Inloggen

View Full Version : Wat is er nou leuker dan het bouwen van een gitaar?

Pagina's : 1 [2]

RS-Rik
24 januari 2013, 00:37
Ik ga niet slijmen maar dit is precies mijn smaak acoustische gitaar. No nonsense maar wel een ontzettend mooi brug ontwerp.

Woml
27 januari 2013, 16:56
Ik had in een eerder stadium iets onhandigs met een klem gedaan, waardoor er ergens een vervaarlijk gekraak ontstond. Kon er toen niks van zien, maar vandaag bleek er toch ergens iets mis gegaan te zijn. Het is de laatste tijd ineens een stuk droger, dat zal ook wel meegeholpen hebben... :(

http://imageshack.us/a/img560/6979/p1010639zw.jpg

Beetje omhoog getrokken, zodat ik er goed bij kon met wat lijm, en dan hopen we er maar het beste van:

http://imageshack.us/a/img837/5570/p1010640b.jpg

En van binnen nog een paar blokjes over de naad heen:

http://imageshack.us/a/img708/8613/p1010641z.jpg

Het moest in twee stappen, ik moet dus toch nog eens een paar van dat soort schattige klemmetjes extra aanschaffen...

Tussendoor nog een beetje bezig geweest met de afstelling van de halshoek. Hij lijkt bijna goed, maar ik moet het nog even beter bekijken als al dit klemmenspul er weer van af is.

stijnkenens
27 januari 2013, 17:45
Oei, dat is inderdaad even schrikken.

Goede raad: lijm ook, en vooral, blokjes over het begin en einde van de barst, dat wordt vaak vergeten. Maar het werkt het verder scheuren wel tegen !!!

s.

Woml
27 januari 2013, 17:51
Goeie tip, dank! Dat wordt volgende keer de eerste actie :)

Hedge
27 januari 2013, 19:24
Heel zuur als dit tijdens (of na) de bouw gebeurd. Ik hoop dat je er straks niets meer van ziet. De wisselingen in vochtigheid kunnen slechte gevolgen hebben voor hout. Maar goed, wel weer een paar mooie lijmklemmen rijker.

Woml
27 januari 2013, 19:58
Ach ja, ik ben eigenlijk al lang blij dat het nu is gebeurd, en niet pas als de hele boel in de lak zit :chicken:

Ike57
27 januari 2013, 21:46
Ik had in een eerder stadium iets onhandigs met een klem gedaan, waardoor er ergens een vervaarlijk gekraak ontstond. Kon er toen niks van zien, maar vandaag bleek er toch ergens iets mis gegaan te zijn. Het is de laatste tijd ineens een stuk droger, dat zal ook wel meegeholpen hebben... :(

http://imageshack.us/a/img560/6979/p1010639zw.jpg

Oei. Jammer. Hopelijk lukt het herstelwerkt goed. Zal voor je duimen :ok:

Vorige keer heb ik ook nog de brug uitgetekend:

En die is er vandaag zo uit gekomen:

http://imageshack.us/a/img515/9370/p1010630j.jpg

Mooie brug :ok:

Woml
29 januari 2013, 21:59
De laatste twee blokjes geplakt, zoals aangeraden op de uiteinden van de barst:

http://imageshack.us/a/img339/1571/p1010643s.jpg

Misschien dat het niet helemaal nodig was geweest; de barst liep uiteindelijk van het ene naar het andere balkje. Dus in feite zitten er al blokjes op de uiteinden, en de barst is door de balkjes gestopt. Maar goed, ze zitten er nu, better safe than sorry...

Terwijl dat aan het drogen was, heb ik nog het een en ander aan de hals gedaan. De hals heeft nu een hoek van min twee graden:

http://imageshack.us/a/img29/412/p1010642b.jpg

En nu wordt het de kunst om de toets er netjes op te krijgen, en dat hij ook op het bovenblad netjes aansluit. Dat is al eerder niet helemaal goed gelukt, dus dat is deze keer een extra aandachtspuntje.
Nou lijkt het allemaal een beetje vreemd te lopen, dat bovenblad, en de toets, en de hals, dus het leek me het handigst om de toets eerst maar eens vast te plakken, en dan passend te maken. Als alles nog los ligt, zit er toch nog allerlei beweging in, waardoor je nog steeds niet goed ziet waar nog iets van af moet.

http://imageshack.us/a/img829/7745/p1010644g.jpg

En het bovenblad ziet er nu zo uit:

http://imageshack.us/a/img842/9093/p1010645m.jpg

Je ziet het nog wel, als je het weet, maar ik heb goede hoop dat er nog minder van overblijft als er eenmaal lak overheen zit.

Woml
5 februari 2013, 15:57
We zijn er bijna, we zijn er bijna...

Nog een paar sessies aan de hals gewijd, volgende keer moet alleen het hielkapje nog op maat gemaakt worden. Voor de rest ziet hij er zo goed als af uit:

http://imageshack.us/a/img5/903/p1010646c.jpg

En nu dus heel goed alles langslopen. Gaatjes vullen, netjes maken, glad schuren, van die dingen. En maar hopen dat ik mezelf lang genoeg kan beheersen, en niet te snel denk dat het goed genoeg is... :sssh:

Koot
6 februari 2013, 16:12
...

Terwijl dat aan het drogen was, heb ik nog het een en ander aan de hals gedaan. De hals heeft nu een hoek van min twee graden:

http://imageshack.us/a/img29/412/p1010642b.jpg

Dat wordt een hele mooi classical Woml, Klasse !!!

Ik vraag me alleen af wat je met die negatieve halshoek wil van 2 graden. Ik hoop dat het bij de brug allemaal goed gaat uitkomen maar er is een behoorlijke kans dat je snaren daar te laag komen te liggen met deze halshoek. Het kan heel goed zijn dat je het allemaal goed gechecked heb vooraf. Het zou zonde zijn als deze mooie gitaar daardoor met een probleempje komt te zitten. Vandaar mijn vraag, misschien toch nog even alles goed checken voor het monteren van de hals.

Succes!

Woml
6 februari 2013, 16:49
Dat wordt een hele mooi classical Woml, Klasse !!!

Ik vraag me alleen af wat je met die negatieve halshoek wil van 2 graden. Ik hoop dat het bij de brug allemaal goed gaat uitkomen maar er is een behoorlijke kans dat je snaren daar te laag komen te liggen met deze halshoek. Het kan heel goed zijn dat je het allemaal goed gechecked heb vooraf. Het zou zonde zijn als deze mooie gitaar daardoor met een probleempje komt te zitten. Vandaar mijn vraag, misschien toch nog even alles goed checken voor het monteren van de hals.

Succes!

