PDA

View Full Version : epiphone SG G-400 of Gibson SG standard



larsje
26 november 2011, 09:41
in het kader van domme vragen bestaan niet. Waar zit hem (naast het prijsverschil) nu het 'echte' verschil?
Andere PU's zorgen natuurlijk voor een andere sound, maar goed...het scheelt toch 700 euro.

bass blom
26 november 2011, 09:45
minstens een.. 30? % voor de naam..
betere afwerking, ook duurder door constructiedetails die epi niet heeft.
en epi wordt in lage lonen landen gemaakt.

larsje
26 november 2011, 09:49
oke. ik heb eeb epiphone les paul standard met een paar GFS '57 pickups en een keer een A/B test gedaan op een gibson goldtop. De bridge PU ws misschien iets donkerder qua geluid op de epi. Ik kon het verschil niet echt horen, maar dat kan natuurlijk aan mijn gehoor liggen.

bass blom
26 november 2011, 10:09
een gitaar is door het hout geen exacte wetenschap.
betere en mindere gitaren kom je dus bij alle merken tegen.
niemand kan precies zeggen hoe dat komt, wat het hout betekent, doet.
ik 'bouwde' onlangs een telecaster en die blijft prima overeind naast mijn oude les paul. net zo makkelijk was het een brol ding geworden wat goedkoop klinkt.

marco v
26 november 2011, 10:11
Naam(!!!), afwerking, hardware, productie.
Meer zal het niet zijn.

Thiez
26 november 2011, 10:43
Hout! Ik heb jaren lang op een epiphone G-400 gespeeld. Hier had ik seymour duncan elementen ingelegd en jaren lang was ik er van overtuigd dat ik geen Gibson nodig had, mijn epiphone was net zo goed met de nieuwe elementen!
begin dit jaar een Gibson SG 50th anniversary gekocht en je merkt wel degelijk het verschil. Hij voelt veel degelijker aan, zodra je dat ding in handen pakt merk je gewoon een verschil in kwaliteit al. Met name de hals van gibson voelt veel degelijker en lekkerder aan, fretboard etc. Je merkt dat de sustain van mijn gibson veel mooier en langer is. De epiphone is een stuk donkerder in geluid, gibson heeft meer helderheid. Ook speelt mijn gibson soepeler dan de epiphone.

Om het verschil beter te horen kun je het beste geen versterker aan de gitaar hangen. Gewoon onversterkt wat spelen, dan hoor je veel beter wat de gitaar doet met de klank zonder dat pickups een rol spelen.

Conclusie voor mij:
Epiphone (mits je een goede hebt) zijn prima gitaren, de elementen zijn wel op bespaard dus daar zou je eventueel kunnen upgraden.
Gibson (mits je een goede hebt) zijn toch net even een stapje beter, veel mensen zeuren over de afwerking en daar kan ik me opzich wat bij voorstellen. De bindingen langs mijn hals waren ook niet super netjes afgewerkt maar het hindert mij niet.

Prijs kwaliteit wint Epiphone, maar als je het geld kan en wil besteden zou ik zeker voor een gibson gaan. Ondanks dat ze met het verdrievoudigen van de prijs niet drie keer zo goed spelen zijn ze wel beduidend beter.


Edit: Als je in de buurt woont ben je overigens van harte welkom om ze eens naast elkaar te proberen, heb zowel mijn G400 met seymour duncans als mijn Gibson in de aanslag staan.

larsje
26 november 2011, 10:53
thanks! dat zal ik doen als ik voor die gibson wil gaan.

Watchmaker
26 november 2011, 11:06
Had een SG Standard, frets waren af fabriek slecht afgewerkt - dat is tegenwoordig een stuk beter zag ik bij een paar winkelexemplaren, maar de afstelling van de Tune-O-Matic is af fabriek nog steeds ruk. Is niet moeilijk om te doen (flageolet op de octaaf = exact gelijk aan dezelfde gespeelde octaaf: Goed afgesteld) en geeft een beetje blijk van desinteresse in de fabriek.

Los daarvan, mijn SG had een erg goed akoestisch geluid en dat ga je echt horen bij versterking. Was gewoon een erg goed stuk mahonie.

Qua build-quality ontlopen Gibson en Epi elkaar weinig, het is inderdaad de houtkwaliteit en ook de feel-good factor. Een Epi is het uiteindelijk toch "net niet".

Sjit86
26 november 2011, 21:41
Ik heb een g400 met elementen uit een Gibson sg en een sg standard met de standaard elementen, ze hebben dus dezelfde elementen. De Gibson klinkt naar mijn mening toch echt heel anders/beter. De afwerking van de Gibson is ook beter. Ik speel dus eigenlijk alleen nog maar op mijn Gibson en de epiphone hangt aan de muur als decoratie. Als je het geld hebt en je wil graag een sg, ga dan voor het echte werk.

larsje
27 november 2011, 10:39
oke helder, super dat je een echt A/B hebt kunnen doen.

nb. en het 'staat' ook beter begrijp ik, maar dat is dan vooral een naamkwestie.

guitarkid
28 november 2011, 08:42
En natuurlijk "last but certainly not least" het verschil in headstock:
Gibson cool :)
Epiphone ruk :(

Moest het toch even melden.....

larsje
28 november 2011, 08:43
Ja, precies, dat bedoelde ik ook (het oog wil ook wat enzo)....

