PDA

View Full Version : Pick-up kapot...???



guitarkid
25 november 2011, 08:45
Vraag: heeft iemand ooit meegemaakt dat een pick-up "gewoon" stuk ging? M.a.w. geen fysieke schade (ik zou niet weten hoe), maar gewoon van de één op andere tel minder output, dunner geluid etc?
Ik speelde op mijn '62 AVRI met de brug-pu, beetje crunchy en kreeg het gevoel dat er iets "anders" was en toen ik switchte naar de combi brug/middle pu kreeg ik een enorme volumeboost en veel meer laag... Vergeleken met de 4Seasons Overwound pu's in mijn andere Strat is de brug-pu nu gewoon zielig en dat was beslist niet zo! Er was natuurlijk wel wat verschil, maar niet zoals nu.
Ik moet de switch nog checken etc. maar ongeduldig als ik ben wilde ik dit toch even posten. Hoe dan ook, balen!

bass blom
25 november 2011, 08:57
zal eerder de schakelaar zijn of een verbinding onderweg.
een pup is een spoel, een heel dun draadje, als dat door is hoor je niets meer.

Bernardduur
25 november 2011, 10:12
Ik heb een EKO bas en daarvan was ineens de neck pickup dood;

berichtje naar EKO; nieuwe gevonden in een stoffig warenhuis.....

jaar lang goed gehouden; nu is ie weer dood

:(

Agent_Smith
25 november 2011, 12:13
zal eerder de schakelaar zijn of een verbinding onderweg.
een pup is een spoel, een heel dun draadje, als dat door is hoor je niets meer.

Dit lijkt mij ook idd.

guitarkid
25 november 2011, 17:44
Het is dus de schakelaar....Ik kan er echter niets aan ontdekken, maar met de originele driestanden-schakelaar is het goed. Ben in ieder geval blij dat het niet de pu is! En driestanden, ach ik heb het er jaren mee gedaan, dus ik laat die er maar mooi een tijdje weer in zitten! Periode-correct zullen we maar zeggen.

guitarkid
26 november 2011, 12:31
Het is toch niet de schakelaar.... :???:
Gisteren dus de oude driestanden er weer in en alles was ok. Vanmorgen aan het spelen en ineens weer hetzelfde probleem. Aan de bedrading van de pu (clothwired) kan ik niets zien en ik zie ook verder geen "rare" dingen.
Wie????

Hendriks
26 november 2011, 12:40
Het is toch niet de schakelaar.... :???:
Gisteren dus de oude driestanden er weer in en alles was ok. Vanmorgen aan het spelen en ineens weer hetzelfde probleem. Aan de bedrading van de pu (clothwired) kan ik niets zien en ik zie ook verder geen "rare" dingen.
Wie????

Even de multy meter erop en de weerstand meten.


ps. Ik ben ook wat vergeten mee te nemen afgelopen maandag :hide:

stikel
26 november 2011, 12:43
Het is toch niet de schakelaar.... :???:
Gisteren dus de oude driestanden er weer in en alles was ok. Vanmorgen aan het spelen en ineens weer hetzelfde probleem. Aan de bedrading van de pu (clothwired) kan ik niets zien en ik zie ook verder geen "rare" dingen.
Wie????

Aarde aan de brug ok ?. (heb ik een keer gehad, alle geluid weg)

guitarkid
26 november 2011, 15:07
Aarde aan de brug ok ?. (heb ik een keer gehad, alle geluid weg)

Hallo Jan. Volgens mij is dat allemaal ok, maar ik ga het dubbel checken. Heb nog wel geluid overigens, maar veel zachter en dunner!
@Henk: ik zag het... :) Ik zie je Maandag.

