PDA

View Full Version : Goed boek voor akoestisch gitaar



Petur
23 november 2011, 11:25
Ik ben op zoek naar een leuk gitaarboek, zodat ik mijn horizon weer wat kan verbreden. Ik speel nu vaak dezelfde nummers, momenteel niet in een band, en wil eigenlijk wel weer wat meer. Ik speel voornamelijk akoestisch gitaar en zoek hier dan ook een leuk boek voor, omdat ik ook geen les meer heb. Ik zoek een beetje een combi tussen fingerstyle en beetje singersongwriter/poppy achtige muziek ofzo. Het hoeft geen boek van een album te zijn, maar een verzameling van vanalles vind ik eigenlijk nog leuker, iemand tips?

-Martijn-
23 november 2011, 11:31
Misschien dat de Sacksioni Methode iets voor je is? Dat is alleen fingerstyle, maar wel een erg leuk en leerzaam boek.

Petur
23 november 2011, 11:33
Ja, die had ik al wel op mijn lijstje staan :)

Harald
23 november 2011, 12:08
Is idd. erg netjes verzorgd. Heeft Harry mooi gedaan! Daar heb je als ik het zo lees meer aan dan aan een verzameling liedjes. Die zijn vrij makkelijk te vinden. Zou nu natuurlijk eigenlijk de kerstdvd moeten spammen die ik met Eltjo Haselhoff en Hans Laduc gemaakt heb trouwens :hippie:Daar staan dan weer alleen kerstliedjes op.

Eltjo's dvd heb ik zelf niet gezien, maar dat zou ook interressant kunnen zijn.

Voor keltische gitaar of het oude akoestische blueswerk is er bij Stefan Grossman weer het nodige te vinden.

Een tijdje klassiek repertoire spelen kan ook goed helpen. Maar dan ben ik ineens toch snobistisch. Dat wil ik dan wel gewoon in standaard notatie zonder tab.

Ik vond zelf de Up Close dvd van Tommy Emmanuel ook erg prettig, maar daar zijn de meningen over verdeeld, qua pedagogische insteek. (al denk ik dat mensen vooral vallen over het gebrek aan tabs ;) ) Is denk ik wel pas leuk als je iig al een beetje kunt spelen en tokkelen. Leuke is dat er ook wat behoorlijk gevorderde techniekjes in beschreven worden. Het helpt om dit boek er dan ook gelijk bij te hebben...

http://www.gitaarwinkel.nl/b_60.jpg

Boek zonder dvd is ook al nuttig. In het boek staan iig een paar nummers van de dvd ook op papier, incl. wat voorbeelden. Range van relatief basic Freighttrain, tot een behoorlijk pittige Lady Madonna. Artificial harmonics (ook leuk op den elektrieken) en open string runs (ook leuk op den elektrieken, maar wel zonder distortion) Je kunt bij Tommy goed merken dat hij ook jaren primair elektrisch heeft gespeeld. Los daarvan is het ook een rasechte fingerpicker.

zoon van Piet
23 november 2011, 13:16
Grijpen we hier niet te hoog?
Ik vond die Harry Sacksioni methode niet meevallen, tenminste.. (http://www.ed.nl/uitcultuur/cultuur/article5609586.ece) :)

-Martijn-
23 november 2011, 13:32
Het is wel een boek waar je de tijd voor moet nemen inderdaad.
Maar ik denk niet dat het te moeilijk is; TS is opzoek naar fingerstyle en volgens mij begint de Sacksioni Methode toch wel redelijk bij het begin daarvan.

Muzieknono
23 november 2011, 13:39
Leuke methode, de Saksioni methode, af en toe doe ik er weer eens wat mee, maar ben voornamelijk bezig met flamenco.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
23 november 2011, 14:08
Flamenco is ook wel een iets ander verhaal. De rechterhandtechniek die daarbij komt kijken is wel iets anders dan simpel travis picking...

Sacksioni methode kost inderdaad wat tijd, maar als je een beetje leuk fingerstyle wilt spelen wordt het toch al snel wat lastiger dan even een moppie op een elektrische gitaar raggen met een band achter je. Los daarvan is het ook behoorlijk toegespitst op Harry's repertoire. Kun je hem ook niet kwalijk nemen eigenlijk ;)

Voor wat meer straightforward liedbegeleiding a la 60/70ties folkies zou je in het repertoire van Simon and Garfunkel moeten duiken, of James Taylor. Nummers als Dust in the wind zijn een mooi begin daarin. Tegen de tijd dat je dat kunt heb je aardig wat Travis achtige tokkeltjes in de vingers.

sas62florett
23 november 2011, 14:14
Ik ben op zoek naar een leuk gitaarboek, zodat ik mijn horizon weer wat kan verbreden. Ik speel nu vaak dezelfde nummers, momenteel niet in een band, en wil eigenlijk wel weer wat meer. Ik speel voornamelijk akoestisch gitaar en zoek hier dan ook een leuk boek voor, omdat ik ook geen les meer heb. Ik zoek een beetje een combi tussen fingerstyle en beetje singersongwriter/poppy achtige muziek ofzo. Het hoeft geen boek van een album te zijn, maar een verzameling van vanalles vind ik eigenlijk nog leuker, iemand tips?

Ik heb ook gekozen voor de Saksioni methode. Ben benieuwd naar en nieuw in fingerstyle. Ik wacht ook nog op de levering van mijn Ibanez TCM 50 E Talman. Ik twijfelde tussen de Ibanez V 205 en de Ashton Dualler. Het is de Talman geworden.

Rizz
23 november 2011, 14:24
http://www.tabsrus.nl/News/view/129/Zomer_gitaar_boeken%22.html

Is dit wat voor je? Iig heel divers.. Voor fingerpicking idd Dust in the wind of Blackbird van de Beatles zijn heel goed voor het ontwikkelen van je techniek...

chris c
23 november 2011, 14:52
The Acoustic Guitar Tab White Pages. Geen methode, maar een uitgebreide verzameling van liedjes en instrumentals voor akoestische gitaar.

http://www.sheetmusicplus.com/title/Acoustic-Guitar-Tab-White-Pages/4896486

Petur
23 november 2011, 16:46
Wow,wat veel reacties, bedankt allemaal!
Ik heb al wel redelijk veel fingerpicking ervaring, al we lmeerdere dingen van tommy emmanuel gedaan zoals bijv. zijn bewerking van livin on prayer. Maar misschien is de sacksioni methode wel gewoon het best. Qua tab/bladmuziek maakt me het niet uit, ik heb 7 jaar alleen maar klassiek gespeeld en zit dus ook goed in de nootjes :) Blijft toch altijd handig! :) Ik ga eens kijken naar alle dingen die genoemd zijn :) Wat ik nu vooral zoek is gewoon om boek om lekker uit te gaan spelen.

Harald
23 november 2011, 16:57
Nee, dat arrangement van Livin on a prayer is niet van Tommy... dat is gewoon van Tomi Paldanius :sssh:

Moest me even van het hart.

Maar als je zeven jaar klassiek gespeeld hebt zal het meer de andere ´attitude´ zijn dan de specifieke fingerstyle techniek lijkt me. Dan is die white pages nog wel een aardige verzameling. Gaat ook heel breed, van popsongs die iedereen kent, tot (iig voor Europa) haast obscure fingerstyle gitaristen. Dacht dat er zelfs iets van Michael Hedges in stond. Wil je specifiek instrumentale stukken kun je denk ik beter gericht op internet zoeken, tenzij het vooral één bepaalde gitarist is.

Harry's methode begint bij de basis en werkt uiteindelijk naar een paar van zijn nummers toe. Gezien je achtergrond vermoed ik dat het dan voor jou niet de beste keuze is. Dan zou ik nog eerder het boek van Tommy kiezen wat ik hier al noemde.

-Martijn-
23 november 2011, 17:02
Nee, dat arrangement van Livin on a prayer is niet van Tommy... dat is gewoon van Tomi Paldanius :sssh:

Moest me even van het hart.


Dat wilde ik ook zeggen. :p Maar altijd nog beter dan wanneer mensen denken dat het van Shunga Jung is!

On topic:
Misschien dat het eerste boek van Harry Sacksioni wel wat voor je is dan, volgens mij heet het 'Gitaar'. Dit is alleen notenschrift en verder geen uitleg, maar wel leuke nummers ook omdat je een beetje uit de klassieke hoek komt.