Hotpepper01
28 november 2011, 11:29
Ik heb een 1990 Gibson SG Standaard gehad, heb nog steeds een 1962 Gibson SG Standaard (bijna 50 jaar oud dus), een EPI SG 61 en een EPI SG Custom. Ik vind er echt we een groot verschil zitten in kwaliteit, looks, gevoel en geluid. Niet dat de Epiphone SGs slecht zijn, integendeel. Maar alle waar naar zijn geld. Probeer ze anders eens uit in de winkel. Kijk wat je er ZELF van vind...

:lp:

larsje
28 november 2011, 11:32
dat is precies wat ik ga doen. dank je wel!

HaroldA
28 november 2011, 12:13
Qua build-quality ontlopen Gibson en Epi elkaar weinig, het is inderdaad de houtkwaliteit en ook de feel-good factor. Een Epi is het uiteindelijk toch "net niet".

Een maat van mij heeft een Chinese SG400 en ik 2 Gibson SG's. In vegelijking met mijn Gibby's is die Epi echt ruk: hardware, afwerking, elementen, hout, sustain, speelplezier(!), halsprofiel, overal winnen de Gibsons met gemak!

Behalve de tuners, daar is de Epi weer beter in ;)


Als je het geld hebt en je wil graag een sg, ga dan voor het echte werk.

Dikke +1! Een leuke Gibson SG heb je al voor €500,- en er komen regelmatig leuke deals voorbij met Standards.

Hou het 2ehands tipc topic in de gaten!

larsje
1 december 2011, 09:29
wat is een redelijke prijs voor een Gibson SG Standard (tweedehands). Bij Thomann in Duitsland zijn ze nu nieuw rond de 1000 euro.

HaroldA
1 december 2011, 09:39
wat is een redelijke prijs voor een Gibson SG Standard (tweedehands). Bij Thomann in Duitsland zijn ze nu nieuw rond de 1000 euro.

Alles onder de €650,- is pure mazzel, voor €750,- heb je zelfs keuze!

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/gibson-sg-standard-105489486.html
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/gibson-sg-standard-usa-ebony-100212717.html
http://link.marktplaats.nl/500515345 (herstelde nekbreuk: moet je voor €500,- kunnen krijgen!)

Hotpepper01
1 december 2011, 11:01
Hmm. Ik heb wekenlang een mooie 1990 Gibson SG STD te koop gehad op MP en Gitaarmarkt voor 700 euro. En heel lang biedingen tot 500 en onzinnige ruilvoorstellen gehad. Uiteindelijk heb ik haar heel mooi kunnen inruilen...dat weer wel.

De nieuwprijs van de STD van nu, 1000 euro, drukt op de 2ehandsprijs... toch geloof ik dat je beter een oudere SG STD kunt kopen dan een nieuwe SG STD van nu.

larsje
4 december 2011, 21:20
Ik zie nu een Gibson Sg 61 reisue te koop staan op marktplaats. Wat is het verschil tussen de standard en de '61 reissue.

Ik heb trouwens een 50th Gibson SG en een standard kunnen uitproberen in de winkel. Dat is wel een fijne gitaar hoor!

Thiez
4 december 2011, 21:34
61'er heeft kleine slagplaat, lekkerdere elementen ('57 ipv de 498T, persoonlijk vind ik '57 lekkerder), en als ik me niet vergis ook een ander halsprofiel.


Hier kun je het vergelijken:
http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-61-Reissue/Specs.aspx
http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Standard/Specs.aspx

larsje
5 december 2011, 09:14
Dank je!

wat is een reele 2e handsprijs voor een Gibson SG '61 reissue? Nieuw kost hij 1699 euro volgens mij.

Hotpepper01
5 december 2011, 09:49
Op Ebay doen de 61RI's in de states zo tussen de 1200 en de 1600 USD. In Nederland is er weinig aanbod, heb ik geen referentie genoeg.

larsje
7 december 2011, 11:57
ik ben nu aan het bieden op een gibson SG3 op marktplaats, 3 x '57 pu's, mooie kleur, ziet er nog goed uit.
Hij is tijdelijk gemaakt en ik heb geen flauw benul wat ik maximaal zou moeten bieden. Het is eigenlijk een standard maar dan met een extra pu (en er zitten andere pu's in).

Hebben jullie een idee?

HaroldA
7 december 2011, 12:02
Hebben jullie een idee?

Ik heb een idee dat 3 pickups op een SG zowaar nog lelijker zijn dan op een LP.

larsje
7 december 2011, 12:05
Haha, daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben. Maar heb je een idee wat qua prijs reeel is?
Ik ga vooral voor geluid en die SG's klinken echt heel erg prima.

