PDA

View Full Version : Vooroordelen piëzo omvergeblazen... medestanders?



Gerth
25 november 2011, 08:17
Ben sinds eergisteren de trotse bezitter van een Seagull Performer CW Cedar GT Left QI (de naam alleen al... ;)), tweedehands geruild, bouwjaar 2005, perfecte staat en mooi ingespeeld (sustainnnnnn... !).

Gisteren dan de eerste keer versterkt geprobeerd op mijn Jam 90 (op de Bogey bij de "verkoper" klonk ie al goed maarre...) en heb echt moeten vaststellen dat ik geen "piëzo-imitatie" van een akoestische gitaar hoor maar effectief de typische natuurlijke klank, héél warm en zonder de typisch "piëzo-quack", plectrum én fingerstyle, tegen al mijn verwachtingen (en vorige ervaringen) in.

Dit is nogmaals het bewijs dat het toch wel loont om, wat akoestisch gitaren en versterking betreft, desnoods tweedehands toch te proberen om iets met een (simpele maar) deftige voorversterking aan te schaffen alsook een degelijke versterking.

Zijn er onder jullie nog lieden die ooit dezelfde positieve verrassing mochten meemaken?

-Martijn-
25 november 2011, 08:43
Bij kleine optredens speel ik enkel door mijn versterker; dan heb ik een prachtig geluid. Klinkt mooi en natuurlijk, ondanks dat het enkel een piezo elementje is. Maar als ik in een grotere zaal sta en via de versterker naar de PA ga dan is het toch wel een stukje minder. Daar zou ik eigenlijk liever een dual source systeem voor hebben (met beiden een eigen kanaal op de versterker voor de effecten en toonregeling).

Gerth
25 november 2011, 08:47
Dat heb ik natuurlijk nog niet geprobeerd... misschien hangt dat dan ook in grote mate af van de "kwaliteit" van het signaal dat de versterker doorsluist naar de p.a., alhoewel een (goeie) akoestische versterker inderdaad meestal een fijnere weergave heeft in vergelijking met de gemiddelde p.a.

heinz3110
25 november 2011, 11:19
Het meest hinderlijke aan piezo is naar mijn mening de piezo-knars (of quack, maar ik vind het meer knarsen dan kwaken). Toch klinkt mijn akoestische prima (ook volgens anderen) over mijn doordeweekse versterkers, omdat ik toch al veel hinderlijk hoog eraf haal..

Ik denk dat de kneep er in zit dat je dat veel te knarserige hoog flink naar beneden mag schroeven, en als het toevallig ook nog over een PA, zangset of akoestisch versterkertje gaat met van die fijne tweeters erin, tja, dan is met een beetje ongeluk dat lelijke geknars niet van de lucht. Een "helder" geluid zit niet alleen in het top-hoog natuurlijk.

Gerth
25 november 2011, 11:46
Inderdaad, een "knars" kan je het zeker ook noemen...

Heb wel de indruk dat die QI-preamp in de Seagull wel op zich al de neiging heeft om die "knarsende" frequenties niet al te veel te boosten. De treble opendraaien heeft meer definitie tot effect en niet het typische "ruisende" hoog (had dit ook al bij mijn vroegere S6 met dezelfde QI).

heinz3110
25 november 2011, 13:03
Inderdaad, een "knars" kan je het zeker ook noemen...

Heb wel de indruk dat die QI-preamp in de Seagull wel op zich al de neiging heeft om die "knarsende" frequenties niet al te veel te boosten. De treble opendraaien heeft meer definitie tot effect en niet het typische "ruisende" hoog (had dit ook al bij mijn vroegere S6 met dezelfde QI).

Nou ja, misschien dat mijn gitaar ook zo goed klinkt met die piezo omdat het algehele akoestische karakter vrij helder is met een te strakkige bas --of het te weinig hebben van bas, zo kan je het ook zeggen. Hierdoor heb ik meer "reserve" in het hoog om af te filteren en zo word mijn -relatief- bas-arme Fender San Miguel niet al te knarserig, en het bas-arme wordt wat meer omgezet in een mooier gedefinieerd laag en een warmer hoog. Zo krijg je een "boost" als bonus simpelweg door iets teveel aanwezig weg te filteren.

