PDA

View Full Version : Kleine sneetjes in gitaar (door hobbymes)



LeNick
23 november 2011, 22:00
Hallo,

Ik kan m'n gitaar a.s. weekend (of week erna ofzo) bij een autospuiter gratis laten spuiten :cheerup:

(Hele korte introductie: de gitaar is nu nog een onafgemaakte relic, dat is zo gedaan: alles aftapen, daarna de delen die gespoten moesten worden uitgesneden met een hobbymesje. Sneetjes werden zichtbaar tijdens natschuren omdat de randjes van de lak langzaam weggeschuurd werden..)

Maar voordat dat kan dus, is er dan nog wel wat werk aan de winkel voor mij.. Namelijk nog even de lak die er nog op zit (niet veel) eraf schuren, maar ook de minimale scheurtjes vullen.. Maar hoe? Kan ik dat bij de gamma kopen? Heb er geen ervaring mee ofzo, ik zocht op houtvuller gamma, maar kreeg zoveel opties te zien..

http://cl.ly/083W2V0G0N1n0D1C2M29/Schermafbeelding%202011-11-23%20om%2021.43.29.png

Het lijkt erger dan het is.. Als je er met je hand over heen gaat voel je het haast niet, maar zal het wel even goed dicht moeten maken denk ik voordat er gespoten gaat worden..

Verder nog dingen die belangrijk zijn voordat je een gitaar laat spuiten bij een autospuiter?

Thanks! :ok:

G.G.
23 november 2011, 22:05
Lees ik het goed dat je alle zwarte stukken eraf gaat schuren en hem daarna klaar wil laten maken voor het lakken?

Spuit er gewoon een laag primer/filler op. Ik heb spraymax primer filler gebruikt onder de nitro op mijn laatste gitaar.

Vraag na wat voor lak de autospuiter gaat gebruiken en wat hij als ondergrond wil hebben.

LeNick
23 november 2011, 22:16
Lees ik het goed dat je alle zwarte stukken eraf gaat schuren en hem daarna klaar wil laten maken voor het lakken?

Spuit er gewoon een laag primer/filler op. Ik heb spraymax primer filler gebruikt onder de nitro op mijn laatste gitaar.

Vraag na wat voor lak de autospuiter gaat gebruiken en wat hij als ondergrond wil hebben.

Ja, hij gaat nu gewoon helemaal zwart worden (non relic).

Ik wil zelf het liefst niet spuiten. Dat is juist waarom ik het door een ander wil laten doen, nog nooit een echt bevrediging resultaat gehad. Dus wil ook het liefst die primer niet doen (ook beetje prijzig zo'n bus, wil het geld liever aan andere onderdelen uitgeven als het ook met een goedkopere houtvuller kan oid).

Dus heb t liefst een houtvuller oid.. zoiets.. want overigens de ervaringen die ik heb met spuiten, elk scheurtje oid blijf je zien ondanks na het spuiten, dus denk daarom ook dat iets van houtvuller beter is..

barno
23 november 2011, 22:28
die krassen gaan vullen met filler, primer of gewoon lak; ga je blijven zien, ik zou schuren tot alles biljartvlak is.

LeNick
23 november 2011, 22:52
Ja? Ik dacht dat houtvuller voor dat soort dingen juist was.. Of anders houtpasta..

Schuren kan ik ook wel doen, gewoon met de schuurmachine met 120 grit.. Daarna opschuren tot 400 voordat ik hem laat spuiten.. Maar dat is wel helse klus lijkt me om zoveel te schuren dat het egaal is allemaal :seriousf:

G.G.
24 november 2011, 20:22
die krassen gaan vullen met filler, primer of gewoon lak; ga je blijven zien, ik zou schuren tot alles biljartvlak is.

Met die spraymax 1k zou het moeten lukken. Ik had op een paar plekjes ook dergelijke beschadigingen, heel klein, maar wel aanwezig en daar was na 2 laagjes niets meer van te zien.

Wel heel erg duur spul helaas.

aaronstonebeat
24 november 2011, 21:54
Ik heb ooit op een gitaar carrosserievuller met aluminiumdeeltjes gebruikt, twee componenten. Droogt snel, laat zich fijn gladschuren en wordt flink hard. Dat werkte heel prima; en niet zo duur.
Het is grijs, dus niets voor transparante afwerking.

LeNick
24 november 2011, 22:02
Ik heb enkele plekken waar de lijnen zaten geschuurd met 400 grit, het lijkt nu al weg... Maar kan ook dat er stof in de lijnen zit.. Ik kijk morgen wel even, zaterdag ga ik naar de spuiter toe.

(ik heb verder geen info van hem of wat voor lakken die heeft, het is een vriend van m'n opa, ik weet in ieder geval wel dat ie ook een keer een houten auto gespoten heeft :ok:)

aaronstonebeat
24 november 2011, 22:11
Wrijf eens wat terpentine op de body zodat die even glanst en kijk dan eens naar de spiegeling. Ik heb wel vaker ervaren dat iets er dof geschuurd mooi glad uitziet maar dat allerlei oneffenheden pas opvallen als er een glanzende laag over zit.

Terpentine laat wel een beetje een vettig laagje achter en dat moet er weer vanaf. Maar wellicht heeft de spuiter zijn eigen procedure om voor het spuiten de body te ontvetten en ontstoffen?

LeNick
26 november 2011, 14:28
Nadat ik alle lak had weggeschuurd met de schuurmachine op 120 grit was er al echt NIETS meer te voelen van die sneetjes (wel te zien, maar al veel minder ook). Daarna nog alles met 400 grit geschuurd en ook nog eens een keer nat daarna, toen was die helemaal glad overal..

Heb hem net gebracht naar de spuiter. Woensdag of donderdag zal die klaar zijn, maar ik reken erop dat ik hem in 't weekend weer heb. Ik zal foto's plaatsen als ik hem weer heb! :ok: