PDA

View Full Version : en weg geluid?



zeiler
24 november 2011, 13:49
Hoi!

M'n LP is er deels mee opgehouden, hoop dat jullie ff gericht kunnen adviseren :)!

hoe gebeurde het?
Gisteravond had ik een optreden: met de soundcheck was er nog niets aan de hand, ging gewoon goed... Voor de laatste set wisselde ik van mijn strat naar mijn LP, schakelde door naar het brugelement en zette een nummer in...

en toen ;)!?
Toen was er bijna geen output... Ik ben wel gewend dat de neck pup ongeveer 3/4e output heeft van mijn neck en los dat altijd op met m'n volumepot... Ik heb toen de versterker maar flink verder opengezet en m'n boostpedaal erbij aan, zodat het wel dat 'bruggeluid' had, maar ik baalde als een stekker :)...

Ik ben even aan het troubleshooten geweest en dit kwam eruit:

- er is dus wél geluid, maar heel zacht (pup vangt dus wel het echte geluid op).
- geen gekraak bij gebruik potmeters
- wel ruis, voor een deel statisch (aarden met vingers verhelpt de helft), ik weet niet meer of die ruis er altijd al was of niet aangezien 't toch de brugpup is...
- ik kan niet zeker constateren of de potmeter nou als aan/uit werkt of dat hij langzaam aanrolt,
- verschillende versterkers/kabels etc. geprobeerd (ok, dat zou geen verschil moeten maken i.v.m. de andere gitaar en element die wel functioneerden zoals ze dat zouden moeten, maar toch ;))...

---

ik zelf heb 't vermoeden van de potmeters, maar dat weet ik niet zeker: zijn er nog speciale manieren om dit allemaal te checken? thuis-thuis heb ik (m'n vader ;)) wel een multimeter maar ik zit momenteel op m'n kamer :D!

alvast bedankt!

Zeiler

bass blom
24 november 2011, 13:54
beide potmeters tegelijk kapot? lijkt me sterk.
denk dat jet in de output jack of de switch moet zoeken.

Jeroen_K
24 november 2011, 13:57
Je kan ff je brugpup aansluiten op je neck potmeter om te kijken of het daar aan ligt. Gewoon alleen brugpup-potmeter-output.

zeiler
24 november 2011, 14:03
@ Bass, thnx voor je reactie! Ik weet dus niet zeker of het beide potmeters zijn of bijvoorbeeld alleen de volumepot van de brugpup. Ik denk dat de tone wel werkt (geluid neemt dan duidelijk nog meer af zoals het precies doet als je je geluid doffer maakt)... De switch zou natuurlijk ook nog goed kunnen, goeie!!!

@ Jeroen, ook bedankt! Ik heb helaas zo goed als geen kennis van gitaartechnische zaken (ik kan een gitaar intoneren en de toets schoonmaken, da's alles ;)) dus moet om daadwerkelijk technisch te checken ff naar m'n ouders...

FruscianteFan
24 november 2011, 14:23
doet het halselement het nog wel? In dat geval klinkt het als iets wat ik ook een paar keer heb gehad, en dan ligt het aan de schakelaar.

jules
24 november 2011, 15:02
gitaar aansluiten potmeter kapje er afhalen en rammel eens met de draadjes vaak hoor je dan al of hij af en toe harder of zachter gaat of kraakt :) als dat zo is ristig zoeken wel draadjes het doet, kijk of er een soldeertje los is.

Comfortably Daniel
24 november 2011, 15:27
Ik zou het als eerst zoeken in de switch. Heb het ook al eens gehad op m'n beide Les Pauls

Oranjeaap
24 november 2011, 18:06
Mijn schakelaar zat altijd los en op een gegeven moment was ineens de hals humbucker veel zachter. Een week later hield hij er helemaal mee op. Een draadje bij de schakelaar was gebroken omdat ik dat ding altijd los heb zitten.

Dus kijk eens naar je schakelaar :harmony:

zeiler
25 november 2011, 00:25
thnx voor jullie snelle reacties! Ik ga er morgen direct even naar kijken, gaat mij nu niet meer lukken :)...

zeiler
2 december 2011, 17:31
Hoi!

vandaag bij de TF geweest om nieuwe onderdelen te kopen, maar daar bleek dat het element helemaal kadoek is... Aangezien ik graag weer een complete Les Paul heb ben ik nu dus op zoek naar een nieuwe PUP :)!

Ik vond de 500T (originele Gibson) die erin zat op zich best wel lekker. Ik heb er nu dus nog één in de neck! Nu ik toch een nieuwe nodig heb kan ik toch wel eens proberen met wat anders ;)!

- 50 euro is de max, ik heb gewoon niet meer geld te besteden, mag eventueel ietsje meer zijn :).
- moet lekker te combineren zijn qua geluid met de 500T
- moet lekker kunnen knallen, maar af en toe ook wel eens wat rustigs :)
- mag eventueel uitgewisseld worden met de neckpositie!

qua stijl zal hij vooral gebruikt worden voor Delirious-achtige muziek, af en toe een uitstapje richting het geluid van ac/dc of Neal Morse (Sola Scriptura solo achtig geluid)... maar lekker rustig en clean moet natuurlijk ook kunnen, hoewel dat waarschijnlijk meer uit de nek pup zal komen!

alvast bedankt voor jullie advies, vragen mogen altijd natuurlijk :D!


solo van Neal Morse vanaf circa 1:54 (misschien te progressief voor mij, eigenlijk wel, ik hou hier erg van, maar mijn eigen geluid vind ik fijner als 't meer classic rock is... al met al gewoon veelzijdig dus :))!

http://www.youtube.com/watch?v=bvOp5amPby4

Delirious:

http://youtu.be/M9YKIQltgqk
en bij deze vanaf circa 0:54

http://youtu.be/rqnhq1FzUhI

Jasper.
2 december 2011, 18:19
Hoe weet je dat je element stuk is? Gebeurt niet zo vaak hoor. Lijkt me sterk als er nog een klein beetje geluid uit komt. Element doet het, of doet het niet volgens mij.

bass blom
2 december 2011, 18:23
Hoi!

vandaag bij de TF geweest om nieuwe onderdelen te kopen, maar daar bleek dat het element helemaal kadoek is... Aangezien ik graag weer een complete Les Paul heb ben ik nu dus op zoek naar een nieuwe PUP :)!

Ik vond de 500T (originele Gibson) die erin zat op zich best wel lekker. Ik heb er nu dus nog één in de neck! Nu ik toch een nieuwe nodig heb kan ik toch wel eens proberen met wat anders ;)!

- 50 euro is de max, ik heb gewoon niet meer geld te besteden, mag eventueel ietsje meer zijn :).
- moet lekker te combineren zijn qua geluid met de 500T
- moet lekker kunnen knallen, maar af en toe ook wel eens wat rustigs :)
- mag eventueel uitgewisseld worden met de neckpositie!

qua stijl zal hij vooral gebruikt worden voor Delirious-achtige muziek, af en toe een uitstapje richting het geluid van ac/dc of Neal Morse (Sola Scriptura solo achtig geluid)... maar lekker rustig en clean moet natuurlijk ook kunnen, hoewel dat waarschijnlijk meer uit de nek pup zal komen!

alvast bedankt voor jullie advies, vragen mogen altijd natuurlijk :D!


solo van Neal Morse vanaf circa 1:54 (misschien te progressief voor mij, eigenlijk wel, ik hou hier erg van, maar mijn eigen geluid vind ik fijner als 't meer classic rock is... al met al gewoon veelzijdig dus :))!

http://www.youtube.com/watch?v=bvOp5amPby4

Delirious:

http://youtu.be/M9YKIQltgqk
en bij deze vanaf circa 0:54

http://youtu.be/rqnhq1FzUhI

*kuch* heb je ook zo'n recto?

zeiler
2 december 2011, 18:52
thnx voor de reacties :)!

eh, recto? bedoel je dan een rectifier? Jah, weet dat dat niet gaat lukken: ik heb gewoon een H&K edition tube 20th anniversary :), daarom ook meer classy, maar een dergelijk geluid kon ik nog wel redelijk benaderen :)!

Nee, we hebben hem doorgemeten (De pickup), eerst met potmeters etc, later ook losgehaald en het draad van de spoel was gewoon los :(... Deed dus niets meer... Het geluid wat er eerst was was dus een 'lek' van de neck pup :)!