PDA

View Full Version : Jimi Hendrix de beste gitarist aller tijden!



Remork1970
23 november 2011, 13:00
Mensen, luister eens even: het blad Rolling Stone heeft Jimi Hendrix uitgeroepen tot beste gitarist aller tijden!
Het stond zelfs in De Telegraaf vanmorgen!
Eindelijk de erkenning die 'ie al zo lang verdiende!

bass blom
23 november 2011, 13:04
kijk jij daar zo van op dan?

Pepe
23 november 2011, 13:06
Wie?............

JohnLord
23 november 2011, 13:09
Dat soort lijstjes zijn absoluut onzinnig imo. Bovendien speelt ook hier smaak een doorslaggevende rol.

bass blom
23 november 2011, 13:10
luister eens even, ik hoor nix :D

toevallig wel vanmorgen 2 ubuisjes van hem bekeken, sgt pepper, willen we misschien met de band gaan doen :rockon:

Han S
23 november 2011, 13:10
Hij is bij DWDD uit het lijstje gehaald.

Thiez
23 november 2011, 13:36
wow... surprise surprise..... is er een top waar hij niet op 1 staat?

laat me raden, nummers 2 was jimmy page?

Verder stonden waarschijnlijk david gilmour, eric clapton en keith richards hoog zoals altijd.

wietse
23 november 2011, 13:40
wow... surprise surprise..... is er een top waar hij niet op 1 staat?

laat me raden, nummers 2 was jimmy page?

Verder stonden waarschijnlijk david gilmour, eric clapton en keith richards hoog zoals altijd.
je vergeet kurt cobain.
die lijsten zijn absoluut onzin, wat hendrix deed destijds was toen vrij uniek,
een overgewaardeerde gitarist, mede doordat jan met de pet geen weet heeft van de supergitaristen die zich buiten het mainstream gebeuren bevinden komt hij altijd hoog in de lijst.

bass blom
23 november 2011, 13:51
je vergeet kurt cobain.
die lijsten zijn absoluut onzin, wat hendrix deed destijds was toen vrij uniek,
een overgewaardeerde gitarist, mede doordat jan met de pet geen weet heeft van de supergitaristen die zich buiten het mainstream gebeuren bevinden komt hij altijd hoog in de lijst.

precies, uniek voor die tijd maar als hij nu op het podium zou staan en zo speelde vlogen de tomaten/eieren/graspollen om zijn oren :D

bass blom
23 november 2011, 13:57
hahaa, de firefox met die youtube van hendrix stond nog open en wat staat er bij related?


http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=lt0DTHws420

Pepe
23 november 2011, 14:05
De cool factor houd Hendrix in het zadel en waarom ook niet. Cool heeft een belangrijke plek in rock'n roll.

Als het gaat om technische skills alleen krijg je eerst 10 flamenco gitaristen, dan wat jazz cats, de Tommy Emanuels en Al Di Meola's en dan een paar shredders en country pickers.

TimoSomers
23 november 2011, 14:09
Hendrix is toch wel waanzinnig hoor, z'n 'blues' album vooral, wow.

Verder is de lijst weer heerlijk ruk.

Robin...
23 november 2011, 16:46
Hij heeft wel een zeer belangrijke rol gespeeld in de muziek. Maar je kunt nooit de beste zijn in kunst en muziek. Als ik the the Jimi Hendrix experience luister heb ik wel echt een gevoel er bij, hetzelfde met andere gitaristen zoals srv. Mensen die in die bladen schrijven weten vaak niet eens wat muziek is en schrijven gewoon klakkeloos wat op om het te verkopen.

barno
23 november 2011, 17:05
De cool factor houd Hendrix in het zadel en waarom ook niet. Cool heeft een belangrijke plek in rock'n roll.

