PDA

View Full Version : pedalen bord



keithfan
26 november 2011, 17:32
hallo,

ik zag in dit (http://www.youtube.com/watch?v=zM-HhvYf_f4&feature=relmfu) gearfilmpje van dave matthews dat hij zijn effectpedalenen in een bak met laden aan zet en ze vervolgens via een andere controller op t podium voor aan en uit kan schakelen. volgens mij heb ik dit ook gezien bij kings of m
leon en john mayer. kan iemand mij vertellen hoe dit heet en hoe dit werkt?
Ik weet dus echt totaal van niks misschien zit ik wel bij de hele verkeerde forumsectie maar ik weet er dus echt helemaal niks van.

robert-gitarist
26 november 2011, 19:18
Kan goed hoor dat je dat bij die bands hebt gezien. Heel veel prof. gitaristen werken middels dat systeem.
Het systeem werkt via midi. Je stopt de pedalen in een lade in je 19" rack. Deze worden aan een bijv. een GCX audio switch aangesloten. Via een midi board zoals de Voodoolab ground control kun je de pedalen schakelen. En je kunt presets samen stellen. Hier op het forum vind je nog heel veel meer informatie er over. Dit was even in een notendop. Ik heb er zelf ook niet heel veel verstand van :hippie: Wel een waanzinnig gaaf systeem.

keithfan
27 november 2011, 10:36
oh ok bedankt. ik zal wel ff kijken of ik hier ergens meer info er over kan vinden in ieder geval bedankt. zal wel een duur geintje zijn?

bass blom
27 november 2011, 10:52
reken daar maar op ja :D

robert-gitarist
27 november 2011, 12:24
Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt ;)
Een relatief goedkope en heel degelijk systeem is de GCX audio switch met Voodoolab ground control. Die Voodoolab zou je evt. (nog goedkoper) ook een Boss variant oid. van kunnen nemen.
Echt duur zijn merken zoals CAE. Deze zie je bij grote jongens. Dat kost inderdaad een vermogen. Check ook eens de site van Paul Lenders. Die zit hier in NLD en maakt dit soort systemen. Op zijn site staan ook wat foto's waardoor je een beter inzicht krijgt op het systeem.

FrankC
27 november 2011, 13:36
Als Keith fan heb je dat toch allemaal niet nodig!
Hou het lekker bij een plankje met een simpele en goede buizenamp.

the sure thing
27 november 2011, 14:05
Heel veel echt grote gitaristen hebben netjes hun pedaaltjes onder hun voeten hoor!

robert-gitarist
27 november 2011, 14:09
Zit een kern van waarheid in ;) Maar er zijn nog steeds hele grote gitaristen die nog steeds dit systeem bezitten. En er zijn een hele hoop die had systeem hebben gehad en nu terug zijn gekeerd naar de pedalen onder den voeten.

keithfan
27 november 2011, 18:48
Als Keith fan heb je dat toch allemaal niet nodig!
Hou het lekker bij een plankje met een simpele en goede buizenamp.

haha ja inderdaad een keithfan ben ik nog zeker, maar sinds ik met de stones in aanraking ben gekomen is er daarna nog een hele hoop bijgekomen op t gebied van rock en blues die ik wel heb kunnen waarderen!

keithfan
27 november 2011, 18:49
En er zijn een hele hoop die had systeem hebben gehad en nu terug zijn gekeerd naar de pedalen onder den voeten.

dus een hele hoop is t systeem ook niet bevallen? wat zou er aan mankeren dan?

robert-gitarist
27 november 2011, 19:13
Nou, of dat de rede is weet ik niet, of het bevallen is of niet maar vergeet niet dat heel veel artiesten een endorsment krijgen. En ik denk dat je af en toe wat minder controle hebt over je pedalen. Als je je pedalen voor ej hebt liggen, draai je natuurlijk makkelijk even een knopje om etc. dan wanneer ze in een rack liggen (en die je hebt ingeprogrammeerd).

keithfan
27 november 2011, 21:18
Ok in deze discussie al een hoop wijzer geworden. is er hier geen standaardtopic dat er helemaal aan wordt gewijd? Ook met uitleg in het begin erover enzo? met de zoekfunctie is die in ieder geval moeilijk te vinden

FrankC
27 november 2011, 22:54
haha ja inderdaad een keithfan ben ik nog zeker, maar sinds ik met de stones in aanraking ben gekomen is er daarna nog een hele hoop bijgekomen op t gebied van rock en blues die ik wel heb kunnen waarderen!

Ik heb de GCX en Groundcontrol ook gebruikt. Maar had het gevoel dat de controle en transparantie" juist afnam. Pedaaltjes voor de snufferd is toch wel makkelijk als je snel even wilt bijstellen.

keithfan
11 januari 2012, 11:56
Maar ik heb gekeken naar die Voodoo lab ground control en die GCX. Op zich niet zo heel duur als je kijkt naar CAE :p. Maar zie ik het goed dat je daar dus 8 pedalen op aan kan sluiten? Of is het meer, of minder? En ben je als je die twee dingen hebt gekocht (en natuurlijk alle bekabeling) klaar wat technische dingen betreft? Of komt er nog veel meer bij je rack kijken?

peter_heijnen
11 januari 2012, 12:12
dus een hele hoop is t systeem ook niet bevallen? wat zou er aan mankeren dan?
Er mankeert niets aan, maar waar je voorheen je pedalen op een plank meesjouwde, sjouw je ze nu mee in een grote kist met daarin ook een 19" apparaat, plus een extra tas of kist met een apart voetpedaal, plus daarbij het gewicht van alle extra kabel.

Vergeet die kabel vooral ook niet bij het opstellen van je budget. Dat wordt snel en zeer onterecht -zoals dan zal blijken- vergeten.

Rick trodat
11 januari 2012, 13:33
Ligt er ook een beetje aan, hoeveel effecten en amps je hebt. De eerder genoemde John Mayer, heeft 3 versterkers, 6 cabs, en wel 15 tot 20 pedalen live staan. Dan wordt het , naar mijn idee pas interessant.