Harald
23 november 2011, 17:06
Daar staan heel veel leuke nummers in :) Wel even opletten met de nummers voor 12 string. Die zijn bewerkt.. Zijn dus niet letterlijk de partijen die Harry speelt. De 6 snarige nummers staan er best goed in.

Toen ik die nummers leerde wist ik alleen dat de G bij de krul van dat rare symbool zat, en heb ik voor elke noot strepen geteld om te weten wat het was. Zo heb ik een nummer als Elixer leren spelen indertijd. Mocht je me het ooit horen spelen en iets vreemds horen kan dat goed daardoor komen :D

LaurentB
23 november 2011, 18:19
Daar staan heel veel leuke nummers in :) Wel even opletten met de nummers voor 12 string. Die zijn bewerkt.. Zijn dus niet letterlijk de partijen die Harry speelt. De 6 snarige nummers staan er best goed in.

Toen ik die nummers leerde wist ik alleen dat de G bij de krul van dat rare symbool zat, en heb ik voor elke noot strepen geteld om te weten wat het was. Zo heb ik een nummer als Elixer leren spelen indertijd. Mocht je me het ooit horen spelen en iets vreemds horen kan dat goed daardoor komen :D

Elixer was het nummer waarmee ik een beetje heb leren fingerpicken. Nota bene nog op een Hopf gespeeld ook, die ik ook had.

Petur
23 november 2011, 18:34
Nee, dat arrangement van Livin on a prayer is niet van Tommy... dat is gewoon van Tomi Paldanius :sssh:

Moest me even van het hart.


Bij deze mijn excuses, eenmalige fout dan maar ;) Dat boek van Sacksioni is inderdaad leuk, al eens doorgewerkt, Elixer was ook voor mij een van de eerste fingerpicking nummers, sowieso wel veel van Sacksioni gedaan. Die white pages ga ik nog maar eens bekijken in ieder geval. Vliegen ook heel wat namen voorbij weer, dus dat is in ieder geval mooie voeding.

sas62florett
24 november 2011, 14:48
Ik heb ook gekozen voor de Saksioni methode. Ben benieuwd naar en nieuw in fingerstyle. Ik wacht ook nog op de levering van mijn Ibanez TCM 50 E Talman. Ik twijfelde tussen de Ibanez V 205 en de Ashton Dualler. Het is de Talman geworden.

Hij is binnen mijn nieuwe Talman. Leuke gitaar, fijne hals, klinkt acoustisch goed........helaas een electrisch mankementje. Het batterijtje is goed, nagemeten. Over de versterker geen geluid en het tunertje doet het niet. Misschien schakelaartje kapot. Dus maar terug sturen naar DW. Verzendkosten rekening koper:(

-Martijn-
24 november 2011, 14:53
Hoort niet helemaal in dit topic, maar je moet ook geen gitaar via internet kopen. ;)
Lijkt me trouwens sterk dat de verzendkosten voor jou rekening komen.

Rizz
24 november 2011, 15:26
Hoort niet helemaal in dit topic, maar je moet ook geen gitaar via internet kopen. ;)
Lijkt me trouwens sterk dat de verzendkosten voor jou rekening komen.

Retourverzendkosten zijn in principe altijd voor rekening van de koper.. Als je het binnen de wettelijke bedenktijd terugstuurt (7 werkdagen) krijg je wel altijd je geld terug (binnen de voorwaarden)..

Edit: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Kopen_op_afstand_via_internet_of_telefoon/Basisinformatie/Ik_stuur_een_product_terug_Moet_ik_verzendkosten_b etalen

sas62florett
24 november 2011, 15:48
Hij is binnen mijn nieuwe Talman. Leuke gitaar, fijne hals, klinkt acoustisch goed........helaas een electrisch mankementje. Het batterijtje is goed, nagemeten. Over de versterker geen geluid en het tunertje doet het niet. Misschien schakelaartje kapot. Dus maar terug sturen naar DW. Verzendkosten rekening koper:(

Probleem is opgelost. De fout zat in de plug/kabel. Na telefonisch overleg met de verkoper is het opgelost. Niks opsturen (is wel degelijk K.K.) Lekker spelen met de Saksioni methode en de Ibanez Talman. Met dank aan DWMUSICSTORE.