Klopt, ik heb driftig gestudeerd op halshoeken. Het komt bij nylonsnarige gitaren vaker voor dat ze een negatieve halshoek hebben. Ik heb er zelf eentje (van toen ik nog niet zelfbouw-verslaafd was) en die helt ook naar boven.
Ik heb zelfs een dikke spreadsheet waarin ik allerlei variabelen kan invullen, en die me dan vertelt wat de halshoek gaat zijn. Nou weet ik ook wel dat ik niet blind op de theorie moet vertrouwen, maar alles ook in de praktijk moet nameten, maar ook die voorspelde een negatieve hoek.
En deze foto heb ik dus gemaakt terwijl ik de hoek in het echt probeer te bepalen. Maar voordat ik de boel definitief aan elkaar zet, zal ik nog wel een keer een laatste controleslag doen :chicken:

RS-Rik
6 februari 2013, 23:53
Die spreadsheet, staat die op internet of heb je zelf lopen cosinussen en tangensen?

Is 2 graden negatieve halshoek niet veel? Bij een halslengte van 430 mm komt je nut 15 mm hoger uit dan alsie plat staat.

Je kunt wel op theorie vertrouwen, maar dan moet je alle variabelen meenemen. Een slechte nut kan je actie ook flink verklooien zonder dat t met je halshoek te maken heeft.

Ik maak nu een LP-achtig ding (die R325) en die krijgt een halshoek van 4 graden, maar heeft ook een LP-carve rug onder een hoek van 2 graden. Ik heb uitgerekend dat de snaren bij de brug 14 mm boven het blad komen, en ik de brug in theorie dus 2 millimeter naar boven moet stellen. Dan heb ik dus 2 mm stelruimte naar beneden.

Zodra ik tijd en zal ik uitleggen hoe ik het heb berekend (gonio 101)

Maareeh, al het technisch gewauwel op een stokkie, deze gitaar wordt echt ontzettend mooi. Vooral de houtkeuze, en de vorm van de brug vind ik ontzettend mooi. Kracht in eenvoud.

stijnkenens
7 februari 2013, 10:19
Al mijn klassieke gitaar solera's hebben een halshoek ingebouwd.
Hoe ik het doe: eerst zijaanzicht tekenen van de gitaar, beginnen met de snaar (het enige rechte aan een gitaar !)
Dan hoogte van topkam en zadel / brug uitzetten. vergeet bij de brug de bolling van het klankblad niet !

Daarna hoogte aan de 12e fret: +/- 3,5mm actie + 1mm fretdraad. Dan heb je het vlak van de toets, en ineens ook het vlak van de hals. Dan weet je perfect welke hoek je moet nemen.

Op de sloera zet je dat uit als een vlak dat begint aan de overgang van klankkast en hals, en dat loopt tot aan het einde van de toets.
Meestal schaaf ik van 0 naar 2 mm aan de topkam.

s.

Koot
7 februari 2013, 16:55
Op de sloera zet je dat uit als een vlak dat begint aan de overgang van klankkast en hals, en dat loopt tot aan het einde van de toets.
Meestal schaaf ik van 0 naar 2 mm aan de topkam.

Goede uitleg Stijn. Begrijp ik het goed dat jouw solera dus ter plaatse van de topkam 0 tot 2 mm lager is? Met andere woorden, je hals zal een kleine forward angle hebben? Hoewel 2 mm verhoging van de hals ter plaatse van de topkam geen neck angle van 2 graden (neg.) op zal leveren.
In theorie zal je dus ook de inkepingen in het neckblock van de hals (waar de sides ingeschoven worden) ook onder een lichte hoek moeten maken. Praktisch zal dat waarschijnlijk niet nodig zijn.

Tot nu toe heb ik Cumpiano's methode gebruikt. Geen neck-angle maar maar na het oplijmen van de toets deze iets platter maken naar de klankast toe. Dat geeft hetzelfde effect.

crazycow
7 februari 2013, 18:50
In theorie zal je dus ook de inkepingen in het neckblock van de hals (waar de sides ingeschoven worden) ook onder een lichte hoek moeten maken. Praktisch zal dat waarschijnlijk niet nodig zijn.

Ik had begrepen dat normaal gesproken de hoek van de sleuf voor ribben 90 graden is t.o.v. de hals en dat dan uiteindelijk bij het lijmen van de achterkant de ribben ietsje naar achteren (of naar voren, tis maar hoe je het bekijkt) gaan leunen. Dat is dan natuurlijk minimaal, denk nog niet eens een halve millimeter ofzo als ik het snel uitreken.

Tegelijkertijd vraag ik me wel af of de hiel ook de top dan iets naar beneden trekt, zodat er misschien een kleine deuk (< 0,5 mm) zou kunnen ontstaan achter de soundhole waardoor de toets net niet lekker past.
Is dat te verwaarlozen of is dat dan weer gemakkelijk recht te trekken als je toets erop lijmt?

Woml
7 februari 2013, 23:51
Heren, heren, wat een discussie ineens! :crazyhappy:

Ik heb ergens een spreadsheet van een mandolinebouwer gevonden, waar je van alles kunt invullen. Uitgaande van de buitenrand van het bovenblad (dat was het horizontale vlak op hoogte 0) moest je dan de hoogte van de top op de plek van de brug hebben, de hoogte van de brug, de dikte van de toets, de dikte van de frets, de fret waar de hals aansluit op de body, de hoogte van de onderkant van de toets boven het bovenblad op het punt waar de kast aan de body zit, de gewenste actie, de fret waar je die gewenste actie wilt hebben, en misschien nog wel een paar gegevens die mij even ontschoten zijn. En dat ding rekende dan de halshoek uit. Of andersom, als je de halshoek opgaf, rekende hij de actie uit die je dan zou krijgen.
Daar heb ik een hele tijd op gestudeerd, en toen kwam ik tot de conclusie dat er een fout in zat. Ik geloof dat hij uiteindelijk in de berekening van de halshoek die halshoek zelf ook gebruikte. Of zoiets.
In ieder geval heb ik de boel toen ook nog eens voor mezelf uitgetekend, en mijn eigen spreadsheet in elkaar gedraaid, met nog een paar extra variabelen er in.

Los daarvan heb ik de halshoek voor deze gitaar voornamelijk door passen en meten bepaald. Hij zit nu (tijdelijk) definitief in elkaar, en alles lijkt er op te wijzen dat het wel los zal lopen. Let wel: het is voor mij ook de eerste keer dat ik iets probeer met nylon snaren, en de negatieve hoek die daarbij nodig lijkt te zijn; misschien wordt het als puntje bij paaltje komt toch net niks.
Maar vooralsnog heb ik goede hoop; als ik nu een liniaal op de frets leg, raakt die de brug op een paar millimeter (2 à 3) van de bovenkant. Het zadel gaat daar nog bovenuit steken, en eigenlijk denk ik juist dat die hoek zelfs nog iets extremer had gemogen. Misschien heb ik ook wel iets heel raars met de klankkast gedaan, dat het nu zo uitkomt.
Kortom: we gaan het zien!

