PDA

View Full Version : Gibson 57 pickup



Don Olivier
25 november 2011, 11:13
Ik ben op zoek naar een nieuw nek pickup voor mijn Les Paul.
Er zit nu een Seymour Duncan Antiquity in. Leuk, maar ik vind em een beetje 'plat' klinken.

Nu kwam ik dit element tegen bij onze vrienden van Thoman:

http://www.thomann.de/nl/gibson_57_c...wire_zebra.htm

Echter er staat nergens vermeld of dit nou een bridge of neck element is....

Wie kan mij vertellen of dit element geschikt is voor in de nek positie?

heb ook weleens gehoord van de Classic + wellicht is die voor de bridge positie?

Alvast bedankt!

langun
25 november 2011, 11:16
Ik DACHT dat de 57 voor zowel neck als bridge kan dienen, en voor mensen die meer output in de bridge willen hebben ze ook nog een 57 plus ontwikkeld.

LemmyNL
25 november 2011, 11:20
Ik heb er twee in mijn SG, brug en hals. Werkt helemaal prima, niks meer aan doen!

De plusversie heeft een coilsplit optie, dat is het verschil.

Don Olivier
25 november 2011, 11:29
Brug versie is dus altijd 4 conductor?

Dat zou betekenen dat die link dus een bridge is?

Of begrijp ik het verkeerd?

Base6
25 november 2011, 11:52
Brug versie is dus altijd 4 conductor?

Dat zou betekenen dat die link dus een bridge is?

Of begrijp ik het verkeerd?

Yes, met 4 conductors, of doweg draden of leads, heb je de mogelijkheid andere schakelingen te maken. 4 draden betekent dat elke coil een in- en uitgang heeft. dus als volgt:

Conductor 1: "In" coil (spoel) 1
Conductor 2: "Uit" coil 1
Conductor 3: "In" coil 2
Conductor 4: "Uit" coil 2

Daarmee zou je dus een split schakeling kunnen maken en/of een uit/in fase schakeling, als je daar ook de juiste schakelaars voor koopt zoals bijvoorbeeld push/pull, push/push potmeters en/of pilot switches.

Als je een 2 conducter humbucker element hebt, kan dit niet. Dan heb je als het ware alleen de conductor 1 en 4 zoals hierboven vermeldt. Of je nu 2 of 4 draden hebt, je kan het element in beide posities gebruiken. Zoals eerder opgemerkt, is het gebruikelijk een element bij de brug te gebruiken die iets meer output (impedantie in kilo Ohms) heeft dan het hals element omdat de uitslag van de snaren (amplitude) bij de brug kleiner is dan bij de hals en daarom vanzichzelf al minder output opwekt. Je compenseert dus zeg maar. Maar, dit is opnieuw smaak en niet een absolute wetenschap.

De '57 classic humbuckers van Gibson zijn prima elementen maar een ander smaakje dan de Antiquities. Persoonlijk zet je naar mijn idee een stap terug, maar dat is smaak. De 57s zijn een stukje donkerder en warmer met minder definitie. De Antiquities zijn mooi open, helderder en meer vintage. door het dichtdraaien van volume en tone potmeters kan ik uit de Antiquities hetzelfde geluid halen als de 57 Classic van Gibson. Andersom niet. Maar nogmaals, dat is puur smaak!

Het is op zich niet verkeerd ervaring op te doen door verschillende elementen te proberen. Je betaalt alleen wel leergeld.

Agent_Smith
25 november 2011, 12:10
Het verhaal van LemmyNL komt op mij over als:

De Classic 57 heeft 2 draden (geen split-mogelijkheid)
De Classic 57+ heeft 4 draden (wel split)

Dus lijkt mij dat de brugversie niet altijd splitbaar is. Alleen indien +versie.

LemmyNL
25 november 2011, 12:19
Sorry dat ik het wat vaag uitlgede. Ik heb twee dezelfde in de SG en ze zijn voor brug en hals beide bruikbaar. Daar heeft splitten weinig mee te maken, als je brug wil splitten doe je 'm in de brug, als je hals wil splitten doe je 'm in de hals.

