PDA

View Full Version : Op zoek naar een akoestische Gitaar!!! Graag veeeeel advies!!!!



Hombra
28 november 2011, 10:13
Hoi hoi,

Ik leg even uit wat ik zoek.
Ben beginner heb vroeger wel wat gespeeld, maar doordat ik met een eigen bedrijf ben begonnen en dus geen tijd meer had om te spelen ben gestopt..
Nu omdat ik in een rolstoel terecht kom en moet gaan stoppen met mijn bedrijf wil ik het toch weer op gaan pakken.

Over de gitaar:
Ik zoek een gitaar met een warm geluid. Ik moet daarbij vermelde dat ik alleen met een pelctrum kan spelen omdat mijn hand in een vuist zit en ik dus niet kan tokkelen. Dus naar mijn idee al moet gaan naar een gitaar met stalen snaren. Ik heb nu een gitaar met nylon snaren een Alhambra mod 4C.
Ben wat aan het zoeken geweest en ben terecht gekomen bij merken Martin en Gibson.
Graag jullie advies wat kwaliteit en prijs???
1e: Martin D-35 Rosewood/sitke spruce BJ 2006 Prijs 1650,00 euro
2e: Martin DCPa4 Prijs rond de 1050,00
3e: Gibson IC-1 Casade Quilted Maple oc/elec BJ 2004 Prijs 1295,00
4e: Gibson CL-40 artist (Custum Line) BJ 1998 Prijs 1895,00

Graag eerlijk advies. Ook als je er negatief over bent. Ik weet het zijn echt verschillende gitaren. Maar ik heb er zeker te weinig verstand van om een keuze te maken.

Gr

LaurentB
28 november 2011, 10:21
Een algemeen advies: koop geen enkele gitaar blind, óók niet in deze prijsklasse. Ook in deze prijsklasse zitten er flinke variaties per exemplaar in geluid, zeker bij Gibson, dus test altijd het exemplaar dat je eventueel wil kopen. Vooral bij dit soort bedragen zou het erg zuur zijn als je een tegenvallend exemplaar zou kopen.

Hombra
28 november 2011, 10:30
Bedankt voor je advies, ga zeker eerst kijken en luisteren.
Maar voor ik ga kijken wil ik advies over de 2 merken en de modelen die ik heb opgeschreven. Of dat er een groot verschil in kwaliteit zit. Of dat de genoemde prijzen reeel zijn. (Dit zijn voor de duidelijkheid tweedehands gitaren)
Of misschien heeft iemand voor deze prijzen een beter alternatief voor mij??? Want het is toch geen pakje boter wat je koopt.

beruk
28 november 2011, 11:32
Dag Hombra, je koopt met Martin en Gibson in dit prijssegment kwalitatief goede gitaren.
De Gibson CL 40 kostte nieuw 1100 usd. €1800, lijkt me te duur.
De Cascade is een gitaar met een smallere body, bedoeld om ook versterkt te kunnen spelen.
De D-35 is reeël geprijsd en heeft het geluid wat door veel mensen als typisch flattop wordt omschreven
De DCPa4 lijkt me het zusje van de Cascade. Als je geen intenties hebt om versterkt te gaan spelen zou ik niet voor de Cascade en DCPa4 gaan, waarom voor iets betalen als je het roch niet gebruikt?
Mijn ervaring is dat de halzen tussen Martin en Gibson best verschillend kunnen zijn. Zelf uitproberen (al is het maar om te voelen hoe ze zitten, net als schoenen) is heel belangrijk.

Om het nog moeilijker te maken: in deze prijsklasse kom je ook hele goede Guild, Taylor en Larrivee gitaren tegen (nog veel meer, maar ik heb geen ervaring met de andere merken).
Oh zo'n Guild d-40.....:lovelove:
Succes met je zoektocht

northernlake
28 november 2011, 13:02
Wat Beruk zegt. Ik heb nog wel een opmerking: ik kan me voorstellen dan een dreadnought wel erg fors is als je in een rolstoel zit. Ik zou in ieder geval ook kijken naar wat kleinere modellen met een iets rondere taille.

Bij Martin heb je het dan over 000 of OM (00 en 0 modellen zijn weinig te krijgen hier). Nog een tip: probeer een Eastman E10-OM en/of E20-OM uit. Chinese gitaren met Martins als vertrekpunt en echt bijzonder goed.

