PDA

View Full Version : Pinnen blijven loskomen



bubbles
27 november 2011, 13:18
Hoi

Ik wou net voor de eerste keer de snaren van mijn akoestische gitaar vervangen maar bij het stemmen blijft de pin loskomen. Eerst er gewoon ingeduwd, en toen dat niet werkte er lichtjes op geklopt maar hij blijft loskomen, nog voordat de snaar volledig is gestemd. Het gaat trouwens om de dikke E, de andere snaren zijn nog niet gestemd.

Harald
27 november 2011, 13:22
Zit de ball end van de snaar ver genoeg in het gat? Kan de pin er helemaal in of steekt hij uit?

Heb het soms ook. Dan houd ik de pin met één hand ingeduwd bij het aandraaien van de snaar. Als er genoeg spanning op de snaar zit zou de pin moeten blijven zitten.

Woml
27 november 2011, 14:33
Wat ook vaak mis gaat, is dat het balletje aan de onderkant van de pin blijft hangen, en de snaarspanning de pin er weer uit trekt. Je moet zorgen dat het balletje "de bocht om" gaat, en dus aan de zijkant van de pin komt te zitten. (Of: voorkant, het is maar van welke kant je het bekijkt. De kant van de pin die naar de topkam kijkt...)
Buig desnoods voordat je de snaar in het gat stopt een bochtje in het uiteinde van de snaar, om er zeker van te zijn dat de pin het balletje niet recht omlaag duwt.

timobode
27 november 2011, 14:53
ik zou hem laten repareren bij peter verspuy in rotterdam als je daar in de buurt woont

Rizz
27 november 2011, 15:15
ik zou hem laten repareren bij peter verspuy in rotterdam als je daar in de buurt woont

Repareren? Nergens voor nodig! Het is wat Woml zegt... Kan bijna niet anders.. Al je snaren er losjes opzetten en dan ff met je hand in de kast de baleindjes tot aan de kast terugduwen.. Komen je pins ook niet meer omhoog..

Dippides
27 november 2011, 17:17
Hier zit er dus een fout:
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/LooseBits/LooseBitViews/loosebit10.jpg

Rizz
27 november 2011, 17:51
Yup, helemaal goed! of fout.. :) Tis maar hoe je het bekijkt...

Git Aar
27 november 2011, 19:06
Ik snap sowieso niet waarom bijna alle gitaren nog met pinnetjes werken. Wat dat betreft heeft Lag wel een streepje voor.

GoReTeX
27 november 2011, 20:53
Er zijn er wel meerdere.... Lowden bijvoorbeeld ook.

-Martijn-
27 november 2011, 22:32
Ik snap sowieso niet waarom bijna alle gitaren nog met pinnetjes werken. Wat dat betreft heeft Lag wel een streepje voor.

Tja volgens mij is het simpelweg een beginnersprobleempje; je moet even weten hoe het werkt. Niet echt een reden om maar geen pinnetjes meer te gebruiken lijkt mij...

Dippides
27 november 2011, 22:41
Die pinnetjes werken prima. De afgelopen 30 jaar is er bij mij nooit een uitgekomen.

jplm
27 november 2011, 22:59
Hier zit er dus een fout:
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/LooseBits/LooseBitViews/loosebit10.jpg

Welke? Welke? Spannende quizvraag, ik gok op de tweede van rechts :seriousf:.

Groet, Jan.

rijsberman
27 november 2011, 23:13
@jplm: volgens mij de middelste.

Harald
28 november 2011, 08:28
Ik snap sowieso niet waarom bijna alle gitaren nog met pinnetjes werken. Wat dat betreft heeft Lag wel een streepje voor.

Pinnetjes kunnen op een gegeven moment een voordeel opleveren. Als het bovenblad licht gaat bollen of buiken na verloop van tijd is dat nadelig voor de actie. Het zadel (dang, hoe heet dat kreng, blijf het vergeten) onbeperkt lager maken kan soms niet omdat de hoek die de snaar na het zadel maakt dan te klein wordt. Bij een gitaar met een klassieke brug of een brug a la Lowden of Ovation (Die waren er al veel eerder mee) kun je daar weinig aan doen. Bij een gitaar met brugpinnen kun je achter het zadel sleufjes maken naar het gat toe. De snaar kan dan ook met een maximaal afgevijld zadel nog een groot genoege hoek maken.

