PDA

View Full Version : graficus? voor nieuwe site



showband
28 november 2011, 11:43
we zijn bezig om een nieuwe site te maken. De nieuwe fotosessie is gedaan.
De teksten worden nagezien enz.

Toch blijkt het moeilijk om een graficus te vinden die werkt "voor een site" maar niet gelijk de hele website wenst te maken (EN natuurlijk factureren).
Er zijn zeker drie personen in de band die de website kunnen maken. En wij willen al helemaal niet aan een CMS vastzitten die we niet van provider kunnen wisselen. En een pagina bijvoegen moet niet gelijk spitsroeden lopen geblazen zijn.

Maar wij kennen onze eigen grens ook. Dus voor die ene klus zoeken we iemand. (en, ja als je de hoofdprijs betaald kun je max koot huren...)

Toch blijkt dan dat de grafici die zich daarmee bezig houden dun gezaaid zijn. Is dat nu zo zeldzaam? Graficus zijn, maar dan voor een webpagina. Zonder hem zelf te moeten bouwen?

Harry
28 november 2011, 13:31
je bedoelt een ontwerper? Een graficus is iets anders.

showband
28 november 2011, 15:36
kun je mij het verschil uitleggen?

Harry
28 november 2011, 16:54
ik heb geen definities paraat, maar een graficus is iemand die zich bezig houdt met het ontwerpen en produceren van grafisch werk. Zelf zit ik al zo'n 25 jaar in het grafische vak, en toen ik nog in de techniek werkte was ik een graficus.

Iemand die websites ontwerpt noemen ze in goed Nederlands webdesigner of zoiets. Die heeft weinig met het grafische vak te maken.

Maar goed, dit is woordenspielerij. Je zoekt iemand die een website ontwerpt, terwijl jullie het bouwen zelf kunnen doen. En verder iemand die de website zodanig inricht dat jullie zelf kleine aanpassingen kunnen doen?

barno
28 november 2011, 17:59
gewoon graficus vragen een huisstijl te ontwerpen (logo+gebruik, kleurstelling, ev. ontwerp van enkele grafische accenten, filters op fotowerk, lettertype enz...).
punt is dat als je als niet graficus daarmee dan een website gaat bouwen, je het alsnog kan verknallen (toch in de ogen van de graficus) door dingen verkeerd te combineren, verkeerde verhoudingen enz...

Pirate
28 november 2011, 22:39
wat misschien ook een idee is om opzoek te gaan na een student die een ontwerpstudie doet. laat hem de vormgeving doen dan kunnen jullie zelf die website bouwen naar zijn vormgeving. of anders zoek je een ontwerpbureau, die willen jullie vast ook wel helpen!

ruezzz
30 november 2011, 09:46
@Showband: u heeft PM.