PDA

View Full Version : probleem intonatie Jaguar



Dreverhaven
26 november 2011, 15:51
Ik was laatst een stukje aan het opnemen waarbij ik redelijk hoog op de hals speelde en merkte dat het hoe hoger hoe valser werd. Dus maar even een schroevendraaier gepakt en de intonatie bijgesteld. Ik heb er maar weinig verstand van, maar gewoon gezorgd dat ie goed was op de open snaar en op de 12e fret voor alle snaren. Het gekke is dat hij op de 13e en 14e vals is, maar daarna weer goed. Ook loopt de boel aan op die posities en dan vooral op de 14e fret. Ik ga hem binnenkort weg brengen als ik weer eens een keertje geld heb, maar ik wil sowieso even weten wat er nou aan de hand zou kunnen zijn en of ik dit niet al zelf een beetje zou kunnen verhelpen. De bolling van de hals misschien niet goed? Wat moet ik doen?

Dreverhaven
28 november 2011, 10:52
Iemand die het weet?

zoon van Piet
28 november 2011, 11:04
Dat rare wiebelbrugje van de Jaguar kan voor intonatieproblemen zorgen. het zit niet vast en in sommige speelposities kun je je hand erop laten rusten, waardoor het ding kan verschuiven.
Maar als ie op 12 goed is en op 13/14 niet en daarna weer wel, kunnen er andere problemen zijn. Twee frets die niet goed zitten, bijvoorbeeld. Dat klinkt onwaarschijnlijk, zeker omdat fender wat dat betreft een goeie reputatie heeft. Maar juist bij de jaguar heb ik er vaker over gehoord, Bruce Welch had er last van bij the shadows. Andere verklaring is dat er mogelijk rond die plek een bolling in de toets/hals is.

Dreverhaven
28 november 2011, 11:11
Dank u, dat verduidelijkt de boel al weer wat meer. Ik had alleen even moeten vertellen dat ik er een Mustang brug op heb gegooid. Die standaard brug is een ramp.
Het lijkt er wel op dat ik hier zelf niets mee kan, omdat mijn ik niet echt de kennis heb om het een en ander uit te sluiten. Ik denk dat ik hem toch maar even laat nalopen bij iemand die weet wat hij doet.
Eerst had ik niet dat hij aanliep bij de 13e, 14e fret, en ik heb ook wel met snaardiktes zitten experimenteren. Wie weet dat de hals daardoor anders is gaan staan.

zoon van Piet
28 november 2011, 12:50
De mustangbrug is idd een verbetering. maar ook die zit los in de body, hij is van hetzelfde 'rocking' principe..

geert1976
28 november 2011, 13:11
Yep, ook die dingen wiebelen er rustig op los.

Als ik het zo lees, denk ik dat je hals ook iets te hol staat.

Dreverhaven
28 november 2011, 14:32
Wat voor brug zou ik er ook op kunnen gooien? Dit http://www.masterybridge.com/ schijnt een oplossing te zijn, maar ja, dan ben ik iets van 180 euro verder voor een brug...
Een tune-o-matic wordt volgens mij ook wel eens gedaan, maar geen idee of dat nou een verbetering is ten opzichte van een mustang brug.

zoon van Piet
28 november 2011, 16:14
I zou eerst iemand naar die hals laten kijken, waarschijnlijk zit het probleem daar..
en dan is het niet nodig een dure nieuwe brug te kopen, de mustangbrug voldoet meestal prima op Jaguars..

Mr.Fingers
28 november 2011, 16:25
kan ook een verrotte snaar zijn. Met welke dikte speel je? Op een jaguar, met z'n 24" mensuur is een setje 0.011 geen overbodige luxe.

Dreverhaven
28 november 2011, 16:44
Ik heb het op alle snaren, maar het meest op m'n d snaar. Ik speel met 010-052. Dikkere bassnaren dan normaal setje 011 en gbe als setje 010. Maar heb al meerdere keren snaren vervangen, dus aan een enkele snaar ligt het niet. Is het misschien ook niet raar voor een hals om zo'n set erop te hebben? Dat er aan de ene kant zwaarder aan getrokken wordt, of maakt dat niet zoveel uit?

