. Van versterkers en dergelijke heb ik geen verstand. Ik heb thuis een versterker bij m'n pc en volgens mijn klasgenoot kan ik daar ook een gitaar op aansluiten. Ik wil liever niet met een klassieke gitaar beginnen omdat je ook prima met een elektrische kan beginnen. Verder wil ik geen Bas spelen en m'n budget ligt wel op €200.. Wel een baantje maar niet veel geld..

Jasper.
28 november 2011, 20:25
Ik zou iets nemen met in ieder geval een humbucker in de brugpositie. Met een singlecoil wordt het wat moeilijk als je metal wilt gaan spelen.

En verder, tjsa, het zou mooi zijn als je je budget nog iets kunt oprekken. Dan kun je tweedehands een leuk gitaartje kopen, maar net zo belangrijk, ook een leuk versterkertje.

Fiendish
28 november 2011, 20:28
Persoonlijk zou ik nog niet dood teruggvonden willen worden met een Squier bullet, ik ben zelf (helaas) ooit begonnen op zo'n cheapo baggerding van Squier, en terugkijkend op hoe slecht die gitaar was zou ik het niemand aanraden.
Dan liever ff doorsparen voor een Squier Affinity, desnoods tweedehands.

R.J
28 november 2011, 20:29
Doe eens een foto van die "versterker" dan, want veel werken wel met 't zelfde formaat jacks, maar kunnen de input van een gitaar naar mijn beleving niet verwerken. Heb hier nml ook nog zo'n mooie oude versterker staan.

Zoek anders eens een 2e-hands ibanezje op ;) Die RG is afgeleid van de JEM van Vai en o.a. dexter van the offspring speelt er op, en ik meen ook de gitarist van pennywise.
*heeft zelf een rg en is dus een klein beetje biased, maar goed*

Als je voor die 200 ook nog een versterker moet gaan kopen gaat 't al uitdagender worden.

mfmeijer
28 november 2011, 20:30
Ik zou iets nemen met in ieder geval een humbucker in de brugpositie. Met een singlecoil wordt het wat moeilijk als je metal wilt gaan spelen.

En verder, tjsa, het zou mooi zijn als je je budget nog iets kunt oprekken. Dan kun je tweedehands een leuk gitaartje kopen, maar net zo belangrijk, ook een leuk versterkertje.

Een klasgenoot van mij rade mij juist de stratocaster bullet van squier want ik wil niet zo de metal kant op meer punk, en qua versterker dacht ik dat ik m'n pc met gitaarsoftware als versterker kon gebruiken maar heb me verder nog niet op georrienteerd.

R.J
28 november 2011, 20:33
http://link.marktplaats.nl/488047767 Als je versterker daadwerkelijk een gitaarsignaal aan kan (proberen voor je wat koopt, anders ben je de sjaak!) kan ik je deze aanraden, kan je heul veul kanten mee op. Is ook mijn eerste gitaar en speel er nog steeds veel op.

G.G.
28 november 2011, 20:35
Er staat hier ergens een topic van gitaren tot 250 euo. Ff zoeken. Staat een hoop nuttig spul in. Gitaar aan je pc hangen? Zoek eens op Toneport. heb zelf zo'n ding van € 69 (de GX ofzo) en dat werkt prima zolang je niet omver geblazen wilt worden door het geluid.

CID-Gibson
28 november 2011, 20:37
http://link.marktplaats.nl/488047767 Als je versterker daadwerkelijk een gitaarsignaal aan kan (proberen voor je wat koopt, anders ben je de sjaak!) kan ik je deze aanraden, kan je heul veul kanten mee op. Is ook mijn eerste gitaar en speel er nog steeds veel op.

Dit is SPAM !!!!!! dit geeft recht op een strafpunt !!!!!! het is niet de bedoeling je spult hier te verkopen.

R.J
28 november 2011, 20:39
Dit is SPAM !!!!!! dit geeft recht op een strafpunt !!!!!!

Jazeker wel, dan kan ie nog beter MIJN EIGEN rg op komen halen voor E299,-

Sinds wanneer mag mp linken niet meer op een forum?