Ik vind de akoestische klank van mijn Fender... aardig en ok, en de projectie niet al te best, maar versterkt met de piezo is het opeens best een heel ok soundje :)

Ik denk ook dat er vaak nog wel wat mee te experimentern valt in de vorm van andere snaren , die wat meer helderheid hebben waardoor je meer ruimte hebt om er meer hoog vanaf te snoepen.

Gerth
25 november 2011, 13:31
Ik denk ook dat er vaak nog wel wat mee te experimentern valt in de vorm van andere snaren , die wat meer helderheid hebben waardoor je meer ruimte hebt om er meer hoog vanaf te snoepen.

Interessante benadering... ik zou eerder de neiging gehad hebben om er nét warmere, "doffere" snaren op te leggen, zoals bv. Elixir Polywebs, maar wat jij verklaart zou ook wel eens heel goed kunnen werken...

heinz3110
25 november 2011, 13:56
Interessante benadering... ik zou eerder de neiging gehad hebben om er nét warmere, "doffere" snaren op te leggen, zoals bv. Elixir Polywebs, maar wat jij verklaart zou ook wel eens heel goed kunnen werken...

Tja , nadeel met mijn benadering is natuurlijk dat je puur akoestische klank dan weer wat minder aangenaam kan worden met helderderderdere snaren. En met "doffere" snaren heb je weer niet de gewenste ruimte om het hoog eraf te snoepen en dat er nog teveel geknars in je versterkt geluid zit.

Gerth
25 november 2011, 14:16
Ook weer juist... maar het ging hier eigenlijk vooral over het tegengestelde :seriousf:

Weinig blij verraste mensen vandaag...:(

-Martijn-
25 november 2011, 14:25
Weinig blij verraste mensen vandaag...:(

Dat komt vooral omdat het iets subjectiefs is. Hoe mooi je de klank ook beschrijft, misschien komt het gewoon omdat het beter klinkt dan dat je voorheen gewend was. Je zou eigenlijk even een opname moeten posten. ;)

Gerth
25 november 2011, 14:30
Dat komt vooral omdat het iets subjectiefs is. Hoe mooi je de klank ook beschrijft, misschien komt het gewoon omdat het beter klinkt dan dat je voorheen gewend was. Je zou eigenlijk even een opname moeten posten. ;)

Oww... toch niet, veel te ingewikkeld :cooler:, opnemen enzo...

Ik was vooral "verbaasd" dat het klonk als de onversterkte gitaar, da's al een prestatie op zich :rockon:

Buzz
25 november 2011, 14:32
Er is verschil tussen piëzo en piëzo, is mijn ervaring.
Naar mijn smaak is Fishman vreselijk, LR-Baggs en B-band al heel wat natuurlijker. K&K ken ik niet uit ervaring, maar heb ik veel goeds overgehoord.

In mijn Furch SJV-62 had ik van begin af aan een LR-Baggs undersaddle piëzo en dat vond ik redelijk, maar na een paar jaar werd ik toch minder tevreden.

De hele zaak eruit geloopt en vervangen door een LR-Baggs M1a (magneet element). Die vind ik vele malen beter dan welke piëzo die ik gehoord heb.

Maar inderdaad, het blijft subjectief.

Harald
25 november 2011, 14:34
Als ik in theatertjes speel is het met mijn Maton over de AER door naar de PA meestal een kwestie van een kwartiertje, opstellen, aansluiten en stemmen. Werkt prima. Beste geluid ooit tot nu toe was vanuit de AER door naar twee Bose zuilen. Dat was echt heerlijk spelen. Alsof je midden in je gitaar woont :crazyhappy: Gitaar gaat trouwens eerst nog door een 19"tuner en reverb. Momenteel zit daar een midiverb in. Maar de Lexicon is toch wel een stuk mooier. Maar goed, weinig zin dat ding steeds in en uit te pluggen in de studio. Nog eens een keer iets op verzinnen.

Mijn Alhambra heeft een Fishmann dual blend met veel meer instelmogelijkheden. De Maton met simpel hoog laag mid, en volume voor de mic en de piezo, is altijd snel gedaan. Bij de Alhambra heb je al snel de neiging om te blijven klooien. Simpel werkt vaak nog het lekkerst.