guitarkid
28 november 2011, 14:23
Pu's net aan de multimeter gehad en m.i. niets aan de hand
Brug: 5,76
Midden: 5.62
Hals: 5.61
Dat zijn de door Fender opgegeven waarden (mijn brug pu iets meer, maar da's wel handig).
Net alles weer vastgemaakt en nu lijkt hij weer in balans. Ik heb het met een stemvork boven de pu's even snel gechecked, want ander moet ik steeds de snaren er weer opzetten.
Het moet dus wel in de bedrading zitten of hebben gezeten, maar bij twee verschillende switches...???
Nou ja, de boel weer in elkaar en we zien wel weer.... :dontgeti:

guitarkid
30 november 2011, 18:28
't Zat waarschijnlijk toch ergens in de bedrading want hij doet het nog steeds. Geen idee waar.... En nou twijfel ik of ik de 5-standen switch er weer in zal zetten. Heb eigenlijk geen zin in solderen, want heb net drie Newtone pedaaltjes in elkaar geflanst (waarvan twee nog niet helemaal top zijn.... :()

guitarkid
3 februari 2012, 16:06
Bump.

Pick up is nu dus gewoon dood. Hij hield er al vrij snel weer mee op (d.w.z. hij was weer veel zachter) en ik was zo flauw dat ik de gitaar aan de muur heb gehangen en voor straf alleen maar op mijn andere gitaren ben gaan spelen. Dat zou 'm leren! ;)
Nou, niet dus, want ik heb net de 5-standenswitch weer geplaatst en bij het doormeten geeft hij nu dus NIETS meer aan. Shit!
Ik neem aan dat iemand met ervaring 'm wel weer kan repareren c.q. opnieuw winden met uiteindelijk ong. dezelfde output. Iemand een goede tip? Ik heb geen zin om iets nieuws te kopen en het idee dat ik op zich de originele pick up er in kan houden vind ik wel aantrekkelijk.
Blijft alleen de vraag waarom een pu "gewoon" kapot gaat.....

Update: ik heb net contact gehad met Bob Gabriel van 4Seasons pu's en die gaat 'm opnieuw voor me winden.

aaronstonebeat
3 februari 2012, 17:00
Ik heb het laatst meegemaakt; een humbucker uit een oude Höfner, zo'n 45 jaar oud, zomaar plots één van de spoelen kapot (oneindige weerstand). En de breuk moet ergens binnenin zitten want ik heb al wat afgewikkeld maar nog niets gevonden.

Het kan verkeren.

guitarkid
3 februari 2012, 17:08
Ik heb het laatst meegemaakt; een humbucker uit een oude Höfner, zo'n 45 jaar oud, zomaar plots één van de spoelen kapot (oneindige weerstand). En de breuk moet ergens binnenin zitten want ik heb al wat afgewikkeld maar nog niets gevonden.

Het kan verkeren.

Maar wel mooi dat je dat zelf kan doen. Hoop dat je wat vind en dat 't weer gaat werken. De gitaar is interessant genoeg, lijkt me! Succes!

guitarkid
8 februari 2012, 10:47
Ik word echt gek. Ik wilde de pu opsturen, zette nog even de multimeter er aan en las een keurige 5.70K...
Pu weer geïnstalleerd en alles werkte weer. Bob even een mailtje gestuurd en gezegd dat ik nog even wacht met opnieuw wikkelen. Paar dagen op gespeeld en alles ok. Pak de gitaar net van de muur, spelen en weer amper output van de pu.... :???: Ik begrijp er niets meer van.....

Tabula Rasa
8 februari 2012, 10:57
Zijn de soldeerverbindingen nog goed tussen het dunne koperdraad en de dikkere aansluitdraden?

guitarkid
8 februari 2012, 11:50
Zijn de soldeerverbindingen nog goed tussen het dunne koperdraad en de dikkere aansluitdraden?

Niets aan te zien en als ik de pu nu doormeet bij de aansluitdraden is het ok, evenals bij de soldeerverbindingen. Pots zijn ok, evenals alle soldeerverbindingen van de verdere bedrading. Waarschijnlijk zit er toch ergens een breuk, die echter soms wel weer goed contact maakt. Wordt toch wikkelen, denk ik! 't Is wel ingewikkeld..... :seriousf: