PDA

View Full Version : Rocksmith is binnen!



Sjoerdo
23 november 2011, 15:02
Hoewel ik een totale game-leek ben (opgegroeid met atari, commodre 64 en de NES daarna afgehaakt), werd mijn interesse toch weldegelijk gewekt toen de eerste trailers van Rocksmith uitkwamen!

Dit spel stelt je in staat a la guitar hero (ooit eens een blauwe maandag bij een vriend thuis gespeeld), op je game consule mee te jammen. Belangrijkste verschil; je plugt dus je eigenste echte gitaar in en niet een of ander plastic surrogaat.

De Release date in Eurpoa is nogal vaag, maar wat bleek in Amerika is hij al uit! Na wat gegoogle blijkt dat je dus gewoon Amerikaanse playstation spellen op je Europeese consule te kunnen spelen. En nu wil het toeval dat ik dus een playstation heb staan (of beter gezegd mijn zoontje van elf heeft een playstation staan :soinnocent:).

Ik online gezocht waar het beste te kopen en een webshop in Canada gevonden. omgerekend slechts een 10 euro duurder incluis verzendkosten dan de verwachte prijs in Europa, dus stoute schoenen aan en besteld! En voila zowaar gisteren aangekomen!

Helaas kwam ik redelijk laat thuis na een seminair dus pas om half tien kon ik alles inpluggen en beginnen.

Eerste indruk;
wat ontzettend cool (is dit nog een gangbaar woord?) om je gitaar te pakken een kabel in je computer te steken en dan te kunnen spelen!

Nadat het nieuwe ervan af was toch wat meer op de game zelf gefocussed.
Het begint allemaal wat traag en belerend, maar redelijk snel ben je toch bezig met muziek maken. De layout is ok, de te spelen noten (in tab structuur) komen via een digitale hals op je af waarbij de kleur de te bespelen snaar aan geeft.

Je moet wel eerst door wat intro geneuzel heen, en je playlist moet je gaande weg opbouwen maar de eerste indruk is positief.

Morgenavond heb ik hopelijk wat meer tijd om er wat dieper in te duiken hopelijk kan ik dan ook wat vertellen over de leerwaarde en de fun factor.

Ik ben een typische zolderkamer gitarist, die de schaarse speelminuten te vaak verspeeld met het blijven repeteren van de verschillende intros en solootjes die ik de loop der heb leren spelen.

Voor mij de uitdaging; gaat dit spel mij helpen om eens wat hele nummers te spelen!

Ik hou jullie op de hoogte!

da Liks
23 november 2011, 15:15
wat grappig! ben benieuwd..

hole
23 november 2011, 15:40
mocht je een link kunnen/willen plaatsen van waar je hem hebt aangeschaft, dan hou ik me aanbevolen!

Sjoerdo
23 november 2011, 16:42
mocht je een link kunnen/willen plaatsen van waar je hem hebt aangeschaft, dan hou ik me aanbevolen!

Ik heb hem hiervandaan;
56 euro en een beetje (ex verzenden etc.)

http://www.planetaxel.com/productDetails/008888346883

Amazon duitsland heeft hem ook (binnen eu iets bestellen heeft toch mijn voorkeur normaal gesproken), maar daar vragen ze bijna 100 euro voor het spel.

nb: alleen voor de playstation! xbox is regio-gebonden.

R.J
23 november 2011, 20:23
Hoe zit het met de lag van het aanslaan naar de noot tot het moment dat de game ook echt herkent heeft dat je 'm speelt? Schijnt in de ontwikkeling veel gehannes mee te zijn geweest.

feegflor
23 november 2011, 22:57
Baal er nou wel een beetje van dat ik geen ps3 heb. Lijkt me best vet

wiekenduts
23 november 2011, 22:58
Hallo,
ik ben ook van plan om dit spel te kopen.
Ik vraag me af of het mogelijk is om updates en extra songs te downloaden als je een amerikaanse versie hebt. Is er geen soort van regioblokkering ?