Als het gaat om technische skills alleen krijg je eerst 10 flamenco gitaristen, dan wat jazz cats, de Tommy Emanuels en Al Di Meola's en dan een paar shredders en country pickers.

nagel op de kop

YannickH
23 november 2011, 20:35
als in zo'n lijst kurt koppijn in de top 10 staat weet je al genoeg...:stop:
dat is het zelfde als stagg in de top 10 van beste gitaarmerken

RB-1
23 november 2011, 22:00
precies, uniek voor die tijd maar als hij nu op het podium zou staan en zo speelde vlogen de tomaten/eieren/graspollen om zijn oren :DAls dat werkelijk zou gebeuren, dan zegt dat dus alles over dit soort publiek :stop: (geen gevoel voor echt goede muziek of gewoon te lui om echt te luisteren, en met een sterke neiging tot antisociaal gedrag) en niets over zo'n groot kunstenaar.:ok:

arjanb01
23 november 2011, 22:19
Rolling stone is het meest commerciele muziekblaadje dat er is met commerciele gitaristen. Ik mis eric johnson, steve morse, robben ford, joe bonamassa, vai, satriani, carl verheyen, lukather, akkerman.... die horen allemaal in de top 10. In plaats van mensen als richards. Het ligt er maar net aan welke criteria gelden.

Pepe
23 november 2011, 22:53
Het criterium is natuurlijk wie het meest tot de verbeelding spreekt.

Ik heb het lijstje niet gezien maar ik wed dat John Mayer er op voorkomt?

Basvarken
23 november 2011, 22:58
Ik mis eric johnson, steve morse, robben ford, joe bonamassa, vai, satriani, carl verheyen, lukather, akkerman.... die horen allemaal in de top 10. In plaats van mensen als richards.

Als muziek sport was wel ja.
Maar muziek is een vorm van kunst. En je hebt kunst met een grote K en met een kleine k.
Het is denk ik belangrijker of een gitarist de (muziek)wereld heeft veranderd met zijn spel dan hoe virtuoos hij is.

rijsberman
23 november 2011, 23:14
Kurt Cobain was een geniaal liedjesschrijver, als gitarist zal men vooral zijn bijdrage aan geweldige liedjes herinneren. Niet zijn technische skills. Het onderscheid is kennelijk moeilijk.

nickofzo
23 november 2011, 23:16
hej ik hoor bovenaan te staan... dat zegt toch wel weer wat over die lijst..

Pepe
23 november 2011, 23:26
Het gaat over "best" niet over most technical advanced.

Best kan je op vele manieren uitleggen naargelang je vindt wat de rol van een gitarist zou moeten zijn.
Technische skills hebben een plek maar zeker niet de belangrijkste lijkt me.

apekop
24 november 2011, 00:12
Als het gaat om technische skills alleen krijg je eerst 10 flamenco gitaristen, dan wat jazz cats, de Tommy Emanuels en Al Di Meola's en dan een paar shredders en country pickers.

Gelukkig bestaat gitaarspelen uit meer dan alleen techniek, zoals je zelf hierboven ook al aangeeft.

Hotpepper01
24 november 2011, 07:32
Ik vond Jimi in de jaren 60 geweldig en vernieuwend.

Maar het kan me nu niet meer boeien wie waar in welk lijstje staat. Altijd als het kerst en oud en nieuw moet worden verschijnen er van dat soort lijstjes. Het lijkt wel of ze die in het voorjaar zaaien en tegen de tijd dat het december wordt, worden we er mee lastig gevallen. Staat Bohemian Raphsody nu dit jaar op 1 of op 2....

http://6inchmove.files.wordpress.com/2011/10/bored-baby.jpg

EDV
24 november 2011, 08:06
ik hou niet zo van Jimi Hendrix....maar ben wel vaker voor cultuurbarbaar uitgemaakt. En ik hou ook niet van jazz of flamenco.....doe mij die countrypickers maar

jonesd
24 november 2011, 08:52
je vergeet kurt cobain.
die lijsten zijn absoluut onzin, wat hendrix deed destijds was toen vrij uniek,
een overgewaardeerde gitarist, mede doordat jan met de pet geen weet heeft van de supergitaristen die zich buiten het mainstream gebeuren bevinden komt hij altijd hoog in de lijst.

Niet dat ik het totaal met de lijst eens ben maar hij blijkt niet door Jan met de Pet te zijn samengesteld:

"THE VOTERS: Trey Anastasio, Dan Auerbach (The Black Keys), Brian Bell (Weezer), Ritchie Blackmore (Deep Purple), Carl Broemel (My Morning Jacket), James Burton, Jerry Cantrell (Alice in Chains), Gary Clark Jr., Billy Corgan, Steve Cropper, Dave Davies (The Kinks), Anthony DeCurtis (Contributing editor, Rolling Stone), Tom DeLonge (Blink-182), Rick Derringer, Luther Dickinson (North Mississippi Allstars), Elliot Easton (The Cars), Melissa Etheridge, Don Felder (The Eagles), David Fricke (Senior writer, Rolling Stone), Peter Guralnick (Author), Kirk Hammett (Metallica), Albert Hammond Jr. (The Strokes), Warren Haynes (The Allman Brothers Band), Brian Hiatt (Senior writer, Rolling Stone), David Hidalgo (Los Lobos), Jim James (My Morning Jacket), Lenny Kravitz, Robby Krieger (The Doors), Jon Landau (Manager), Alex Lifeson (Rush), Nils Lofgren (The E Street Band), Mick Mars (Mötley Crüe), Doug Martsch (Built to Spill), J Mascis (Dinosaur Jr.), Brian May, Mike McCready (Pearl Jam), Roger McGuinn (The Byrds), Scotty Moore, Thurston Moore (Sonic Youth), Tom Morello, Dave Mustaine (Megadeth), Brendan O’Brien (Producer), Joe Perry, Vernon Reid (Living Colour), Robbie Robertson, Rich Robinson (The Black Crowes), Carlos Santana, Kenny Wayne Shepherd, Marnie Stern, Stephen Stills, Andy Summers, Mick Taylor, Susan Tedeschi, Vieux Farka Touré, Derek Trucks, Eddie Van Halen, Joe Walsh, Nancy Wilson (Heart)

Read more: http://www.rollingstone.com/music/lists/100-greatest-guitarists-20111123#ixzz1ebhK89Rh"

apekop
24 november 2011, 10:51
Maar het kan me nu niet meer boeien wie waar in welk lijstje staat. Altijd als het kerst en oud en nieuw moet worden verschijnen er van dat soort lijstjes. Het lijkt wel of ze die in het voorjaar zaaien en tegen de tijd dat het december wordt, worden we er mee lastig gevallen. Staat Bohemian Raphsody nu dit jaar op 1 of op 2....


Precies, al die lijsten zuigen. Ook de top 2000, die ieder jaar nagenoeg hetzelfde is. De hele opzet van vooropgezette keuzes klopt niet. Hierdoor wordt het erg voorspelbaar. Je moet gewoon vrij kunnen kiezen en niet hoeven kiezen uit opties die door andere al zijn gemaakt.

onrust nv
24 november 2011, 13:22
Hendrix is de beste(ook al vind ik niet alle nummers even sterk).

Dirk_Hendrik
24 november 2011, 19:23
ik hou niet zo van Jimi Hendrix....maar ben wel vaker voor cultuurbarbaar uitgemaakt.
Niet door mij. Same here. Fantastische gitarist in z'n tijd en een trendsetter. daarna voorbij gestreefd in z'n trends door velen. Daarnaast was hij ook een meester in het knettervals zingen en qua gebruik van geestverruimende middelen iemand die als het niet toevallig een beroemdheid was geworden gewoon junk genoemd zou worden.

Scheitlijstjes.:stop:

peter_heijnen
24 november 2011, 19:52
en qua gebruik van geestverruimende middelen iemand die als het niet toevallig een beroemdheid was geworden gewoon junk genoemd zou worden.
Sorry Barend, dat is natuurlijk onzin van de allerbovenste pank.

