PDA

View Full Version : Strat tremelo stabiel houden (6-punts)



G.G.
26 november 2011, 15:03
Hoe een tremelo afgesteld moet worden weet ik ondertussen wel... maar wat ik me afvraag:

Hoe zorg je ervoor dat een tremelo met 6 schroeven, die zwevend staat afgesteld, niet zakt naar de body (met originele schroeven zonder groef)?

heeft iemand hier tips voor?

snaarplukker
26 november 2011, 15:36
Ik weet niet wat je bedoeld, maar ehh....welke groef bedoel je in de schroeven?

G.G.
26 november 2011, 16:02
Ik weet niet wat je bedoeld, maar ehh....welke groef bedoel je in de schroeven?

De 6 schroeven waarop de baseplate scharniert. Als je de brug zwevend wil hebben, dan draai je de schroeven omhoog. Maar je kan de brug met lomp gedrag omlaag drukken langs de schacht van de schroeven. Hoe voorkom je dit?

Diego levert bij hun tremelos schroeven met een gootje erin, maar die zijn lelijk.

Mr.Fingers
26 november 2011, 16:36
http://www.youtube.com/watch?v=1ZnQt9yiBMg

Vanaf 2.50


http://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA

Misschien een tandenstokertje onder de tremplaat, achter de schroeven, zodat je niet naar beneden kunt duwen.

G.G.
26 november 2011, 16:44
Filmpjes van Carl Verheyen kende ik al. Die schuine klauw is volgens mij onzin, de rest van het verhaal is wel interessant.

Tip van de lucifer tussen de schroeven is wel echt geniaal. Precies op het scharnierpunt. Moet lukken denk ik. Heb het eerder eens gedaan met twee moertjes om de buitenste schroeven als spacers, maar dat ziet er niet uit.

Mukkez
26 november 2011, 20:38
Misschien heb je wat aan de filmpjes van deze Italiaan.

http://www.youtube.com/watch?v=O0Oyc6slYRc&feature=relmfu

G.G.
26 november 2011, 20:42
Van frudua ook alles al gezien. Heeft mooi advies over snaren op stemmechanieken te bevestigen.

maar niets op mijn vraag helaas

Mukkez
26 november 2011, 20:43
Oké, jammer.

pasqual
26 november 2011, 22:02
De truuk is eigenlijk om zo weinig mogelijk weerstand te creëren. Wat ik uit jouw vraag haal is dat je tremelo wel eens blijft hangen op de schroeven zodat ie niet helemaal terugkomt tot bovenin? Ik heb dit nog nooit ervaren. Ik heb de binnenste 4 schroeven iets hoger staan als de buitenste 2 zodat de tremelo alleen scharniert op deze 2. Hierdoor heb je veel minder frictie. De andere 4 schroeven zorgen ervoor dat de tremelo op z'n plaats blijft. Ik heb bij montage van mijn tremelo ook iets vaseline gesmeerd op het vlak waar de tremelo de body raakt alsook de plaats waar de tremelo de schroeven raakt. Uiteraard zal dit na verloop van tijd minder worden maar ik speel nu zo'n 1,5 jaar met deze gitaar en hij is zo stabiel als mogelijk. Ik ben er erg tevreden over.

G.G.
26 november 2011, 22:06
Pasqual, ook niet helemaal denk ik.

Stel je voor de gitaar ligt plat op de grond, knoppen etc omhoog... en dan op de brug stampen. Dan zie je de brug zakken over de schreven heen. Hoe voorkom je dat, want mij gebeurd het wel dat de brug zo naar de achterkant van de body zakt (luciferverhaaltje hierboven)

pasqual
26 november 2011, 22:21
Gebeurt dit dan bij jouw bij tremelo gebruik? Volgens mij voorkom je dit alleen door inkepingen te maken zoals bij studs bij een 2 punts tremelo. Maar aangezien je schroeven nogal redelijk dun zijn, weet ik niet of dit een goed idee is. Verder hebben de schroefgaten van je tremelo geen scherpe rand dus dat gaat niet werken denk ik. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de afgevlakt rand van de tremelo niet schuin zou moeten lopen maar meer rond, als je begrijpt wat ik bedoel...Dus zodat je tremelo niet meer bruut kantelt en langs de schroeven omlaag kruipt maar geleidelijk aan kantelt en op dezelfde positie blijft op de schroeven.

fred dons
27 november 2011, 11:13
een vintage trem zonder diego schroeven laat je eigenljk alleen zweven door de veren te ontspannen, de voorkant van het blad moet contact blijven maken met de body, de trem kantelt dan niets naar voren (met alle nadelen van dien)

optie 2 is om net als bij een floyd onder de trem uit te frezen (waarbij je het randje waar de schroeven in gaan intact laat)

persoonlijk vind ik de diego schroeven een goed idee (ik gebruik ze nagenoeg op al mijn vintage trems) maar de uitvoering had wat beter gekund, de ruimte tussen de groef en de kop van de schroef is te groot waardoor soms de snaar tegen de schroef aan komt als het zadeltje op zijn laagst staat

G.G.
27 november 2011, 11:20
een vintage trem zonder diego schroeven laat je eigenljk alleen zweven door de veren te ontspannen, de voorkant van het blad moet contact blijven maken met de body, de trem kantelt dan niets naar voren (met alle nadelen van dien)

optie 2 is om net als bij een floyd onder de trem uit te frezen (waarbij je het randje waar de schroeven in gaan intact laat)

persoonlijk vind ik de diego schroeven een goed idee (ik gebruik ze nagenoeg op al mijn vintage trems) maar de uitvoering had wat beter gekund, de ruimte tussen de groef en de kop van de schroef is te groot waardoor soms de snaar tegen de schroef aan komt als het zadeltje op zijn laagst staat

Precies dat laatste. De kop steekt dan een flink eind boven de bodemplaat uit en als je je zadeltjes laag wilt hebben, dan kom je daarmee in de knoei.

Mijn volgende strat wordt ook weer een redelijk standaard stratocaster, maar die paar onvolkomenheden wil ik toch kunnen aanpassen. Ik denk dat ik ter hoogte van de schroeven een rond kammetje in ga leggen, tussen de schroefgaten..... ik heb een paar ideeën om toch het uiterlijk van een strat te behouden, maar tch wat betere speeleigenschappen te creeëren.

fred dons
27 november 2011, 11:55
waarom geen messing stripje met gaten voor de schroeven onder de trem leggen, als je hem net zo breed maakt als de tremelo ziet je er niets van en hij zal niet spontaan zakken als je tremelo zweeft ?

G.G.
27 november 2011, 12:15
waarom geen messing stripje met gaten voor de schroeven onder de trem leggen, als je hem net zo breed maakt als de tremelo ziet je er niets van en hij zal niet spontaan zakken als je tremelo zweeft ?

hahahaaa. top! zo simpel en zo geniaal!