Vandaag heb ik de eennalaatste hand aan de hals gelegd; het hielkapje is best netjes geworden, de hals moet alleen bij de hiel nog net iets dunner. Het voordeel van de dunne laagjes fineer aan weerszijden van de middenstreep is, dat je keurig kunt zien waar de hals nog te snel te dik wordt; daar lopen de streepjes ineens niet meer netjes rechtdoor :satisfie:
De body langsgelopen, en hier en daar nog een paar gaatjes gevuld met stof en secondelijm. Zie je niks meer van. En dan komen we toch langzaam in de buurt van het afwerken!

Tussendoor nog een klein mini-projectje:

http://imageshack.us/a/img819/1511/p1010647ex.jpg

Het rek dat ik in de woonkamer heb staan, biedt plaats aan drie gitaren (krap). Ik wilde iets meer ruimte, en was bang dat een standaard 5-gitaren-rek hetzelfde probleem zou geven als mijn huidige rekje al met 3 doet. Drie dikke akoesten passen daar net niet lekker in. Dus dit wordt mijn nieuwe woonkamerrek, en dan kan mijn huidige rekje de kelder in. Heb ik daar ook iets meer opslagruimte. Veel meer dan drie tegelijk zullen daar toch niet aanwezig zijn.
Ik moet misschien nog wel iets aan die bovenste dwarsbalk doen. Vooral als je er een glibberige elektrische plank in zet, kunnen de gitaren met z'n allen als dominosteentjes omvallen. Aan de andere kant: als ik er alleen maar dikke klankkasten naast elkaar in parkeer, lijkt het best stabiel. Maar voor de veiligheid kan het vast geen kwaad om er toch iets van stokjes of ringen aan te zetten. Ik heb er alleen geen zin in om er een definitieve indeling op vast te leggen. Op deze manier kan ik nog een beetje indikken als dat nodig is...

Nouja, er moet dus nog iets mee, maar het begin is er.

Woml
16 februari 2013, 21:34
Alweer een paar sessies verder, maar weinig fotogenieks. Ik ben in de weer geweest met schuurpapier, poriënvuller, meer schuurpapier, en een eerste ronde lak. Beetje ruzie gehad met mijn kwast. Het zou best een goeie moeten zijn, die weinig haren loslaat, maar als al die haren beginnen af te brokkelen heb je daar dus nog niks aan. :sneaky: Het zal wel komen omdat ik het ding niet goed schoon heb weten te krijgen na de vorige keer...
Ik heb het ding dus meteen weggemikt, en ben met een andere verder gegaan.

Ook het rekje is een beetje gevorderd, maar nog niet af. Een beetje olie er overheen, hier en daar de schroeven nog iets steviger ingedraaid, en ik ben op zoek geweest naar iets van een campingmatrasje of zo, om ringen uit te knippen/zagen die ik om de bovenste stok kan schuiven. Alleen het spul dat mij het beste geschikt leek, was alleen verkrijgbaar per rol van 2 bij 3 meter of zo. Dat leek me nou weer wat te veel van het goede. Nog even verder kijken dan maar.

En tenslotte nog een laatste (eennalaatste?) aanpassing op de waaierbird: De brug, versie 3!

http://img849.imageshack.us/img849/6697/p1010649d.jpg

Ik had er genoeg van. Ook versie 2 was nog te hoog, de snaren zaten net te ver uit elkaar (vooral de hoge e liep zo ver langs het pooltje dat je hem erg slecht hoorde), er bleven hier en daar kleine rammeltjes zitten, of de boel sloeg te snel dood, of de intonatie was niet goed, en niet beter te krijgen (omdat die zadeltjes uiteindelijk erg weinig ruimte hadden om te schuiven).
Dus dit is de uiteindelijke brug geworden. Strakker en simpeler kan eigenlijk niet. Niks intonatie, hier staat hij goed, niet meer aankomen.

Het lijkt misschien een beetje raar, dat nog schevere streepje op de scheve basis. Had die basis dan nog wat schever gemaakt, hoor ik u denken... Maar los van het feit dat ik dan de gaten voor de studs opnieuw zou moeten boren, denk ik dat het zo beter is. Als de hele brug nog schever zou staan, zou het denk ik raar worden ten opzichte van de body. Hij loopt nu nog redelijk parallel met de achterkant, dat klopt beter.

De brug kan nu ook een beetje omhoog gedraaid. Moet zelfs, anders is hij te laag. Verder is de intonatie nu dan toch echt goed, je hoort de hoge e beter, hij heeft een langere sustain, en als ik nog eens wat wil experimenteren, kan ik misschien nog eens iets van een tremolo-constructie verzinnen. Maar voorlopig laat ik hem even zo, om te wennen.

Woml
24 februari 2013, 20:13
Ik leer het nog eens!
Na een paar rondjes lakken en een paar rondjes schuren heb ik vandaag de polijstkledder maar weer eens uit de kast getrokken. En het resultaat valt me niet tegen:

http://imageshack.us/a/img9/2199/p1010651x.jpg

En de kop is nu zo:

http://imageshack.us/a/img443/6486/p1010652.jpg

Hij is nog steeds niet helemaal netjes, er zitten wat slordigheidsfoutjes hier en daar, en de lak is niet compleet spiegelglad, maar deze ziet er toch alweer een stuk netter uit dan de bariton. Later als ik groot ben, gaat het vast nog eens lukken om er eentje écht helemaal goed af te werken... :noob:

Toen kon ik het ook niet laten om de hele boel dan ook meteen maar aan elkaar te zetten. Hals vastgeschroefd, brug er op geplakt, en dan lijkt het zo:

http://imageshack.us/a/img831/5439/p1010654w.jpg

Dus met een beetje geluk komt er in de loop van de week geluid uit! Spannend... Ik ben bij deze de hele tijd dat ik er aan werk al blij verrast met het geluid dat er in lijkt te zitten. Het is me bij die andere projecten in ieder geval nooit opgevallen dat de klankkast spontaan begon te trillen als ik muziek op had staan... Ik heb maar besloten dat ik dat een goed teken vind :cooler:

Tenzij dit betekent dat ik de boel te dun en fragiel heb gemaakt, en dat straks alles implodeert als ik de snaren er op zet... :(

crazycow
24 februari 2013, 20:31
Het is me bij die andere projecten in ieder geval nooit opgevallen dat de klankkast spontaan begon te trillen als ik muziek op had staan... Ik heb maar besloten dat ik dat een goed teken vind :cooler:

Tenzij dit betekent dat ik de boel te dun en fragiel heb gemaakt, en dat straks alles implodeert als ik de snaren er op zet... :(

Haha, ik heb thuis de gitaren aan de muur hangen en elke keer als m'n vrouw wat zegt (en dat doet ze vrij vaak) dan resoneert er 1 gitaar. Maar die is nog niet geexplodeerd en ook niet geimplodeerd :) Maar het is af en toe wel irritant, ehh, dat van die resonantie bedoel ik.

KoenB
25 februari 2013, 13:39
Haha, ik heb thuis de gitaren aan de muur hangen en elke keer als m'n vrouw wat zegt (en dat doet ze vrij vaak) dan resoneert er 1 gitaar. Maar die is nog niet geexplodeerd en ook niet geimplodeerd :) Maar het is af en toe wel irritant, ehh, dat van die resonantie bedoel ik.