@ zoon van Piet
De lage E buzzt nog steeds wel redelijk op alle fretten, dat komt er nog eens bij. Maar misschien is ook dat met de hals bijstellen te verhelpen, ik zal dat inderdaad eerst eens laten oplossen. Maar goed, daarom dacht ik ook aan een andere brug. M'n aktie is nou ook niet echt idioot laag. Eerder heb ik er wel een buzzstop op gehad, maar dan kun je niet meer zo lekker je tremolo naar beneden duwen (en het is lelijk). Het hielp wel tegen die buzz.

Het wordt sowieso tijd dat ding onder handen te nemen, want ik vind hem ook wat te schel, dus binnenkort maar eens een 500k pot erin gooien om te kijken of me dat beter bevalt.

geert1976
28 november 2011, 16:51
Ik heb het op alle snaren, maar het meest op m'n d snaar. Ik speel met 010-052. Dikkere bassnaren dan normaal setje 011 en gbe als setje 010. Maar heb al meerdere keren snaren vervangen, dus aan een enkele snaar ligt het niet. Is het misschien ook niet raar voor een hals om zo'n set erop te hebben? Dat er aan de ene kant zwaarder aan getrokken wordt, of maakt dat niet zoveel uit?

@ zoon van Piet
De lage E buzzt nog steeds wel redelijk op alle fretten, dat komt er nog eens bij. Maar misschien is ook dat met de hals bijstellen te verhelpen, ik zal dat inderdaad eerst eens laten oplossen. Maar goed, daarom dacht ik ook aan een andere brug. M'n aktie is nou ook niet echt idioot laag. Eerder heb ik er wel een buzzstop op gehad, maar dan kun je niet meer zo lekker je tremolo naar beneden duwen (en het is lelijk). Het hielp wel tegen die buzz.

Het wordt sowieso tijd dat ding onder handen te nemen, want ik vind hem ook wat te schel, dus binnenkort maar eens een 500k pot erin gooien om te kijken of me dat beter bevalt.

Je vind hem te schel en dan wil je ipv 250k pots er 500k pots in gooien?
Dat is niet verstandig, wordt die alleen maar scheller van.
Probeer eerst eens een andere condensator of elementen...

Dreverhaven
28 november 2011, 16:54
Je vind hem te schel en dan wil je ipv 250k pots er 500k pots in gooien?
Dat is niet verstandig, wordt die alleen maar scheller van.
Probeer eerst eens een andere condensator of elementen...

Er zit een 1meg pot in het lead circuit standaard. Dus ik ga eerst 500k proberen en ik heb ook nog een 250k liggen voor als het me nog minder moet. Ik merk dat dat teveel aan hoog niet lekker werkt in combinatie met drive/fuzz. Ik heb hem pas tien jaar, dus het wordt wel eens tijd er iets aan te doen.

Mr.Fingers
28 november 2011, 16:58
Ik weet niet van waar je bent, maar als je van de zuidelijkere Nederlanden bent mag je hem hier altijd eens langsbrengen (noorden van de provincie Antwerpen), ik draai m'n handje niet om voor een Jaguar of Jazzmaster af te stellen.

Dreverhaven
28 november 2011, 17:00
Ik weet niet van waar je bent, maar als je van de zuidelijkere Nederlanden bent mag je hem hier altijd eens langsbrengen (noorden van de provincie Antwerpen), ik draai m'n handje niet om voor een Jaguar of Jazzmaster af te stellen.

Dat is aardig aangeboden, maar helaas kom ik uit Haarlem. Dat ligt niet echt in de buurt. Maar ik heb gezien dat er hier in de stad iemand zit die handig is met gitaren bouwen en repareren, dus aan hem vertrouw ik het wel toe. Bedankt voor het aanbod in ieder geval.

Dweezman
28 november 2011, 23:07
Jij hebt er geen zak aan, maar mijn ouwe Jag blijft perfect op stemming is heel precies te intoneren. Mustang brug. Het kán dus wel.

Dreverhaven
29 november 2011, 00:36
Ach, het is maar een CIJ die ik heb. Op stemming blijven doet ie wel. Ik heb verder nooit een gitaar in m'n handen gehad die zo stemvast was als deze.
Maar goed, ik zal jullie op de hoogte houden. Ik breng hem binnenkort even weg en dan post ik de afloop wel.