PDA

View Full Version : Enguette! Buizenamp bouwen met een groep!



Wop6670
26 november 2011, 19:02
Het idee is om met elkaar een buizenversterker te gaan bouwen.

Er komt nogal veel bij kijken.

Heb je interesse, laat het horen.

G.G.
26 november 2011, 19:11
Hangt een beetje vanaf wat voor versterker, wat de kosten zijn en wat de lokatie is. Op zich een leuk idee, na er een paar gebouwd te hebben en nog steeds niet helemaal te weten wat ik aan het doen ben.

tommus42
26 november 2011, 19:58
Ik wil wel een London City 200W versterker als basis aanbieden. Heeft een aluminium chassis, met blokjes hout als dwarssteun. Misschien heeft iemand een stalen chassis?
Kunnen 4 KT88's in op electrische stoel spanning. Cluseau heeft een mooi schema van de voeding:).
Nu zitten er 4 EL34's in op 450V, 1959 schema. Ik wilde hem opnieuw opbouwen omdat ik er een effectlus op wil hebben, en een resonance-filter, dat alleen maar omdat het kan:D.

Misschien is het een idee dat iemand de ingangstrap doet, iemand anders de tone-stack of fasedraaier ofzo, beetje een modulair ding.

En dan wil ik 'm hebben:D.


De voedingstrafo heeft twee 340V wikkelingen, en een gescheiden bias wikkeling. De uitgangstransformator heeft secundair 8 en 16 ohm.

bass blom
26 november 2011, 20:08
hahaa, die tommus, goed plan!

verder.. ach, tja, goh, tjee..
ik kan me het enthousiasme van wop voorstellen, ik heb mijn eigen JTM45 gebouwd en die is kickass geworden en ik heb gister mijn eerste 'opdracht' :soinnocent: om een set te gaan bouwen gekregen.
maar omdat nou ergens in groepsverband te gaan doen, nee, lekker hier, af en toe er bij weglopen en wat anders doen lijkt me fijner. voor mij dan.

kunk
27 november 2011, 00:27
Het gezamenlijk bouwen van een versterker lijkt mij niet echt wat.
Maar een dag waarbij je, eventueel aan de hand van zelf mee gebrachte HMTA, informatie kunt krijgen lijkt mij best interessant.

Onderwerpen als componenten keuze, meten met een scoop, solderen e.d. kunnen voor ons als hobbyisten erg leerzaam zijn.
Ook tips over het inbouwen van channelswitches, FX loops en andere uitbreidingen zou niet verkeerd zijn.

Frits van Mourik
27 november 2011, 00:54
Ja joh, nòg gekker!

Ehhh... hoeveel vakantieweken kan je volgend jaar hiervoor reserveren?

Wop6670
27 november 2011, 10:47
Hoi Frits,

Het is een open forum. Het is de bedoeling om uit te vinden waar de behoefte ligt.
Als er meer behoefte is aan workshops, dan wordt het alleen maar makkelijker.
Dan kan je per dag een workshop geven. Hoeveel tijd dat iemand daar wil insteken, dat is aan hem zelf. Ik kan zelf bijvoorbeeld redelijk solderen en meten. Wil daar best tijd in stoppen om mensen dat te leren. Een ander kan weer andere dingen en met elkaar kunnen we een hele hoop.
Hebben we een goeroe nodig, gaan we swami buizenamp uitnodigen.:hippie:
Komt er 1 iemand kijken, kost het een hoop. Komen er 20 man kijken, kost het een drol.

Vinden we het niet intressant doen we niets.:(

Lijkt me alleen al leuk om al die gezichten achter de forumgangers te zien.:soul:
Als ik denk aan cluseau dan moet ik meteen aan kato denken en de film de pink phanter.
Mijn favourite lach film. :seriousf: Om maar even een dwarsstraat te noemen.

Wat we alleen niet moeten doen is dat mensen hun kapotte spullen mee nemen en dat die op zo een dag hun ampje gerepareerd hebben. Zonde van de tijd.

Wat me wel weer heel leuk lijkt dat mensen hun eigen bouwsel mee nemen en deze laten horen of bespelen door elkaar.
Lijkt me persoonlijk waanzinnig leuk.

Iets in de trand van "Ooit wel eens een normaal mens ontmoet en zo ja, beviel het?":(

Hoi Kunk, wat is een HMTA?:???:

Willem

tommus42
27 november 2011, 11:20
Mooi plan. Deze winter heb ik het voornemen de eindtrap te bouwen met KT88's. Ik hoop dat er wat van komt, want het moet goed gebeuren ivm de hoge spanning. Als ie goed werkt ga ik erna de buizengebufferde parallelle effectlus inbouwen. Daar kan elke voorversterker op aangesloten worden.
De voorversterker ben ik nog niet uit, of 1959 of 2203, maar dat is van later zorg. De ingangstrap heb ik al wel een idee van:).

kunk
27 november 2011, 12:36
Hoi Kunk, wat is een HMTA?:???:

Willem

Een HMTA is een Home Made Tube Amp:chicken:

Midwolda
27 november 2011, 14:16
Ik heb ook wel zin in zoiets, maar in welke vorm, dat weet ik eigenlijk niet.
Kan wel solderen, maar heb nog nooit een turretboard onder handen gehad.
Weet wel wat van de theorie, maar niet exact hoe alle onderdelen (samen)werken.
Ben gek op simpele single-ended amps, en m'n oren weten wel verdomd goed wat ze willen.
Dus ik denk dat ik zo'n hele dag informatie loop op te zuigen en dan een week lang van slag ben.
Om vervolgens m'n eerste kit te bestellen. ;)

