PDA

View Full Version : overdrive voor classicrock



SRV2000
24 november 2011, 17:18
Hallo Netters,

Ik weet dat er op het internet veel informatie te vinden is betreft een goede overdrive maar ik heb hem helaas nog niet gevonden.


Ik ben naar verschillende muziek winkels geweest met de vraag of ze een overdrive pedaal hebben die geschikt is voor classic rock

vaak zijn ze behulpzaam en komen ze met een tig aantal pedalen op de proppen die ik dan uitgebreid mag uitproberen.

Helaas word ik elke keer weer teleurgesteld door een moderne overdrive die na mijn weten verre geschikt is voor classicrock

vorige week werd mij zelfs een boss powerstack pedaal en metal muff van electro harmonix aangeboden :s

ik ben niet een persoon van uitgebreide effecten,ik zoek gewoon een simpel pedaal die goed door de mix prikt en die overeind blijft staan.


ik speel nummers van o.a


Thin Lizzy
Europe
Toto
Journey
Van Halen
Queen
Bon jovi
Whitesnakes

ik speel op een Les paul.

Kortom ik zoek een overdrive die geschikt is voor Classicrock

alvast bedankt

JohnLord
24 november 2011, 17:39
Misschien je ENGL ruilen tegen een ouwe Marshall?

yavin
24 november 2011, 21:05
Al eens een rangemaster(kloon) geprobeerd?

LemmyNL
24 november 2011, 21:07
Al eens een rangemaster(kloon) geprobeerd?

Wel een buizenbak gebruiken dan, anders wordt 't niks.

Brum
24 november 2011, 21:11
Een simpel tubescreamertje will do.

yavin
24 november 2011, 21:19
Wel een buizenbak gebruiken dan, anders wordt 't niks.

Hij heeft een ENGL thunder 50 reverb... Da's een buizenbak. ;)

LemmyNL
24 november 2011, 21:24
#strontuitmnogenhalen

the sure thing
24 november 2011, 21:25
Je noemt een behoorlijk scala aan uiteenlopende geluiden, maar ik zal toch een gooi doen:

Zvex box of rock
Barber SS direct drive
Mesa V-Twin
Fulltone dist pro (veelzijdig instelbaar!)
H&K Tubeman versies

Ik ken de Engl versterkers wel, maar de stijlen die je opnoemt zou ik niet zo met Engl kunnen combineren. Ik weet overigens niet hoe Engl met pedaaltjes om gaat.

Ace 1.15.19
24 november 2011, 21:28
Barber LTD?

tnijland
24 november 2011, 21:36
De Boss DS-1 is DE klassieker van de 80' rock sound en hij kost ook nog eens weinig... Mijn gevoel zegt dat je sowieso eens in de Boss hoek zou moeten buurten. Gezien de variatie in je nummerkeuze zou ik persoonlijk een OD-20 (twin-pedal) opzoeken omdat die speciaal gericht is op alle classic rock sounds van de afgelopen 30 jaar (heeft 22 overdrives, 4 presets, 2 footswitsches en blijft dus een lekker simpel apparaat).

Bernardduur
24 november 2011, 21:53
Hoe gebruik je je amp?

Heb je ahw een cleane amp en zoek je een stand alone distortion / OD pedaal of gebruik je de gain van je amp en zoek je nog een 'standje meer'?

Thiez
24 november 2011, 22:04
Aan de bands te zien zoek je de marshall sounds. Geen gek idee dus van de marshall versterker maar goed, je vraag is dus een pedaal.

Kijk een naar de Wampler plexdrive of plextortion, vind ik persoonlijk een van de beste marshall benaderende pedalen.
Ook de lovepedal purple plexi kan interessant zijn.

tnijland
24 november 2011, 22:16
Het probleem is denk ik een beetje dat je om 1 pedaaltje vraagt maar dat de opgenoemde bands (Toto, Journey, Whitesnake, Thin Lizzy, Queen etc.) allemaal een eigen sound hebben. Ik ben eigenlijk bang dat je toch 2 of 3 basis sounds moet gaan zoeken en dit met meerdere pedalen (waaronder een Marshall pedaal) moet zien te benaderen.

peter_heijnen
24 november 2011, 22:22
vorige week werd mij zelfs een boss powerstack pedaal ....... aangeboden :s
Heb je die dan niet geprobeerd? Is wel een goed ding als je het dan toch over classic rock hebt.

En anders mss de HBE BigD?

En Barend -Dirk_Hendrik- heeft een pedaal waar zowel een rat als ts inzit, daar zou je toch ook al het een en ander mee moeten kunnen doen.

Toaster
24 november 2011, 22:38
Je noemt een behoorlijk scala aan uiteenlopende geluiden, maar ik zal toch een gooi doen:

Zvex box of rock
Barber SS direct drive
Mesa V-Twin
Fulltone dist pro (veelzijdig instelbaar!)
H&K Tubeman versies

Ik ken de Engl versterkers wel, maar de stijlen die je opnoemt zou ik niet zo met Engl kunnen combineren. Ik weet overigens niet hoe Engl met pedaaltjes om gaat.