Dat 'gezeur' over piezo is op zich niet helemaal onterecht, maar ik heb veel te vaak puristen zien worstelen met microfoons en technici die daar niet goed mee omgaan... een pickup in je gitaar is wel zo praktisch. Voorkomt een hoop gedoe. Betekent trouwens niet dat het niet kan met een microfoon. Maar je bent erg afhankelijk van de ervaring van de technicus en de kwaliteit van de aanwezige installatie en microfoons.

Gerth
25 november 2011, 14:37
De enige manier om die subjectiviteit "aan banden te leggen" is de versterkte klank vergelijken met de onversterkte... hoe meer die op elkaar lijken, hoe geslaagder, mijns inziens (in de veronderstelling dat het een "goede" gitaar betreft; sommige akoestisch minder goede gitaren kunnen versterkt een zeer aanvaardbaar geluid voortbrengen dat met het onversterkte geluid weinig meer te maken heeft, maar da's een andere benadering van de kwestie).

Gerth
25 november 2011, 14:40
Simpel is inderdaad dikwijls makkelijker... ik ben eigenlijk blij dat mijn QI geen middenregeling heeft (maar gelukkig de mids mooi weergeeft), dat zit ik niet met het probleem dat de mooi "gescoopte" klank van thuis in de mix niet meer te horen valt (wat ook bij andere snaarinstrumenten en zeker bij bas een gekend "probleem" is).

zoon van Piet
25 november 2011, 14:56
Beste geluid ooit tot nu toe was vanuit de AER door naar twee Bose zuilen. Dat was echt heerlijk spelen. Alsof je midden in je gitaar woont :crazyhappy:

Ja, deze week ook over die dingen gespeeld, is absoluut gitaarvriendelijk spul...en vocaalvriendelijk en saxvriendelijk.

verder hou ik me afzijdig in deze discussie, want ik mag van mijn geloof geen piëzo's in mijn gitaar hebben... ;)

Flipkoos
25 november 2011, 17:32
Ik heb een Fishman Ellipse matrix Blend nin mijn gitaar. Ongelooflijk hoe een klein beetje microfoon in de mix de sound al heel natuurlijk maakt. Voor puur piezo ben ik gegaan voor een Headway.
http://www.headwaymusicaudio.com/acoustic_pickup_he2gfeq.php
Geen metalen stripje, maar een soort "koordje met een sokje om".... Deze zit in mijn Blueridge en het geluid daarvan is zéér overtuigend. Beter dan eerdere Fishman, LRBaggs en Bband-dingen die ik in mijn gitaren heb gehad. Ik snap niet dat Headway niet bekender is...(en ik heb geen aandelen of endorsement :) )

Einzeln
25 november 2011, 20:10
Het blijft altijd een compromis. Heb wel eens op zo'n pickup systeem van verwey gespeeld maar op hoog volume moest je er toch uiteindelijk weer de mic eruit draaien want het ging toch rondzingen op het zangsetje. Heel toevallig ook eens op een seagull gespeeld en dat vond ik toevallig weer afschuwelijk. Was geloof ik een baggs pickupje. Mijn lrbaggs natural in mijn martin klinkt tokkelend ronduit fantastisch en strummen blijf je het toch horen. Dan heeft een magnetisch element voordelen maar weer andere nadelen. Ik ben nieuwsgierig naar zo'n fishman aurapedaal.

chris c
26 november 2011, 18:49
Fishman pickup met Aura klinkt heel natuurlijk.
Heb er wat op een heel simpele manier mee opgenomen, zonder iets toe te voegen, en ben blij met het geluid. Live is hetzelfde. Nadeel van de Aura: neemt alleen signaal van de pickup op, dus niets van wat je zou doen aan percussie op de gitaar.

Einzeln
26 november 2011, 20:14
Ik vind dit een prachtig voorbeeld van een fijn compromis. Je blijft de piezo horen maar toch wel fijn. Helpt ook dat hij geen plectrum gebruikt.

http://www.youtube.com/watch?v=qpbrlpNJnr4

bass blom
26 november 2011, 20:30
ja, dat scheelt een slok op een borrel, wel of niet een plektrum!