PDA

View Full Version : Enkele vragen alvorens te beginnen aan de bouw van een pedalboard



Bonecrushingbrutality
23 november 2011, 19:27
Hey Gearheads,

Ik plan om in de nabije toekomst de befaamde Showmaster 48 case aan te kopen, om eindelijk eens een pedalboard te maken waar al mijn pedaaltjes op passen. Momenteel heb ik in de repetitie ruimte een Pedaltrain staan met een aantal pedaaltjes, een wireless en een midi-controller voor mijn Rack-fx. Ik zou graag eens wat meer gaan experimenteren met stompboxes en verschillende genres, dus vandaar dat ik meteen een Pedalboard wil maken waar ik voldoende plaats op heb. Zo heb ik bijvoorbeeld al héél wat maanden hier thuis een Line 6 DL-4 liggen, maar om eerlijk te zijn heb ik deze nog maar hooguit een uurtje getest. Dus het is eens tijd voor verandering! Mogelijk ga ik ook mijn Rack tuner (DTR-2000) verkopen, om vervolgens een pedaltuner aan te schaffen. Want om eerlijk te zijn benut ik die rack-tuner niet volledig. Ze zijn momenteel niet meer te krijgen, dus ik hoop er nog ergens een goede prijs voor te krijgen!

Alvorens ik aan het bouwproces begin heb ik héél wat vragen, want aangezien dit me aanzienlijk wat uurtjes gaat kosten, wil ik meteen de voor mij perfecte case maken. Paul Lenders zal ik niet kunnen evenaren, maar ik hoop toch ook een heel mooie en praktische case te ontwerpen. Ik heb een zwak voor cases waar alles netjes is weggewerkt, dus ik zoiets zal ik proberen te bereiken.

Mijn vragen:

1) De afgelopen dagen heb ik heel wat gelezen op gitaarnet aangaande de Showmaster cases en er lijkt me een consensus te bestaan over het feit dat je een bodemplaat moet installeren. Dit was ik sowieso van plan en ik dacht aan 9mm multiplex. Deze zou ik bevestigen door zowel de case als de multiplex te doorboren en vervolgens aan elkaar te bevestigen met een bout en moertje, met aan de buitenkant van de case voetjes. Ik heb nog voetjes liggen van mijn cabinet, dus deze zal ik recupereren. Hiermee hoop de balast op de case, bij het indrukken van pedalen, te verminderen. Goed idee?

2) Ik zou de pedalen niet rechtstreeks op de bodemplaat bevestigen, maar opteren voor een schuine plaat zoals bij een pedaltrain. Ook hiervoor zou ik multiplex gebruiken en ik zou voldoende uitsparingen voorzien om om kabels hieronder te kunnen leiden. Enige tips hoe je zo'n schuine plaat best bevestigd en verstevigd? Want ik heb ooit eens zo'n Ikea-DIY-Pedalboard gemaakt en tijdens het soleren met mijn Wah, ben ik daar los doorgetrapt.

3) Deze schuine plaat zou ik bekleden met stof waar ze normaal hoedenplanken en koffers mee bekleden. Ik heb gelezen dat klitteband daar goed mee samenwerkt, is dit ook effectief zo? Want de pedalcase zal veel meegesleurd worden. Dus ik wil niet dat mijn pedalen steeds loskomen. Welke kleur zou ik kiezen? Zwart, antraciet of lichtgrijs? Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar antraciet.

4) Zoals velen plan ik ook een patchbay in te bouwen in het klepje van de showmaster case. Ik ga sowieso ook in- en outputs voorzien voor een fx-loop, al weet ik nog niet zeker of ik ook pedalen in de loop ga gebruiken. Ik zou ook een powercon aansluiting voorzien, die binnenin aan een stekkerdoos wordt bevestigd. Maakt het uit dat de signaalkabels en deze stroom relatief dicht bij elkaar zitten? Ik ga sowieso gebruik maken van krimpkousen, zodat er geen blote kabels liggen.

5) De wireless receiver van mijn X2 plus, ga ik sowieso ook vast bevestigen op mijn bord, maar ik ga waarschijnlijk niet altijd draadloos spelen. Vandaar dat ik was aan het denken op een AB-switch te kopen/te maken. Zowel mijn wireless als de 'in' van de patchbay zouden naar de AB-switch gaan, waarna deze naar de tuner gaat. Op deze manier zou ik perfect kunnen wisselen tussen draadloos en wired, zonder al mijn weggewerkte kabels te moeten versteken?

6) In hoeverre heeft de lengte van de kabels invloed op mijn signaal? Aangezien ik nog geen definitieve pedalencollectie heb en dus ook geen vaste ordening heb, ga ik aan de patchbay redelijk lange kabels bevestigen, zodat ik later niet voor verrassingen kom te staan. Daarnaast moet de kabel van mijn tuner in de linker bovenhoek, ook eerst naar de wah in de rechteronderhoek. Als ik dit mooi wil routen, zal dat toch weer een extra metertje kabel zijn... Misschien wel toevoegen dat ik als patchkabels solderless Lava-Cable gebruik en dat ik voor de patchbay ga opteren voor goede kabel met neutrik pluggen (enkel jammer dat deze zo groot zijn). Als ik me goed herinner zit er in de ISP decimator een buffer, dus mogelijk trekt deze mijn signaal terug omhoog?


7) Hoe kan ik de stroomkabels best shielden?



http://i159.photobucket.com/albums/t154/Boostdidier/pedalboard.jpg


Alle tips en suggesties zijn welkom! Ik heb de case nog niet aangekocht, maar eens ik begin te bouwen, zal ik zeker foto's trekken om daarna hier te posten!