Dat buiken of bollen zie je uiteindelijk toch wel vaak, ook bij duurdere gitaren. Een dun bovenblad is akoestisch eigenlijk fijner. Er wordt dus geprobeerd bij de betere gitaren dat blad zo dun mogelijk te houden. (behalve gitaren die echt voor versterkt podiumwerk bedoeld zijn soms, feedbackgevoeligheid is nl. ook hoger) Daardoor is er echter ook een grotere kans op een klein buikje of een bolling van het bovenblad.

Het enige voordeel van een brug a la Lowden/Ovation is dat het net wat sneller werkt met snaren opzetten. Er zit dus helaas ook een nadeel aan.

Einzeln
28 november 2011, 09:16
Ik denk dat het ook een klankverschil oplevert net zoals bij een elektrische gitaar. ( dus snaar aan de body of aan de brug)

Harald
28 november 2011, 09:45
Ook daar speelt die hoek een rol. Hoe stijler de snaar omlaag gaat na het zadel, hoe meer kracht er loodrecht op het bovenblad wordt uitgeoefend. Qua sustain merk ik weinig verschil. Mijn Alhambra heeft zo'n Lowden achtige brug (looks zijn daar best op geënt behalve de headstock) en sustaint goed, mijn Maton heeft pinnen en ook een prima sustain. Mijn Bozo 12 string heeft met pinnen zelfs een absurde sustain.

-Martijn-
28 november 2011, 10:03
Ook daar speelt die hoek een rol. Hoe stijler de snaar omlaag gaat na het zadel, hoe meer kracht er loodrecht op het bovenblad wordt uitgeoefend.

Dat lees ik wel vaker, maar volgens mij is dat niet waar. De snaar drukt harder op het zadel, maar het pinnetje oefent precies dezelfde kracht uit in de andere richting. Uiteindelijk is er helemaal geen kracht die loodrecht op het bovenblad staat.

Woml
28 november 2011, 10:15
Dat lees ik wel vaker, maar volgens mij is dat niet waar. De snaar drukt harder op het zadel, maar het pinnetje oefent precies dezelfde kracht uit in de andere richting. Uiteindelijk is er helemaal geen kracht die loodrecht op het bovenblad staat.

Zeker wel! De kracht van de snaarspanning bestaat uit een component in de richting van de snaar en een component loodrecht daarop, dus het bovenblad in. En de component die het bovenblad in gaat, is groter naarmate de hoek van de snaren over het zadel scherper is.

-Martijn-
28 november 2011, 10:45
Zeker wel! De kracht van de snaarspanning bestaat uit een component in de richting van de snaar en een component loodrecht daarop, dus het bovenblad in. En de component die het bovenblad in gaat, is groter naarmate de hoek van de snaren over het zadel scherper is.

Dat klopt, maar de ring aan het eind van de snaar doet precies hetzelfde in tegenovergestelde richting. Dat resulteert dus in geen enkele kracht. Snaren zijn gewoon touwtjes, die kunnen helemaal geen kracht in transversale richting (loodrecht) uitoefenen. De bolling die je wel eens ziet komt door het draaiend moment, en dat heeft o.a. te maken met de afstand tussen snaar en bovenblad.

LaurentB
28 november 2011, 10:55
Dat klopt, maar de ring aan het eind van de snaar doet precies hetzelfde in tegenovergestelde richting. Dat resulteert dus in geen enkele kracht. Snaren zijn gewoon touwtjes, die kunnen helemaal geen kracht in transversale richting (loodrecht) uitoefenen.

Als jij in transversale richting aan een snaar trekt heb je toch kracht nodig? Dat is dezelfde soort kracht waarmee die snaar op het zadel drukt.

-Martijn-
28 november 2011, 11:14
Als jij in transversale richting aan een snaar trekt heb je toch kracht nodig? Dat is dezelfde soort kracht waarmee die snaar op het zadel drukt.

