PDA

View Full Version : Vraag over Coil split vs Coil tapping



Don Olivier
25 november 2011, 11:09
Is dit nou eigenlijk precies hetzelfde of niet?

Meen eens gelezen te hebben dat Coil Tap inhoudt dat een deel van de windingen niet wordt gebruikt en dat Coil split letterlijk 1 spoel gewoon uitzet?

bass blom
25 november 2011, 11:13
ja, tap is 1 single coil 'opdelen' zodat je minder output krijgt.
split is een single van een humbucker maken.

Don Olivier
25 november 2011, 11:19
Perfect, dank je wel!

zoon van Piet
25 november 2011, 11:20
Ik dacht: wat lult die Blom nou uit zn nek? split en tap is toch gewoon hetzelfde?
Maar Seymour (http://www.seymourduncan.com/support/faq/frequently-asked/installation-an/index.php?page=4) vindt dat bass gelijk heeft... ;)
weer wat geleerd!

Don Olivier
25 november 2011, 11:31
Tips waar ik een 500K Coil Tap potmeter te krijgen?

bass blom
25 november 2011, 11:32
Ik dacht: wat lult die Blom nou uit zn nek? split en tap is toch gewoon hetzelfde?
Maar Seymour (http://www.seymourduncan.com/support/faq/frequently-asked/installation-an/index.php?page=4) vindt dat bass gelijk heeft... ;)
weer wat geleerd!

ja ik lul wel eens uit mijn nek :D

zoon van Piet
25 november 2011, 14:43
ja ik lul wel eens uit mijn nek :D

geeft niet, dat komt in de beste families voor!

Maar misschien is 't nog wel van belang om toe te voegen dat Tap en Split vaak door mekaar gebruikt wordt en dat dan eigenlijk split bedoeld wordt..

Base6
25 november 2011, 16:02
Tips waar ik een 500K Coil Tap potmeter te krijgen?

Het element wordt getapped en zal meerder conductors hebben, niet de potmeter. Je hebt wel een potmeter nodig die schakelbaar is. Google maar op push/pull potmeters.

Echter gezien je vragen uit je andere topic (en ik voorzie de volgende al aankomen hoeveel k Ohm je potmeter moet zijn en hoe je de boel moet aansluiten), wil ik je het advies geven er iemand bij te halen, gitaartechnicus of bouwer bij de betere gitaarwinkel, die hier ervaring mee heeft.

Succes!

G.G.
25 november 2011, 19:58
Coiltap potmeter zou wel degelijk kunnen. Je zou met een potmeter het de tap aan massa kunnen verbinden. Of het werkt???

Ik heb wel bij een van mijn telecasters de brughumbucker in het midden via een potmeter aan massa verbonden. Zo kan je zelf bepalen hoeveel singlecoil het moet gaan worden door de eerste spoel deels of geheel uit te zetten.