PDA

View Full Version : problemen met de acoorden



King_Nothing
31 mei 2003, 17:00
hallo iedereen,

ik heb eindelijk mn 1e gitaar gekocht een am73t van iabanez met een cube 15 van roland. spelen echt super.

nu ben ik begonnen met spelen en heb nog geen les (na de zomer wel hoop ik). het tokkelen gaat wel met het wisselen van c naar d naar e etc, maar bij de acoorden zet ik als ik wissel van g7 naar c en andersom mn voornamelijk mn ringvinger te dicht bij de fret en dus niet netjes in het midden van de toets. ik krijg dan dus logischer wijs geen mooi geluid.

hebben jullie misschien tips voor me hoe dit beter kan. ik verplaats mn vinger namelijk automatisch verkeerd.

en geldt jullie tip alleen voor de ringvinger of voor alle vingers.

alvast bedankt

christian
31 mei 2003, 18:28
je vingers moeten nog wennen aan sommige akkoorden en het enigste wat kan helpen is heel veel oefenen todat ze lenig genoeg worden om je vingers goed te kunnen plaatsen volgens mij zijn er verder niet echt tips te bedenken

ColtraneMatrix
1 juni 2003, 11:22
gewoon blijven oefenen
en doe het traag wanneer je start... en kijk naar je vingers wat je juist doet!

als een akkoordgreep je onmogelijk lijkt ligt dit voor 99% aan je houding. Probeer wat met je arm te draaien, of met je pols tot het wel mogelijk is.

dvmutzy
22 juni 2003, 01:06
maar bij de acoorden zet ik als ik wissel van g7 naar c en andersom mn voornamelijk mn ringvinger te dicht bij de fret en dus niet netjes in het midden van de toets. ik krijg dan dus logischer wijs geen mooi geluid.
het idee is dat je je vinger juist tegen/op de fret zet, niet in het midden. ik bedoel dan natuurlijk wel tegen de fret aan de onderkant, dus niet bovenaan. hmm beetje vaag allemaal

moretel
22 juni 2003, 11:35
Is niet vaag hoor, maar een goede manier om extra geluiden te voorkomen,

als beginner lastig want je bent al blij als je die acoorden kan pakken,
gewoon heel langzaam en vaak oefenen dan gaat het vanzelf beter.

King_Nothing
22 juni 2003, 11:49
Is niet vaag hoor, maar een goede manier om extra geluiden te voorkomen,

als beginner lastig want je bent al blij als je die acoorden kan pakken,
gewoon heel langzaam en vaak oefenen dan gaat het vanzelf beter.

je moet dus niet je vinger in het midden tussen de fretten zetten, maar tegen de fret aan als ik het goed begrijp?

moretel
22 juni 2003, 18:04
Met solo spel is dat belangrijker,
als je een mooie toon krijgt zonder ratels is dat prima.
Zoals al gezegd is is een ontspannen houding belangrijk en rustig kijken wat je vingers doen, als het langzaam goed gaat dan pas versnellen.