Hij is natuurlijk alles behalve 'toevallig' een beroemdheid geworden. Dat is ie geworden door zijn baanbrekende en nog steeds onovertroffen spel, en ja daar hoorde zijn gebruik ook bij. En ook was hij junk, hij en zijn merk hebben echt wel meer opgebracht dan hij zelf ooit had kunnen verbruiken, dus dan lijkt het me maatschappelijk gezien geen enkel probleem, vrijheid blijheid toch?

spirit
24 november 2011, 20:43
Hij is bij DWDD uit het lijstje gehaald.

En dankzij Eric Corton staat hij weer terug in de lijst :rockon:

Dirk_Hendrik
25 november 2011, 21:51
Sorry Barend, dat is natuurlijk onzin van de allerbovenste pank.

Hij is natuurlijk alles behalve 'toevallig' een beroemdheid geworden. Dat is ie geworden door zijn baanbrekende en nog steeds onovertroffen spel, en ja daar hoorde zijn gebruik ook bij. En ook was hij junk, hij en zijn merk hebben echt wel meer opgebracht dan hij zelf ooit had kunnen verbruiken, dus dan lijkt het me maatschappelijk gezien geen enkel probleem, vrijheid blijheid toch?

Dit is een meningending. Overtroffen, binnen z'n eigen school, door velen. Daarvoor was hij de inspirator en oprichter van die school maar het blijft overtroffen. De beste? Nee. Een belangrijke in het volwassenmaken van de elektrische gitaar. Maar niet de beste. Idem dat Pastorius, toch wel de laagfrequente tegenhanger van Hendrix, door bijna alle bassisten wordt gezien als grootheid maar niet meer constant nummer 1 op bassistenlijstjes moet staan.

En je negeert m'n ander opmerking en m'n persoonlijke hoofdreden dat ik niet naar Hendrix kan luisteren. Valszingen dus.

Basvarken
25 november 2011, 22:37
En je negeert m'n ander opmerking

Oh, in dat geval: het is schijtlijstjes. Met een lange ij dus.

peter_heijnen
26 november 2011, 09:31
Dit is een meningending. Overtroffen, binnen z'n eigen school, door velen. Daarvoor was hij de inspirator en oprichter van die school maar het blijft overtroffen. De beste? Nee. Een belangrijke in het volwassenmaken van de elektrische gitaar. Maar niet de beste. Idem dat Pastorius, toch wel de laagfrequente tegenhanger van Hendrix, door bijna alle bassisten wordt gezien als grootheid maar niet meer constant nummer 1 op bassistenlijstjes moet staan.

En je negeert m'n ander opmerking en m'n persoonlijke hoofdreden dat ik niet naar Hendrix kan luisteren. Valszingen dus.
Hij staat ook niet als zanger op die lijst he, of als junk... ;)

Maar het is iig mijn mening dat hendrix nog steeds onovertroffen is, ik zou niet weten wie ik boven hem zou moeten stellen, binnen de school dan he.

apekop
26 november 2011, 10:03
Overtroffen, binnen z'n eigen school, door velen. Daarvoor was hij de inspirator en oprichter van die school maar het blijft overtroffen. De beste? Nee. Een belangrijke in het volwassenmaken van de elektrische gitaar. Maar niet de beste. Idem dat Pastorius, toch wel de laagfrequente tegenhanger van Hendrix, door bijna alle bassisten wordt gezien als grootheid maar niet meer constant nummer 1 op bassistenlijstjes moet staan.

Barend, door wie vind je Hendrix dan overtroffen binnen zijn school? ben benieuwd wie je bedoelt.
En Pastorius vind ik qua genialiteit nog niet overtroffen.

Brum
27 november 2011, 15:46
Wat de hoeveelheid gebruik van drugs te maken heeft met de kunde van een artiest is me vreemd. Hendrix was naar het schijnt ook geen junk. Maar goed, dat terzijde, daar gaat het niet over.