Vlak bij mijn bed hangt een akoestische gitaar. Als ik een keer moet niezen in bed, of ik praat in de buurt van die gitaar, dan trillen de snaren behoorlijk na. Het is een lekker gitaartje, dus ik denk dat je het wel als een goed teken kan zien ;)

Rizz
25 februari 2013, 18:15

Ha, dat klinkt bekend! :) We hebben net twee grote planten naar de eeuwige weiden gebracht en nu ook iedere als er iets wat harder wordt gezegd, gaan m'n gitaren resoneren.. Huh, dat is irritant! heb ik al een paar keer te horen gekregen..

Ff wat nieuwe planten scoren.. :D

On topic: mooi wark, Woml, ziet er wel gelikt uit en op de foto's lijkt het al gauw wat, joh, excuses zijn nergens voor nodig! :soinnocent:

Woml
1 maart 2013, 00:57
Jawel!

Afgelopen dinsdag waren er zo veel andere dingen, dat de boel net niet af is gekomen. Toets en frets fatsoeneren, topkam in vorm maken, en een beginnetje met de elektronica. Ik was toen tot zo ver:

http://imageshack.us/a/img248/4117/p1010655r.jpg

Maar toen was het tijd om kinderen van school te halen...

Vanavond kon ik weer verder, en zat de bedrading helemaal vast:

http://imageshack.us/a/img600/1531/p1010658z.jpg

Daarna was het nog een kwestie van topkam invijlen, brugzadel inkorten, en de snaren er op. En toen was hij zo:

http://imageshack.us/a/img836/5359/p1010659zh.jpg

En hij doet het! :cheerup:

De halshoek is nèt een klein beetje te veel, de snaren hangen naar mijn smaak iets te hoog, misschien is dat nog wel te redden door de hiel nog iets bij te stellen. (Ja, dat kan, door die bolt-on verbinding!) Maar dat doe ik pas als er weer nieuwe snaren op komen, voorlopig vind ik hem zo al erg leuk.

Mijn vriendin zegt dat hij goed klinkt. Ik hoor dat niet zo goed, want ik zit steeds aan de achterkant, maar ik ben er best tevreden mee. En, waar ik dus de hele tijd nogal huiverig voor was: ook de versterking doet het!
Ik had er maar een hard hoofd in, of het zou gaan werken, en ik wilde in eerste instantie alles eerst uitproberen met de plug lafjes door het klankgat heen, maar ik heb uiteindelijk toch besloten om er meteen maar helemaal voor te gaan. Groot gat in de kont, en de plug er door. Het streven zou toch moeten zijn om de boel uiteindelijk aan de praat te krijgen, en als het niet meteen lukt, dan lossen we het vast wel op, desnoods met professionele hulp :soinnocent:
Maar zo ver hoefde het dus niet eens te komen; het werkt! Een piëzo onder de brug, en een microfoontje in de klankkast, op een soortgelijke manier als ik ook in mijn archtop heb. Al was dat toen met een magnetisch element, en geen piëzo. Maar ook dit blijkt het dus gewoon te doen. Weer een regel voor in het lijstje "lessons learned": Heb vertrouwen in de techniek...
Over de versterker schrik ik nog wel een beetje van de herrie die ik maak door met mijn vingers over de snaren te schuiven; ik moet nog een beetje spelen met de knopjes, zodat het allemaal wat minder extreem klinkt, maar dat gaat ook nog wel goed komen.

Nu nog een rustig moment vinden om een filmpje te maken, want dat is-ie toch wel waard. En ik heb laatst mijn nieuwe laptop weer zo ver gekregen dat hij overweg kan met dat vorige-generatie Tascam-apparaat (waar officieel geen Windows-7-met-64-bits-drivers voor zijn, en dat soort ellende) dus het kan eindelijk weer! Binnenkort in dit theater...

Menk
1 maart 2013, 09:18
Proficiat Woml!

Mooi ding. Ik ben een beetje kwijt wat er nu allemaal eigen ontwerp aan was. Waarschijnlijk alles. Het bijzondere is dat hij er niet echt als een nylonstring uitziet. Een nulfret, 14 frets buiten de body, type kam, en de plaats van klankgat en kam, lijken wat naar voren te staan. Maar dan ben ik des te nieuwsgieriger naar welk geluid er uit komt!

Is dat die met de negatieve halshoek? In theorie is de snaarhoogte dan toch ook lager te krijgen door de kam te verlagen?

Daalt de rust nu neer, nu er een instrument af is?

K

muffstuff
1 maart 2013, 09:58
man man man, wat een prachtig instrument is het geworden zeg!

Woml
1 maart 2013, 10:23
Proficiat Woml!

Mooi ding. Ik ben een beetje kwijt wat er nu allemaal eigen ontwerp aan was. Waarschijnlijk alles. Het bijzondere is dat hij er niet echt als een nylonstring uitziet. Een nulfret, 14 frets buiten de body, type kam, en de plaats van klankgat en kam, lijken wat naar voren te staan. Maar dan ben ik des te nieuwsgieriger naar welk geluid er uit komt!

Is dat die met de negatieve halshoek? In theorie is de snaarhoogte dan toch ook lager te krijgen door de kam te verlagen?

Daalt de rust nu neer, nu er een instrument af is?

K

Het is inderdaad een beetje een allegaartje, tussen een klassieke en een steelstring in. Soort van hybride ding.

De voornaamste bijzonderheden (lees "afwijkingen van een standaard klassieke gitaar"):
De body was oorspronkelijk overgetrokken van de klassiekert die ik al heb, maar ik heb de vorm toch nog wat aangepast, min of meer op het oog. Dat was vooral naar aanleiding van de volgende:
De aansluiting zit bij de 14de fret, niet de 12de.
De topkambreedte is 48 mm., dus smaller dan klassiek, maar breder dan steelstring.
De brug is ook een eigen ontwerp. Functioneel voor nylonsnaren, maar qua vorm meer richting steelstring.
Hij heeft een nulfret. Ik kon het niet laten :D
Hij heeft een radius in de toets (14").
Hij heeft stippen op de zijkant.
De headstock neigt nog het meest naar zo'n Selmer-Maccaferri-ding.
Brede hiel.
De hals-body-verbinding is bolt-on.

Wat er wél klassiekerig aan is:
Nylon snaren.
Waaierbebalking.
Geen truss rod.
Hals van cedrela.
En hij heeft inderdaad een negatieve halshoek, zoals dat bij klassieke gitaren wel vaker gebeurt.

Het brugzadel kan niet veel lager meer, daarom wil ik dus proberen of ik die hoek nog iets bij kan stellen. Toen ik het tijdens het bouwen controleerde, leek het beter. Maar de hals zal door de snaarspanning toch net een tikje hol zijn gaan staan (al zijn het nylonsnaren, die minder hard trekken) zodat de snaren weer iets hoger uitkwamen.

Er is in zoverre wel wat rust neergedaald, dat ik een beetje met angst en beven tegen het versterkingsverhaal zat aan te hikken. Dat piëzo-dingetje en het microfoontje min of meer blind besteld, geen flauw idee of het zou werken, en ook het solderen met een stereokabel en fantoomvoeding is iets wat ik niet dagelijks doe... Maar ook dat is dus boven verwachting uitgepakt!

Voor de rest heb ik nog een of twee lopende projecten, en plannen voor de volgende twee of drie. Dus dat er eentje af is, maakt verder niet zo veel uit.

Hedge
1 maart 2013, 19:45
Mooi hoor. Het model heb je mooi aangepast en het donkere rozet staat haar goed.

Cocobolo
1 maart 2013, 19:50
Niets dan complimenten en bewondering voor dit prachtige instrument, ge-wel-dig :crazyhappy:! Meenemen naar de beurs aub ;)

Woml
1 maart 2013, 22:01
Dank, dank! En ja, hij gaat zeker mee naar de beurs! Er van uit gaande dat ik weer toestemming krijg om er heen te gaan... Het is elke keer lastig, dat weekend eind oktober, omdat onze jongste rond die tijd jarig is. Maar ik geloof dat het dit jaar minder problematisch zal worden dan eerdere keren.

Cocobolo
1 maart 2013, 22:51
Mijn jongste is exact op die dag (26 oktober) jarig :(
Erg lastig, maar ik wil wel erg graag naar de beurs....

Rizz
3 maart 2013, 11:02
Jawel!

http://imageshack.us/a/img836/5359/p1010659zh.jpg

Potverdikkeme Woml, die is mooi! En idd lekker eigenzinnig! Gefeliciteerd!

Woml
6 maart 2013, 10:08
Ik heb er nu een week op zitten pielen, en ik vind hem erg leuk! Hij klinkt wat scherper dan een echte klassieke gitaar, vooral als ik de versterker aanzet (dat microfoontje pikt echt álle aaitjes en schuivende vingertjes op!) maar het voelt een stuk... eeh... beschaafder, zou ik bijna zeggen... dan die dikke staalsnarige kasten die ik heb staan.

Alleen hier en daar hoorde ik een storende buzz. Of zoem, of tril, of zo. Ik dacht dat er binnenin iets aan het resoneren was. Maar dezelfde noot op een andere snaar had dat probleem niet. Toen vermoedde ik dat het probleem bij het brugzadel zou zitten. Maar dat leek ook vreemd. Omdat het maar op één plek op één snaar leek te zitten, dacht ik vervolgens dat die fret daar niet mooi rond was, maar plat van boven. Na een hele tijd zoeken bleek gisteravond eindelijk dat het probleem optreedt als je de snaar indrukt op een plek die wat verder van de fret af zit. Als je vlak voor de fret indrukt, hoor je het niet. En als je dat weet, blijkt dat het ook bij andere frets gebeurt.
Wat ik dus heb geconcludeerd, is dat de buzz optreedt als de hoek die de snaar op de fret maakt, niet scherp genoeg is. Hij trilt op de fret zelf. En ik denk, dat dat vanzelf verholpen wordt als ik toch de halshoek nog een beetje ga bijstellen om de actie te verlagen. Daarmee loopt de snaar over de fret in een iets scherpere hoek, ook als je hem niet pal tegen de fret aan indrukt. Als het goed is (fingers crossed...)

Toch maar goed dat ik die verbinding met bouten heb gedaan, en niet vastgelijmd. En dat ik het einde van de toets nog niet aan het bovenblad heb vastgeplakt, zoals eigenlijk de bedoeling is.
Het filmpje moet nog maar even wachten tot na deze (hopelijk) laatste afstel-actie.

Op het andere front: ik heb even gekeken hoe die OM er nu bij ligt. Daar was het allemaal om begonnen, immers!
De zijkanten lopen nog niet gelijk met de mal, daar moet ik nog iets aan bijbuigen. En verder heb ik besloten dat ik het bovenblad maar ga afschrijven. Er zit nu een rozet in, maar dat ziet er zo slordig uit, dat valt niet meer recht te praten. Dus ik heb gisteren een nieuw bovenblad gezocht, en nu moet het maar eens écht netjes gaan gebeuren. Maar goed dat ik er nog niet verder mee was gegaan. De schade is nog te overzien.

Mattia
6 maart 2013, 21:27
Rozet is bijna altijd te fixen. Eruit frezen, iets grotere solide erin zetten. Anders toch zonde als de top akoestisch en structureel gewoon goed is.

Woml
7 maart 2013, 14:50
Nouja, dat zal de eerste poging worden. Maar ik had hier een poging gedaan om er een rand abalone in te plakken. Die frees ik er niet zomaar even uit, ben ik bang. Ik ga kijken hoe ver ik kom, en als het zonder kleerscheuren lukt, heb ik alvast weer een top voor een volgend project.
(Moet ik wéér iets verzinnen, bah... :D )

crazycow
7 maart 2013, 17:37
Nouja, dat zal de eerste poging worden. Maar ik had hier een poging gedaan om er een rand abalone in te plakken. Die frees ik er niet zomaar even uit, ben ik bang. Ik ga kijken hoe ver ik kom, en als het zonder kleerscheuren lukt, heb ik alvast weer een top voor een volgend project.
(Moet ik wéér iets verzinnen, bah... :D )

Abalone is er wel uit te frezen hoor. Ik heb het ooit met een dremel gedaan en dat ging goed.
Zet wel een stofmasker op want de stof is behoorlijk kankerverwekkend.

stijnkenens
7 maart 2013, 22:41
En de stofzuiger erbij !
Zelfde als bij been: direct op zuigen, en niet wegblazen !

Maar wat Mattia zegt: met een slechte rozette kan je nog veel kanten uit (heb zelf laatst nog een bredere rand gefreesd, omdat de laatste biesjes er niet meer in konden wegens gestolde lijm en uitgezet hout ...)

s.

RS-Rik
8 maart 2013, 13:32
Wacht effe, is het stof van Abalone kankerverwekkend?????

Dat wil ik wel even weten want ik ben zelf met inlay bezig met een figuurzaag en schuurpapier enzo, hier zo op mn bureau zonder afzuiging en het stof vang ik op om later spleetjes mee te vullen.

De goegelt levert geen hele duidelijke resultaten. Schijnt dat de stofdeeltjes gewoon deeltjes calciumcarbide zijn die de vorm van naaldjes aan kunnen nemen en vast kunnen blijven zitten in de slijmvliezen en longen. Abalone is niet giftig, alleen de normale verschijnselen van stof zijn slecht voor je gezondheid.

Tot nu toe nog nergens last van gehad, geen irritatie, geen uitslag niks.

Kan zijn dat mijn longen al helemaal dicht zitten met allemaal stof van verf en koolstof- en aramidevezel en ik helemaal immuun ben geworden.

Mattia
8 maart 2013, 14:00
Alle fijnstof is potentieel schadelijk; houtstof is kankerverwekkend (vooral neus/keelholte kanker, komt bij professionele houtbewerkers veel vaker voor dan in de algemene populatie) en veel inheemse en vooral tropische soorten zijn ook nog eens allergenen (cocobolo, pau ferro, lijst gaat door). Bij mijn weten is abalone op zich niet kankerverwekkend, maar kan wel reactieve schade aan de longen veroorzaken (fibrose). Die kleine hoeveelheden die de hobby bouwer genereert zullen niet het grote verschil maken. Bij been is er een soortgelijk 'probleem'.

Maar je zou je meer zorgen moeten maken om houtstof dan om dat beetje van de abalone. En die stof wil je ook echt niet gebruiken om kiertjes te vullen, daar is houtstof beter voor geschikt.

crazycow
8 maart 2013, 18:03
Ik had verschillende keren gehoord/gelezen dat het kankerverwekkend was, maar heb nu ook wat verder gezocht en het schijnt inderdaad op zich niet 'giftig' te zijn, maar uiteindelijk natuurlijk wel ongezond.

Overigens gebruik ik tegenwoordig vrijwel altijd een kapje, zeker sinds een zware allergie aanval door pau ferro (ga ik niet meer gebruiken) en veel gesnotter door palissander/coromandel. Maar eigenlijk ook tegenwoordig bij alle andere houtsoorten.

Nou alleen nog stoppen met roken ;)

Napoje
8 maart 2013, 19:24
Zet bubinga er maar bij. Ik heb een weekend met jeuk gelopen na iets teveel geschaaf en geschuur

crazycow
8 maart 2013, 20:08
Daar heb ik nou weer geen last van gehad, maarrrr.... het was ook niet de eerste keer dat ik met pau ferro werkte. Die keren daarvoor nooit echt problemen gehad (misschien wat snotteren) en nu opeens wel: een week last van m'n luchtwegen en het leek of m'n gezicht en handen verbrand waren door de zon, helemaal rood, jeuk, vervellen....heeft ook een week geduurd.

Misschien ligt het aan het stuk hout dat je in handen hebt. Het schijnt ook spontaan te gebeuren, ook al heb je er in het verleden geen last van gehad. En het bouwt geloof ik ook nog op.

Woml
30 maart 2013, 19:34
Het ligt een beetje stil met het laatste (eigenlijk eerste :sssh:) project van dit topic, vanwege allerlei andere dingetjes die zichzelf bovenaan mijn todo-lijst hebben genesteld. Die OM komt er ook nog wel eens, maar de komende weken (maanden?) zie ik er niet veel aan gebeuren.

Maar! Omdat de rest van ons gezin het Paasweekeinde traditioneel bij Opa in het bos viert, en ik dan meestal thuis blijf omdat ik wél op goede vrijdag moet werken, en er toch iemand op de poes moet letten, heb ik weer een paar dagen het rijk alleen! :cheerup:
Dat betekent, dat ik eindelijk de gelegenheid en de rust heb om weer eens een paar filmpjes te maken.

Deze had ik al een hele tijd geleden beloofd: De Waaierbird! Ik ben niet zo'n plectrumspeler, dus even een korte demo van de drie standen. Nek, beide, en brug...

http://www.youtube.com/watch?v=KgYjFtaJoe4

En dan de nylon hybride. Een van de eerste dingen die ik ooit heb leren spelen (en waarschijnlijk velen met mij): "Is there anybody out there?" van Pink Floyd. Hoort op nylon, dus moet ook op deze:

http://www.youtube.com/watch?v=QC_hnjNUYM0

O, ik mag maar twee filmpjes. Volgende post verder...

Woml
30 maart 2013, 19:35
Verder wilde ik de Fisherman van Kottke nog eens proberen:

http://www.youtube.com/watch?v=S0nZI0e77k0

En dit krijg je als je doet alsof het een klassieke gitaar is... Ook al zoiets waar ik niet echt in thuis ben, maar hij is best aardig gelukt ;)
Deze heb ik opgenomen met versterker, dan komen de flageoletten er beter uit. Ik moet alleen nog wat meer met de knoppen spelen, want ik vind hem (vooral in het begin) nogal plastic klinken. De filosofie was, dat het goed zou moeten werken om de lage tonen via de piëzo op te pakken, en de hoge uit het microfoontje. Maar ik ben er nog niet helemaal uit.

http://www.youtube.com/watch?v=LghXFW07K_o

Woml
15 juni 2013, 13:30
En we zijn weer een hele tijd verder... In de tussentijd heb ik een ander project op tafel liggen, maar dat leek in het begin leuker dan het de laatste tijd is. Ik zit tegen een paar dingen aan te hikken waar ik een creatieve oplossing voor moet verzinnen, en ik ben bang dat het hele project uiteindelijk in de prullenbak gaat belanden omdat het allemaal niet blijkt te werken. Al moet ik zeggen dat de stappen tot nu toe allemaal nog redelijk zijn uitgepakt.

Maar omdat ik even zin had in wat anders, ben ik laatst maar weer eens teruggegaan naar die OM die ook nog steeds ligt te wachten. De rozet heb ik er zo goed als helemaal uit gefreesd, dat bleek inderdaad nog te kunnen. Jammer van de bling, maar het zag er ook echt niet uit. Ik vermoed dat ik ook de nieuwe wel weer niet helemaal strak zal weten te krijgen, maar toch beter dan wat ik had. Ik moet alleen nog verzinnen wat ik er nu dan wél in ga leggen. Heb even nagedacht over zo'n houten rozet als ik al een paar keer heb gedaan, met segmentjes, in een soort van zonnetje om het gat heen, maar de eerste poging was het ook niet. Dus daar ben ik nog niet uit.
Gisteren wel de zijkanten nog eens langsgelopen. De bochten die nog niet helemaal netjes waren, nog wat bijgebogen, en de drie stukken op de juiste lengte afgezaagd. Met als resultaat dat ze nu met z'n allen netjes in de mal passen:

http://img705.imageshack.us/img705/2221/lmum.jpg

De blokken zitten nog niet vast, die moeten eerst nog gefatsoeneerd, maar nu weet ik tenminste dat het allemaal op z'n plek kan. En ik heb weer het gevoel alsof er ergens vooruitgang in zit ;)

barno
15 juni 2013, 14:42
tiens, ik zie de filmpjes nu pas: heel straf!! klank en gitaarspel!

oigun
15 juni 2013, 17:05
Zeker straf!! deze had ik ook gemist...:hide:

Woml
12 juli 2013, 15:31
Ik houd het allemaal wat minder zorgvuldig bij, merk ik... Heb alweer een paar stappen gemaakt, maar ik vergeet de boel steeds hier bij te werken... :makeup:

De rozet had ik er dus weer uit:

http://imageshack.us/a/img43/4931/7k1r.jpg

Er zitten nog een paar snippers abalone, maar ik durfde echt niet dieper. Hier en daar zit ik er al een beetje doorheen... De boel moet er gewoon maar overheen, zie je niks van... :soinnocent:

http://imageshack.us/a/img593/3576/ob86.jpg

Zo wordt-ie nu. En verder beginnen de onderdelen van de kast ook ergens op te lijken. De zijkanten zitten aan de blokken vast, en balkjes op het achterblad:

http://imageshack.us/a/img833/6549/chf8.jpg

Dan nog een middenstreep...

http://imageshack.us/a/img706/2697/p5ol.jpg

En een kruis op het bovenblad.

http://imageshack.us/a/img94/7306/1lsj.jpg

Daar moeten dus nog een paar balkjes meer bij. De vingertjes heb ik alvast neergelegd, voor het idee, maar die liggen ook nog los.