Ik heb nog een Tele met dubbel splitbaar hotrail, dus die schakel ik ook gewoon net zoals me uitkomt.Al had ik 'm wel eerder in de brug en kon daar prima mee leven. Het halselement was meer een toevallige vondst die het qua output ook nog eens goed trekt in combinatie met de brug. Maar het is wel zo compleet nu.

Don Olivier
25 november 2011, 15:27
Maar ik wil COIL TAP!

:)

Dus geen Coil split maar Coil Tap

langun
25 november 2011, 15:30
Gaat dat wel? Humbuckers coiltappen?

FruscianteFan
25 november 2011, 15:36
Gaat dat wel? Humbuckers coiltappen?
als het bij een enkele spoel kan, kan het bij een dubbele spoel toch ook?

langun
25 november 2011, 15:53
Single coil magnetic pickups found in electric guitars can be coil tapped to reduce the number of windings around the magnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_tap

Daarom dat ik twijfel(de).

Base6
25 november 2011, 15:53
Maar ik wil COIL TAP!

:)

Dus geen Coil split maar Coil Tap


Dat kan je wel willen, maar er zijn maar weinig humbucker verkrijgbaar die zo zijn uitgevoerd. Coil tap betekent dat je ergens een verbinding op de spoel moet maken ander dan het begin of einde en dat is zeer zeer lastig en raad ik je af zelf te proberen. Ik kan niet zo één-twee-drie een leverancier bedenken. PRS doet op enkele gitaren (513 bijv.), maar dat is in de fabriek voorbereid.

Waarom wil je eigenlijk een coil tap en niet een split?

Door de spoelen parallel te zetten krijg je ook een single coil geluid welke nog altijd humcancelling is.

FruscianteFan
25 november 2011, 16:00
Ik kan me voorstellen dat je coil tap zou willen omdat je dan juist géén single coil geluid krijgt. Wat je trouwens ook niet krijgt als je een full size humbucker in parallel schakelt.

Base6
25 november 2011, 16:07
Wat je trouwens ook niet krijgt als je een full size humbucker in parallel schakelt.

Nou, zo klinkt het toch wel aardig op mijn Authority hoor. Behoorlijk strat-achtig.

FruscianteFan
25 november 2011, 16:17
Nou, zo klinkt het toch wel aardig op mijn Authority hoor. Behoorlijk strat-achtig.
Ik vond het vooral klinken als twee single coils in parallel die net wat dichter bij elkaar liggen dan normaal in een strat. Dus wel strat-achtig, maar niet als single coil.

Orpheo
26 november 2011, 12:17
Maar ik wil COIL TAP!

:)

Dus geen Coil split maar Coil Tap

Duidelijk geval niet weten waar je over praat...


Verder. De Gibson 57 vind ik vlak, muf en saai. De antiquity is een van de beste pafklonen die je kan hebben. De kans bestaat dat je gewoon een dooie plank hebt.

Thiez
26 november 2011, 12:29
De Gibson '57 heb ik in mijn SG in neck en bridge. In SG een geweldig element maar ik hoor vaker dat ze in een les paul niet lekker uit de verf komen.

Wat zoek je voor sound in je neck element? Is het voor lekker rauw solo werk of juist een lekker warme ronde clean?

Don Olivier
26 november 2011, 14:51
Duidelijk geval niet weten waar je over praat...


Verder. De Gibson 57 vind ik vlak, muf en saai. De antiquity is een van de beste pafklonen die je kan hebben. De kans bestaat dat je gewoon een dooie plank hebt.

@Orpheo: hoezo niet weten waar je over praat? En wie zegt dat ik een PAF clone wil hebben???

Orpheo
26 november 2011, 15:07
@Orpheo: hoezo niet weten waar je over praat? En wie zegt dat ik een PAF clone wil hebben???

Jij zegt dat zelf kerel. Je hebt de antiquity. Dat is een paf clone. Je wilt de 57. Dat is ook een pafclone.

Coiltap is iets wat je niet vaak tegenkomt in humbuckers, zeker niet bij het gros van de aftermarket pickups. Dat je zo standvastig zegt dat je tap wilt, zegt mij dat je niet echt kennis van zaken hebt in deze (als ik het fout heb omdat je het wel precies weet, omdat je wilt wisselen tussen match en mismatch, heb ik niks gezegd, maar dat is denk ik ver gezocht).