Groetjes,

Didier

Buzzel
23 november 2011, 19:38
Hey Gearheads,

1) De afgelopen dagen heb ik heel wat gelezen op gitaarnet aangaande de Showmaster cases en er lijkt me een consensus te bestaan over het feit dat je een bodemplaat moet installeren. Dit was ik sowieso van plan en ik dacht aan 9mm multiplex. Deze zou ik bevestigen door zowel de case als de multiplex te doorboren en vervolgens aan elkaar te bevestigen met een bout en moertje, met aan de buitenkant van de case voetjes. Ik heb nog voetjes liggen van mijn cabinet, dus deze zal ik recupereren. Hiermee hoop de balast op de case, bij het indrukken van pedalen, te verminderen. Goed idee?

2) Ik zou de pedalen niet rechtstreeks op de bodemplaat bevestigen, maar opteren voor een schuine plaat zoals bij een pedaltrain. Ook hiervoor zou ik multiplex gebruiken en ik zou voldoende uitsparingen voorzien om om kabels hieronder te kunnen leiden. Enige tips hoe je zo'n schuine plaat best bevestigd en verstevigd? Want ik heb ooit eens zo'n Ikea-DIY-Pedalboard gemaakt en tijdens het soleren met mijn Wah, ben ik daar los doorgetrapt.

3) Deze schuine plaat zou ik bekleden met stof waar ze normaal hoedenplanken en koffers mee bekleden. Ik heb gelezen dat klitteband daar goed mee samenwerkt, is dit ook effectief zo? Want de pedalcase zal veel meegesleurd worden. Dus ik wil niet dat mijn pedalen steeds loskomen. Welke kleur zou ik kiezen? Zwart, antraciet of lichtgrijs? Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar antraciet.

4) Zoals velen plan ik ook een patchbay in te bouwen in het klepje van de showmaster case. Ik ga sowieso ook in- en outputs voorzien voor een fx-loop, al weet ik nog niet zeker of ik ook pedalen in de loop ga gebruiken. Ik zou ook een powercon aansluiting voorzien, die binnenin aan een stekkerdoos wordt bevestigd. Maakt het uit dat de signaalkabels en deze stroom relatief dicht bij elkaar zitten? Ik ga sowieso gebruik maken van krimpkousen, zodat er geen blote kabels liggen.

5) De wireless receiver van mijn X2 plus, ga ik sowieso ook vast bevestigen op mijn bord, maar ik ga waarschijnlijk niet altijd draadloos spelen. Vandaar dat ik was aan het denken op een AB-switch te kopen/te maken. Zowel mijn wireless als de 'in' van de patchbay zouden naar de AB-switch gaan, waarna deze naar de tuner gaat. Op deze manier zou ik perfect kunnen wisselen tussen draadloos en wired, zonder al mijn weggewerkte kabels te moeten versteken?

6) In hoeverre heeft de lengte van de kabels invloed op mijn signaal? Aangezien ik nog geen definitieve pedalencollectie heb en dus ook geen vaste ordening heb, ga ik aan de patchbay redelijk lange kabels bevestigen, zodat ik later niet voor verrassingen kom te staan. Daarnaast moet de kabel van mijn tuner in de linker bovenhoek, ook eerst naar de wah in de rechteronderhoek. Als ik dit mooi wil routen, zal dat toch weer een extra metertje kabel zijn... Misschien wel toevoegen dat ik als patchkabels solderless Lava-Cable gebruik en dat ik voor de patchbay ga opteren voor goede kabel met neutrik pluggen (enkel jammer dat deze zo groot zijn). Als ik me goed herinner zit er in de ISP decimator een buffer, dus mogelijk trekt deze mijn signaal terug omhoog?


7) Hoe kan ik de stroomkabels best shielden?





1) zelf al beantwoord bodemplaat is een pré. bodem plaat van die kist is heel dun.
2) Misschien 2 of 3 schuine mdf platen monteren en daar op de latjes waar je pedalen op komen?
3) Werkt wel zolang er maar veel van die lussen aan zitten je zou ook zelfklevend klitteband kunnen kopen net zoals die op je pedaltrain zit dat werkt geheid. En die kleur moet je lekker zelf kiezen.
4) Het is wel mogelijk dat de stroom en signaal gaat storen met elkaar beetje uit elkaar houden en shielden met wat alufolie lijkt mij genoeg
5) Kan je doen.
6) Veel lange kabels kan je geluid nadelig beïnvloeden. Als je aan het begin en eind van je keten een Buffer hebt Is dit veel minder. Als je gee bufferd pedalen wil zou je in je patchbay bij de in en output een goeie buffer kunnen bouwen voor het behoud van je gitaarsignaal.
7) Geen idee.

Bonecrushingbrutality
23 november 2011, 20:38
Bedankt voor je snelle reactie. Dat shielden met aluminiumfolie, hoe gaat dat in zijn werk? Gewoon je kabel inwikkelen met enkele laagjes?

Mr. Dynamite
23 november 2011, 20:51
Neem eens een kijkje in mijn topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149797-Pedalboard-opbouw-verslag)

Ik heb hem best stil gekregen met de folie, maar blijf het iets houden. Dit is niet echt storend.

Buzzel
23 november 2011, 20:53
Zo kan het ook in de gitaar dus lijkt me wel te kunnen met goede laag op de behuizing. je zou de jacks ook in een metalen behuizing kunnen bouwen en dat los van de voeding kabel ter preventie van storing.