PDA

View Full Version : Nieuweling



Chantal78
27 november 2011, 20:24
Hoi allemaal!

Graag stel ik mezelf even kort voor. Ik ben Chantal, 33 jaar oud en nu aanbeland op het punt dat ik toch écht gitaar wil leren spelen. Daarom heb ik me hier ook aangemeld, in de hoop wat tips en steun te kunnen vinden (en misschien ook wel oeverloos te ouwehoeren).

Muziek is altijd al belangrijk voor me geweest. Ik zing heel graag, zong vroeger ook erg leuk, ben daar jammergenoeg overheen gegroeid en zing nu alleen nog maar thuis waar niemand het kan horen. Als kind speelde ik blokfluit en ook best goed. Wilde dolgraag dwarsfluit leren spelen; ik had er ook echt aanleg voor. Helaas is dit door omstandigheden waar ik als tiener geen grip op had nooit gebeurd. Een klasgenoot heeft ooit eens een poging gewaagd me een gitaarles te geven. Hartstikke lief, helaas niet erg succesvol zodat ik overtuigd was dát in elk geval niet te kunnen. Jaren heb ik helemaal geen instrument bespeeld, maar de liefde voor muziek bleef en de wens om toch een instrument te leren bespelen groeide.

Ik heb een brede muzieksmaak en bij veel nummers stel ik me voor hoe mooi het zou zijn als ik de gitaarstukken zou kunnen spelen. De minder positieve ervaring van 20 jaar geleden heb ik van me af geschud en toen ik de kans kreeg, kocht ik een gitaar. Nou ja, eigenlijk een veredeld stuk waaibomenhout van een paar tientjes. Ik weet dat je beter leert spelen op een goed instrument maar ik ken mezelf goed genoeg om voorlopig nog even niet te investeren in een dure gitaar. Eerst maar eens zien dat ik doorzet!

En sinds gisteren ben ik dus aan het leren om gitaar te spelen. Man, wat is dat nog moeilijk! Het eerste akkoord, Em, ging meteen super goed maar dat is dan ook erg eenvoudig. Ik heb net op verschillende akkoorden zitten oefenen, waaronder D, en dat valt vies tegen! Ik heb erg kleine handen met korte, ietwat dikke vingers. Mijn vingers doen pijn maar uiteindelijk heb ik het akkoord wel weten te pakken zonder bijgeluid. So far so good!

Ik hoop hier een heleboel te leren en misschien over een poosje wel te kunnen vertellen dat ik zover ben dat ik een mooie western gitaar ga aanschaffen.

Kritz
27 november 2011, 20:29
Hoi allemaal!

Graag stel ik mezelf even kort voor. Ik ben Chantal, 33 jaar oud en nu aanbeland op het punt dat ik toch écht gitaar wil leren spelen. Daarom heb ik me hier ook aangemeld, in de hoop wat tips en steun te kunnen vinden (en misschien ook wel oeverloos te ouwehoeren).

Muziek is altijd al belangrijk voor me geweest. Ik zing heel graag, zong vroeger ook erg leuk, ben daar jammergenoeg overheen gegroeid en zing nu alleen nog maar thuis waar niemand het kan horen. Als kind speelde ik blokfluit en ook best goed. Wilde dolgraag dwarsfluit leren spelen; ik had er ook echt aanleg voor. Helaas is dit door omstandigheden waar ik als tiener geen grip op had nooit gebeurd. Een klasgenoot heeft ooit eens een poging gewaagd me een gitaarles te geven. Hartstikke lief, helaas niet erg succesvol zodat ik overtuigd was dát in elk geval niet te kunnen. Jaren heb ik helemaal geen instrument bespeeld, maar de liefde voor muziek bleef en de wens om toch een instrument te leren bespelen groeide.

Ik heb een brede muzieksmaak en bij veel nummers stel ik me voor hoe mooi het zou zijn als ik de gitaarstukken zou kunnen spelen. De minder positieve ervaring van 20 jaar geleden heb ik van me af geschud en toen ik de kans kreeg, kocht ik een gitaar. Nou ja, eigenlijk een veredeld stuk waaibomenhout van een paar tientjes. Ik weet dat je beter leert spelen op een goed instrument maar ik ken mezelf goed genoeg om voorlopig nog even niet te investeren in een dure gitaar. Eerst maar eens zien dat ik doorzet!

En sinds gisteren ben ik dus aan het leren om gitaar te spelen. Man, wat is dat nog moeilijk! Het eerste akkoord, Em, ging meteen super goed maar dat is dan ook erg eenvoudig. Ik heb net op verschillende akkoorden zitten oefenen, waaronder D, en dat valt vies tegen! Ik heb erg kleine handen met korte, ietwat dikke vingers. Mijn vingers doen pijn maar uiteindelijk heb ik het akkoord wel weten te pakken zonder bijgeluid. So far so good!

