PDA

View Full Version : Wanneer en waarom phase inverten?



MegaDrive
24 november 2011, 13:39
Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn condensator microfoon (Audio Technica 3035) een tube preampje gekocht, een Art Tube MP Studio V3. Leuk bakkie, niet te duur en absoluut een vooruitgang in sound ten opzichte van de microfoon rechtstreeks in mijn interface inprikken.

Nu zit er een phase inverse switch op. Ik ben een noob op dat gebied: ik heb wel eens in mastering software met die functie gespeeld maar er verder nooit echt gebruik van gemaakt. Na wat experimenteren kom ik tot de conclusie dat er wel degelijk een hoorbaar verschil in klank is. Dat is vooral goed te horen als je het signaal van een gitaarcab opneemt: phase inv uit lijkt wat sprankelender, phase inv aan is wat doffer maar wel strakker.

Omdat dit de mogelijkheid biedt om fase om te keren voordat de boel naar tape gaat vraag ik mij af welke optie ik nu het beste kan gebruiken als ik meerdere gitaarpartijen ga tracken (1 voor 1). Van wat ik tot nu toe heb gehoord kan ik mij voorstellen dat bijvoorbeeld 4 rhythm tracks gestapeld met phase inv aan wat strakker zullen gaan klinken, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. En wat gebeurt er als ik met twee microfoons tegelijk opneem die allebei exact even ver van de speaker af staan, maar waarbij er 1 in omgekeerde fase staat? (SM58 rechtstreeks naar AI, 3035 via preamp). Is het resultaat na opname omkeerbaar?

Alvast bedankt voor de reacties.

bass blom
24 november 2011, 13:42
als die twee echt HEEL exact geplaatst zijn hoor je niets :D

Fenderfan
24 november 2011, 15:11
Zoals ik gelezen heb, heb je phase inverting alleen nodig als Phase cancellation op kan treden. Dit doet zich eigenlijk alleen voor als meerdere microfoons naar de zelfde bron gericht zijn, maar een verschillende afstand tot de bron hebben. In geval van jou cabinet denk ik dus niet dat je daarmee problemen gaat hebben.
Maar ik ben ook maar een newbie. Maar ik ben veel aan het lezen. En dit was mijn conclusie.

Terminus
24 november 2011, 15:19
Je weet dat fase alleen verschilt ten opzichte van een ander geluid? Als je dus één microfoon hoort en die uit fase zet is het geluid identiek. En gitaren strakker met phase inverting, nou ja je geluid wordt er dunner van dus het is wel strakker maar ik denk niet dat je tevreden zult zijn met het resultaat. Strak spelen helpt wel goed, en is een must bij 4 slagtracks. Als je slordig/'losjes' speelt met 4x hetzelfde of vergelijkbaar wordt het een brij, daar doet fase niks aan.

MegaDrive
24 november 2011, 17:16
Okee, bedankt voor de reacties. Ik ga gewoon aan de slag met die 4 tracks, 1 voor 1 en zonder fase gedoe.

Ik vraag me wel af in hoeverre fase cancellation daadwerkelijk kan optreden bij het dubbel micen van een cab met verschillende mics. Je hebt een signaal dat complex is (lees: niet bepaald je perfecte sinus) en mics die op verschillende posities staan (links en rechts van de dust cap).

Nog een dan: je geeft aan dat je geluid er dunner van wordt en dat heb ik ook min of meer ervaren. Theoretisch is het een faseverschuiving van een halve golflengte voor elke frequentie die de mic opvangt, dat zou toch niet met het menselijk oor hoorbaar moeten zijn?

bass blom
24 november 2011, 17:55
menselijk gehoor kan dat prima onderscheiden.
jaren lang was een simpel trucje om te horen of je je speakers in fase had; een mono signaal draaien en dan tussen de speakers gaan staan en naar links en rechts bewegen. je hoort dan zo of ze in of uit fase staan. door een soort 'prop in je oor' gevoel.

The Bertman
24 november 2011, 19:39
Het is alleen van belang als je met 2 of meer mics tegelijk opneemt. En zelfs dan is er een omweggetje: je kan achteraf altijd de fase van je opname draaien, dat kan iedere recordsoftware.

Han S
24 november 2011, 23:00
Klopt, maar je kunt dan alleen de fase omkeren, dus 180 graden draaien. De TS hoort een verschil als hij de fase van een kanaal omkeert en dat komt omdat een deel van het frequentiespectrum wegvalt door uitdoving.

Het is zelfs mogelijk dat hij het geluid beter vindt worden. Als je een drumstel opneemt met acht microfons ontkom je niet aan fasefouten, maar de kunst is om er geen last van te hebben. Dus moet je die fasefouten hebben zitten in een gebied van het frequentiespectrum dat niet representatief is voor bijvoorbeeld je snaregeluid.

Je toms kunnen ernstig slechter gaan klinken door verkeerd geplaatste overheads, terwijl de snare juist beter klinkt met die plaatsing van mics.

Hetzelfde kun je hebben met elke geluidsbron, dus ook gitaar.

The Bertman
26 november 2011, 15:52
Ja, dat snap ik, maar fase draaien is totaal zinloos als je vier aparte gitaarpartijen na elkaar opneemt.

Han S
26 november 2011, 16:20
Het blijft een link gebied. Zo had ik eens een 4*12 cabinet waar minder laag uit kwam dan ik van die dingen gewend ben. Tot ik de boel eens open had en ging kijken of die speakers wel goed waren aangesloten en jawel hoor, er was er een van de vier uit fase aangesloten.

Zelfde grap had ik met de CO2 microfoons, twee 'matched pairs' waarvan er twee uit fase stonden en nieuw gekocht.

Als je van die goedkope microfoons koopt moet je dat eigenlijk controleren, naast elkaar op een stoel leggen met de kapsels op dezelfde afstand van de geluidsbron, bijvoorbeeld een stofzuiger en dan controleren of met twee microfoons het signaal harder wordt. Wordt het zachter en je zelt er een op het mengpaneel uit fase en dan wordt het signaal wel sterker, dan staat er een uit fase.

Lage lonen landen.