Ben verder wel benieuwd naar uw ervaringen....

R.J
23 november 2011, 23:26
Het komt ook voor PC en X360 uit hoor ;)

Sjoerdo
24 november 2011, 09:42
Hoe zit het met de lag van het aanslaan naar de noot tot het moment dat de game ook echt herkent heeft dat je 'm speelt? Schijnt in de ontwikkeling veel gehannes mee te zijn geweest.

Ik heb er geen last van, mijn ps3 staat direct met een hdmi in een een lcd tv geplugd.

Dit probleem schijnt wel groter te zijn bij xboxen. Er zit een handleiding bij die adviseert om de audio van je console op je versterker aan te sluiten dit voorkomt dan de lag.



Hallo,
ik ben ook van plan om dit spel te kopen.
Ik vraag me af of het mogelijk is om updates en extra songs te downloaden als je een amerikaanse versie hebt. Is er geen soort van regioblokkering ?


Updates zijn wel mogelijk, maar dowloads niet, wel kun je een aparte account aanmaken waarbij je de regio op USA kan zetten dan kun je via die account wel andere nummers kopen.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

R.J
24 november 2011, 09:54
Dan wacht ik wel geduldig op de pc versie :P Ga geen ps3 kopen alleen om rocksmith te spelen.

Sjoerdo
25 november 2011, 09:36
Gisteravond even een uurtje kunnen spelen;

nog steeds erg tevreden over de layout, de wijze waarop de te spelen noten worden weergeven werkt goed. Even wennen aan de snaren die niet als eadgbe worden weergegegeven maar in kleurtjes maar goed werkbaar.

Ik heb direct maar de difficulty setting op maximaal gezet, niet dat ik nou een enorme gitaargod ben, maar zeker bij de eerste paar nummers (go with the flow, in bloom ed.), lukt het me wel aardig om ze direct helemaal mee te spelen.

voor beginners werkt het systeem zo dat aan de hand van jouw progressie er steeds meer noten bijkomen en als het te moeilijk wordt dat er dan weer noten wegvallen.

Volgens mij is het niet echt een spel om als gevorde gitarist je skills verder fijn te slijpen maar als zolderkamer gitarist, ben ik ieder geval weer wat constructiever bezig met spelen, dan met alleen maar de geijkte riffjes en solootjes te herhalen :)

Nu zit ik alleen een beetje vast op de bends tutorial, ik moet nog even doorkrijgen tot welke noot ze nou willen dat ik doorbend... Maar ja dat houdt me in ieder geval weer even bezig! :lp:

Ook leuk dat je na afloop van een gespeeld nummer jezelf heel makkelijk kan terug beluisteren, soms best wel ontnuchterend :sssh:

matty
29 november 2011, 23:16
ik heb het ook gekocht gisteren hier in Canada, ten eerste om terug wat spelenderwijs mijn gitaarspel terug op te pikken, maar ten tweede ook om niet nog een amp of modeller of wat dan ook te kopen want de amp mode werkt ook best leuk en ik heb toch m-audio boxen aan mijn ps3 hangen hier dus dat is ook meteen mooi meegenomen!

kopen die handel :D

wiekenduts
29 december 2011, 17:14
Na wat twijfelen heb ik ook beslist om Rocksmith aan te schaffen via amazon.com .
Heb er al een paar uurtjes mee gespeeld en het bevalt me zeer goed.
Tot nu toe nog geen problemen ondervonden met lag. De PS3 is aangesloten met een HDMI kabel aan een HD ready tv.
Ik heb wel het volgende vraagje. Ik heb de originele PS3 kabel (wit en rood ) aangesloten aan mijn surround systeem, zoals ubisoft dit zelf voorstelt, maar ik hoor geen klank via mijn surround systeem.
Moet ik dit ergens instellen zodat de PS3 weet dat ik dit verkies als uitgang voor klank ?

RonV66
30 december 2011, 08:43
Moet ik dit ergens instellen zodat de PS3 weet dat ik dit verkies als uitgang voor klank ?

Je kunt ergens in de instellingen aangeven dat het geluid ook via de ouderwetse rood/wit/geel kabel eruit moet komen.
Ik weet het niet uit mijn hoofd, het is even zoeken.

Justinschut
30 december 2011, 15:18
Wanneer komt de PC versie ?

wiekenduts
30 december 2011, 18:16
Het is gelukt om de klank via het surround systeem te krijgen. Gewoon de instellingen van de PS3 wat aangepast.

RonV66
31 december 2011, 09:48
Wanneer komt de PC versie ?

Die komt er niet.
Te veel piraterij

doctormetal
1 januari 2012, 14:13
Die komt er niet.
Te veel piraterij
Hij is (nog) niet gecancelt maar wel ver vooruit geschoven wegens tijdgebrek. Dat is wat de makers zelf op de facebook page van Rocksmith gezegd hebben.

rockablues
11 januari 2012, 19:03
Ik ben benieuwd naar wat jullie er nu van vinden. Op internet lees ik vooral gemixte reviews; het spel zou je gitaar-skill niet veel doen als je gevorderde bent en de free-play modus is kennelijk het grote deel van gelocked.

Spades
7 februari 2012, 17:02
Ik heb hem ook maar even besteld :-) Nu wachten tot hij binnen komt, ben benieuwd!

Lush High
7 februari 2012, 18:26
Ik hou deze 'game' al sinds ie aangekondigd werd in de gaten. Ik heb geen console dus ik zit, net als velen, op de PC versie te wachten.
Als ik me niet vergis komt ie pas ergens eind mei uit dit jaar. Ik denk dat ze eerst de grootste lading geld van de consolegames willen halen voordat ze 'm naar de makkelijker te kraken pc poorten :(

HardBaller
15 februari 2012, 05:51
Nah pc versie in the us komt als het goed is rond mei uit. Maar eu blijft voorlopig zolang de rechtzaak bezig is op wacht staan.

Heb hem zelf ook bij planetaxel bestelt en was snel binnen en flink goedkoper dan amazon hehe. Heb ook weinig last van vertragingen. En het spelen gaat wel lekker vooral op de combo versies. Ook de reviews that chords er niet in zitten kloppen btw niet. Alleen je begint hier niet mee. Was een flinke tijd gestopt met spelen en vind dit een erg leuke manier om mezelf weer een beetje bij te scholen. stamina te ontwikkelen en gewent te raken aan de houding en grepen.

Vooral voor beginners lijkt het me super. Heb origineel ook trouw op de ouderwetse manier geleerd om te spelen. Maar zeg nou zelf spelenderwijs leren en vooral direct merken dat je beloond word als je het goed doet en gestraft als je het slecht doet. Dat moet veel beter werken dan een week hetzelfe chords blijven herhalen.

Nouja gewoon mijn mening een beetje over rocksmith. Beveel het rustig aan voor iedereen die een gitaar wil oppakken.

Rohtagran
15 februari 2012, 10:10
Is die voor de xbox al uit in EU, of komt die niet meer ?

HardBaller
15 februari 2012, 12:35
Is die voor de xbox al uit in EU, of komt die niet meer ?

zelfde verhaal al voor de pc en ps3. er is een lopende rechtzaak in europa vanwege de naam rocksmith. klein onbekend bandje die voor al deze problemen zorgt.

In het onderstaande linkje kan je zien waar het probleem uit bestaat.
http://kotaku.com/5850044/rocksmiths-european-release-delayed-by-trademark-dispute

voor de rest is het hellaas afwachten. en ps3 eigenaren. planetaxel is een aanbeveling. +_ 40euro goedkoper dan amazon etc. en vlotte levering. En vergeet niet dat je een us psn account nodig hebt om dlc uit de shop te kunnen downloaden.