Ernest01
28 november 2011, 13:24
Net als Nothernlake zegt, lijkt mij ook handiger om een kleiner model te kopen dan een dreadnought.
En ook ik kan de Eastman E10-OM van harte aanbevelen.
(De E20-OM heeft een palissander zij- en onderkant, de E10-OM, mahonie)

Heeft een warm geluid met niet de zware bas die de Martin heeft.
Speelt prima en is ook niet zwaar.
Er zit alleen geen slagplaat op, dus die zal je - omdat je met een plectrum speelt - erop moeten laten zetten.

Flipkoos
28 november 2011, 16:16
Ook in dit topic zet ik mijn advies maar even weer neer. Ook ik zou een kleinere gitaar adviseren als je in een rolstoel zit (tenzij je 2.50m bent...). Voor iets meer dan 1000 euro (en tweedehands minder) heb je ook bijvoorbeeld een Larrivee OM3R of één uit de L-serie. Nog kleinere gitaren doen het toch vooral goed bij fingerpicking terwijl de OM's het ook gestrumd overtuigend doen. Zeker de OM3R met pallisander back & sides, waar mahonie misschien wat smeuiger is maar vooral bij kleinere gitaren wat kloten mist... En Larrivee biedt mijns inziens erg veel waar voor zijn geld. Voor een Martin OM met pallisander back en sides betaal je al gauw het driedubbele ( 28 ).

Triggy
28 november 2011, 21:28
Recording King! ROS-06 bijvoorbeeld. Wat kleiner 000 model en een twaalffretter. Ongeloofelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Solid Mahonie back and Sides Solid Spruce Top. Turtoise binding etc. En een prima sound.
Bij thomann slechts 219,- euro......

http://www.recordingking.com/whatsnew.html

succes met je zoektocht en keuze.

Petur
28 november 2011, 21:41
Hoi Hombra,

Ik heb eigenlijk wel een vraag aan jou, waarom zit je hand in een vuist, zodat je alleen met plectrum kan spelen? Is dit een probleem met de gewrichten, waardoor je niet genoeg beweeglijkheid hebt? Of zit dit problemen meer in de spier, en dan vooral in de spierspanning? Als ik hoor dat je in een rolstoel zit, dan lijkt dit laatste me niet zo gek. Heb je sinds die tijd al weer gitaar gespeeld? En wil dat wel? Omdat je vaak ziet dat als je in de onderarmspieren een verhoogde spanning hebt, je deze in de buigers van de bovenarm ook nog wel eens hebt. Als je dan snelle bewegingen (spelen van akkoorden, met plectrum aanslaan) gaat maken, dan gaan je spieren eigenlijk weerstand geven (wordt ook wel spasticiteit genoemd). Ik ben bijna fysiotherapeut, vandaar deze vragen. Want ik kan me voorstellen dat je dan misschien ook eerst even een gitaar zou lenen van iemand en dit een tijdje probeert, ook om te kijken hoe dit op de duur gaat, voor zo'n dure gitaar te kopen. Geen idee of het echt op jou van toepassing is hoor, maar ik wou het toch even noemen :) Ik hoop voor je dat je gewoon lekker gitaar kan spelen en een mooie uit kunt zoeken natuurlijk!

BLUEWEY
29 november 2011, 02:38
Recording King! ROS-06 bijvoorbeeld. Wat kleiner 000 model en een twaalffretter. Ongeloofelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Solid Mahonie back and Sides Solid Spruce Top. Turtoise binding etc. En een prima sound.
Bij thomann slechts 219,- euro......

http://www.recordingking.com/whatsnew.html

succes met je zoektocht en keuze.

Nogal logisch dat het 'n ongelooflijke prijs/kwaliteits verhouding is, want er wordt niet bij vermeld dat het solid back & sides zijn, dus die zijn niet solid, en vandaar die prijs !!
De top is solid.., but that's all.

@ Hombra; zou in jouw plaats ook voor een kleinere gitaar gaan zoals een 00 of 000-OM of Auditorium.
Suc6 met je zoektocht etc.

Triggy
29 november 2011, 07:31
[QUOTE=BLUEWEY;2748689]Nogal logisch dat het 'n ongelooflijke prijs/kwaliteits verhouding is, want er wordt niet bij vermeld dat het solid back & sides zijn, dus die zijn niet solid, en vandaar die prijs !!
De top is solid.., but that's all.

My bad!:(:soinnocent:
Inderdaad ik heb er overheen gelezen, gelamineerd, maar dan nog:mmmm: