PDA

View Full Version : Spoed vraag !!! over de Brian may digitech pedaal ( true bypass )



SRV2000
25 november 2011, 14:29
Hallo Netters,

Gister avond zat ik gezellig met een pilsje in de hand in het lokale rock café

Er kwam iemand naar mij toe die vroeg of ik belang bij een Digitech Brian may pedaal had.

Ik als een grote Queen fan was wel geďnteresseerd en ben met hem naar zijn huis gegaan.

Ik heb het pedaal even getest en het klonk geweldig !!!

Ik kon hem voor een leuk prijsje overnemen en ben nu in het bezit van een Brian may pedaal

Door mij enthousiasme ben ik vergeten te vragen of er wel een bypass true bypass op zat.

Aangezien ik een aantal nummers van Queen met de band speel komt het pedaal goed van pas.

Maar ik speel ook andere muziek soorten en dan is het wel handig dat je het pedaal kan uitschakelen.

Ik ben nu op mijn werk en het pedaal ligt bij mijn vriendin dus kan ik hem helaas niet testen.

Kortom mijn vraag: zit er een true bypass op?

Nielsje
25 november 2011, 14:42
www.google.nl

En wat is er nou spoed aan?

SRV2000
25 november 2011, 14:46
www.google.nl

En wat is er nou spoed aan?

Nauw ik kan het niet vinden bij google.

De reden van spoed is:

de verkoper heeft aangegeven dat als de pedaal niet beviel dat ik hem terug mocht brengen en dat ik het bedrag weer terug zou krijgen.

Ik ben het hele weekend niet bij mijn vriendin. en de verkoper gaat maandag voor een half jaar naar london toe.

Kortom als er geen bypass op zit heb ik er voor live gebruik niets aan.

en kan ik hem uiteindelijk terug brengen

Squier4ever
25 november 2011, 14:46
Er zit sowieso een bypass op volgens mij, maar of die ook true bypass is weet ik niet....

Nielsje
25 november 2011, 14:51
er zit sowieso een bypass op, of het een true bypass is weet ik niet.
De vraag is: hoe belangrijk vind je dat, en merk je het ook?
Je kan wellicht ook even zoeken naar de jimi hendrix variant (zelfde soort pedaal), wellicht kan je het daar wel van vinden.

lindstrom
25 november 2011, 14:51
Het is een digitech,.... waar wacht je nog op? :???: terugbrengen dat ding!

zoon van Piet
25 november 2011, 14:51
effe zonder voeding/batterij en verkeerd om aansluiten..
is nog niet 100% foolproof, maar geeft een goeie indicatie.

Maar wel sneu dat je het hele weekend niet bij je vriendin bent..
ikke wel ( bij de mijne, dan..) ;)

SRV2000
25 november 2011, 14:53
Er zit sowieso een bypass op volgens mij, maar of die ook true bypass is weet ik niet....

Sorry ik ben echt een leek in dit soort

Even een voorbeeld.

Ik gebruik mijn clean geluid vanuit mijn amp.

stel ik speel clean over mijn versterker dan kan ik de digitech in en uitschakelen met bypass ?

Nielsje
25 november 2011, 15:00
oké,

onder het expressie pedaal (da's het ding wat je heen en weer beweegt met je voet), zit een schakelaar. Die schakelt het pedaal in en uit. Dus, je kan gewoon clean spelen, of met het effect aan.
Wanneer je het pedaal uit zet, dan bypass je het effect, en gaat je signaal er onverstoord doorheen.

De vorm van schakeling zegt wat over het soort bypass wat erin zit. True Bypass is een schakelvorm, waarbij het effect volledig uit de keten gehaald wordt. Niet alle schakelvormen hebben dit, en soms kan dat lijden tot signaalverlies. Meeste pedalen van tegenwoordig hebben een meer dan prima gebufferd signaal, en een true bypass schakeling is dan niet noodzakelijk.

De digitech van jou zou waarschijnlijk niet true bypass zijn, maar wel een prima gebufferde schakeling hebben. Je kan het simpel testen: hoor je verschil tussen gewoon clean spelen (van gitaar direct in je amp) of met het pedaal ertussen (en dan uit, natuurlijk)? Als het signaal niet (of weinig) veranderd, dan is je bypass wel prima hoor :)

bass blom
25 november 2011, 15:03
sjees, is een pedaal niet bruikbaar als het niet true bypass is? :chicken:

peter_heijnen
25 november 2011, 15:20
effe zonder voeding/batterij en verkeerd om aansluiten..
is nog niet 100% foolproof, maar geeft een goeie indicatie.
Exact! Ik heb met de voeding van mijn ex7 mijn wah gemold. Die brian may heeft waarschijnlijk dezelfde voeding. En btw, de ex7 was niet TB.