Spades
15 februari 2012, 13:06
Planetaxel heeft ze nu alleen niet op voorraad, even opletten dus!

DutchKarma
31 maart 2012, 17:34
Heb ook de PS3 versie besteld, verwacht hem ergens volgende week binnen. Heb echt helemaal geen gitaar ervaring en wilde met RockSmith als leertool aan de slag om de basics onder de knie te krijgen. Toevallig ook andere echte beginners hiero die met RockSmith aan de slag zijn gegaan?

LemmyNL
5 oktober 2012, 08:05
Nu schijnt het er toch van te komen; bij het Feedback feestje vorige week stond een demo (kon er niet op wachten helaas) en ik hoorde er gister op StuBru ook melding van. Leuk, zo aan het begin van de winter!

Rohtagran
5 oktober 2012, 09:16
Gamekings hebben hem al behandeld. Volgens hen zit er een heel klein beetje vertraging in, maar verder moet die goed te spelen zijn.

Dribbel_
5 oktober 2012, 16:34
Als het goed is kan je bij Feedback Rotterdam dit weekend de demo spelen die uitgestald staat met een beamer :)

Swaag
5 oktober 2012, 16:44
Ik was afgelopen zondag bij Feedback en zag er mensen op spelen. Wat mij opviel: niemand (ook de demo-jongen niet) stond er blij bij te kijken. Alleen maar bloedserieuze, dan wel chagrijnige gezichten. Hoort dat bij gamen of is het spel toch minder leuk dan verwacht?

R.J
5 oktober 2012, 22:38
Over het algemeen guitar heroes die het moeilijk te verkroppen vinden dat de controller geen drukknopjes meer heeft? :)

Welke versie heeft gamekings gehad? de ps3 of xbox?

Mesa-Man
6 oktober 2012, 07:53
Ik was afgelopen zondag bij Feedback en zag er mensen op spelen. Wat mij opviel: niemand (ook de demo-jongen niet) stond er blij bij te kijken. Alleen maar bloedserieuze, dan wel chagrijnige gezichten. Hoort dat bij gamen of is het spel toch minder leuk dan verwacht?

wellicht vonden ze het te moeilijk :sssh:

Swaag
6 oktober 2012, 10:49
Zou kunnen. Maar zelfs de kerel van Rocksmith zelf stond er mega-verloren bij. Een beetje met de houding van een straatkrantverkoper. Zo kan je je handel niet promoten lijkt mij.

Mesa-Man
6 oktober 2012, 11:52
Zou kunnen. Maar zelfs de kerel van Rocksmith zelf stond er mega-verloren bij. Een beetje met de houding van een straatkrantverkoper. Zo kan je je handel niet promoten lijkt mij.

idd als promotor moet je miz erg goed het spel onder de knie hebben.....

Midwolda
6 oktober 2012, 11:53
wellicht vonden ze het te moeilijk :sssh:

Binnenkort goedkoop eentje op MP scoren dus.

Stillborn
7 oktober 2012, 18:14
Volgens mij hadden ze allemaal pijn hun vingertjes van eens op echte snaren te spelen. :seriousf:

Mdcsusa
10 oktober 2012, 15:29
Afgelopen vrijdag gespeeld, de ps3 versie welteverstaan. Een maatje van me speelt sinds kort en dit is wel een leuke manier om te leren spelen. Wel een klein beetje input-lag, maar dat mocht de pret niet drukken. In het begin was het wat makkelijk, hoewel hand oog coordinatie even wennen is. Maar naarmate je een nummer meerdere keren speelt wordt het moeilijker. Ik zit eraan te denken om hem te halen, erg leuk namelijk.

nickofzo
16 oktober 2012, 01:47
http://www.gamekings.tv/videos/rocksmith-review/ hier de gamekings review. Ik ben benieuwd wanneer we de eerste "help ik moet een elektrische gitaar kopen omdat ik rocksmith wil spelen topic" krijgen :)

het lijkt me stiekem toch wel een leuk spel..

http://www.platformnation.com/wp-content/uploads/2011/06/Rocskmith_Guitar_Bundle_Contents-2.jpg dit is de bundel die uitkomt..

Bijl
29 oktober 2012, 09:53
Het lijkt me een goede manier om te leren spelen zonder naar de hals van de gitaar te kijken.

Grappig van die rechtzaak met dat bandje dat ook Rocksmith heet. Eigen schuld. Hadden ze het maar Technicaldeathmetalsmith moeten noemen :seriousf:

dr1ez
29 oktober 2012, 13:25
Ik wou hem gisteren gaan halen, maar was al uitverkocht.
Ik sta nu op de wachtlijst, deze week zou ik hem moeten hebben.
Ik ben benieuwd :-)

dagrim1
31 oktober 2012, 10:42
Ik wou hem gisteren gaan halen, maar was al uitverkocht.
Ik sta nu op de wachtlijst, deze week zou ik hem moeten hebben.
Ik ben benieuwd :-)

Njah, bij de wehkamp staat hij al 2 weken op 'levertijd 1 week'... Dus ben benieuwd, hoop dat hij snel te krijgen is :)

Heb zelf de kabel los ook maar besteld bij amazon.co.uk:
http://www.amazon.co.uk/UBI-Soft-3307215640340-Rocksmith-Cable/dp/B007KGISK6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1351676552&sr=8-1

Die is onderweg dus hopelijk komt die snel binnen zodat ik alvast wat kan spelen :)

dr1ez
31 oktober 2012, 14:55
Ik heb hem nu sinds gisteren.
Heb eventjes gespeeld, ziet er leuk uit, maar is toch wat wennen..
Wel jammer van de geluidsvertraging, maar ik ga mijn speakers er eens op aansluiten, dan zou het beter moeten gaan.

Rohtagran
1 november 2012, 09:21
Ik heb hem ook gehaald. Vind het eigenlijk zeer tegenvallen. Veel nummers zijn gewoon in Standard tuning en tot nu toe is alleen The Resistance van Muse een nummer waarvoor anders gestemd dient te worden. Het hele idee spreekt mij dan wel weer aan al vind ik de uitwerking wat minder. Het ziet er imo een beetje rommelig uit als je aan het spelen bent.

Denk dat het vooral wennen is en Soms is het ook best leuk om eens nummers te leren spelen waar je aan de hand van tabs soms niks van snapt :P

dagrim1
1 november 2012, 13:45
Ik heb hem ook gehaald. Vind het eigenlijk zeer tegenvallen. Veel nummers zijn gewoon in Standard tuning en tot nu toe is alleen The Resistance van Muse een nummer waarvoor anders gestemd dient te worden. Het hele idee spreekt mij dan wel weer aan al vind ik de uitwerking wat minder. Het ziet er imo een beetje rommelig uit als je aan het spelen bent.

Denk dat het vooral wennen is en Soms is het ook best leuk om eens nummers te leren spelen waar je aan de hand van tabs soms niks van snapt :P

Tjah, vind het zelf wel fijn dat (bijna) alles in standard tuning is. Om nou bij elk nummer opnieuw te gaan stemmen, denk dat veel mensen daar erg snel gek van zouden worden.

Hoe dan ook, gisteren even geprobeerd en eerste indruk is wel goed. Inderdaad heel erg wennen om wat je op het scherm ziet te vertalen naar je vingers en niet altijd even overzichtelijk. Vooral wanneer noten snel achter elkaar gespeeld moeten worden is het qua diepte lastig, maar die handigheid zal met de tijd moeten komen.

Bij de eerste poging was de latency nogal stevig, maar die kun je in de settings aanpassen en dat hielp enorm. Nog even verder finetunen dus.