+1
vind ik leuk


Ik denk dat je met de barber een eind komt. En daarna moet je een groen pedaaltje scoren. ofwel een tubescreamer achtige.
Maar je zal ook nog iets moeten zoeken wat erg bruut klinkt voor de zwaardere sounds.

Maar ik denk dat jouw ENGL er wel een bepaald sausje overheen doet.

Jan Buurman
24 november 2011, 23:36
De meest indrukwekkende van de laatste tijd was imho dat ding van Weehbo effecte, de JCM Drive geloof ik

http://www.youtube.com/watch?v=iyOnjcXt6UU

the sure thing
24 november 2011, 23:41
(...) Maar ik denk dat jouw ENGL er wel een bepaald sausje overheen doet.

Zo zeg je het mooi ja! Maar het klopt wel... Niks "mis" met het sausje van Engl, maar voor de bands/gitaargeluiden die je noemt, denk ik niet dat de Engl de zoektocht makkelijker maakt.

Heibel
25 november 2011, 10:14
Ik speel net als jij classic rock. Amp staat op clean met 'n randje. Daarvoor heb ik de Carl Martin DC drive staan (zo'n € 100 bij de grote Duitse internetwinkels). Deze heeft 2 verschillende drive's + 'n volume boost. Daarmee is het hele gamma van classic rock bereikbaar. Als standalone drive, maar ook in combinatie met het drive kanaal van je Engl wanneer je de gain daarvan niet vol open draait. Dan kun je van Clean-> lichte crunch -> overdrive -> distortion. Kortom alles wat je nodig hebt.

Overigens (en dat geheel terzijde) het is grote onzin dat je met 'n bepaalde versterker geen classic rock kan spelen. Laat je dat vooral niet aanpraten, maar verken eerst goed de mogelijkheden van je versterker. Je zult niet de 1e zijn om er achter te komen dat iemand je 'n andere versterker aansmeert, waarna blijkt dat het geluid eigenlijk in je vingers zit en je kennis van de mogelijkheden van je versterker te beperkt was.


http://www.youtube.com/watch?v=Rkwe6Z_cpS8

Lennert
25 november 2011, 11:15
Pff, ik haal ook een classic rock sound uit m'n thunder 50 reverb.. Enige wat ik daarvoor nodig heb is m'n 10-band EQ en wat knoppen draai skills (vergeet de knoppen van je gitaar niet!).

Liquid_Metal
25 november 2011, 11:20
Het probleem is denk ik een beetje dat je om 1 pedaaltje vraagt maar dat de opgenoemde bands (Toto, Journey, Whitesnake, Thin Lizzy, Queen etc.) allemaal een eigen sound hebben. Ik ben eigenlijk bang dat je toch 2 of 3 basis sounds moet gaan zoeken en dit met meerdere pedalen (waaronder een Marshall pedaal) moet zien te benaderen.

Ben ik het niet mee eens. Je hoeft niet een exacte kopie van al die bands te hebben (en hopelijk is de TS daar ook niet naar op zoek) en hoewel ze allemaal erg anders klinken is het toch hetzelfde genre. Hoef je in ieder geval niet met de lead-kanalen van een ENGL SE te proberen ;).
Ik was zelf zwaar onder de indruk van de Fulltone OCD en overweeg 'm aan te schaffen voor de classic rock tonen.

Harry
25 november 2011, 11:24
er is geen standaarddefinitie voor het gitaargeluid in 'classic rock'. Als je niet met je eigen geluid wilt spelen moet je dat van een ander kopieren.

Of je neemt je spullen mee naar een winkel en gaat net zo lang pedaaltjes testen totdat je je geluid gevonden hebt! Of je leent er een paar van collega-gitaristen. Alleen jij kunt bepalen hoe je wilt klinken.

Je zou ook nog de MI-audio blues pro kunnen proberen.

lindstrom
25 november 2011, 11:36
T-rex mudhoney (nuff' said)

geert1976
25 november 2011, 12:56
Voor Marshall sound: Hao Rust Driver (effe zoeken in de USA) en een Blackcat Fuzz-Overdrive

Ik gebruik deze pedalen ook en ik speel veel classic rock en ik moet zeggen, beide pedalen gebruik ik naar volle tevredenheid.

Mijn Blackcat Fuzz-Overdrive is trouwens een oudje uit de jaren 80 en niet de re-issue met de gele knoppen en de kat er voorop, de mijne is geheel zwart, met wit opschrift en zwarte knoppen

http://www.analogman.com/blackcat.htm

http://www.pedalspluseffectswarehouse.com/HAO_Rust_Driver_p/hao-rd1.htm

http://www.deluxeguitars.com.au/blackcat-odfuzz.asp

humbucker
25 november 2011, 13:06
Je zou ook nog de MI-audio blues pro kunnen proberen.

+1 Daar gebruik ik hem ook voor. Nog een goede fuzz er langs en je hebt alles gecovert!