SRV2000
25 november 2011, 15:24
sjees, is een pedaal niet bruikbaar als het niet true bypass is? :chicken:

Bedankt voor de nuttige informatie over de true bypass en bypass.

@ bass: Als hij geen bypass of true bypass heeft wil zeggen dat ik mijn pedalen niet afzonderlijk kan gebruiken. en dan zou de pedaal weinig nut hebben.

Het is niet de bedoeling om een nummer van Adelle op een effect van brian may te gaan spelen. Dan is het wel makkelijk dat ik hem uit kan schakelen zodat ik het cleane geluid van mijn amp heb

SRV2000
25 november 2011, 15:26
effe zonder voeding/batterij en verkeerd om aansluiten..
is nog niet 100% foolproof, maar geeft een goeie indicatie.

Maar wel sneu dat je het hele weekend niet bij je vriendin bent..
ikke wel ( bij de mijne, dan..) ;)


Bedankt voor je medeleven :D

Het leven van een muzikanten is niet altijd Rock N Roll

zoon van Piet
25 november 2011, 15:31
google is niet zo moeilijk (http://www.brianmay.com/library/DigiTechRSManualFinal052906_1.0.pdf)

'This LED indicates the present mode of the model selected: OFF=bypass...'
en of ie dan true is laat ik in het midden.. :)

bass blom
25 november 2011, 15:34
Bedankt voor de nuttige informatie over de true bypass en bypass.

@ bass: Als hij geen bypass of true bypass heeft wil zeggen dat ik mijn pedalen niet afzonderlijk kan gebruiken. en dan zou de pedaal weinig nut hebben.

Het is niet de bedoeling om een nummer van Adelle op een effect van brian may te gaan spelen. Dan is het wel makkelijk dat ik hem uit kan schakelen zodat ik het cleane geluid van mijn amp heb

gevalletje klok en klepel duidelijk?
zo ongeveer elk pedaal kun jet uit en aan zetten.
true bypass betekent dat je pedaal dan ook echt niets doet als het uit staat.
als een pedaal niet TB is doet hij niet hetzelfde wat hij doet als hij aanstaat.
hij doet iets met je signaal.. iets harder of zachter maken of iets kleuren.

duidelijk een doorgeschoten iets dat true bypass dus :D

Ike57
25 november 2011, 15:44
Gister avond zat ik gezellig met een pilsje in de hand in het lokale rock café

Helaas heb ik weinig verstand van pedalen maar wat ik me afvroeg: Een lokaal rock café in Hoornsterzwaag (of all places) ??? :seriousf:

apekop
25 november 2011, 15:52
Er kwam iemand naar mij toe die vroeg of ik belang bij een Digitech Brian may pedaal had.

Ik als een grote Queen fan was wel geďnteresseerd en ben met hem naar zijn huis gegaan.


ga jij altijd met vreemde mannen mee naar huis? :)

KoenB
25 november 2011, 16:38
Ok, je hebt dus een pedaal gekocht, en je vind hem super klinken, je bent er hardstikke blij mee. Maar alleen omdat hij geen TB heeft denk je dat je hem niet uit kan zetten, of dat het prut is? Natuurlijk kan dat ding wel uit, er zit alleen nog wat electronica tussen die het signaal in de uit-stand moet doorlopen, aangezien dit stukken goedkoper is dan een volledig mechanische schakelaar. Sommige mensen beginnen gelijk over tonesuck veroorzaakt deze electronica, en ik kan me dat ook wel voorstellen als je veel pedaaltjes aan elkaar knoopt, maar ik kan me niet voorstellen dat het een probleem is bij een enkel pedaal. Bovendien zijn er ook weer discussies over het gebruiken van enkel true bypass pedalen, dat je daarmee in feite een enorm lange kabel hebt tussen je gitaar en amp wanneer alle effecten uit staan, met allerlei ongewenste capaciteit/inductiviteit wat je sound beinvloed, en ook daar kan ik me wel een beetje in vinden.

Bottom line: vind je het pedaal fijn, hou het gewoon! Keep it real.

Dirk_Hendrik
25 november 2011, 17:41
Mijn mening is door Bass en KoenB al gegeven. Thanks Gents!

Waar is de facepalm smiley? Als je pedaal kan worden gebypassed kun je je andere pedalen ook los gebruiken. Als je pedaal je goed bevalt lijkt me dat belangrijker dan TB.

De hamvraag is dus niet of je in je geluid last hebt van de bypass van je Digitech. Niet het volgen van een totaal doorgeslagen hype.

Braindead
25 november 2011, 21:13
Grappig dat mensen denken dat ie zonder true bypass niet uit gezet kan worden...