En nu ben ik benieuwd hoe lang het gaat duren voor de volgende update, want intussen heb ik ook nog een ander project weer een beetje vlot getrokken. Nouja, we kijken wel hoe het loopt.

Woml
21 juli 2013, 00:20
Het blijft toch elke keer weer een leuk gezicht:

http://imageshack.us/a/img189/6721/j2lz.jpg

Nu nog de randjes rond het klankgat, en een beetje fatsoenlijk afwerken...

Woml
21 november 2013, 20:52
Nu mijn mandolientje langzaam maar zeker onder de lak komt te zitten, heb ik weer tijd voor iets anders. Je moet toch wat te doen hebben behalve een laksessie waar je toch met een half uurtje wel genoeg aan hebt... Tenminste, nu nog. Volgende keer komt er nog een beetje voorzichtig schuren bij, als ik het volgens het boekje doe.

Maar intussen heb ik de OM dus weer eens onder het stof vandaan getrokken. Een paar randjes afgezaagd, in de hoop dat ik daar bijpassende bindings van kan maken. Het wordt een beetje gepruts, als ik er ook nog een randje purfling tussen wil hebben, maar het is al eens eerder in deze onhandige volgorde best aardig gelukt. En toen de plakrandjes voor het bovenblad er in gezet:

http://img845.imageshack.us/img845/169/wsz9.jpg

Ik zag trouwens net dat de laatste foto van de vorige post niet helemaal klopt met hoe het bovenblad er uitziet. Kennelijk heb ik daar in de tussentijd nog net iets meer aan gedaan, maar geen foto's gemaakt.

RS-Rik
22 november 2013, 21:16
Leuk gezicht? Je bedoelt de inhoud van die goudbruine koker op de achtergrond! Ben ik helemaal voorrrr!!!!!

Woml
22 november 2013, 22:20
De inhoud van die koker bestaat tegenwoordig uit de stokjes voor het hemeltje. Ik heb er nog een paar staan, erg handig voor bindingslatjes, kerfing, en restjes... :satisfie:

Woml
26 november 2013, 13:41
En weer een stapje in de goede richting... Het bovenblad er op!

http://img196.imageshack.us/img196/216/7a40.jpg

Inderdaad, die twee klemmen in het klankgat lijken daar wat raar te zitten, dat is omdat ik er van buitenaf niet bij kon nu de mal er nog omheen zit. Ik heb de cutaway nog niet uit het bovenblad gezaagd, maar die twee klemmen zitten dus in het bochtje.

Woml
11 februari 2014, 23:11
Alweer een tijd geleden intussen, er zijn wat andere dingen tussendoor gekomen, en nog een project waar ik nog geen topic van heb opgestart. Misschien komt die in één keer, als hij af is.

Maar nu dus weer eens verder met deze! Zijkanten netjes op breedte, plakrandje er in, en achterblad er op:

http://imageshack.com/a/img849/3350/zot2.jpg

En dan kunnen we ook hier eindelijk het sein "kastje dicht" geven!

http://imageshack.com/a/img163/6357/j8zi.jpg

Dit waren al een paar eerdere sessies (ik word een beetje lui in het updaten, merk ik...) Vandaag stond in het kader van "gemier in de marge": bindingsrandjes frezen!

http://imageshack.com/a/img856/2016/nksb.jpg

Ik blijf het een stoer apparaat vinden :cooler:
Daarna eerst de staartinleg. Volgens mij heb ik daar nog nooit uitgebreid foto's van gemaakt.
Stap 1: uittekenen (helaas, scherpgesteld op de achtergrond. Dat zie je niet met de zelfontspanner...)

http://imageshack.com/a/img809/3364/wuz3.jpg

Dan inzagen langs de lijntjes. Het moet wel recht zijn, maar of je precies op of naast de lijn zit, doet er niet zo toe als je een taps strookje hebt. Dat past dan altijd! :satisfie:

http://imageshack.com/a/img33/2498/0dc5.jpg

Dan alles daar tussenin weghalen, tot op het staartblok.

http://imageshack.com/a/img547/3222/ff41.jpg

En tenslotte insmeren met lijm, en de boel er tussen schuiven. Hoeft niet eens een klem op, want dit klemt zichzelf zo wel vast:

http://imageshack.com/a/img827/2052/5b13.jpg

Volgende keer netjes maken, zodat de bindingen er tegenaan passen... En op dat gebied heb ik ook al de eerste stapjes gezet: ik weet niet meer in welke volgorde ik het eerder heb gedaan, maar ik vond het geen slecht idee om eerst de twee dwarse zijkantjes van binding te voorzien. Misschien dat ik volgende keer ineens merk dat dat niet handig was. Ik hoop het niet...

http://imageshack.com/a/img839/5124/w29y.jpg

Ik ben wel benieuwd of het er een beetje leuk uit gaat zien. Heb dit keer weer eens "matching" bindingen uit de zijkanten gezaagd.
En nu vooral zorgen dat ik niet te veel word afgeleid door nieuwe projecten... Deze moet toch ook eens af!

Woml
16 maart 2014, 12:16
Ik heb het weer een tijd niet bijgehouden, maar er is wel het nodige gebeurd:

Binding geplakt...

http://imageshack.com/a/img543/5027/pdc5.jpg

Zwaluwstaart. Toch maar weer eens. Ik heb de laatste twee met bouten gedaan, en dat werkt best leuk, maar ik wilde het ook weer eens doen zoals het hoort... Zo'n aangeschroefde hals voelt toch een beetje als valsspelen. Aan de andere kant is dit altijd zo'n actie waar ik erg nerveus van word. Als er iets mis gaat, weet ik niet of ik het weer goed krijg.

http://imageshack.com/a/img809/3673/nlfa.jpg

Nouja, dit lijkt mee te vallen. Voor een volgende keer moet ik toch eens betere mallen verzinnen. Deze zijn nogal aan de forse kant. Maar voor de rest lijkt het wel te passen:

http://imageshack.com/a/img853/8504/2dkh.jpg

Dan kan intussen de toets wel eens op de hals:

http://imageshack.com/a/img24/6312/0v7q.jpg

Radius er in, fretgleufjes op diepte, frets er in meppen, zijkantjes afwerken, allemaal geen foto's van...
Maar uiteindelijk lijkt hij dan van voren al bijna af:

http://imageshack.com/a/img543/2798/wrza.jpg

Nog wat meer fijnafstelling van de aansluiting van de nek (zul je altijd zien: als de toets er op zit, past de boel weer net niet in elkaar...) en de hals moest nog rond:

http://imageshack.com/a/img36/9005/1m4l.jpg

Alles langslopen, glad schuren, gaatjes vullen, en uiteindelijk de boel definitief aan elkaar geplakt:

http://imageshack.com/a/img46/4396/gtyy.jpg

Nog een hielkapje er op, en nu kan ik gaan nadenken over lak! Even geen spuitbussen in huis, maar nog wel een groot blik met vernis waar ik al een paar eerdere projecten mee heb gedaan. Ik denk dat ik dat maar weer eens ga gebruiken. Anders blijft dat tot in lengte van jaren op de plank staan, en doe ik er nooit meer wat mee. Al vond ik die spuitbussen wel erg goed werken met mijn mandolientje!

RS-Rik
16 maart 2014, 13:00
Jeej, dit is het wel zeg! Mooie afwerking (binding, trapezium achterop).

Rizz
16 maart 2014, 21:32
Nice! Toch wel een beetje jaloers.. Goed werk!

Woml
5 april 2014, 12:14
Het heeft een aantal sessies geduurd, maar hij zit weer aardig in de lak.
Al denk ik wel dat dit de laatste is die ik met deze vernis doe. Het spul werkt wel, er zitten zeker voordelen aan. Het is niet zulke gemene troep, je hebt er geen enge maskers en toestanden voor nodig. En het lijkt wel steeds netter te worden. Dit is nummer vier die ik met dit spul heb gedaan, en het is de netste tot nu toe. Maar toch duidelijk minder dan mijn mandolientje, die ik heb gespoten.
Het blijft ook een enorm geklieder met zo'n kwast. Als je bovenblad en achterblad doet, druipt de boel langs de zijkanten en vice versa. Het is ook erg dun, dus het loopt als de ziekte, je blijft druppen weghalen.
Maar goed. Hij is toch weer best goed gelukt, ik bewaar het blik voor als ik nog eens iets kleins moet lakken wat niet zo nauw luistert, en verder gaan we voortaan maar over op de serieuzere lak.

Nog een paar plaatjes: de brug er op

http://imageshack.com/a/img856/8207/fj1g.jpg

en deze vond ik ook grappig, met de telefoon door het gat voor de staartpin:

http://imageshack.com/a/img849/309/bmgz.jpg

Nu nog kijken of ik vandaag of morgen even vrij kan maken voor de laatste loodjes. Ben wel benieuwd of hij ergens naar klinkt!

muziekschuur
5 april 2014, 15:34
Ontzettend mooi...

pim raaijmakers
5 april 2014, 22:56
inderdaad heel heel mooi.....

Woml
6 april 2014, 16:15
Nou nou... eerlijk gezegd vind ik hem (zeker van dichtbij) niet heel erg spectaculair. Zoals gezegd: het lakken is wel goed gelukt, beter dan de eerdere keren dat ik deze lak heb gebruikt, maar hij is nog steeds niet zo netjes als ik hem had willen hebben.
En zelfs als ik dat buiten beschouwing laat, vind ik hem er... tsja... wel aardig uitzien, maar misschien een beetje gewoontjes. Op zich is daar niks mis mee, hoor! Dat was ook het doel: maak nou ook eens een standaard ding! Alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd, zat wel iets geks aan. Dat heeft deze niet. Ik vraag me zelfs af of ik hem in oktober ga meeslepen naar de DGBM. Als ik niet te veel andere zooi bij me heb misschien.

Maar genoeg negatief gezeur: ik heb hem vanochtend in eerste opzet afgemaakt! :cheerup:
Toets gefatsoeneerd, frets gevlakt, topkam ingevijld, gleuf voor het brugzadel, snaren er op, en aan alle kanten bijstellen. Hij speelt behoorlijk licht, erg tevreden over! Bij mijn eerdere creaties had ik uiteindelijk altijd het gevoel dat ik er wel flink voor moest werken om er op te spelen. Dat is me met deze nog niet opgevallen. De anderen zou ik eigenlijk ook allemaal nog eens langs moeten lopen om te kijken of dat niet nog wat beter afgesteld kan worden...
Hij klinkt ook leuk (vind ik), duidelijk anders dan de rest. Meer hoog, minder bas dan ik gewend ben. Even wennen, maar ook dat is op zich geen slechte zaak.

Binnenkort nog eens wat representatieve fotootjes zien te schieten en een filmpje fabrieken, dan kan dit topic eindelijk eens worden afgesloten! :soinnocent:

Woml
8 april 2014, 14:16
Nou, één plaatje dan; De batterij van mijn fototoestel begon te panieken...

http://imageshack.com/a/img716/5528/9mcw.jpg

En ja, ik kon het niet laten... filmpjeee...

http://youtu.be/QO5WM4iu288

en nog maar eeeen...

http://youtu.be/XxUW9QLMEUI

Dus na... even spieken... 2 1/2 jaar kan dit topic nu eindelijk worden afgerond! Ik hou het voortaan maar weer bij één project per topic, dat is toch wat overzichtelijker.

Rizz
8 april 2014, 15:04
Weer erg leuk om te zien! Mooie gitaar! :ok:

Kim Wilson
8 april 2014, 15:07
Ik vind de rozet in verhouding wat groot, maar verder is dit (zeker in de categorie 'standaard gitaren') een bijzonder net gebouwd doosje! Vooral aan de cutaway kun je zien dat ie specialer is dan zomaar een western. Ik vind hem mooi!

Woml
8 april 2014, 16:49
Ja, die rozet had wel iets subtieler gemogen... Daar zijn een paar pogingen over elkaar heen gegaan, en om de vorige helemaal weg te werken moest de volgende dan ietsje groter... :D

Maar voor de rest ben ik er ook wel blij mee. Hij is leuker geworden dan ik tijdens de bouw had verwacht. Toch minder saai dan waar ik een beetje bang voor was geworden. Gelukkig maar!

barno
8 april 2014, 17:22
klinkt goed man! wat meer compressed richting een L00, echte fingerpick gitaar. Goede snaarvolume balans precies. Zoals steeds weer straffe clipjes ook

grizzly
15 april 2014, 20:46
Mooi gedaan Woml, lekker straf gemaakt. . . . en gespeeld.:B

muziekschuur
15 april 2014, 21:41
Heel.....Heel mooi. Origineel logo.... Prachtige headstock.... Die wordt alleen maar beter...
Ook de rozet icm die kleine zwarte slagplaat vind ik origineel en heel heel geslaagd. ALs ik in de markt zou zijn geweest wastie achterop de fiets met mij meegegaan...