PDA

View Full Version : Zang door gitaareffect?



lindstrom
27 november 2011, 16:20
Kan dit?

Een zangmic door een pitchshifter halen om een 5e verhogende noot toe te voegen aan een gezongen noot?

bijvoorbeeld een boss PS-2 of harmonist of iets in die richting?

Signaal zal met instrument kabel naar een PA worden gestuurd, niet naar de gitaarbak.

bass blom
27 november 2011, 16:23
in principe wel maar je zit een beetje met verkeerde impedantie.
naast dat een echte mic een XLR aansluiting heeft.

lindstrom
27 november 2011, 16:26
in principe wel maar je zit een beetje met verkeerde impedantie.
naast dat een echte mic een XLR aansluiting heeft.

Ik heb mic kabel met mono Jack liggen, dat is het probleem niet.

De impedantie.. waar moet ik rekening mee houden? problematiek?

Heb eens iemand een mic door een multi effect voor gitaar zien gebruiken. leek prima te werken. bediende zelf op het podium delay etc

bass blom
27 november 2011, 16:32
de mic geeft waarschijnlijk iets minder signaal aan het apparaat.
gewoon proberen.
ohja en als ie gaat piepen gaat die verhoogde 5 natuurlijk mee :D

lindstrom
27 november 2011, 16:34
de mic geeft waarschijnlijk iets minder signaal aan het apparaat.
gewoon proberen.

minder is idealer dan meer signaal.. :ok:



ohja en als ie gaat piepen gaat die verhoogde 5 natuurlijk mee :D

Dit is iets om serieus rekening mee te houden, ALS het begint te feedbacken dan heb ik de poppen aan het dansen, hogere signalen feedbacken sneller.

Ook is het even oppassen met overspraak, niet dan de gitaarversterker erdoor te horen is met die 5e noot erop..

Mischien Gate ervoor?

bass blom
27 november 2011, 16:37
Mischien Gate ervoor?

dat maakt ons afvragen of je weet wat een gate doet :D

lindstrom
27 november 2011, 17:09
dat maakt ons afvragen of je weet wat een gate doet :D

Ik heb er totaal geen ervaring mee, iets met klok en klepel..

Van horen zeggen en in wandelgangen is mijn vermoeden dat een gate een noise supressor is en instelbaar is dat bij een bepaald volume of minder dat hij het signaal dicht gooit...

Please enlighten me.

Het idee erachter is dat er alleen signaal naar de gitaar effect gaat wanneer ik daadwerkelijk in de mic zing.

lindstrom
27 november 2011, 17:11
Even googlen..

"Een gate begrenst het signaal zogauw het beneden een bepaalde waarde komt. Ratio bereik is ongeveer zoals de limiter. Wordt bijvoorbeeld gebruikt om ruis en brom te onderdrukken bij opnames. Als je een gitaarversterker met een microfoon opneemt, stel je de gate dan zó in dat hij nét dicht gaat als de gitarist niet speelt en open zogauw hij wél speelt. Vaak zit er nog een releasetijd regelaar op, die er voor zorgt dat de gate pas sluit na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 500msec. Als een toon uitklinkt, wordt die op die manier niet "afgeknepen" door de gate, maar de gate gaat pas dicht als de toon echt uitgeklonken is. Een hysteresis instellen is soms ook mogelijk. Dat wil zeggen dat de gate op een ander niveau sluit dan opent. Bijvoorbeeld open op -50dB en sluiten op -60dB. Ook een manier om te voorkomen dat de sound wordt weggedrukt voordat die is uitgeklonken.

Live wordt een gate vaak gebruikt om "overspraak" te voorkomen. Als er bij de tom-microfoons ook het snaredrum geluid binnenkomt, is het moeilijker om een goede sound in te stellen. Doordat de snare verder van de tom-micro staat, klint hij zwakker. Als je nu de gate zó instelt dat een snaredrum-klap de gate niet opent, maar een tom-klap wél, ben je waar je moet zijn. Als je de gate té sterk laat werken, ben je wél een deel van je tom-sound kwijt... Als je de zangmicrofoons gate, voorkom je drum en backline geluid via je zangkanalen en heb je tevens minder gauw last van feedback."

bass blom
27 november 2011, 17:14
maar als een mic gaat gillen helpt een 'noisegate' daar niet tegen :D

lindstrom
27 november 2011, 17:15
maar als een mic gaat gillen helpt een 'noisegate' daar niet tegen :D

Klopt, ik doelde met de gate ook op het overspraak verhaal..

feedbackende mic is gewoon een kwestie van afstellen op de tafel..

Einzeln
27 november 2011, 21:04
http://www.tc-helicon.com/products/voicetone-h1/
http://www.tc-helicon.com/wp-content/uploads/2011/02/VoiceTone-H1.jpg

Bijl
30 november 2011, 16:02
Ik heb wel eens vocalen door een Digitech Whammy gepropt, dikke pret gegarandeerd.

onrust nv
30 november 2011, 18:18
Ik gebruik zeer regelmatig gitaar FX op zang(phasers, flangers, chorus, delay en reverb, ringmodulatie, octavers, EQ/PQ, fuzz/distortion) maar gebruik altijd een pre-amp of de ibanez LF-7 of de Zvex mastotron als voorversterker.
Want dan heeft het meer effect dan waneer je zo een FX in zingt. De uitzonderingen(die ik ken) zijn Tokai en Zvex die hebben geen pre-amp nodig.

Tess-a
13 augustus 2012, 23:12
Is het ook mogelijk om door middel van een xlr-naar-jack adapter de zang door wat stompboxes te gooien? Iemand daar ervaring mee?

FruscianteFan
14 augustus 2012, 03:18
wat een mooi toeval :)

Vanavond naar een concert (mijn derde) van Patrick Watson geweest. Voor enkele nummers houdt hij een Boss Delay in zijn hand, zodat hij de delaytijd op zijn zang met de hand kan bedienen (vette effecten!).

Hij had inderdaad een XLR/jack adapter, van 30 cm gok ik. Neem aan dat hij de output van de Boss vervolgens aan een DI-box had gekoppeld, maar dat kon ik niet zien. Zag na het optreden wel wat DI's liggen maar die heb je altijd wel.

onrust nv
14 augustus 2012, 13:25
Ik gebruik vaak gitaar FX op zang gewoon een tube pre-amp(bahringer of ART) of een ibanez LF-7 ervoor en dan doet alles 't.

ach dubbelpost

Buzzel
14 augustus 2012, 14:09
Wij hebben een octaver op ons mengpaneel zitten. Leuk is het zeker, of je er ook wat aan hebt weet ik zo nog niet :P

Tess-a
14 augustus 2012, 21:17
Heb bij Bax-shop van die verloopjes gevonden voor 4 eu per stuk, ik ga eens even kijken of het daar mee lukt.

the sure thing
14 augustus 2012, 21:21
Regelmatig chorus en delaypedaaltje voor zang gebruikt. Geen probleem!