De kracht die je zet als je een snaar aanslaat wordt omgezet in een verlenging van de snaar, waardoor de spanning in de lengerichting groter wordt.
Bovendien is die kracht maar een fractie vergeleken met de snaarspanning, en omdat de hoek waarmee die de brug raakt maar nauwelijks verandert blijft er al helemaal niks over.
Een snaar kan echt onder geen enkele omstandigheid een resulterende transversale kracht op het bovenblad uitoefenen; dat is gewoon een eigenschap die touwtjes (ook al zijn ze gespannen) hebben.

LaurentB
28 november 2011, 11:21
De kracht die je zet als je een snaar aanslaat wordt omgezet in een verlenging van de snaar, waardoor de spanning in de lengerichting groter wordt.
Bovendien is die kracht maar een fractie vergeleken met de snaarspanning, en omdat de hoek waarmee die de brug raakt maar nauwelijks verandert blijft er al helemaal niks over.
Een snaar kan echt onder geen enkele omstandigheid een resulterende transversale kracht op het bovenblad uitoefenen; dat is gewoon een eigenschap die touwtjes (ook al zijn ze gespannen) hebben.

Als ik een touw met beide einden over een schutting hang en ze schuin naar beneden span wordt er wel degelijk een kracht omlaag op die schutting uitgeoefend; dit is dezelfde situatie als met een snaar.

-Martijn-
28 november 2011, 11:41
Als ik een touw met beide einden over een schutting hang en ze schuin naar beneden span wordt er wel degelijk een kracht omlaag op die schutting uitgeoefend; dit is dezelfde situatie als met een snaar.

Er wordt zeker een kracht uitgeoefend in het voorbeeld van de schutting, maar het gaat om de resultante. De grond duwt namelijk net zo hard terug.
Bij een gitaar worden de krachten uitgeoefend op de brug. En niet de ene kracht op de schutting en de andere op de grond zoals in jouw voorbeeld.

Stel dat je een blok hout aan een plank lijmt. En vervolgens knijp je in dat blok; de kracht waarmee ie naar de ene kant wordt gedrukt is net zo groot als de kracht waarmee ie naar de andere kant wordt gedrukt. Dan oefent dat blok geen enkele kracht uit op de plank door dat knijpen.
Het blok is de brug, de plank het bovenblad van de gitaar. Het knijpen is de snaar die een hoek maakt en het ringetje dat terugduwt.

LaurentB
28 november 2011, 12:08
Er wordt zeker een kracht uitgeoefend in het voorbeeld van de schutting, maar het gaat om de resultante. De grond duwt namelijk net zo hard terug.
Bij een gitaar worden de krachten uitgeoefend op de brug. En niet de ene kracht op de schutting en de andere op de grond zoals in jouw voorbeeld.(...)

Als jij het zadel onder de gespannen snaren probeert te schuiven heb je daar een opwaartse kracht voor nodig, dat is de kracht waarmee het zadel op de brug gedrukt wordt. De snaar trekt ook terug, dat klopt ook. Maar goed, ik wil niet dit hele onderwerp kapen.

-Martijn-
28 november 2011, 12:21
Inderdaad, het is iemand anders z'n topic.

Maar als je eens wilt weten hoe het (wel:p) zit dan heb ik nog wel een stapeltje boeken voor je. Dit is echt een heel basic staticasommetje ;)

LaurentB
28 november 2011, 12:23
Inderdaad, het is iemand anders z'n topic.

Maar als je eens wilt weten hoe het (wel:p) zit dan heb ik nog wel een stapeltje boeken voor je. Dit is echt een heel basic staticasommetje ;)

Ik heb ook ooit werktuigbouw gestudeerd hoor :) Ik denk dat we het wel eens zijn, maar het praat wat moeilijk in zo'n forum.

-Martijn-
28 november 2011, 12:26
Boks, ik ook! :p
Klopt, had niet echt zin om diagrammetjes te gaan tekenen om te vertellen wat ik bedoel. ;)

Harald
28 november 2011, 12:28
ah, maar in statica ligt de oplossing niet. Daarom klinkt elke akoestische gitaar ook even goed als er niet op gespeeld wordt...

snaar is stil, bovenblad is in rust. Snaar wordt aangeslagen, dan gaat het bovenblad trillen. Het gaat om het spanningsverchil bij bewegende snaren. En die kracht wordt grotendeels door het bovenblad en het zadel weggesnoept voordat hij bij het balletje terecht komt. Misschien is er een gitaarbouwer hier die het echt helemaal weet. Anders zou het een mooie voor Eltjo zijn. Die heeft een natuurkundige achtergrond.

