PDA

View Full Version : Gibson Midtown, wat vinden we er van?



Kingfisher
26 november 2011, 00:38
De Gibson Midtwown

Speelt dat een beetje? Heeft er al iemand eentje in handen gehad?

Ikzelf vind dat er twee knoppen te veel op staan. Vier draaiknoppen is te veel, temeer dat er eentje halverwege dat f-gat zit. Twee was voldoende geweest.

rijsberman
26 november 2011, 01:50
Bij een ES-335 werkt het ook goed, die knoppen.

Het is wel lang terug dat Gibson iets gas opwekkende introduceerde zeg. Hier wordt ik wel hebberig van. Vraag me wel af hoe die plastic toets bevalt.

Midwolda
26 november 2011, 09:03
Van een ES335 is de body voor mij te groot om comfortabel te zijn, dus ja, ik ga er zeker eens eentje proberen.

grayfink
26 november 2011, 10:16
http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Designer/Gibson-USA/Midtown-Custom.aspx

Mooi! Vooral die VSB. Ik ben benieuwd hoe zo'n cellulose/kunsthars toets speelt. Op zich heb ik niets tegen innovatie.

Nu heb ik gas. :( Wil er nog iemand een zwarte USA standard strat met een SD hotrail kopen?

Mr. Dynamite
26 november 2011, 11:55
Wel jammer dat hij geen carved top heeft, verder erg mooie gitaartjes. Dat formaat staat me ook wel aan :ok:

Eko
27 november 2011, 09:33
Volgens mij is dit formaat al eerder gebruikt door Gibson. Alvin lee ( Ten Years After ) speelde de wereld plat met zo`n ding. Net iets comfortabeler en toch de toon van een ES.

Midwolda
27 november 2011, 11:11
Zelfde maatje als de Ibanez Artcore AM-series, lijkt me?

Taurus-
27 november 2011, 12:08
Ziet er zeer fraai uit. Behalve de vormgeving, is de gitaar qua inhoud ook anders dan de ES-335. Deze heeft normaal een blok in het midden. De Midtown zou meer "solid" zijn. Kan iemand dat nader toelichten?

Jay75
27 november 2011, 12:26
Mooie gitaar, speelt en klinkt prima! Niet duur voor het geld! :)
Feedback Eindhoven heeft er een hangen!

grayfink
27 november 2011, 17:33
Als zo'n Midtown met zijn kunststof toets nou een refret nodig heeft?
Zou dat een beetje te doen zijn?

marter544
27 november 2011, 18:21
Ziet er zeer fraai uit. Behalve de vormgeving, is de gitaar qua inhoud ook anders dan de ES-335. Deze heeft normaal een blok in het midden. De Midtown zou meer "solid" zijn. Kan iemand dat nader toelichten?

De midtown is gemaakt uit een blok mahonie, dat vervolgens met een frees is uitgehold. Dan wordt er een maple top op geplakt. Een ES bestaat uit een dunne gelamineerde top en back (zoals een akoestische), met een mahonie blok in het midden.

Hier (http://en.wikipedia.org/wiki/Richlite) trouwens wat meer info over het gebruikte kunstof.

bass blom
27 november 2011, 18:25
Als zo'n Midtown met zijn kunststof toets nou een refret nodig heeft?
Zou dat een beetje te doen zijn?

ja dat is een goeie vraag.
stel die eens aan gibson europe.. die antwoorden doorgaans vlot.
zeer benieuwd :D

Misery Signals
27 november 2011, 18:39
Een Gibson met die look voor die prijs, denkende aan de huidige marktstrategie en prijs/kwaliteit... Ik ga hem ook wel eens proberen, maar ik ben benieuwd of ie het kwalitatief überhaupt van een Ibanez Artcore AM (die ik heb) gaat halen...

MS

Nielsje
27 november 2011, 18:48
I Like!
Ziet er niet verkeerd uit, en een 'uitgeholde' gitaar is weer eens wat anders dan een gelamineerde gitaar. De kunststof toets lijkt me een geweldige innovatie, ik ga hem zeker eens proberen.

Lexvandoef
28 november 2011, 14:17
Een Gibson met die look voor die prijs, denkende aan de huidige marktstrategie en prijs/kwaliteit... Ik ga hem ook wel eens proberen, maar ik ben benieuwd of ie het kwalitatief überhaupt van een Ibanez Artcore AM (die ik heb) gaat halen...

MS

Waarom zou die dat kwalitatief niet redden? Ik was nou niet bepaald onder de indruk van de hollowbody's van ibanez die ik (in de winkel wel) geprobeerd heb....

Misery Signals
28 november 2011, 15:26
Ik ben nu ook wel fan van een top hollow body als een Richenbacker 360, maar voor dat geld vind ik die Ibanez Artcore dingen (ik heb een AM77 sparkle zwart met splittable Duncans) quasi onklopbaar. Ik vond een ES335 zeker niet beter klinken, integendeel. Mss dat je er ook wat geluk mee moet hebben, maar alle exemplaren die ik in mijn handen heb gehad waren, buiten soms wat scherp fretwerk, top.

MS

guitarkid
1 december 2011, 19:29
Volgens mij is dit formaat al eerder gebruikt door Gibson. Alvin lee ( Ten Years After ) speelde de wereld plat met zo`n ding. Net iets comfortabeler en toch de toon van een ES.

Was dat niet een 335 met wat aanpassingen (extra Strat-pu in de middenpositie)?

michielborstlap
22 februari 2012, 12:38
De Gibson Midtwown

Speelt dat een beetje? Heeft er al iemand eentje in handen gehad?

Ikzelf vind dat er twee knoppen te veel op staan. Vier draaiknoppen is te veel, temeer dat er eentje halverwege dat f-gat zit. Twee was voldoende geweest.

Sinds 3 weken eigenaar van een zwarte midtown custom. Ik heb deze gitaar vegeleken met een aantal Gibson LP's, Gibson es 335, PRS SE Santana, Fender thinline tele. Het speelgemak, de sound van de gitaar, het aangename gewicht, de balans, zijn erg goed. Het is een totaal andere gitaar dan de 335.
Doorslaggevend was de sound, eindelijk weer een instrument van Gibson met een eigen karakter en een zeer goede prijs kwaliteitverhouding. Niet een gitaar voor iedereen, maar wel een zeer goede gitaar.
Ik ben ook benieuwd hoe de hagstrom viking zich onderscheidt van de gibson midtown custom. Binnenkort weet ik meer.

the sure thing
19 mei 2012, 22:27
Als zo'n Midtown met zijn kunststof toets nou een refret nodig heeft?
Zou dat een beetje te doen zijn? Ging ook gelijk als eerste door mij heen.... Is hier al duidelijkheid over?

RoelSmoel
12 juni 2012, 22:30
Inmiddels al wat meer over bekend? Gebruikerservaringen en dergelijke? Het ding heeft mijn aandacht weer getrokken, maar kan er nergens hier in de buurt een testen..

Mr.Fingers
12 juni 2012, 23:08
Een zeer hoog "net-niet" gehalte...

Eko
13 juni 2012, 09:15
Het gebruikte materiaal voor de toets wordt ook al jaren gebruikt door Martin. Cru gezegd is het ook bekend als Formica e.d. Het ligt al tientallen jaren als top in keukens , tafels enz.
Het herfretten zal best kunnen , makkelijk na te vragen bij een gitaarhersteller.

marter544
13 juni 2012, 13:53
Had de gitaar een ebben toets met échte inlays gehad (ik vind die goedkope plastic dingen zo jammer, het verpest de hele gitaar) dan had ik ook wel ff zitten gassen, ik vind hem nu een beetje jammer.

Eko
13 juni 2012, 13:57
Eerlijk is braaf , de meesten onder ons komen nooit aan het herfretten toe. Het is dus een beetje een nondiscussie.
Een echte ebben toets met inlays is mooi , maar jaagt wel de eindprijs op.

Danar
13 juni 2012, 13:58
Een zeer hoog "net-niet" gehalte...

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Mitch
13 juni 2012, 14:25
Ik zag er pas één in het echt en het nodigde niet echt uit tot testen, vriendelijk uitgedrukt. Mijn Epiphone was nog sexier. Over klank en bespeelbaarheid heb ik dus niets toe te voegen...

the sure thing
13 juni 2012, 22:50
Eerlijk is braaf , de meesten onder ons komen nooit aan het herfretten toe. Het is dus een beetje een nondiscussie.
Een echte ebben toets met inlays is mooi , maar jaagt wel de eindprijs op.

