PDA

View Full Version : hoe kan ik het beste op een bas spelen?



proguitar89
28 november 2011, 12:31
hallo,

ik heb nog wel geen bas maar die komt er nog wel.

mijn vraag is hoe je het beste kan beginnen op een bas

dus met spelen ik zie vaak in filmpjes dat ze de eerste twee snaren gebruiken en dus met twee vingers ze allebei 1 voor 1 aanraken.

maar bestaan er ook speciale akkoorden voor de bas of kan ik de zelfde akkoorden toepassen die je ook op een normale gitaar kan spelen.

ik hoop een antwoord te krijgen op me vraag.

piker
28 november 2011, 12:42
Zelfde akkoorden als een gitaar lijkt me sterk. Een bas heeft
maar 4 of 5 snaren. Ik ben ook geen bassist maar ik denk dat ze de
noten spelen van het akkoord dat de gitaristen spelen. Elk akkoord
heeft 3 hoofdnoten. En daar dan een melodie mee maken.

bass blom
28 november 2011, 12:56
een basgitaar is een gitaar met de 4 laagste snaren en dan een octaaf lager.
dus wat je leer op gitaar kun je ook op bas.

pimmetje
28 november 2011, 13:02
Yep zelfde vormen als de laagste vier snaren op een gitaar.
Alleen wacht je niet per se tot de G-snaar voor de terts. Je denkt wat vaker in het doorschuiven van G- en C-akkoordvormen.

De slaghand kost vaak meer tijd als je niet met plectrum gaat spelen. Dat kost gewoon oefening om strak te krijgen.
Een trucje wat mij overigens met de slaghand heeft geholpen is het leunen van de duim: als je op de E-snaar speelt leun je (LICHTJES!) op 't element. Als je op de A snaar speelt, leun je op de E-snaar enzovoort. Dan demp je niet alleen direct lagere snaren. Je zorgt ook voor een vrij constante aanslaghoek van de vingers.

De halshand lukt een gitarist over 't algemeen vrij snel... alleen is 't probleem dan nog even dat de gitarist moet begrijpen dat hij bas speelt en geen gitaar :D.

proguitar89
28 november 2011, 13:04
oke mooi dan weet ik dat dus.:crazyhappy:

rijsberman
28 november 2011, 13:13
dus met spelen ik zie vaak in filmpjes dat ze de eerste twee snaren gebruiken en dus met twee vingers ze allebei 1 voor 1 aanraken.

Precies ja, dat klopt. Die andere twee snaren zitten er voor de sier op, een bas met maar twee snaren is het zo kaal. Je hebt ze ook met vijf snaren, maar dat is voor aanstellers.

da Liks
28 november 2011, 13:31
:seriousf:

proguitar89
28 november 2011, 14:12
Precies ja, dat klopt. Die andere twee snaren zitten er voor de sier op, een bas met maar twee snaren is het zo kaal. Je hebt ze ook met vijf snaren, maar dat is voor aanstellers.

oke ja dat klopt wel ziet er dan wel anders uit met twee snaren ik neem gewoon een vier snarige.

EDV
28 november 2011, 14:15
rust en ritme in muziek is net zoiets als interpunctie bij tekst....het wordt er een stuk begrijpelijker van. Zo moeilijk is 't heus niet, doe 't nou eens een keer :dontgeti:

proguitar89
28 november 2011, 14:20
rust en ritme in muziek is net zoiets als interpunctie bij tekst....het wordt er een stuk begrijpelijker van. Zo moeilijk is 't heus niet, doe 't nou eens een keer :dontgeti:

ik, probeer het wel. maar ik moet ook wel snel typen ik ben bang dat ik straks word betrapt want ik moet nu officieel dingen zoeken over konijnen en cavia's enzo. als dag besteding maar kan het niet laten om op gitaarnet te zijn.

piker
28 november 2011, 15:48
Konijnen en cavia's?:???:

EDV
28 november 2011, 15:56
ik, probeer het wel. maar ik

kan het niet? :seriousf:

proguitar89
28 november 2011, 16:01
Konijnen en cavia's?:???:

ja dus allerlei informatie erover dus voeding huisvesting enzo. ik ben net klaar met de dag besteding het stopt altijd rond kwart voor vier.

en ik moet steeds andere dingen opzoeken laatst over jacht honden training. en ook knutsel werken om te maken om dan te verkopen dus over van alles.

piker
28 november 2011, 16:24
Een afwisselende job is goud waard.

Laatst nog met iemand gesproken die 40 jaar dopjes op
flesjes parfum gedraaid heeft...

HaroldA
28 november 2011, 16:43
Een afwisselende job is goud waard.

Laatst nog met iemand gesproken die 40 jaar dopjes op
flesjes parfum gedraaid heeft...

Interessant. Kun je daar meer over vertellen?