HaroldA
7 december 2011, 12:06
Haha, daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben. Maar heb je een idee wat qua prijs reeel is?
Ik ga vooral voor geluid en die SG's klinken echt heel erg prima.

Linkje? .

larsje
7 december 2011, 12:09
sorry vergeten:

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/508991725-gibson-sg-3.html

HaroldA
7 december 2011, 12:13
sorry vergeten:

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/508991725-gibson-sg-3.html

Zoals ik al dacht: lelijk. Waarde? Rond de €1100,- maar of hij dat er ook voor vangt?

larsje
7 december 2011, 12:17
Haha, zoals ik al dacht lelijk! Vandaar dat ze maar 1 jaar gemaakt zijn waarschijnlijk.

Ik ga ook liever voor een standard SG (cherry), maar die komen weinig voorbij.
Nieuw zijn die 999 euro in Duitsland, maar dan moet ik hem ongezien kopen.

Thiez
7 december 2011, 12:17
Voor dat geld kun je beter op een standaard bieden denk ik.

http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/gibson-sg-98456855.html?q=gibson+sg

HaroldA
7 december 2011, 12:20
Ik ga ook liever voor een standard SG (cherry), maar die komen weinig voorbij.

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/gibson-sg-standard-105489486.html
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/gibson-sg-108636570.html

larsje
7 december 2011, 12:22
thanks, net gemaild, 700 euro geboden. Ik vind 800 euro versus 1000 euro nieuw nogal gortig, is het niet?

nb. en mijn bod op die lelijke gitaar ingetrokken, haha!

larsje
7 december 2011, 12:59
nogmaals, dank. Belgie is effe geen optie, gezien het feit dat ik met het OV moet.

Die andere wel op speurders, die is 18 jaar oud en hij vraagt 800 euro minimaal. is dit reeel, nieuw heb ik er 1 voor 1000 euro.

grt. lars

HaroldA
7 december 2011, 14:05
Die andere wel op speurders, die is 18 jaar oud en hij vraagt 800 euro minimaal.

Met iedere gitaar moet je geluk hebben: hout is een natuurproduct en dus is geen enkele gitaar gelijk.

Over het algemeen zijn de SG's uit de jaren 90 wel erg goed en zien er ook beter uit dan een spiksplinternieuwe...

Thiez
7 december 2011, 19:10
nogmaals, dank. Belgie is effe geen optie, gezien het feit dat ik met het OV moet.

Die andere wel op speurders, die is 18 jaar oud en hij vraagt 800 euro minimaal. is dit reeel, nieuw heb ik er 1 voor 1000 euro.

grt. lars

Voor een jaren 90 sg is het zeker geen verkeerde prijs inderdaad. Toen was de afwerking van Gibson beter dan dat het nu is (en ja dit zeg ik uit eigen ervaring en niet uit napraterij). Ik zou zeker langsgaan en er een keer op spelen. Je merkt snel genoeg of er een klik is of dat je het helemaal niks vind.

larsje
10 december 2011, 11:22
deze staat ook te koop, hij vraagt de volle mep, maar ik vraag me af of het een standard is. die head lijkt erg op een special of zie ik het verkeerd?

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/476630794-gibson-sg-met-originele-gibson-gigbag-en-extra-s.html

grt. lars

Hotpepper01
10 december 2011, 17:21
is geen standaard...

larsje
13 december 2011, 20:53
oke, ik heb een nieuwe gekocht en hij is, hij is, hij is geweldig!!!! superlicht (dat vind ik ook weleens fijn, dat scheelt rugklachten na een optreden) en een supercrunch, lekker agressief op de treble.

Nog een vraag:
Is het nog een idee om die humbuckers te vervangen door bijvoorbeeld een set '59's?
Ik hoor weleens dat die beter klinken voor blues/bluesrock/classic rock dan de humbuckers (ik dacht 489T o.a.) van Gibson zelf.

Thiez
13 december 2011, 21:01
498T schijnen inderdaad niet alles te zijn. Zelf heb ik een setje Gibson '57 elementen in me sg liggen en dat klinkt verdomd lekker.

HaroldA
13 december 2011, 21:06
DiMarzio SuperDistortion DP100! :ok:

Lekker vintage, vol en punchy!

larsje
13 december 2011, 21:14
oke, en die van GFS (scheelt iets in geld...)?
of is dat niet denderend spul?

HaroldA
13 december 2011, 21:15
oke, en die van GFS (scheelt iets in geld...)?
of is dat niet denderend spul?

2e hands Super Distortion heb je voor €40-50,-

HUESSEN
13 december 2011, 21:33
Of een Gibson 500T :ok: .Heb deze uit mijn Flying V overgezet in mijn SG en ben er zeer tevreden mee.Vond het een grote stap vooruit vergeleken met het orginele element.

larsje
14 december 2011, 10:34
ik heb die GFS '59 pick-ups in een epiphone les paul zitten en net even een A/B test gedaan op die 498T enzo in de SG. Ik hoor weinig verschil, anders dan natuurlijk dat de SG wat agressiever en feller klinkt, maar dat heeft toch met de gitaar van doen?