Carpoolen, Kunk?

kunk
27 november 2011, 14:46
Ik heb ook wel zin in zoiets, maar in welke vorm, dat weet ik eigenlijk niet.
Kan wel solderen, maar heb nog nooit een turretboard onder handen gehad.
Weet wel wat van de theorie, maar niet exact hoe alle onderdelen (samen)werken.
Ben gek op simpele single-ended amps, en m'n oren weten wel verdomd goed wat ze willen.
Dus ik denk dat ik zo'n hele dag informatie loop op te zuigen en dan een week lang van slag ben.
Om vervolgens m'n eerste kit te bestellen. ;)

Carpoolen, Kunk?

Mocht er zo´n dag komen kunnen we dat zeker doen!:ok:

Thiez
27 november 2011, 15:06
Het lijkt mij een erg leuk idee. Je kunt er ontzettend veel van leren. Zelfs zou ik het opdelen in workshops en als je alle workshops volgt je in principe een complete amp hebt.

Voorbeeld:
Je kiest 1 amp bijvoorbeeld een JTM45 (of hooguit misschien nog een fender achtige amp erbij) en dan ga je verschillende losse workshops geven.
- solderen en eventueel de basiskennis van componenten
- Preamp uitgelegd (plus het solderen van de preamp eventueel)
- Poweramp uitgelegd (plus het solderen van de poweramp eventueel)
- Meten en analyseren met multimeter en scope (in praktijk zien wat er nu eigenlijk gebeurd en het 'zien' van de voorheen geleerde theorie)
- Modificaties

De mensen die geen/weinig voorkennis hebben kunnen dan een kit kopen en hebben aan het eind van alle workshops een amp voor een setprijs. Mensen die al wat kennis hebben kunnen bijvoorbeeld alleen de workshop volgens over poweramps of alleen de workshop volgen over modificaties.

Ik denk dat als je dit opgezet krijgt je een redelijk uitgebreid pakket aanbied en dat er dan best wat geïnteresseerden zijn.

Gearjunkie
27 november 2011, 16:43
Ik ga mee met de vorige post. Ik denk dat het wijs is om hoofdzakelijk 2 smaken amps te bieden in workshops, zo kan je met de verschillen tussen die twee amps e.e.a. duidelijk maken, zonder dat we in tal van modellen verzanden.
Het solderen zou ik graag thuis doen, hoeft niet perse tijdens de workshop.

Leuk initiatief!!

Thiez
27 november 2011, 18:12
En met een klein aantal aan amps kun je de theoretische uitleg eventueel toesplitsen op het schema van die amps. Anders vertel je een algemeen verhaaltje en moet je het zelf nog maar zien in te passen in het schema van je eigen amp.

tommus42
27 november 2011, 21:49
Hier een ingangstrap met een ecc83.
http://img850.imageshack.us/img850/2913/v1plexi.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/850/v1plexi.jpg/)

Wop6670
27 november 2011, 23:20
Klinkt goed mannen!

Nou gaan we eindelijk een beetje de goede kant op.

De enquette loopt tot eind december. Misschien kunnen we in januari iets gaan plannen.
:sssh:

Willem

NoGlory
28 november 2011, 00:35
Ik sluit me aan bij Gearjunkie, solderen doe ik op zich ook liever thuis, zonder haast of drukte. Als je dan tijdens de workshops het hoe, waarom, tips/tricks en opstarten behandeld, kom je al een heel eind denk ik... En dan idd ook echt verschillen tussen verschillende amps, wat geeft een Marshall zijn specifieke sound etc...

Topinitiatief trouwens, Willem! Maar het is wel enquête :sssh:

Wop6670
28 november 2011, 20:23
Topinitiatief trouwens, Willem! Maar het is wel enquête :sssh:

Yep ik weet!
Kan iemand mij vertelen waar dat streeppie zit op het toetsenbord van een samsung tablet?!?!?? :???:
Vandaar ook dat ik geen spellingschkontrole uitvoer op deze tekst.
Ik ken geen Moeilijke woordjes sgrijven.

Ben maar een siempele siel. :seriousf:

matto
28 november 2011, 21:58
meer dit idee?
http://www.kendrick-amplifiers.com/category/14.html

Wop6670
28 november 2011, 22:16
meer dit idee?
http://www.kendrick-amplifiers.com/category/14.html

Lijkt me tegek!
De berichten lijken allemaal naar workshops te gaan.
We moeten alleen ergens beginnen. Dus stemmen mensen!

Willem

kunk
23 december 2011, 14:10
Ik had meer stemmers verwacht op dit Forum.
Vind het wel een goed initiatief en aangezien deze post een beetje wegzakt breng ik het nog maar eens onder de aandacht:ok:

bass blom
23 december 2011, 14:41
ik ben gewoon lekker in mijn eentje bezig, moet er niet aan denken dat in groepsverband te doen :D

kunk
23 december 2011, 16:21
ik ben gewoon lekker in mijn eentje bezig, moet er niet aan denken dat in groepsverband te doen :D

Gaat mij ook niet zozeer om het bouwen zelf, dat doe ik ook lekker in mijn eentje maar gaat mij meer om het uitwisselen van kennis.:seriousf: