PDA

View Full Version : Less is more!!!



MSNL
27 november 2011, 03:43
Kom net terug van een optreden waarbij ik wat nieuwe effecten geprobeerd heb.
Het was een (inval-)optreden met een nederpop band.
Ik heb mijn '66 Fender Showman meegenomen en een Fender Custom shop Strat en een pedalenbak met een flink aantal pedalen waaronder een 5-tal vervormingspedalen, waaronder Catalinbread DLS, Lovepedal Amp 11, Analogman KoT, Providence Fame Drive en de AnalogMan Sunface (NKT275 White Dot).
Bijna het hele optreden heeft de Catalinbread aangestaan, ingesteld als lichte crunch en de Sunface met volume en fuzz op 80%.
Met de volumeknop van de gitaar kon ik goed de hoeveelheid vervorming bepalen.
Naast die 2 pedalen overigens nog wel een TC electronic repeater gebruikt voor de echo's.
Maar eigenlijk een hele simpele setup met toch enorm veel flexibiliteit en een te gek geluid!!!!
Soms vraag ik mij waarom ik soms zo moeilijk doe met complexe 3-kanaals versterkers en weet niet hoeveel pedalen.
Vandaag had ik aan 3 genoeg!!
En als je een versterker hebt met een lekkere lichte crunch heb je aan die Sunface genoeg......
Overigens werkt die Catalinbread DLS heel goed om je Fender map een Marshall drive te geven.

Ace 1.15.19
27 november 2011, 04:40
Ik denk dat iedereen (tenzij je een pedalen of effectenfreak bent) op den duur wel neigt naar eenvoud. Ik ben van mening dat hoe simpeler je set-up is, en daarmee bedoel ik wat je minimaal nodig hebt, hoe doeltreffender je kan werken.

Ik ben nu een bepaalde afweging aan het maken of ik mijn Marshall 6100 (drie kanaals) weg moet doen en er een andere vintage Marshall voor in de plaats koop. De 6100 heeft dingen waar ik érg van gecharmeerd ben, maar toch ook genoeg dingen die ik niet gebruik en dat vind ik zonde.

Voor mij is het dus ook back to basics.

LemmyNL
27 november 2011, 11:10
Daar ben ik al lang... goeie SG, Bassman, overdrive en wah. Klaar.

Nielsje
27 november 2011, 11:47
Daar ben ik al lang... goeie SG, Bassman, overdrive en wah. Klaar.

Wauw, jij bent zo goed, je moet wel ieders held zijn.

arjanb01
27 november 2011, 11:55
Gitaar, amp met 3 of 2 kanalen, wah en klaar

FruscianteFan
27 november 2011, 12:53
Kan het ook zo zijn dat het juist was omdat het een invaloptreden was? Kan me voorstellen dat je dan even overweldigd bent over hoe geweldig het klinkt - en ongetwijfeld terecht - maar dat als je er zelf een jaar mee aan de slag gaat, je toch weer zou uitbreiden.

MSNL
27 november 2011, 13:02
Kan het ook zo zijn dat het juist was omdat het een invaloptreden was? Kan me voorstellen dat je dan even overweldigd bent over hoe geweldig het klinkt - en ongetwijfeld terecht - maar dat als je er zelf een jaar mee aan de slag gaat, je toch weer zou uitbreiden.

Je hebt deels gelijk: het repertoire staat toe dat ik alles kan spelen met een vervormd geluid, van randje tot 'classic rock' vervorming. Als het meer 'metaal' moet klinken, gaat mij dat met die 2 pedalen niet lukken.
En de reden dat ik een vrij uitgebreide pedalenplank heb, is juist dat ik dit voor elk optreden kan gebruiken, ongeacht de muziekstijl en versterker die ik meeneem.

Dat het een invaloptreden was, speelt eigenlijk geen rol. Ik doe vrijveel invalwerk en ook bij deze band heb ik al veel vaker meegespeeld.

the sure thing
27 november 2011, 14:07
Een meerkanaals versterker is zo ongeveer het eerste wat ik heb afgeschaft. Ik heb nu wel een 2 kanaals, maar gebruik er maar 1 kanaal van. Ik haal echt alles uit pedaaltjes. Het 2e kanaal staat alleen als volumeboost ingesteld.

yavin
27 november 2011, 15:37
Heb ook niet veel nodig...

Fuzz -Wah - volume booster voor de solo's en klaar, hop..!

Pepe
27 november 2011, 17:15
Het ligt aan de muziek die je maakt, sommige genres worden gedefinieerd door veel effecten.
Het ligt ook een beetje aan ervaring, als je nog niet heel erg thuis bent op je gitaar dan zoek je het eerder in additionele effecten dan dat het allemaal van uit je vingers moet komen.
Het ligt ook aan leeftijd, dat vermoeiende gedoe met al die bakjes en snoertjes, galmpje hier en delaytje daar...

Die grote bakken vind ik leuk zoals ik een gestapelde Marshall of Orange stack leuk vind, het ziet er kek uit maar het is gewoon niet mijn geluid.