Dat Hendrix allang niet meer de beste gitarist is, lijkt me logisch, anders zouden we stil hebben gestaan. Maar Hendrix spreekt toch nog steeds bij erg veel gitaristen, maar ook bij Jan Met De Pet, tot de verbeelding, gezien hij toch telkens weer genoemd wordt. Ik hoor ook nog steeds alledaags gitaristen die door Hendrix beïnvloed zijn, overduidelijk en ze steken het zelf ook niet bepaald onder stoelen of banken. Er moet dan toch iets zijn wat Hendrix beter heeft gedaan dan al die andere grootheden...

vhoffman
11 december 2011, 19:01
Sowieso weet iedereen hier dat Hendrix de beste gitarist was uit zijn tijd, en nu nog steeds. Zijn gitaarspel is gewoon geweldig, ik weet niet of het klopt wat ik zeg, maar de ritmische stukken zijn gewoon ingewikkeld en perfect. Technisch misschien niet zo, maar als je hem ziet spelen en als je je af gaat vragen hoe hij al zijn nummers bedacht heeft...

Smaak is natuurlijk een ander verhaal, dan neig ik toch heeeel veel meer naar Jimmy Page:mmmm:

En ja die lijstjes, sommige mensen moeten nu eenmaal houvast hebben,vind het niet zo heel verkeerd

EDV
11 december 2011, 19:19
Sowieso weet iedereen hier dat Hendrix de beste gitarist was uit zijn tijd, en nu nog steeds.

deze opmerking heeft net zoveel waarde als deze: dat was ie niet! :stop:

vhoffman
11 december 2011, 19:20
deze opmerking heeft net zoveel waarde als deze: dat was ie niet! :stop:

haha ja heb je gelijk in, maar hoe moet je het dan verwoorden:???:
Ik vind het gewoon een statement

EDV
11 december 2011, 19:27
die tweede zin net begon al beter...die met "ik vind" ;)

vhoffman
11 december 2011, 19:31
die tweede zin net begon al beter...die met "ik vind" ;)

Verder vraag ik me gewoon af who the f*ck beter dan hij is! Onmogelijk naar mijn mening...

apekop
12 december 2011, 09:49
'beter' of 'beste' in muziek heeft geen zin. Het is ook geen wedstrijd. Het is allemaal smaak gebonden en niet te meten.

Kris Haex
2 november 2014, 14:30
Jimi Hendrix was op technisch vlak niet de beste van zijn tijd. Voor zijn tijd waren er ook die technisch beter waren. Django Reinhardt, wel een ander genre, was technisch sterker dan Hendrix volgens mij, en dat was nog voor Hendrix z'n tijd. Hendrix heeft wel bepaalde dingen gedaan waarmee hij een hele resum gitaristen heeft beïnvloed. Hij is zeker één van de meest "invloedrijke" gitaristen. En wat mij betreft heeft hij vette songs gemaakt.

Gearjunkie
2 november 2014, 14:40
Toen dit topic begon was Jimi nog onder ons.... RIP Jimi


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

terrasbeest
5 november 2014, 11:59
Bovendien, Hendrix stookte vuurtje met z'n gitaar, Django met z'n woonwagen.Maar beide hadden een snorretje, en dat kan je niet van iedereen zeggen.

muffstuff
5 november 2014, 12:05
Bovendien, Hendrix stookte vuurtje met z'n gitaar, Django met z'n woonwagen.Maar beide hadden een snorretje, en dat kan je niet van iedereen zeggen.

Er is nog een ander historisch figuur met snorretje die graag de fik zette in bepaalde zaken.

Remork1970
5 november 2014, 12:14
Maar die staat nu lekker zelf in de eeuwige fik!

JeffreyBlok
5 november 2014, 15:26
Scott henderson is gewoon the best

Pepe
5 november 2014, 16:05
http://imageshack.com/a/img673/7144/VlHYsV.png

Brum
5 november 2014, 16:22
Maar die staat nu lekker zelf in de eeuwige fik!

Niet hoor! Die krijgt nu elke dag een volgroeide ananas in z'n reet gedouwd door de duvel zelf. Ik heb het zelf gezien in één of andere film, het is echt waar. Zie het voor jezelf:


http://www.youtube.com/watch?v=rMEv8YYOEgc

Remork1970
6 november 2014, 20:38
En tot overmaat van ramp voor 'm werd dat boek dat 'ie ooit schreef ook nog verboden.