Het kan simpelweg niet zo zijn dat er nooit een resulterende horizontale kracht op het bovenblad is. Dan zou je nl. niets horen behalve de snaar zelf als je speelt.

-Martijn-
28 november 2011, 12:40
Ik denk eigenlijk dat dat komt door de draaiende kracht; de brug gaat door de spanningswisselingen als het ware rollen (beweging wordt daardoor 90 graden gedraaid), laat het bovenblad meetrillen en produceert daardoor geluid.
Maar goed, misschien wordt het tijd voor en nieuw topic. :p

Woml
28 november 2011, 13:42
Dat klopt, maar de ring aan het eind van de snaar doet precies hetzelfde in tegenovergestelde richting. Dat resulteert dus in geen enkele kracht. Snaren zijn gewoon touwtjes, die kunnen helemaal geen kracht in transversale richting (loodrecht) uitoefenen. De bolling die je wel eens ziet komt door het draaiend moment, en dat heeft o.a. te maken met de afstand tussen snaar en bovenblad.

Onder andere inderdaad, want ook met de afstand van de brug tot het punt waar ze het bovenblad in verdwijnen. En DUS met de hoek die de snaren over het zadel maken.

Edit: Ach, weet je, ik snap er vast weer niks van. Klokken en klepels.

snaarplukker
28 november 2011, 15:09
OK, om terug te komen op de topic. Draai je de snaar niet een octaaf te hoog?:soinnocent:

BLUEWEY
28 november 2011, 17:56
De dikke e-snaar geeft vaak het meest dit probleempje. Dan naar gelang de dikte van de snaar.
Het is belangrijk om, voordat je de pin goed aan drukt, eerst ff de snaar een beetje omhoog te trekken, zodat de kans zo klein mogelijk is dat hij achter de onderkant van de pin blijft hangen. Dit is een handigheidje wat je een beetje moet aanvoelen..
Het zou ook kunnen, dat het geleidings sleufje voor de snaar dat in de brug voor de pin zit, dus vlak achter het zadel, niet groot genoeg is uit gevijld. Daardoor kunnen de snaar en de pin zich niet goed zetten en trek je de pin sneller los.
Dat sleufje moet minimaal de dikte van de snaar hebben.

Overigens heb ik tijdens het maken van de brug voor mijn zelfbouw gitaar goed moeten overwegen, welk systeem ik wilde hebben; of het 'stringtrough' (klassieke gitaar) systeem zoals bv Lowden (en mijn Alhambra) heeft, of het brug pinnen systeem.
Heb voor het pinnen systeem gekozen omdat het m.i. veel makkelijker is om snaren te verwisselen.
Want stel dat je na een paar weken voor de aardigheid een ander setje snaren wilt proberen terwijl de huidige nog goed zijn, en dat komt bij mij nogal 'ns voor.., dan kun je naderhand de huidige gemakkelijker terug plaatsen omdat je het gekrulde einde niet door die gaatjes heen hoeft te pielen, want dat is niet leuk..

En ook i.v.m. het afstellen van de hals hoek(hiel) hebben de snaren vaak los gemoeten en dat was met dit systeem geen probleem.

Einzeln
29 november 2011, 08:11
Wat een boeiend verhaal over krachten ik snap er geen hol van. Ik begrijp alleen dat het krachten veld te vergelijk is met het het krachten veld van een wig onder de deur. Dus het pinnetje en de snaar resulteren in nul beweging omdat die krachten gelijk zijn. Als de snaar vervolgens de hoek omgaat op de kam, en de deur blijft stil staan, blijkt de krachten tussen pin en tonnetje nog gelijk want "de deur bijft stil staan. Maar er staat dan vervolgens nog een kracht op het bovenblad via de kam. Als dat niet zo was zou ik de werking van een piezo niet begrijpen. Enfin totaal niet gestoord door enige kennis, hier mijn bijdrage.

Plant
30 november 2011, 19:20
...Enfin totaal niet gestoord door enige kennis, hier mijn bijdrage.

:seriousf: sigwaardige uitspraak!