Mijn rg is toevallig blauw, inmiddels paars door de zon, die doe ik -echt- nie weg ;)
Als ik daar al wat mee doe is het een paf in de nek en een of ander herriemonster in de brug.

CID-Gibson
28 november 2011, 20:40
Jazeker wel, dan kan ie nog beter MIJN EIGEN rg op komen halen voor E299,-

Sinds wanneer mag mp linken niet meer op een forum?

Voor hetzelfde geld is het jou gitaar :soinnocent:

lollol
28 november 2011, 20:40
Ik ben zelf begonnen op een Yamaha Pacifica, echt een hele goede gitaar en tweedehands te vinden voor onder de 100 euro.
Dan kan je voor 100 euro nog een versterker kopen (Roland cubes zijn wel goed)

R.J
28 november 2011, 20:42
Voor hetzelfde geld is het jou gitaar :soinnocent:

Als hij mij E299 geeft is dat mijn gitaar, die ik vervolgens meteen aan hem door verkoop voor E1 ja :seriousf:

Yamaha pacifica's worden ook af en toe nog wel eens aangeboden bij de aldi/lidl voor nette prijzen trouwens.....

CID-Gibson
28 november 2011, 20:43
Ik ben zelf begonnen op een Yamaha Pacifica, echt een hele goede gitaar en tweedehands te vinden voor onder de 100 euro.
Dan kan je voor 100 euro nog een versterker kopen (Roland cubes zijn wel goed)

Ik heb een Cube voor in de woonkamer :cooler:

mfmeijer
28 november 2011, 20:54
Ik koop in iedergeval een nieuwe gitaar. Als eerste gitaar heb ik liever een nieuwe gitaar. En in plaats van een versterker zat ik te denken aan een POD. Of iets soortgelijks.

wietse
28 november 2011, 21:02
je hebt op de site van tonika gekeken dus ik vermoed dat je in het noorden woont, ik heb ook nog wel wat in de verkoop voor weinig (kijk maar op mijn site).
je hoeft meestal niet bang te zijn dat de versterker het gitaarsignaal niet aan kan, dat valt vaak wel mee of de luidsprekers het kunnen behappen en of het dan nog lekker klinkt is wat anders.

yamaha pacifica's zijn altijd een goede keuze maar ook samick, ibanez, squier, cort, dean etc maken prima beginners gitaartjes.
blijf echter bij de goedkoopste modellen weg ga voor de iets duurdere scheelt kwa prijs niet eens veel maar kwa kwaliteit soms een wereld.
en natuurlijk 2ehands dan heb je de meeste bang for your buck.
als je de punk in wilt dan is een telecaster vaak een goede keuze, die worden door veel punk bands gebruikt.
maar eigenlijk kan je op elke gitaar wel punk spelen, zelfs met hollowbodys wordt het wel gedaan.
heb vroeger wel punk bands gezien waar je de broek van afzakte zo'n bak herrie (eind 80er jaren) daarbij maakte het niks uit wat voor soort of hoe goed de gitaar was waar de gitarist bespeelde, je hoorde dat verschil toch niet.
trouwens een dean evo is ook een prima beginners gitaartje, kostten geen drol, 100 euro nieuw, en zijn stukken beter dan menige stratclone, lekkere no nonsens ragplank met 2 humbuckers en een metal/punk look (matzwart)
om te beginnen prima gitaren waar je een hele tijd mee zoet kan zijn.

Jasper.
28 november 2011, 21:03
Een klasgenoot van mij rade mij juist de stratocaster bullet van squier want ik wil niet zo de metal kant op meer punk, en qua versterker dacht ik dat ik m'n pc met gitaarsoftware als versterker kon gebruiken maar heb me verder nog niet op georrienteerd.

PC met gitaarsoftware kan ook leuk werken! En dan ondertussen verder sparen voor een versterker :)

Maar ik zou echt waar tweedehands kopen als ik jou was. Gewoon een beetje opletten, dan kan er niet veel mee aan de hand zijn, een gitaar is nou niet bepaald rocketscience. Misschien kan je die kameraad van je meenemen als je de gitaar gaat kopen. Dan kan die eens kijken of er geen gebreken aan zijn. (Met wat uitleg van ons kun je dat zelf ook nog wel bekijken) Zelf heb ik ook zo'n RG320. Goede gitaren, speel er nu nog regelmatig op.