@dr1ez:

De tip is daarnaast om vooral niet audio via hdmi te laten lopen aangezien dit de hoogste latency zou veroorzaken... Het liefst optisch/analoog dus.

vpilot
3 november 2012, 11:54
Vraagje aan degenen die een review van Rocksmith hebben gepost: Kunnen jullie erbij zeggen welke versie je hebt gekocht? PS3, Xbox of PC? Ik ben wel benieuwd of er verschil zit in die drie versies, zeker waar het latency betreft.

Wolfuhz Badbones
3 november 2012, 16:11
Het is een geweldig spel, ik kan nog niet zo goed spelen maar dit helpt me wel. :) ( heb hem gekocht voor de xbox360)

dagrim1
6 november 2012, 11:37
PC versie hier, moet nog wat meer klooien met instellingen en aansluitingen denk ik... Beetje latency merk ik wel, maar ook grafisch stotteren af en toe (kan aan videokaart liggen, maar een nieuwe besteld...).

Nog iets te vroeg om conclusies te trekken voor mij dus (behalve dat het toch best wel leuk is :P )

marter544
6 november 2012, 11:51
Als je em voor PS3 of xbox360 hebt, hdmi geeft wat vertraging.. Je kan dan beter het geluid vanaf je console rechtstreeks naar je receiver/watdanook laten gaan mbv de tulpaansluitingen.

MWB
6 november 2012, 12:57
Ben benieuwd. Als het goed is komt ie vandaag binnen. Heb 'm voornamelijk aangeschaft voor m'n vriendin omdat ze ook gitaar wil gaan spelen (en zelf natuurlijk ook leuk om ermee te klooien).

dr1ez
6 november 2012, 15:41
Ik heb hem ook op PS3..

RogerRabbit
7 november 2012, 14:49
Ondanks de nodige filmpjes op youtube en enkele recensies weet ik nog niet goed wat ik me ervan moet voorstellen qua bespeelbaarheid. Speel zelf al 2 jaar, tot nu toe voornamelijk alleen slaggitaar, dus ben best wel benieuwd of dit ook kan helpen met soleren. Ziet er best wel geinig uit.

krul
20 november 2012, 21:48
Ik heb rocksmith ook. Het is een erg leuke manier om gitaar (en bas) te leren spelen. (Als je kinderen hebt is het overigens geen goed idee, je kunt meteen naar de muziekshop om gitaren te kopen voor de kids) :P

vpilot
29 december 2012, 19:21
Vandaag is Rocksmith bij mij thuis afgeleverd (de PC versie) en heb ik de hele middag, tot nu eigenlijk, zitten spelen. Ik ben er zeer happy mee. Wat ik vooral erg leuk vind:
1) de diverse methodes om een song te leren, met de riff repeater en chord, euh, dinges.
2) de arcade, zo leer je spelenderwijs je vingeroefeningen zonder op je fretboard te kijken.
3) de techniek sectie waarin je specifiek op technieken als slide, bends, hammer-ons en pull-offs kan oefenen.
4) er zitten in de standaard al wel hele leuke songs in.

Iets waar je wel zelf heel goed op moet letten als je dit spel als leermiddel gebruikt: er wordt alleen gekeken dat je op tijd de juiste toon aanslaat, en elke andere toon ook al is die zo vals als de nete, wordt genegeerd. Het spel kan dus aangeven dat je het goed gedaan hebt, terwijl wanneer je terugluistert, je het zelf ruk vind klinken vanwege al die foute extra noten.

Wat ze hopelijk in de volgende versie zouden kunnen verbeteren: de navigatie, die is echt heel slecht in elkaar gezet.

Voor beginners en intermediates een aanrader! Voor gevorderden misschien ook nog leuk, vanwege de arcade en de verschillende soorten songs. Ik ben er voorlopig wel even zoet mee :)