PDA

View Full Version : Headroom Marshall 1974X



strat58
28 november 2011, 16:20
Hoi nu weet ik er eindelijk eentje te koop en nu lees is op diverse sites dat de Marshall 1974X te weinig headroom heeft. Klopt dit ? ik wil hem gebruiken samen met 2 lovepedals overdrive's en een clean boost om harder te gaan bij solo's. Nu gebruik ik een Fender Deluxe Reverb (R) en dat gaat perfect maar mis toch een beetje de chrunch van een Marshall. Mijn Bluesbreaker vind ik te zwaar om mee te gaan sjouwen naar gigs, dus de 1974X zou perfect in het plaatje passen. Dus wie heeft zo'n ding en ben je tevreden over headroom (en veranderd dat indien je er een cabinet bijzet). Mijn Fender Vibroverb heb ik ook al weggedaan omdat die te weing headroom had, op zich een mooi geluid stond alleen bijna altijd open.
Alvast bedankt voor juliie moeite.
Peace Strat58

allochthomas
28 november 2011, 16:31
Als je de bluesbreaker te zwaar vind, waarom dan geen jtm45 kopen?

strat58
28 november 2011, 18:28
Als je de bluesbreaker te zwaar vind, waarom dan geen jtm45 kopen?

Hoi ja heb ik ook aan gedacht om een JTM45 te kopen samen met een 2x 12inch speakerkast, je ziet ze alleen weing op MP. In de jaren 80 heb ik 2 small box Marshall gehad met 4 kasten maar toen had ik nog roadies.
Peace Strat58

Ijselrobo 07
28 november 2011, 19:09
Mijn JTM45 (reissue) en 1960TV (4x12 cab) sleep ik overal mee naartoe en het klinkt gewoon geweldig, maar oke, deze set past makkelijk in de Renault Espace van mijn ouders, maar zal niet zo snel in een Fiat Panda passen.

in het kort: +1 voor de JTM45

allochthomas
28 november 2011, 19:12
Als hij in het verleden met jtm45's gewerkt heeft dan komt het met de huidige ri van een koude kermis terug.

Ik weet niet wat je budget is maar een goeie kloon kan uitkomst bieden(zie mijn topic van de giablo c-type, dat wordt een jtm45)

the sure thing
29 november 2011, 08:06
Je vraag gaat over de headroom van de 1974x: met single coil gitaren heb je die een beetje en met humbuckergitaren eigenlijk niet.

Toaster
29 november 2011, 08:47
Als je harder wil dan de drummer zal je het moeilijk gaan krijgen. Maar een 20 watter kan hard hoor.

Ik heb ooit met mijn 20 watter in de studio gezeten, waarbij ik hem vol open had staan om hem volle bak te laten crunchen.

Niemand wilde toen nog in dezelfde ruimte staan. Maar ja dan hebben we het niet meer over headroom.

Strak clean zijn deze bakken alleen op laag volume. Daarna ga je al snel een korrel horen. Dat is nou net de charme van deze bakken. Wil je een strakke cleansound op hoog volume, pak dan een Fender of een 100 watt superbass.

Ijselrobo 07
29 november 2011, 09:05
nou, clean klinkt de JTM-45 best lekker op hoger volume, zie dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=GaGWolhG0tk&feature=feedu) (niet als spam bedoeld) waar ik het meeste clean speel over mijn JTM45 zonder ook maar enig effect erbij te hebben. en hier speelde ik met de Pearly Gates + op de gitaar geselecteerd. als ik een van de single-coils zou pakken, dan zou het nog cleaner hebben geklonken.

Edit: het volume van de amp stond hier op 2, wat op een slaapkamer al te hard is.

strat58
29 november 2011, 11:35
Hoi nou ik ga voor 1974X en deze zondag ga ik hem uitproberen, de koper heeft hem voor mij gereserveerd. Ben heel benieuwd hoe hij klinkt met mijn Goldtop en hoe de headroom is. Mijn plan is nu om samen met de Deluxe Reverb te gaan spelen en de Deluxe houden voor echt clean werk en de Marshall voor blues rock crunch en daarboven. Met die combinatie moet dat lukken, jongens bedankt voor je moeite en hulp.
Peace Strat58

muziekschuur
29 november 2011, 12:03
Eens....... in je leven...... kom je erachter........ en kies je voor line6....


(Har har)

Goooooooeeeed. Alle gekheid op een stokje. Ik denk dat je toe bent aan een point to point versie van deze Marshall 1974x. En daar zijn er allerlei versies van. Clones en originele. Je kunt dan met wat transistors de versterker aanpassen aan je wensen. Dus zoek iets wat eruit ziet alsof je er nog heel lang tegenaan wil kijken. En koop die dan. Spelen..... Is het het niet, even naar een Tech ermee...

strat58
2 december 2011, 11:12
Hoi nog ff een vraagje voor ik zondag de 1974X ga uitproberen, nu ik heb gezien dat er extension cabinets te koop zijn voor deze combo die er het zelfde uitzien :) Nu mijn vraag kan het zijn dat de headroom toeneemt als ik er een extension cabinet met de zelfde speaker op aansluit ? Je krijgt dan natuurlijk meer speakers voor de amp. dus in principe zou het iets kunnen schelen. Alvast bedankt voor juliie moeite.
Peace Strat58

the sure thing
2 december 2011, 19:36
Daar zijn de meningen wat over verdeeld. Verwacht echter geen significante verschillen in headroom.

Gearjunkie
2 december 2011, 20:57
Ik zou overwegen om er een Celestion Blue in te zetten. Rendement 100 dB geloof ik, dus dat scheelt toch wel. Zit er nu een greenback in?

strat58
2 december 2011, 21:41
Ik zou overwegen om er een Celestion Blue in te zetten. Rendement 100 dB geloof ik, dus dat scheelt toch wel. Zit er nu een greenback in?

Hoi de speaker is origineel dus dat dan een G12M-20 special volgens de Marshall site, ben echt heel benieuwd hoe hij klinkt.
Peace Strat58

langun
2 december 2011, 23:48
Ik heb een Ceriatone 18w british, wat een 1974x clone is. Dat ding gaat verschrikkelijk hard, maar clean headroom met humbuckers mag je echt wel vergeten ;)

Mr. Dynamite
3 december 2011, 00:02
Extra cab scheelt wel, meer speaker oppervlak en dus luchtverplaatsing.
Maar het is niet zo dat je met 2 speakers 2x zo hard gaat dan 1.

Wat ook al gezegd is, dit is niet een amp die je koopt omdat je veel headroom en clean wilt. Gewoon lekker crunchen ;)

strat58
5 december 2011, 07:33
Hi gisteren naar Gelderland gereden 1974X uitgeprobeerd en gelijk gekocht just one word Whoaaa :)
Peace Strat58