Edit: Inderdaad, Wietse heeft ook nog wel wat leuks op zijn site staan (in zijn onderschrift, die link. En dan even op Home klikken en dan weer op ''te koop'')

mfmeijer
28 november 2011, 21:12
Ik zal een beetje rond kijken, zijn er nog websites waar veel op aangeboden staat? En ik heb nog niet zoveel verstand van types endergelijke dus ga zeker ook nog eens langs de muziek winkel hier in het plaatsje.

freakystyle
28 november 2011, 22:24
Er zijn talloze goede beginnersgitaren.

Ik zou eens kijken naar een yamaha pacifica 112

(staat er een op marktplaats, ziet er goed uit)

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/505374265-yamaha-pacifica-112-mx-guitar.html?return=eJwtjFsOgyAQRffSRD8VME1bDGnsTia AgQgyEYx9pHvvGPt1z5l7MyC5%2FHjJ%2Biz5lctTtrBo17tSU LbtlNDOTYRlKhgASm7m0B6TBh3en0Hx2mRVUtUNvOoexhNQhkL 59kiYR5P%2FLe5XRhCpGOY12sVr0mkjfUEEB5U4C4ag%2Fej1I ZwLmqS8fxY14qpYjSkXnYxVt4sQdjv13x8aOj6W&df=1&fta=eNotjlGOwjAMRO8SafudhBXQsXoFrlBZTQrRpiSqU2BB3J 204m%2Bk8Tw%2FxgEvwRFqmWN%2F4yiKBEYbqEfsTOOkKwmGXA DFgmfIJKOrF5QLNE0Z12Xycxjo745%2FnvjCP1ZnHsIYhjUaYy lJgG1yXjrd5CRlSM537cFaf1%2B%2F%2FUJlPntFoWIFO6jgNo 1qZbwZ9%2Ftdu1nVpqTMTvror%2BdyWRe6Fi3UxI9%2BhdSd2y gWiiv99I03RQyN1%2Fv9AZUOS5w%3D&fta_ind=1&fs=1

Als versterker zou je kunnen kijken naar er roland cube (staan er ook een paar op marktplaats)

http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/505999791-roland-20-x-cube-gitaarversterker-ideaal-voor-beginners.html?return=eJwtiuEKwiAURt9lsP3c1FGRQ2K9 iakxmdOLV1kUvXs36t855%2Fu05PLlJZtQ8iOXDTqdzTItpYAc hjWBi%2F2m81ogaF2wj2H4XXpY4PIIincWVUntOPN2vIZC8PRA iHeL%2Fwrfygg2GuZYN5e9IV130pyCjrYVB8FMvTnKCT110QFU xTpIWEyyTp1PQri9md4fqlE5kA%3D%3D&df=1&fta=eNo1kGFuwyAMhe%2BCtP4GhxBw1CvsChVg2KKlTVTSrVrV u8%2FOtn%2Bfefg960Uc8NHQo7pd59NnnJsaeRxQ3eejOVA7bg uacd7we1rHVqnxtG6ox%2FOKl9u5XKc8fnzhdZnjhV5A51sq49 ImhMO63o76sC5tywuVYxgAypfYW1RrfCtqnNisYYdqoj0XBj6k S6F6Q8PdFNMZ6AwDpOhyYuhKT94L5FSKvBgwloL8oRAdSxQge9 %2FLi68mVgYdtCfZAsguaAHjos%2By7jsXfrNYhd2w91XvYAcn oAl6kiydu0C74VBylAjdJ%2B3kQm21C5bTU9%2FXX0mDtRxBNe kYRSq1Fp8ESnBkduizjQIhQQIBF5gZiKAYx5CT9aZIPYab2pY1 UjvN5fK2vf83GFCd4%2F0kpXKPhCBdoorc9usffqoxosbH8%2F kDYL6Ypg%3D%3D&fta_ind=9&fs=1

Dan ben je 2e hands voor onder de 200 euro klaar en heb je echt een vette set waar je nog wel wat jaartjes plezier van zou hebben.