??? Het is wel degelijk een argument wat meespeelt...

Mitch
13 juni 2012, 23:05
Op zich gooit Gibson er wel goed staal op, maar afhankelijk van je speelstijl kun je best met een jaar of tien een refret nodig hebben.

BorisA
22 juni 2012, 09:20
Deze week ben ik naar Keulen gereden met de bedoeling een midtown mee naar huis te brengen.
Mijn les paul 60's tribute is zo 100% perfect voor mij (60's neck / afwerking / setup van fabriek uit), dat ik eigenlijk wel overtuigd was dat de gitaar helemaal mijn ding ging zijn.

Op foto's ziet de midtown er echt aantrekkelijk uit voor mij, enkel de inlays zagen er nogal érg wit uit.

Er stond geen exemplaar in de winkel, dus werd er voor mij een ebony midtown uit het magazijn gehaald (dit duurt een klein uurtje, dus testte ik ondertussen een baja tele wat uiteindelijk leidde tot een hngd topic, maar dat is een ander verhaal).

Op het eerste zicht een erg mooie gitaar. De inlays zien er iets minder wit/plastiek uit dan op foto, dus dat zit goed.

Maar de afwerking was verder echt bagger. De kam was slecht ingesneden aan de hoge (dunne) e-snaar, waardoor die op de eerste frets naast de hals gleed. Daarnaast zat er rode vlekken op de kam.
De binding op de hals vond ik ook maar niets. Dat zag eruit en voelde echt als plastiek speelgoed. De dots waren ook helemaal niet consistent.
(ik moet toegeven dat ik verder geen gitaren heb met binding op de toets, dus misschien is het gewoon niets voor mij)
De binding rond de body was ronduit slecht afgewerkt en de kwaliteit van de pickup selector leek ook nergens op.

De richlite toets stoorde me niet, maar ja, mijn aandacht werd dan ook afgeleid door de rest.

Hoewel de gitaar wel goed klonk voelde ze in het algemeen toch eerder aan als een slechte goedkope chinese kopie die je laat staan omdat ze te slecht is.

Misschien waren de gebreken beperkt tot dit ene exemplaar, maar de kwaliteit was zo slecht dat ik niet gevraagd heb om een andere uit het magazijn te halen.

(geen verwijt naar de winkel trouwens, de verkoper was zelf redelijk gegeneerd en de gitaar ging sowieso richting repair shop)

Voor mij dus een grote teleurstelling, maar dan vooral door de slechte afwerking die hopelijk niet voor elk exemplaar geldt.

thierry1982
27 juni 2012, 14:16
Donderdag zelf eens een testritje wagen op de gitaar van dit topic, eens aanzien of hetzelfde euvel als hierboven verteld wordt ook bij dat exemplaar is.

mod-edit: onnodige post en onnodige flame.

Henri H
20 oktober 2012, 00:18
Ik zit de laatste tijd ook flink te GASsen op een ES, en een 70's Les Paul, maar dat terzijde. :)

Zo'n Midtown ziet er op de foto's wel mooi uit, en dan vooral de Vintage Sunburst Custom versie.
Zou het kunnen dat die ene slechte ervaring in Keulen een Standard betrof, en zou de custom beter van kwaliteit zijn?

Ik denk eerlijk gezegd toch dat ik voor een (betaalbare) 70's of 80's ES 335 ga omdat het altijd zal blijven "knagen" waarschijnlijk.

groovieguitarguus
20 oktober 2012, 00:54
Ha Henri..... ik zou ook voor een ES335 gaan..... (of The Heritage 535 beter... ;-)

Denk dat de 'te heet gewassen body' qua looks gaat tegenstaan. Wordt zeker geen verzamelaars gitaar.

Henri H
20 oktober 2012, 01:07
Dit is 'm helemaal voor mij, maar ja, iets boven het budget. :(

http://www.spaghettivintage.eu/1968-gibson-es-335-td-sunburst-hsc-all-original/