Ik hoop hier een heleboel te leren en misschien over een poosje wel te kunnen vertellen dat ik zover ben dat ik een mooie western gitaar ga aanschaffen.

Hartelijk welkom op het forum Chantal. Ik wens je veel plezier. :):)

proguitar89
27 november 2011, 20:45
hallo Chantal welkom op het forum.

muziek maken is natuurlijk ook leuk.

goed dat je na al die jaren het toch gaat proberen.

wat je zegt over gitaar spelen. dat is natuurlijk niet dat je in 1 keer kan

bij mij valt d7 & am vies tegen.

eh btw. veel succes op gitaarnet.

mvg proguitar89 (micha)

Chantal78
27 november 2011, 20:50
Hoi,

Nee, ik heb ook zeker niet de illusie morgen al de sterren van de hemel te spelen. Ik heb vandaag 4 akkoorden leren grijpen, met wisselend succes. Ik ga dit gewoon oefenen tot ik het kan dromen. Je moet immers kruipen voor je kunt lopen en lopen voor je kunt rennen. Dus dit eerst maar eens blind en zonder bijgeluid leren pakken (en overpakken), dan ga ik wel verder. Ik hoop wel dat ik gauw eelt op m'n vingertoppen krijg want ik heb iets te enthousiast geoefend en dat doet goed zeer! :hippie:

Kritz
27 november 2011, 21:11
Hoi,

Nee, ik heb ook zeker niet de illusie morgen al de sterren van de hemel te spelen. Ik heb vandaag 4 akkoorden leren grijpen, met wisselend succes. Ik ga dit gewoon oefenen tot ik het kan dromen. Je moet immers kruipen voor je kunt lopen en lopen voor je kunt rennen. Dus dit eerst maar eens blind en zonder bijgeluid leren pakken (en overpakken), dan ga ik wel verder. Ik hoop wel dat ik gauw eelt op m'n vingertoppen krijg want ik heb iets te enthousiast geoefend en dat doet goed zeer! :hippie:

Och,oefening baart kunst, en geduld is de moeder van de gitarist of zo iets,
in elk geval wens ik je moed en volharding.

Ace 1.15.19
28 november 2011, 04:05
Toch leuk hoe mensen zo'n voldoening kunnen halen uit het feit dat ze net hun eerste akkoorden kunnen spelen. :) Al het begin is moeilijk, maar het toverwoord is 'oefenen' en ga vooral door!

Ik wens je heel erg veel succes maar ook veel plezier op het forum.

Chantal78
28 november 2011, 07:47
Hoi Ace,

Ik had niet gedacht zelfs dit te kunnen dus blij ben ik er zeker mee. Tsja, een liedje kunnen spelen zou mooi zijn maar zover ben ik nog lang niet. En de nieuwe Jimi hoef ik niet te worden, dus ik heb er gewoon lol in :)

Rizz
28 november 2011, 08:33
Hoi chantal en welkom!

Gefeliciteerd met je nieuwe hobby! Eelt kweken is pijnlijk, maar geeft uiteindelijk zoveel voldoening!

Enne.. 4 akkoordjes kan al een nummer zijn! Je kan er iig aardig wat combinaties mee maken, ook leuk om zo het overpakken te oefenen, leer je ook gelijk wat wel en niet bij elkaar past..

Plezier maken is het belangrijkst en er zijn er maar weinig die topniveau halen! Er zijn er heul veul meer met minder talent...

Succes met oefenen,

Groeten, Richie

EDV
28 november 2011, 09:03
Ik hoop wel dat ik gauw eelt op m'n vingertoppen krijg want ik heb iets te enthousiast geoefend en dat doet goed zeer! :hippie:

komt snel genoeg.....en die akkoorden ook, iedereen heeft z'n excuses, mijn handen zijn juist weer te groot om ze makkelijk te pakken :D

Pakie
28 november 2011, 13:40
Ik weet dat je beter leert spelen op een goed instrument maar ik ken mezelf goed genoeg om voorlopig nog even niet te investeren in een dure gitaar. Eerst maar eens zien dat ik doorzet!

.

Hoi Chantal, welkom !

Op zich geen gekke gedachte om met een goedkoop ding te beginnen, maar vaak spelen die wel beroerder dan bijv een van 300 / 400 euro.
Levert dus veel pijn in de vingers op als je het niet gewend bent.
Overigens is het enthousiasme in het begin wel voldoende om door die eerste periode heen te komen, dan is je leercurve nog flink stijgende.
Het gevaar van opgeven komt meestal na een maand of 2, 3 als je een paar leidjes onder de knie hebt en het vordert daarna niet meer.
Vaak blijf je dan een hele tijd op dat niveau steken, maar als je daar doorheen ziet te komen, merk je ineens weer vorderingen.
Goeie lesssen helpen daar natuurlijk ook bij.
Maar....... tegen die tijd ben jij allang aan een betere gitaar toe :)
Succes in ieder geval !

Beginnertjekb
25 december 2011, 15:03
Welkom Chantal!