Eric van Esch
28 november 2011, 22:31
Koop tweedehands, juist als beginner! Als je van je setje af wilt kan je die vaak voor hetzelfde geld weer van de hand doen itt nieuw gekocht spul. Verder sluit ik me aan bij de Yamaha Pacifica met een Roland Cube, is een goede combi voor wat je wilt. Beetje zoeken op MP en je kan met een bugdet van 200 euro dit setje kopen. Zal je geen spijt van krijgen.

Edit: bovenstaande suggesties zijn dus prima!

Methoxy7
29 november 2011, 13:27
Jamaha Pacifica is een leuk gitaartje voor weinig geld idd.
Mijn eerste gitaar was een Ibanez GSA60, met 2 single coils en 1 humbucker.
Ook wel een leuk en veelzijdig beginnersgitaartje, dan zit je ook aan de 200 Euro.

EDV
29 november 2011, 13:49
Een dure hobby wordt 't vanzelf wel. Als je er niet zoveel kijk op hebt moet je 't toch nog leren....dat leer je niet in eerste instantie van adviezen op 't net. Pas als je een beetje geoefend hebt kan je wat begrijpen van wat ze je adviseren. Gewoon kopen wat jou leuk lijkt...zo zijn er vele begonnen en misschien ook wel aan de top geraakt.

martenm92
29 november 2011, 16:42
Koop tweedehands, juist als beginner! Als je van je setje af wilt kan je die vaak voor hetzelfde geld weer van de hand doen itt nieuw gekocht spul.

Ben ik het niet mee eens, maar is wel persoonlijk. Als beginner zou ik juist zeggen, ga een gitaarwinkel in en ga gitaren proberen. In de winkel kun je je zo een paar uur vermaken en dan kom je er vaak pas achter wat je echt wilt: welke gitaarvorm je het beste ligt, welk geluid (en soort pickups) je heb best vindt klinken enz.

Als je tweedehands koopt heb je vaak van te voren de staat van het instrument niet goed kunnen checken (tenzij je natuurlijk gewoon langs gaat, maar dat lukt niet altijd) en als de gitaar toch niet bevalt, moet je hem weer zien te verkopen. Winkels hebben daar vaak een omruil-regeling voor, ook al is het meestal maar een maand of minder.

Het is aan jouw! Ik probeer alleen maar advies te geven. :) Zelf nog geen spijt van mijn eerste gitaar die ik in de winkel kocht!

EDV
29 november 2011, 17:01
Als beginner zou ik juist zeggen, ga een gitaarwinkel in en ga gitaren proberen.

nou ben ik heus geen miet maar om als beginner, zonder te kunnen spelen, uren in een gitaarwinkel rond te hangen lijkt me nogal zinloos....ik zou niet weten wat ik daar anders moest doen dan verlekkerd rondkijken. Serieus proberen zou ik niet kunnen :???:

mfmeijer
29 november 2011, 21:51
Ik denk inderdaad dat een Yamaha pacifica een goede keus is en ik heb er een gevonden. Een Yamaha Pacifica 112 met een Roland Cube 15X binnen mijn budget!

guitarkid
30 november 2011, 18:24
Dit is SPAM !!!!!! dit geeft recht op een strafpunt !!!!!! het is niet de bedoeling je spult hier te verkopen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?116787-Het-Grote-Tweedehands-Tips-Topic

Snel CID, een heel topic vol SPAM.....;)

FlameDude
3 december 2011, 14:29
Alle gitaren van Epiphone, Yamaha & Cort zijn wel goed, en je kunt er alle stijlen die jij beschrijft op spelen, maar zorg wel dat je een gainknop op je versterker neemt anders moet je weer pedalen aanschaffen etc.

wietse
3 december 2011, 18:22
maar zorg wel dat je een gainknop op je versterker neemt anders moet je weer pedalen aanschaffen etc.
hij wil beginnen dus zal niet direct een topversterker kopen, zo'n cube is erg goed en heeft al wat ingebouwde effecten, en er zijn wel meer van zulke versterkers maar een basic beginnersampje met gain/drive mogelijkheid klinkt meestal als een natte scheet als je die gebruikt, en dan is clean en een pedaaltje veel beter.