Don Olivier
26 november 2011, 16:11
Orpheo: dat is waar (PAF clonen) maar ik denk dat ze wel enorm verschillen kwa geluid.

Anyway, zoals ik het begrijp:

Coil Split: 1 spoel kan je uit zetten
Coil Tap: Aftakking bij een humbucker zodat ie minder output geeft

En dat laatste vind ik dus mooier dan coil split

Orpheo
26 november 2011, 21:25
Coiltap is er aftakking in een spoel ja. Hoe weet je nu of je dat tof vindt?! Het geeft namelijk in een humbucker niet bijzonder veel minder output. Omdat je duidelijk niet snapt hoe het werkt, zei ik dat je de materie niet machtig bent, en dir bevestigd mijn verhaal. Hoe kan jij weten dat Beter vindt als je dit überhaupt nauwelijks tegenkomt!

Don Olivier
27 november 2011, 02:43
Orpheo...doe eens wat aan je zinsconstructies!
Of probeer tenminste wat te doen aan je Nederlands!

Hoe ik weet of ik coil tap mooi vind? Omdat ik een Les Paul Traditional PRO heb die coil tap kan schakelen in de nek positie. Dus ja: ik weet hoe het klinkt en vind het persoonlijk mooier klinken dan coil split.
Mocht je nog meer willen leren PM je me even :)

Fiendish
27 november 2011, 03:32
Orpheo...doe eens wat aan je zinsconstructies!
Of probeer tenminste wat te doen aan je Nederlands!

Hoe ik weet of ik coil tap mooi vind? Omdat ik een Les Paul Traditional PRO heb die coil tap kan schakelen in de nek positie. Dus ja: ik weet hoe het klinkt en vind het persoonlijk mooier klinken dan coil split.
Mocht je nog meer willen leren PM je me even :)

Goh, da's grappig dan, want volgens Gibson :


Coil Tapping
The bridge and neck pickups can each be split via their own push/pull switch on the volume knob to achieve a single-coil tone. This coil-tapping function allows you to instantly achieve brighter, snappier tones from this humbucker-loaded guitar, to replicate the sounds of other classic guitars equipped with single-coil pickups, and to return to the Les Paul Traditional Pro's thick, warm, powerful, full-humbucking tone at the push of a knob.
http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Traditional-Pro.aspx

Coil split dus, Gibson weet zelf blijkbaar ook al niet waar ze het nou over hebben want ook zij noemen de coil split foutief een coil tap.
En aangezien dit over jouw gitaar gaat heb je dus een coil split en GEEN coil tap.
Tenzij je er zelf een andere pickup in hebt laten zetten die van huis uit een coil tap heeft, maar aangezien je het daar niet over hebt gehad lijkt me dat onwaarschijnlijk.

G.G.
27 november 2011, 09:26
Orpheo: dat is waar (PAF clonen) maar ik denk dat ze wel enorm verschillen kwa geluid.

Anyway, zoals ik het begrijp:

Coil Split: 1 spoel kan je uit zetten
Coil Tap: Aftakking bij een humbucker zodat ie minder output geeft

En dat laatste vind ik dus mooier dan coil split

Als je minder output wil draai je gewoon je potmeter een klein stukkie dicht (of nog beter: wat bewuster met je rechter hand spelen). Een humbucker bestaat uit twee spoelen in serie. Als je van 1 spoel een stukje bypassed, dan merk je daar vrij weinig van in output.

Als je echt een tap wil, dan raad ik je aan een oude humbucker of kit te kopen en zelf te gaan wikkelen.

Orpheo
27 november 2011, 12:59
Er ia in principe niks mis met mijn Nederlands. Mijn iPhone verandert woorden, en ik hen dat te laat door.

Verder, Gibson benoemt het verkeerd. Als je tapt, dan zakt je output echt niet. Je krijgt dan iets van het kaliber unbucker. Twee spoelen met ongelijke weerstand. Je output blijft redelijk gelijk. Bij coiltap ben je maximaal 20% van je totale weerstand kwijt, bij split minimaal de helft! Tap is dus vooral zinvol bij singlecoils.

Neem dit nu gewoon even aan, ik heb in deze gelijk. Dat citaat van Gibson bevestigd dat...