PDA

View Full Version : Batterijen voor draadloze set



HenkieKnip
23 november 2011, 13:45
Hey allemaal,

Welk soort batterijen kun je het best gebruiken in een draadloze gitaarzender? Er passen 2 AA-batterijen in. Kun je het best elke keer nieuwe batterijen er insteken, of voldoen oplaadbare batterijen met een hoge nimH-waarde ook? Er zijn tegenwoordig ook 'speciale' dect-batterijen, eigenlijk vooral bedoeld voor dect-telefoons, zijn die bruikbaar?

Grt. Rob

arcane
23 november 2011, 13:58
Hey allemaal,

Welk soort batterijen kun je het best gebruiken in een draadloze gitaarzender? Er passen 2 AA-batterijen in. Kun je het best elke keer nieuwe batterijen er insteken, of voldoen oplaadbare batterijen met een hoge nimH-waarde ook? Er zijn tegenwoordig ook 'speciale' dect-batterijen, eigenlijk vooral bedoeld voor dect-telefoons, zijn die bruikbaar?

Grt. Rob

In principe zijn herlaadbare batterijen het voordeligst. Ze zijn immers meermaals te gebruiken. De gebruiksduur is echter wel wat minder lang. Maar de vraag die je je moet stellen is: Hoe lang moeten ze mee gaan (bij de repetitie/ een optreden).

Bij de repetitie zal het niet zo'n ramp zijn dat je even batterijen moet wisselen, bij een optreden kan het wat lastiger zijn. Maar je kunt natuurlijk van te voren plannen.

Plant
23 november 2011, 19:12
Belangrijk om te weten is of de zender wel op oplaadbare batterijen kan werken. Niet oplaadbare batterijen (Alkaline) geven per stuk een spanning af van 1,5V, samen dus 3V. Oplaadbare batterijen geven 1,2V per stuk af, samen dus 2,4V. Het kan best zijn dat de zender daar al niet meer (goed) op werkt, net alsof je bijna lege batterijen hebt.

Daarbij, als het wel kan, is het belangrijk om het stroomverbruik van de zender te kennen en te weten hoe lang die normaal met een setje batterijen doet. Ni-MH heeft dan wel een hoge capaciteit maar ook een hoge zelfontlading. Als je een apparaat hebt dat wel wat stroom verbruikt en het maar een paar uur op batterijen doet, is Ni-MH of iets anders met hoge capaciteit aan te raden. Als het apparaat relatief heel weinig stroom verbruikt en je er weken op kunt spelen, heb je kans dat Ni-MH batterijen van zichzelf al eerder leeg zijn dan dat je door het apparaat hebt gebruikt.

Zoiets zie ik b.v. ook met m'n camera. Als ik die goed oplaad kan ik die meteen best lang gebruiken. Leg ik hem een aantal weken of een paar maanden met goed opgeladen accu weg, dan krijg ik hem daarna al niet eens meer aan omdat de batterijen van zichzelf al weer leeg zijn.

guitarkid
24 november 2011, 23:38
Goed verhaal, Plant!!! Ik heb exact dezelfde ervaringen!
Geldt ook voor zender-mikes. In de mikes die ik full-time gebruik heb ik oplaadbare batterijen, voor de spare-mikes en gasten-mikes (weinig in actie normaal gesproken) gebruik ik "normale" batterijen, die er gewoon in blijven en niet uit zich zelf leeg raken!
Zorg wel voor batterijen die geen last hebben van het zgn. geheugen-effect. Het geheugeneffect treedt bij NiCd-cellen op als gevolg van vele malen ontladen tot exact hetzelfde ladingsniveau, gevolgd door volledig opladen.
NiMH-batterijen moet je ook zo weinig mogelijk geheel ontladen. Gebruik goede types (LSD, low self discharge), van bijv GP.